Урок" Маруся Чурай. «Засвіт встали козаченьки». Пісні, що стали народними. Їхня популярність, фольклорна основа, народнопоетичні образи"

Про матеріал

проаналізувати програмові пісні поетеси, осмислити їх значення в житті українського народу; розвивати вміння виразного читання, коментування пісень; висловлювати власне ставлення до Марусі та її пісень, робити висновки, узагальнення, формувати естетичні смаки учнів; виховувати повагу до творчих, обдарованих людей з народу — активних творців духовності

Перегляд файлу

 

Маруся Чурай. «Засвіт встали козаченьки». Пісні, що стали народними. Їхня популярність, фольклорна основа, народнопоетичні образи

українська література 8 клас

Мета: проаналізувати програмові пісні поетеси, осмислити їх значення в житті українського народу; розвивати вміння виразного читання, коментування пісень; висловлювати власне ставлення до Марусі та її пісень, робити висновки, узагальнення, формувати естетичні смаки учнів; виховувати повагу до творчих, обдарованих людей з народу — активних творців духовності; прищеплювати інтерес до наслідків власної праці.

Тип уроку: Засвоєння нових знань.

Обладнання: Портрет М. Чурай, ілюстрації з видами Полтави, тексти творів поетеси, дидактичний матеріал (тестові завдання, картки).

 

ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент

II. Актуалізація опорних знань

2. Бесіда за питаннями:

• Як створювалися українські історичні пісні? Про яких історичних осіб вам відомі пісні?

 Яким чином життя народу було пов'язано з піснею?

• Чому пісня з одною назвою має кілька варіантів? Наведіть приклади.

• Згадайте авторів літературних пісень. Чим вони вам запам'яталися?

• Як пісня впливає на внутрішній стан її виконавця і того, хто слухає цей шедевр мистецтва?

III. Оголошення теми, мети уроку

IV. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу

1. Вступне слово вчителя

2. Опрацювання програмових пісень Марусі Чурай

2.1. «Засвіш встали козаченьки».

2.1.1. Виразне читання твору.

2.1.2. Тема: Зображення походу козаченьків, розлучення хлопця з матінкою і коханою.

2.1.3. Ідея: Звернення сина до матері, що вона прийняла його кохану як свою дитину.

2.1.4. Основна думка: Для кожної родини є хвилюючим моментом, коли її сини, чоловіки вирушають у військовий похід.

2.1.5. Жанр: Літературна козацька пісня.

2.1.6. Робота над ідейно-художнім змістом пісні. Бесіда за питаннями:

• Якої пори вирушали козаченьки в похід?

• Чому плакала Маруся? Прокоментуйте її внутрішні почуття.

• Хто заспокоює Марусю? Як про це зазначено у пісні?

• Опишіть внутрішній стан матінки, яка проводжала свого сина у далеку дорогу. Чи не марні її хвилювання?

• Чому молодий козак не вірить, що він швидко повернеться з походу додому?

• 3 яким проханням син звертається до матінки? Якою є її реакція на це?

• До якого різновиду пісень належить дана пісня? Про що це свідчить?

• Як цей твір пов'язаний з життєвою долею Марусі Чурай?

2.1.7. Художні особливості твору.

Епітети: «ясні очі», «мати... слізко проводжає», «кінь вороненький».

Повторення: перший і останній куплети.

Метафори: «Стоїть місяць», «кінь спіткнувся», «година настала».

Звертання: «Прощай, милий мій синочку», «Ой рад би я, матусенько», «Яка ж би то, мій синочку».

Риторичні оклики: «Через чотири недільки Додому вертайся!». «Бо хто знає, чи жив вернусь, Чи ляжу в полі!».

Риторичне запитання: «Щоб чужая дитиночка За рідною стала?».

 

V. Закріплення вивченого матеріалу

 Проведення тестового опитування

«Засвіт встали козаченьки»

1. Козаченьки вирушали в похід:

А) З полуночі; Б) після сніданку; в) пообіді; г) ввечорі.

2. Сльози на очах у Марусі були від:

А) горя; б) радості; в) щастя; г) болю фізичного.

3. Мати буде очікуватиме на повернення сина через: а) півмісяця; б) півроку; в) Чотири недільки; Г) рік.

4. Прикмета, яка, на думку козака, не дозволить йому швидко повернутися додому:

А) зіпсувалося взуття; б) у двір полетіло багато горобців; в) Кінь спіткнувся; Г) пов'яли квіти на підвіконні.

5. Про що просить син свою матінку перед від'їздом?

А) Молитися за нього; б) не згадувати про нього лихим словом; в) писати листів; г) Прийняти Марусю як рідну дитину.

«Віють вітри, віють буйні»

1. Внаслідок вітру:

А) пішов сильний дощ; б) облетіли пелюстки на квітах;

В) Гнулися дерева; Г) неможливо було вийти на прогулянку з милим.

2. У чому витрачає свої літа молодії героїня пісні?
а) Непосильній праці; б) Горі і стражданнях;

В) догляданні малого паненя; г) відпочинок.

3. На думку молодиці, «не поправлять сльози її»:

А) матеріального становища; б) здоров'я; в) Щастя; Г) долі.

4. Героїні пісні «тяжко жити»:

А) Без милого; Б) у батьків милого;

В) від повсякденної непосильної праці; г) бо дуже захворіла.

«Ой не ходи, Грицю»

1. Зіллячко, яким дівчина отруїла Гриця, вона:

А) Викопала; Б) купила на базарі; в) випросила у ворожки; г) сама виростила.

2. Як героїня твору характеризує дівчат на вечорниці? Вони: а) мудрі; б) полохливі; в) Чарівні; Г) веселі.

3. У вівторок молодиця:

А) зіллячко переполоскала; б) Гриця отруїла; в) Зілля ізварила;

Г) ходила до ворожки.

Примітка. За кожну правильну відповідь встановлюється 1 бал.

 

VI. Підсумок уроку

VII. Оголошення результатів  навчальної діяльності школярів на уроці

VIII. Домашнє завдання

Вивчити напам'ять пісню М. Чурай «Засвіт встали козаченьки», дібрати матеріал про українську народну думу як жанр фольклору.

 

docx
Додано
14 вересня 2018
Переглядів
5754
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку