Урок "Масова частка розчиненої речовини"

Про матеріал
Урок розроблений за навчальною програмою для загальноосвітніх навчальних закладів (зі змінами, затвердженими наказом МОН України від 29.05.2015 № 585) Матеріал допоможе учителям навчити учнів обчислювати масову частку і масу розчиненої речовини в розчині, розвинути уміння пов’язувати знання, здобуті раніше на уроках хімії та інших предметів, з новою темою, розвинути в учнів логічне мислення, показати учням значення розчинів у природі й життєдіяльності людини, виховати дбайливе ставлення до природи
Перегляд файлу

ТЕМА УРОКУ: Масова частка розчиненої речовини.

МЕТА УРОКУ: Ознайомити учнів із кількісним зображенням складу розчину; дати уявлення про масову час­тку розчиненої речовини, навчи­тися обчислювати масову частку і масу розчиненої речовини в роз­чині, готувати розчини з певною масовою часткою розчиненої речо­вини, поглибити знання учнів про значення розчинів, розвивати вміння оформляти задачі, логічно мислити.

ХІД УРОКУ

І.        Організація класу.

Перевірка присутності і готовності учнів до уроку. Відповіді на запитання учнів.

ІІ.       Мотивація уроку.

Працюючи з розчинами, важливо знати, скільки розчиненої речовини міститься в них, знати кількісний склад розчинів, бо в медицині, напри­клад, в залежності від кількості речо­вини розчини можуть бути шкідливи­ми або корисними.

ІІІ.      Повідомлення теми, мети уроку.

Про склад розчину можна дізнатися за допомогою масової частки розчи­неної речовини. Протягом уроку ми з'ясуємо:

  • що таке масова частка розчиненої речовини;
  • як обчислювати масову частку розчиненої речовини;
  • як вести розрахунки, необхідні для приготування розчинів;
  • як правильно приготувати розчин з певною масовою часткою розчи­неної речовини.

IV.      Актуалізація знань.

Бесіда.

  1. Які суміші називають розчинами?
  2. 3 яких компонентів складаються розчини?
  1. Які розчини називають насиченими, ненасиченими, розбавленими, концентрованими?
  1. Чи може розбавлений розчин бути насиченим?
  2. Чи обов'язково концентрований розчин буде насиченим?
  1. Чи зустрічалися ви з поняттям «масова частка» і що воно означає?

V.   Вивчення нового матеріалу.

1.   МАСОВА ЧАСТКА РОЗЧИНЕНОЇ РЕЧОВИНИ

При вивченні хімії у 8 класі ви знайомилися з поняттям «масо­ва частка елемента в сполуці». Пропонується учням скласти формулу для масової частки розчиненої речовини за анало­гією. Записати на дошці формули масової частки розчиненої речовини і масової частки елемента в сполуці, а потім проаналізувати подібність і відмінність цих понять:


Масова частка розчиненої речови­ни - це відношення маси розчиненої речовини до маси розчину:

 

 

ω виражають в частках або відсотках.

 

 

Оскільки маса розчину складається з маси води и маси розчиненої речовини, то вихідна формула перетворюється на

 

 

2.   РОЗВ'ЯЗУВАННЯ ЗАДАЧ НА ЗАСТОСУВАННЯ МАСОВОЇ ЧАСТКИ ()

1) Розрахуйте масову частку натрій хлориду в 150 г розчину, який містить 15 г солі.

2). Розрахуйте масову частку цукру в розчині, який містить 200 г води і 50 г цукру. Відповідь: 20 %

 

 

 

 

 

 

 

3). Яка маса натрій сульфату міститься в розчині масою 50 г з масовою часткою розч. речовини 25%. Відповідь: 12,5 г Na2SO4.

4) Розрахуйте масу розчину сульфатної кислоти з масовою часткою З0 %, який містить 90 г кислоти. Відповідь: 300 г.

5) Обчисліть масову частку розчиненої речовини, що отримали при розчиненні натрій сульфату ма­сою 40 г у воді масою 300 г.

 

 

 

 

 

 

6) У якому співвідношенні слід змішати 5% -й розчин їдкого калію з 40%-м розчином цієї ж речовини, щоб добути 250 г 25%-го розчину калій гідроксиду?


 

 

.

 

 

 

 

 

 

 

  1. До розчину масою 300 г з масовою час­ткою натрій нітрату 20% додали роз­чин масою 500 г з масовою часткою натрій нітрату 40%. Обчисліть масову частку солі в утвореному розчині.

VI.  Закріплення знань учнів.

Робота в гомогенних групах

Самостійна робота

1). Розрахуйте масову частку нітратної кислоти в розчині, 1 л якого містить 224 г нітратної кислоти; густина розчину 1,12 г/мл.

 

 

 

 

 

 

2). Визначте масу води, у якій треба розчинити 2 г натрієвої селітри NaNOg, щоб добути розчин з масовою часткою селітри 0,1 %.

 

 

 

 

 

 

3). До розчину натрій гідрокарбонату масою 200 г з масовою часткою гідрокарбонату 10 % додали 5 г натрій гідрокарбонату. Визначте масову частку солі в добутому розчині.

4).3 400 г розчину солі з масовою часткою 50 % випарували 100 г води. Визначте масову частку солі в розчині після випарювання.

VIІ.     Завдання додому.

  1. Вивчити § підручника.
  2. Розв'язати завдання після параграфа
  3. Скласти свою задачу по темі «Розчини». Записати її на картці розміром  2см7см з білого аркушу паперу. На наступному уроці буде влаштована лотерея з цих завдань. Ви будете вирішувати завдання один одного і ставити оцінки.

VIIІ.   Підсумок уроку.

Підсумовується  робота учнів на уроці, визначаються змістовні і слабкі відповіді, виставляються оцінки за урок.


СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ:

Література:

  1. Попель П.П. Хімія: підруч. для 9 кл. загальноосвіт. навч. закл. / П.П.Попель, Л.С.Крикля – К.: ВЦ «Академія», 2009 – 232 с.: іл. (книга двох авторів).
  2. Дігавцова Л.Ю. Хімія. 9 клас : Плани-конспекти уроків на друкованій основі / Л. Ю. Дігавцова — Х. : Вид-во «Ранок», 2013. — 128 с. — (Серія «Конструктор уроку»). (книга одного автора).
  3. Старовойтова І.Ю. Усі уроки хімії 9 клас / І.Ю.Старовойтова, О.В.Люсай. – Х.: Вид. Група «Основа», 2009 – 239, [1]с.: іл.,табл. – (Серія « 12 – річна школа»). (книга одного автора).
  4. Григорович О.В. Хімія. 9 клас: Розширене календарне планування уроків  /  О.В. Григорович, О.М. Гостинникова, А.В. Трушина   – Х.: Веста: Видавництво «Ранок»,  2007. – 96 с.  – (На допомогу вчителю). (книга трьох авторів).
  5. Гранкіна Т.М. Хімія. 9 клас: Плани-конспекти уроків / Т.М. Гранкіна, О.В.Григорович. – Вид. 3-тє, випр. – Х.: Веста: Видавництво «Ранок», 2005. – 272 с. – (На допомогу вчителю) (книга двох авторів).
  6. Буринська Н.М. Тестові завдання та вправи з неорганічної хімії  / Н.М. Буринська– К.: АТ «ОКО», 1996. – 203 с. (книга одного автора)
  7.  [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://festival.1september.ru/articles/653304/
  8.  (електронне джерело).
  9. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://him.1september.ru/article.php?ID=200500408 (електронне джерело).
  10.          [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://studydoc.ru/doc/4706114/rastvory-raschet-massovoj-doli-rastvora-raznymi-sposobami-... (електронне джерело).
  11.          [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://elearning.sumdu.edu.ua/free_content/lectured:5df7011dd2ba3fd1467ffc0f892ff9da2731ded5/latest/258393/index.html  (електронне джерело).

 

 

 

 

1

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, 9 клас, Розробки уроків
Додано
9 березня 2021
Переглядів
14040
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку