Урок математики в 1 класі
Конспект розроблений за матеріалами посібника «Математика» ( Інтелект України)
Використано матеріали з інтернет - ресурсів
Тема. Чарівна формула успіху. Число та цифра 0. Задачі на знаходження остачі ( різниці)
Мета : вчити розрізняти цифру та число, позначати число 0 цифрою,познайомити з новим
видом задач на знаходження остачі( різниці), вправлятися в додаванні та
віднімання нуля, назвах компонентів дій додавання та віднімання; розпізнавати
геометричні фігури, будувати найпростіші геометричні фігури ( точку, пряму та
криву); розвивати просторову уяву; виховувати бажання працювати, щоб стати
успішним в житті.
Обладнання : сигнальні картки, роздатковий матеріал для роботи в групах
Хід уроку
І.Організація класу до уроку
- Добрий день, друзі!
Я – Королева Математики , вирішила завітати до вас в гості. Моє ім’я виникло дуже давно і означає «навчання чи знання, які отримані через роздуми» . Запрошую вас у моє королівство. Мандруючи, ми будемо виконувати різні завдання, за правильні відповіді ви будете отримувати букви, а з них в кінці уроку складемо формулу успіху.
Якщо хочеш досягнути у житті своїх вершин,
Математику збагнути мусиш точно до глибин.
ІІ. Повідомлення теми. Постановка завдань уроку
-
Прочитайте тему уроку, поміркуйте, що ви вже знаєте, а з чим новим маємо сьогодні познайомитися.
-
Так, правильно, ви вже знаєте , що відсутність предметів в математиці називає число нуль, а його на письмі позначає цифра 0.
-
Новими для нас є задачі на знаходження різниці (остачі). Саме з ними ми сьогодні будемо знайомитися.
ІІІ. Актуалізація опорних знань
-
Щоб у подорожі ми не стомилися, то проведемо тренування
-
Гра «Будь уважним»
-
Скільки лапок у котів?
-
Скільки в песика хвостів?
-
Скільки пальців на руці?
-
Скільки крил є у лисиці ?
-
Скільки жаб літає в небі?
-
Скільки хвостиків у тебе? (жарт)
-
Гарний настрій у дорозі допомагає рухатись вперед впевнено та вправно.
-
Гра «Так чи ні?»
-
За допомогою сигнальних карток, які є у вас на партах, пригадаємо назви компонентів дій додавання та віднімання та знаходження невідомого доданка та від’ємника.
-
Числа при додаванні називаються зменшуване, від’ємник та різниця .
-
Ні, червоний сигнал, виправте помилку.
-
Щоб знайти невідомий доданок, потрібно від суми відняти відомий доданок.
-
Правильно, зелений сигнал.
-
Компоненти дії віднімання це – зменшуване, від’ємник та різниця.
-
Правильно, рухаємось далі.
-
Щоб знайти невідомий від’ємник потрібно до зменшуваного додати різницю.
-
Ні, червоний сигнал, а як правильно?
-
Ви успішно справились з усіма тренувальними завданнями , тому отримуєте першу літеру – І.
-
Будиночок чисел
-
Розгляньте будиночок чисел. Ви вже знаєте , що у ньому проживають числа, цифри та геометричні фігури.
-
Пригадаймо, що таке число.
-
Правильно, число – це кількість предметів.
-
А що таке цифра?
-
Це знак, який позначає кількість предметів на письмі.
1,2,3,4,5
Друзі разом цифри вчать.
Цифри – знаки для всіх чисел.
Цифри в зошитах ми пишем.
-
Розгляньмо, які цифри відсутні в будиночку чисел. Які числа парні чи непарні позначають ці цифри?
-
Так , тут потрібно написати цифри2, 6 та 8. Ці цифри позначають на письмі парні числа. Вони парні, бо кожне з них складається з двох однакових чисел
-
2 це 1 та 1; 6- це 3 та 3; 8- це 4 та 4.
-
Які геометричні фігури є в цьому будиночку?
-
Так, це шестикутники. Доведіть свою відповідь.
-
А сам будиночок чисел з яких геометричних фігур складається?
-
Правильно з прямокутника та трапеції.
-
Ви успішно справились з другим завданням та отримуєте наступну букву – У.
ІV. Розвиток математичних навичок учнів
-
Написання цифри нуль
Нуль дуже схожий на буквочку «о».
Він означає «ніскільки», «ніщо»
-
Що означає число 0?
-
Навчимося писати цифру 0. Це лівий овал. Розпочинаємо писати трохи нижче правого верхнього кутика клітинки, описуємо кутик, повертаємо ліворуч, пишемо донизу, заокруглюємо праворуч, з’єднуємо . під рахунок пишемо і-раз-і.
-
Перевірте , чи правильно лежать ваші зошити, чи правильно ви тримаєте ручку та сидите. Розпочинаємо письмо під лічбу та одночасно закінчимо.
-
Ви гарно справились із цим завданням. Тому отримуєте наступну букву - П.
-
Знаходження закономірності та продовження ряду геометричних фігур
-
Розгляньмо ряд геометричних фігур в зошиті.
-
Назвіть, які фігури тут зображені. Намалюймо наступні три фігури.
-
Ми відновили послідовність. За правильне виконання завдання отримуєте наступну букву – С.
V. Фізкультхвилинка
- Ви гарно справляєтесь з усіма запропонованими завданнями. Якщо завдання важке, то ви міркуєте, думаєте. Це завдання схоже на міцний горішок. Щоб його розкусити та покуштувати солодке насіння, то треба потрудитися. Підбадьоримо себе піснею «Шлях до успіху»
3) Досліджуємо математичні явища
- Пригадаймо правила додавання та віднімання числа 0
- Попрацюймо з таблицею.
Треба всім запам’ятати
Як нуль додати чи відняти:
Довго не мудруйте , люди,
Що спочатку було, те і буде.
-
Розв’яжіть вирази, які є на сторінці зощита та назвіть компоненти дії додавання :
5+0=5 0+4=4 0+8=8
Перший доданок
|
Другий доданок
|
Сума
|
5
|
0
|
5
|
0
|
4
|
4
|
0
|
8
|
8
|
-
Чудово ! за правильне виконання цього завдання наступна буква –Х.
-
Порівняння числових виразів. Гра «Ланцюжок»
-
Ви любите змагатися . тому зараз обчислимо та порівняємо результати числових виразів, які записані на дошці.
-
Один, два, три , почали.
-
Всі вирази обчислено правильно. Знаки на порівняння теж поставили правильно. Отримайте наступну букву – Ц.
-
Підготовка до розв’язання рівнянь
-
В моєму королівстві часто відбуваються бали, маскаради. Числа залюбки одягають маски. Здогадайтесь, яке число сховалось під маскою х.
-
Правильно. А як себе перевірити?
-
Це приклад на додавання. В ньому невідомий перший доданок. Щоб знайти невідомий доданок, потрібно від суми відняти відомий доданок.
-
І це завдання виконали гарно. Тому наступна буква до формули успіху – Е.
VІ. Хвилинка відпочинку для очей
-
У моєму королівстві дуже поважають Мудру Сову, бо вона дає розумні поради. Сьогодні вона навчає нас, як зберегти свій зір та зробити хвилинку відпочинку для очей.
Сплять маленьку совенятка,
в них закриті оченятка( тричі)
Совенятка прокидаються,
оченятка відкриваються.
-
Подивіться очками праворуч-ліворуч ( тричі), вгору-вниз( тричі). Заплющіть, розплющіть. Будемо далі працювати.
-
Сторінка Мудрого задачника
-
У мене є дуже багато помічників, які наводять лад у королівстві, щоб навколо панувала математична гармонія. Ось Мудрий задачник
-
Хоч і завжди я мовчу.
Та усіх всього навчу.
Додавати, віднімати, множити, ділити.
З точними науками залюбки дружити.
-
З якими задачами ми вже познайомилися?
-
Як такі задачі розв’язуються ? Чому? Доведіть .
-
Сьогодні ми познайомимось з іншим видом задач . уважно послухайте пояснення та скажіть, яку назву мають такі задачі.
-
То який новий вид задач вивчаємо?
-
Чому вони так називаються?
-
Якою дієї будуть розв’язуватися ? Чому ?
-
Розв’яжімо усно задачу на знаходження остачі( різниці).
-
Правильно . ви гарно справились з цим завданням , тому отримуєте наступну букву до формули успіху - П.
-
Розвиток просторової уяви
-
У моєму королівстві є стежинки рівні та криві. Намалюймо у зошиті пряму та назвемо маленькою латинською буквою р та криву q, позначимо точку О, яка не належить жодній лінії.
-
За правильно виконане завдання отримайте букву - Я.
-
У королівстві Математики всі фігури полюбляють яскраві кольори. Зафарбуймо та полічімо їх: трикутники – жовті (2)
чотирикутники – зелені (5)
п’ятикутники – червоні (2)
шестикутники – сині (2)
-
Які види чотирикутників ви бачите? Прямокутник, квадрат, ромб, трапеція, паралелограм
-
Яка фігура не замальована? Чому ?
-
Правильно, круг не є многокутником. За правильно виконане завдання ви отримуєте наступну букву – Р.
-
Робота в групах
-
Полічіть, скільки трикутників в зірочці. Використайте роздатковий матеріал з коробочки. Розпочинайте лічити з найдрібніших трикутників.
-
Перевіримо виконання завдання та дошці. Ви добре потрудилися, знайшли усі трикутники, які заховались в зірочці та ось для вас наступна літера – А
-
Логічне завдання
-
Прочитайте задачу. Пригадайте , що означає поняття «тільки» та розв’яжіть усно задачу .
-
Дякую. Остання літера до формули – А.
VІІ. Рефлексія . Підведення підсумків
І У П С Х
Е Ц
П Я Р Ц А
-
Що потрібно зробити, хто здогадався ?
-
Так, потрібно поміняти букви місцями
Успіх – це праця.
-
Для того, щоб стати успішним в житті , треба багато працювати.
-
Кожен працює над собою щодня.
-
Розв’яжемо приклади в «Великих перегонах» та проведемо самоперевірку. Ви можете обрати перший автомобіль, якщо хочете бути розумними, другий, якщо хочете бути успішними, третій, якщо хочете бути щасливими. Вперед, до нових вершин.
-
За допомогою сигналиків оцініть себе. Поміркуйте , які з запропонованих завдань вам вдалося зробити легко, а що поки що є важким. Розкажіть про свої почуття.
Математика найбільше знадобиться нам завжди :
Ви біду діліть по швидше – значить буде півбіди.
А коли один сміється, ви помножте сміх на сміх –
Хай рікою він поллється і подружить нас усіх.
Ви завжди уважні будьте, щоб чудово все було -
Зло відняти не забудьте, додавайте лиш добро.
-
Подаруємо усім пісню «Поділись своєю радістю».
-
Я , своєю королівською волею, хочу нагородити усіх, хто мандрував зі мною сьогодні, та подарувати резиночки – сердечка та смачні горішки, які сприяють розвитку розуму. Розвивайтеся, дорослішайте , до нових зустрічей.