Тема уроку. Вимірюємо місткості посудин.
Мета: формувати поняття про величину — місткість посудин; про процес вимірювання місткості та одиницю вимірювання місткості — 1 літр. Актуалізувати вміння вимірювати та порівнювати відрізки за довжиною, визначати масу предметів за допомогою терезів; знайомити з величиною місткість, учити порівнювати місткості посудин «на око»; знайомити з одиницею вимірювання місткості 1 літр; розкрити сутність процесу вимірювання місткості; вчити виконувати арифметичні дії з іменованим числами, порівнювати іменовані числа, подані в одиницях довжини, маси, місткості; порівнювати вирази з іменованими числами; вчити розв’язувати задачі, які містять іменовані числа, подані в одиницях місткості. Розвивати в учнів логічне мислення шляхом виконання завдань з логічним навантаженням.
Обладнання: підручник, відеоматеріал, ілюстрації, роздатковий матеріал.
Хід уроку
І. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів
1. Розповідь вчителя
Ми продовжуємо вивчення властивостей предметів навколишнього світу, за якими предмети можна порівнювати та які можна вимірювати. Сьогодні ми досліджуватимемо властивість посудин — місткість.
ІІ. Актуалізація опорних знань і способів дії
Перша сходинка: озгляньте геометричні фігури. Робота за сходинками складності. Перша сходинка: за кольором назвіть усі чотирикутники, кожний трикутник, будь-який
круг, деякі фігури синього кольору, хоча б одну фігуру жовтого кольору, всі фігури не синього кольору. Чим відрізняється чотирикутник від трикутника? Друга сходинка: визначте закономірність, за якою відбувається зміна ознаки. [Форма, форма, колір,колір, форма, форма, колір.] Третя сходинка: продовжте послідовність. [Наступною фігурою має бути червоний трикутник.]
- Запишіть рядок цифр від 1 до 9.
3. Актуалізація вмінь вимірювати довжини відрізків і порівнювати відрізки за довжиною; визначати масу предметів за допомогою терезів і порівнювати маси двох тіл. Завдання № 1.(Роздаткові картки)
ІІІ. Формування нових знань і способів дії
(Перегляд відео досліду)
IV. Закріплення вивченого. Формування вмінь і навичок
І. Аналіз змісту задачі
Про що йде мова в задачі? (Про місткість пляшок)
Нам відомо скільки вміщається олії в пляшку? (Так, 2 л)
А скільки в бутель? (Так, 6 л)
Про що запитується в умові задачі? (На скільки літрів більше вміщається в бутель ніж в пляшку)
ІІ Пошук щляху розв’язання
Як нам дізнатись на скільки літрів олії більше вміщується в бутель? (6-2)
ІІІ. Запис розв’язання задачі
6-2=4
Відповідь: в бутель вміщується на 2 літра більше ніж в пляшку.
І. Аналіз змісту задачі
Про що йде мова в задачі? (Про місткість відер)
Скільки відер вміщується в відро? (8 л)
Скільки літрів води вже є в відрі? (5/3/2/1 л)
Про що запитується в задачі? (Скільки літрів води необхідно долити в відро щоб воно стало повне)
ІІ. Пошук шляху розв’язання
Як дізнатися скільки літрів води необхідно долити? ( 8-5, 8-3, 8-2, 8-1)
ІІІ. Запис розв’язання задачі
8-5=3
8-3=5
8-2=6
8-1=7
Відповідь: В відро потрібно долити 3/5/6/7 л води.
(Виконують біля дошки)
V. Рефлексія навчально-пізнавальної діяльності учнів
Яку величну ви вивчали на уроці?
Яка одиниця вимірювання місткості?
У чому полягає процес вимірювання місткості?
Як виконують арифметичні дії з іменованими числами, поданими в одиницях місткості?