Тема. Закріплення таблиці множення числа 2. Порівняння виразів, що містять табличні випадки множення числа 2. Розв’язування задач на множення числа 2. Птахи взимку. Зимуючі та осілі птахи.
Мета.
Математика: закріпити таблицю множення числа 2; формувати в учнів уміння порівнювати вирази, які містять табличні випадки множення числа 2; вправляти у розв’язуванні задач на множення числа 2. Розвивати обчислювальні навички, вміння порівнювати, узагальнювати; виховувати почуття колективізму, відповідальності.
Природознавство: допомогти учням сформувати уявлення про те, як зимують птахи; поповнити знання про осілих та зимуючих птахів. Вчити розпізнавати зимуючих птахів своєї місцевості; виховувати любов і дбайливе ставлення до тварин.
Тип уроку: інтегрований (математика, природознавство).
Обладнання: мультимедійний супровід, малюнки птахів, картки усних обчислень, схеми задач.
Хід уроку
І. Організація класу
Продзвенів уже дзвінок,
Починається урок.
Сядьте зручно, усміхніться
І на мене подивіться,
Зробимо у казку крок –
Починаємо урок.
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку
( Стукіт в двері)
- Діти, на нашу адресу прийшов лист.
- Сьогодні ми з вами вирушимо в уявну казкову мандрівку разом з царицею наук Математикою до зимового лісу. Протягом подорожі ми закріпимо таблицю множення числа 2, будемо розв’язувати задачі та порівнювати вирази, а також поповнимо знання про зимуючих та осілих птахів.
- Якщо ми виконаємо всі завдання, то зможемо допомогти пернатим друзям і підгодувати їх у нашій годівниці смачним насінням та зерном.
Вправа «Очікування»
- Що ви очікуєте від уроку ?
( відповіді дітей)
У ці зимові дні холодні
Нам всім так хочеться тепла.
Давайте ж вирушим у подорож,
Ну що, готові дітвора?
ІІІ. Узагальнення і систематизація знань
- Отже, перша зупинка « Обчислювальна» Відгадайте загадку.
Жовтогруді щебетушки
Мають гарні капелюшки
Сірі лапки, білі щічки
Називаються (синички)
Узимку мало корму для птахів. Синички збираються у зграйки і перелітають з місця на місце у пошуках насіння різних рослин.
Щоб допомогти синичкам, потрібно виконати усні обчислення
- З’єднавши вирази з однаковими відповідями ви розселите птахів у годівнички.
2. Усні обчислення
Біля годівнички
Горобці й синички
Пісеньки співають
Крихітки шукають.
Горобців – 12
Синичок – 15
Скільки в хорі співаків?
Хто дізнатися зумів?
Затріщало 13 сорок в парку на осиці
6 чижів відповіли свистом у ялиці
Скільки пташок
Щоб це взнати
Треба їх порахувати.
На гілках вербички 23 синички
10 з них – запам’ятай полетіло десь у гай
А назад вернулось 3
Скільки стало, говори.
Шість години дятел літав,
Короїдів поїдав.
Щогодини два він їв.
Скільки знищив шкідників? (2 * 6)
- Ось ми виконали усні обчислення і допомогли синичкам, підгодували їх у нашій годівничці.
- А що ви знаєте цікавого про синичок?
Інформатори повідомляють.
Синиці – це осілі птахи. Вони живуть в Україні цілий рік, хоча дехто думає, що синиці прилітають до нас тільки зимою. Весною і влітку ці птахи живуть в лісах, де в цей час багато їжі і вони тримаються подалі від людей.
Зимою ж синичкам важко прогодуватися і шукаючи їжу, вони прилітають до людського житла, де дбайливі люди влаштовують для них годівниці.
В лісах України проживає 7 видів синиць, які схожі між собою за зовнішнім виглядом і поведінкою.
Взимку синицям живеться нелегко. Від голоду і холоду вони потерпають більше ніж інші птахи. Вчені підрахували, що із 10 синиць до весни доживає лише 2, решта гинуть.
- Чого більше бояться птахи голоду чи холоду ?
- Як ми можемо допомогти синичкам ?
- Запам’ятайте, що сало потрібно класти несолоне а насіння несмажене.
Скільки пташок невеличких
Злетілося до годівнички
горобців сварливих пара
і синичок також пара.
- Скільки горобців?
- Скільки синичок?
- Пара - це скільки?
- Це парне чи непарне число?
Каліграфічна хвилинка
Щоб цифри правильно писати
Хвилинку каліграфії треба почати
- Відкрийте зошити і запишіть дату.
- Запишемо результати множення числа 2
( Самоперевірка)
3. Математичний диктант
Завіває хуртовина
І летять на Україну
Милі пташки невеличкі
Кольорові рукавички
Як червоні ліхтарі
Сяють взимку ( снігурі)
Снігурі прилітають до нас з тих країв, де зима набагато холодніша і суворіша. Як правило, вони літають невеликими зграйками до 10 пташок. У сильні морози снігурі сидять нерухомо, і тільки час від часу «оживають», щоб з’їсти якусь ягідку. Харчуються снігурі переважно насінням рослин і ягодами. Особливо вони люблять ягоди горобини.
Щоб допомогти цим птахам нам потрібно виконати математичний диктант.( 1 дитина біля дошки)
58 збільшити на 40
Знайти різницю чисел 60 і 20
Знайти суму 50 і 16
2 помножити на 3
Знайти добуток чисел 2 і 6
( Взаємоперевірка)
- До вашої уваги цікава інформація.
98 грамів важить народжене пташеня гуски.
40 грамів – маса снігура.
66 см – довжина тіла яструба
6 грамів – маса яйця шпака
12 років - живе шпак
Ми успішно виконали завдання і підгодували снігурів.
ІV. Розвиток математичних знань
Наступна зупинка « Пізнавальна».
- На цій зупинці ми допоможемо пташечці з незвичайною музикальною назвою Чечітка. Вони прилітають до нас зимувати з далекої півночі. Важить чечітка 10-14 г, а довжина біля 14 см, розмах крил - 19-23 см. Птахи літають табунами, спритно лазять по деревах. Харчується насінням дерев і кущів.
- Щоб допомогти цим пернатим друзям, виконаємо наступне завдання.
1. Порівняння виразів
2 * 6 14 2 * 4 10
2 * 5 12 2 + 2 + 2 6
Діти, нам Чечітка пропонує відпочити. Починаємо фізкультхвилинку.
Фізкультхвилинка
- Ми успішно виконали завдання і підгодували чечітку у годівничці.
- До нашої годівнички завітала ще одна пташечка, просить допомоги. Дуже гарна пташка . Вона має на голові чубчик а на кінці хвоста жовту пляму. Це – омелюх. Прилітають вони до нас з північних ялинових лісів. Своїх пташенят омелюхи вигодовують зазвичай комарами. Восени та взимку меню омелюхів складається з плодів та ягід. Кожен омелюх за день з’їдає більше ягід, ніж важить сам.
Виконавши завдання, ми допоможемо цій пташечці.
2. Робота з підручником
- Щоб закріпити множення числа 2, виконаємо наступне завдання. Обчислимо вирази на множення.
№ 431 ( з коментуванням)
- А тепер попрацюємо над задачами.
Задача.
Один шишкар за день з їдає насіння з двох шишок. Скільки шишок потрібно шишкареві на тиждень ?
Самостійна робота № 430.
(Самоперевірка).
Ми гарно попрацювали і підгодували омелюха.
3.Робота з геометричним матеріалом
Наступна зупинка « Геометрична». Групова робота
Ми завчасно, як годиться
Ледь упав легкий сніжок
Змайстрували годівницю
на зимівлю для пташок.
На годівничці геометричні фігури обведені різними кольорами. Завдання для груп: знайти периметр фігури відповідно до кольору даного вам кружечка.
Ми справилися із всіма завданнями і допомогли пташечкам.
Наступна зупинка « Підсумкова»
Інсценізація.
Дякуємо ми вам, діти
Вмієте ви нас глядіти
Не страшна нам і зима
Коли голоду нема.
Дякуємо за допомогу.
А тепер наших гостей розселимо на дві групи.
Які птахи осілі?
Які зимуючі?
V. Підсумок уроку. Рефлексія.