Математика (3 клас).
Тема Множення двоцифрового числа на одноцифрове.
Мета Формувати в учнів вміння множити двоцифрові числа на одноцифрові на основі диференційованих завдань. Удосконалювати обчислювані навички. Закріплювати знання таблиці множення. Сприяти розвитку логічного мислення, уваги, кмітливості, вміння колективно працювати. Виховувати інтерес до вивчення математики. Повторювати правила дорожнього руху.
Обладнання Сигнальні картки, реле часу, індивідуальні картки з диференційованими завданнями, опорні таблиці, ілюстрації, картки оперативного контролю, геометричний матеріал. Ігровий світлофор…
Хід роботи
Ось і продзвенів дзвінок
Розклади скоріш дружок,
Все охайно, все в рядки
Книжки, зошити, ручки
До уроку всі готові?
Зошит швидко доставайте,
Ручку правильно тримайте,
За осанкою слідкуйте
З чистотою товаришуйте
На «відмінно» все пишіть
В місто Чисел поспішіть
Дорогі діти! Я запрошую вас на прогулянку в місто Чисел. Для цього ми повинні взяти з собою кмітливість уміння правильно рахувати. Впевнена, що урок принесе нам радість спілкування один з одним. А девізом нашого уроку будуть слова: «Сім раз подумай – один раз розв’яжи».
Ми з вами знаходимось на вулиці Лічилкіній.
4 * 2 * 3 : 4 * 6 : 9 = 4 428983, 823849,
12 : 3 * 4 : 2 * 2 : 8 = 2 283884
10 : 5 * 2 * 4 * 2 : 4 = 8
15 : 5 * 2 * 3 * 3 : 10 = 9
16 : 4 * 2 * 4 * 2 : 8 = 8
9 : 3 * 6 * 2 : 6 : 2 = 3
2.4. Яке число утворилось, прочитайте, складіть ще два числа з даних цифр і запишіть їх каліграфічно.
2.5. Х то з вас переміг у змаганнях з комп’ютером?
2.6. Перевірка робіт на картках, оцінювання.
3. А зараз ми попали на вулицю Нових відкриттів.
Сьогодні ми з вами познайомимося з множенням двоцифрового числа на двоцифрове, Закріпимо вміння розв’язувати задачі, розпізнавати і утворювати геометричні фігури.
На вулиці розташований молокозавод. Прочитайте задачу №1065. Скільки всього літрів молока завезли?
32 * 36
Помічники вчителя пояснюють усний і письмовий способи знаходження добутку чисел 32 і 36 (усно)
Користуючись множенням числа на суму. Такі записи множення займають багато часу і місця. На основі переставної властивості дії множення можна спочатку число помножити на одиниці, а потім на десятки. Так роблять при письмовому множенні.
Письмово.
32 * 36 + 96 = 1152.
При письмовому множенні множники розміщують так, щоб одиниці були записані під одиницями. Множення розпочинають з одиниць. При множенні на десятки цифри починаємо записувати під десятками. В останній дії знаходимо суму знайдених неповних добутків.
№ 1067. ( з коментуванням з місця і самоперевіркою)
67 * 84 + 536 = 5628.
Приклад цікавих і раціональних усних обчислень. Множення двоцифрових чисел, близьких до 100.
Нехай нам потрібно 93 * на 95. Оригінальність обчислень можна розкрити так:
3.1. доповним кожний множник до 100, це буде відповідно 7(100 – 93) і 5 (100 – 95);
3.2. Віднімемо від першого множника доповнення другого (95 – 5); або від другого множника доповнення першого (95 – 7).
І в першому і в другому випадку одержимо 88 – це перші цифри шуканого добутку – сотні;
3.3. перемножимо доповнення (7 * 5 = 35). 35 – це останні дві цифри шуканого добутку.
Отже, 93 * 95 = 8835. Схематично це можна зобразити так:
93 7
95 5
88 35
Перевірте результат множення в стовпчик. Користаючи вулицями міста Чисел про що ми повинні завжди пам’ятати?
(Про дотримання правил вуличного руху. На який клір світлофора можна переходити вулицю?) Перевіримо:
Фізхвилинка
- стояти, - плескати в долоні,
4. А зараз ми на вулиці Самостійній
Включаємо реле часу і працюємо самостійно за варіантами А, Б, В.
1 - й варіант |
||
Розв’яжіть приклади 54 * 98 + 486 = 5292 65 * 85 + 520 = 5525 |
||
1 - й варіант |
2 - й варіант |
|
Розв’яжіть приклади 42 * 16 = 672 28 * 14 = 392 |
Розв’яжіть приклади 84 * 23 + 168 = 1932 72 * 18 + 72 = 1296 |
|
1 - й варіант |
2 - й варіант |
3 - й варіант |
Перевірте 89 * 26 = 2314 54 * 49 = 2646 |
Перевірте 95 * 43 = 4085 76 * 12 = 912 |
Перевірте 47 * 24 + 94 = 1128 56 * 16 + 56 = 896 |
Спільне завдання № 1068.
1 в. – 1,2 приклади 2 в. – 3,4 приклади
82 * 67 = 5494 78 * 39 = 3042
55 * 74 = 4070 75 * 34 = 2550
Що нового ми взнали? Що навчились робити?
№1069 Задача 1 – усно
18 : 2 = 9 грн. за 1 м тканини
Задача 2 опрацьовує варіант Б, користуючись схемою
Задача 3 опрацьовує варіант А, самостійно, схема для перевірки.
Б -
:
18 : (5 – 3) = 9 грн
А -
:
*
18: (5 – 3) * 3 = 27 грн
Перевірка, оцінювання.
Продемонструйте за допомогою рук квадрат, коло, трикутник, прямокутник зигзаг.
Завдання для груп.
Розріжте прямокутник на дві частини так, щоб можна було скласти з них трикутник.
Розв’яжи задачу із зб. «міркуй, порівнюй, обчислюй» с. 64 131 (2).
Тетяна і Тоня носять прізвища Кужіль і Козуб. Яке прізвище має кожна з дівчаток, якщо відомо, що Тетяна і Тоня не живуть на одній вулиці. Тетяна Козуб, Тоня Кужіль.
8. Ось наша подорож і скінчилась.
Я вами дуже задоволена. Молодці! А що вам сподобалось? Головне, що ви вчитесь самостійно думати. Спасибі за урок!
Д. З. Варіант Б – повторити таблицю множення.
Варіант А – скласти математичний диктант, підібрати задачі жарти для (всього класу) свої групи.