Тема: Множення чисел 1 і 0. Множення на 1 і 0.
Мета: ознайомити учнів з випадками множення 0 або 1; з’ясувати відмінність у поясненні правил множення чисел 1і 0 та множення на 1 і 0; вправляти учнів в обчисленні виразів, які включають множення з числами 0 і 1; розвивати вміння аналізувати, узагальнювати інформацію, вміння розв’язувати задачі, порівнювати вирази; розвивати пам’ять, логічне мислення, увагу; виховувати відповідальне ставлення до навчання, дружнє ставлення до товаришів.
Обладнання: мультимедійний супровід, картки для самооцінювання, дзеркало, капелюх, підручник «Математика 3 клас» М.В. Богданович.
Тип уроку:вивчення нового матеріалу.
Форма проведення: урок – казка.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
1.Привітання. Слайд 1
Пролунав уже дзвінок,
Всіх він скликав на урок.
Тож і ми часу не гаймо,
Працювати починаймо.
- На уроці ми будемо з вами спілкуватися, вчитися розуміти один одного. Для цього ми повинні працювати як одна команда - злагоджено і чітко.
- А також будете протягом уроку себе оцінювати. Якщо ви все зрозуміли і правильно виконали завдання – на кожному етапі уроку малюєте червоний кружечок, якщо були незначні помилки - жовтий , якщо тяжко було працювати – синій.
Було легко працювати
Були незначні помилки
Було важко працювати, припускався помилок
У кожної дитини картка для визначення самооцінки.
– Чого ви очікуєте від сьогоднішнього уроку? На що сподіваєтесь?(Учні висловлюють свої очікування. Починають так: «Я очікую...»)
Чи любите ви казки? Я запрошую вас у казку. Слайд 2
- Колись дуже давно, жило одне число і звали його Нуль. Ось якось вирішив він пошукати собі друзів і вирушив у подорож до країни Множення. Йде наш
Нулик і раптом зустрів Одиничку .Він запропонував їй подружитися, а вона почала насміхатися над Нуликом. Слайд 2
-Ти – нуль, число нікчемне. Не стій зі мною, бо мені це зовсім неприємно!
А нуль на це:
- Поглянь на себе: ти ж у нас мала та худорлява, та станеш більше в десять раз, коли я стану справа! Слайд 3 Нехай не кажуть, що нулі такі нікчемні та малі.
Погодилася Одиничка з Нуликом і попросила у нього вибачення. Вони стали друзями і пішли разом до країни Множення шукати нових друзів. Йдуть вони і зустрічають принцесу Каліграфію. Слайд 4 - Принцесо Каліграфіє, ми хочемо з вами подружитися.
- Я згодна. Тільки ви повинні виконати завдання.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
1.Каліграфічна хвилинка. Слайд 5
- Згадаємо правила написання цифр 0 і 1.
- Складіть з цифр 0 і 1 всі можливі числа та запишіть їх у порядку зростання.Слайд5
0; 1; 10; 11; 100. Слайд 5
Оцініть себе на цьому етапі уроку.
- Йдуть Нулик і Одиничка далі. Раптом зустрічають чудернацький знак, якого звуть
Питання. Слайд 6
- Ми хочемо подружитися з тобою і потрапити до країни Множення.
- Згодний, але потрібно виконати завдання. Необхідно допомогти дівчинці Ксюші знайти свого друга.
2. Усний рахунок.
Слайд 7 - 17
Оцініть себе на цьому етапі уроку.
4. Вправа «Мікрофон».
- Назвіть компоненти дії множення.
- Що означає 1 множник? (Яке число треба додати або називає рівні доданки)
- Що означає 2 множник?(Скільки разів треба додати або кількість доданків)
- Продовжить речення: „ Дія множення – це…” ( додавання рівних доданків.)
5.Підготовча вправа. –
- Роздивіться записи. Поміркуйте, яке завдання треба виконати? (Замінити суму добутком)
12+12+12+12 = 12 ∙ 4 Слайд 18
30+30+30 = 30 ∙ 3 а+а+а+а+а = а ∙ 5
- Який вираз одержали? ( У першому виразі 4 доданки, кожен з яких дорівнює 12, тому одержали 12 ∙ 4. Аналогічно, 30 ∙ 3, а ∙ 5.)
- Тепер виконайте обернену операцію: замініть множення додаванням:
99 ∙ 2 = 99+99 Слайд 19
18 ∙ 4 = 18+18+18+18 х ∙ 3 = х+х+х
- Замініть множення додаванням і знайдіть значення виразів: Слайд 20
15 ∙ 3 =… 34 ∙ 1 =…
25 ∙ 2 =… 50 ∙ 0 =…
( При перевірці відповідей другого стовпчика виникає проблемна ситуація) Що робити? Розібратися допоможе король країни Множення.
ІІІ. Повідомлення теми та завдань уроку.
Ось ми і прийшли до країни множення. Нулик та Одиничка зустрілися з королем
даної країни. Слайд 21
- Ваше величносте, будь ласка, допоможіть нам знайти багато друзів.
- Добре! Але спочатку ви повинні виконати всі мої завдання. Якщо впораєтеся, то у вас з’явиться багато друзів.
- На уроці пропоную вам разом з дітьми дослідити випадки множення, в яких одним з множників є 1 чи 0. Також повправлятись у розв’язанні задач. Сподіваюсь, що працювати будете плідно та дружно.
IV. Вивчення нового матеріалу.
1. Замініть множення додаванням та обчисліть: Слайд 22
1 ∙ 5 =…
1 ∙ 3 =…
1 ∙ 4 =…
- Що цікавого помітили? (При множенні одиниці на будь-яке число одержимо те саме число.) 1 ∙ а = а
- Чи можна замінити наступні вирази сумою?
5 ∙ 1 =…
3 ∙ 1 =… 4 ∙ 1 =… а ∙ 1 =…
- Що робити? (Пропозиції дітей. Скористатися переставною властивістю дії множення.) Обчисліть вирази, не порушуючи переставну властивість.
- Який висновок можна зробити? (При множенні будь-якого числа на 1, одержимо те саме число.) а ∙ 1 = а
- Порівняйте вирази 1 ∙ а = а і а ∙ 1 = а. Зробіть висновок.(1 ∙ а = а ∙ 1 = а)
2. Виконайте дії. Слайд 23
0 ∙ 3 =…
0 ∙ 6 =…
0 ∙ 4 =…
- Зробіть висновок.( При множенні 0 на будь-яке число, одержимо 0.) 0 ∙ а = 0
- Знайдіть значення виразів, використовуючи переставну властивість дії множення:
Слайд 24
3 ∙ 0 =…
6 ∙ 0 =… 4 ∙ 0 =… а ∙ 0 =…
- Зробіть висновок. ( При множенні будь-якого-числа на 0, одержимо 0.) а ∙ 0 = 0 Порівняйте вирази. Зробіть висновок. (0 ∙ а = а ∙0 = 0) Слайд 25 - 26
Отже скільки буде 34∙1 та 50 ∙ 0.
3. Первинне закріплення.
а) Коментоване письмо.
5∙0 =... 0∙9 =... 50∙0 =... 0∙356 =...
7∙1 =... 1∙8 =... 34∙1 =... 1∙706 =...
б) Робота в парах. Закріплення правила множення чисел 0 і 1. Слайд 27
- Вова Вовченко вихвалявся, що самий перший в класі обчислив вирази. Давайте перевіримо, чи правильно він їх обчислив.
62∙( 38 - 37)=1(62) 1∙ 6 ∙ 5 = 5(30)
36 : 4 ∙ 0 = 9 (0) 9 ∙ 0 ∙ 9=81(0)
- Чи добре поспішати? А вихвалятися?
- Чому Вова Вовченко припустився помилок?
(Не вивчив правило, погано запам’ятав.)
- Давайте йому допоможемо. Уявіть, що одиниця – це дзеркало. Що побачить будьяке число, коли загляне в таке дзеркало? ( Себе.) Отже,…
- А нуль – це великий чарівний капелюх. Якщо ним накрити будь-яке число, то бачить ми будемо тільки… капелюх. Отже,…
- Сподіваюсь, що ви і Вовчику допомогли і самі краще запам’ятали правила множення.
V. Фізкультхвилинка.
VI. Розвиток математичних знань.
1.Усне розв’язання задачі. Слайд 28
Хрюша марудилась і плакала та зменшилась у 80 разів. Яким був її зріст спочатку, якщо зараз вона заввишки 1 см?
2. Творча робота над задачею. Слайд 29
У славетному хорі хропунів лежать та видають жахливі звуки 56 носатих хропунів, а губатих-у 7 разів менше. Скільки губатих хропунів у хорі?
Змініть запитання задачі так, щоб вона розв’язувалася двома діями. Слайд 30
У славетному хорі хропунів лежать та видають жахливі звуки 56 носатих хропунів, а губатих-у 7 разів менше. Скільки всього хропунів „співають” у хорі?
3. Робота з підручником. Самостійна робота Слайд 31
с. 49 завдання 351
Оцініть себе на цьому етапі уроку.
4. Робота в групах Слайд 32 Оцініть себе на цьому етапі уроку.
VІІІ. Підсумок уроку і повідомлення домашнього завдання.
- Як ви гадаєте, у Нулика і Одинички з’явилися нові друзі? Хто з вас став другом Нулика і Одинички?
Перевірка очікувань
– Діти, чи справдилися ваші очікування? Слайд 33
Самооцінюваня. Діти підводять підсумки своїх досягнень на уроці на картках.
-Розкажіть про результати власних навчальних досягнень, починаючи речення словами: «Я знаю...», «Я розумію...», «Я вмію...», «Мені вдається...», «Мені ще слід попрацювати...», «Я намагаюсь...», «Я прагну...».
На дошці діти вивішують квіточку такого кольору, який найбільше переважає у їхній картці самооцінки. Таким чином бачимо результат самооцінки всього класу.
Домашнє завдання: №355, вивчити правила множення на 1 і 0. Слайд 34
Слайд 35