Цілі:
навчальна: формувати поняття про дробові числа, звичайні дроби; навчити учнів розпізнавати звичайний дріб, дробове число, читати й записувати звичайні дроби
розвивальна: активізувати пізнавальну діяльність учнів; розвивати математичне мовлення; сприяти розвитку логічного мислення учнів;
виховна: виховувати інтерес до нових знань і прагнення їх здобувати.
УРОК 65. Що таке звичайний дріб Дата__________________
Цілі:
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Хід уроку
І. Мотивація навчальної діяльності
Людям часто доводиться ділити ціле на частини. Найвідоміша частина цілого – це половина. Слова с префіксом «пів» можна почути дуже часто: півгодини, півкілограма, пів’яблука. Є і інші частини, наприклад, четверта, десята, сота. Вони утворюються тоді, коли один предмет (яблуко, аркуш паперу тощо) або одиницю вимірювання (година, метр, кілограм) ділять на кілька рівних частини. Отже, є сенс розглянути, як розв’язують такі задачі.
(Тоді, коли один предмет або одиницю виміру ділять на рівні частини).
(На скільки рівних частин поділити одиницю).
ІІ. Актуалізація опорних знань
1. Як називають компоненти та результат ділення?
2. Від села до міста 12 км. Скільки кілометрів ставить:
а) половина шляху; б) третина шляху?
3. Як поділити 3 яблука між чотирма дітьми? На скільки частинок доведеться поділити кожне яблуко? (4). Скільки шматочків одержить кожна дитини? (3). Яку частину отримає кожна дитина від яблука? ()
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Для запису будь-якої частини використовують горизонтальну риску «---», яку називають дробовою рискою. Тоді одна друга записується ; одна третя - ; одна четверта - .
Як бачимо, дроби зображають двома натуральними числами, відокремленими горизонтальною рискою, яка виконує роль знака ділення.
1 – чисельник дробу;
2, 3, 4 – знаменник дробу.
І група Що показує знаменник дробу?
ІІ група Що показує чисельник дробу?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1. Квадрати розділили на рівні частини. Яку частину цілого квадрата складає отримана у кожному випадку фігура?
2. Скільки четвертих частин у фігурах на рисунках замальовано?
|
|
|
|
|
|
|
|
ІV. Закріплення матеріалу
Навчити учнів читати дроби, розпізнавати чисельник і знаменник дробу і розуміти, що показує кожний з них.
V. Підсумок уроку
Запитання до класу
1. Який запис називається звичайним дробом?
2. Що показує знаменник (чисельник) звичайного дробу? Де він записується?
3. Скільки грамів: 1) у п’ятій частині кілограма; 2) у десятій частині кілограма?
4. Виразити у хвилинах: 1 сек; 20 сек; 59 сек.
Казка «Як виникли дроби?»
В стране Математика, там, где еще не ступала нога человека, жили цифры. Но они не имели своих домиков и жили в одном тесном помещении, которое построил старенький дедушка Ноль.
В один прекрасный день две подружки Единица и Двойка вышли на прогулку.
- Мне уже надоело жить в этом старом тесном жилище,- призналась Единица.
- И мне также, - ответила Двойка.
- А давай мы построим свой дом!
- О! Это хорошая идея!
И начали они строить себе новое жилище. Сначала подумали, как оно должно выглядеть. А вскоре решили, что это обязательно должен быть двухэтажный просторный дом. За советами по строительству обратились к Минусу. Он дал много полезных указаний, но самое большое внимание уделил перекрытию между этажами.
- Перекрытие должно быть крепким и ровным, - указал Минус.
Подружки поблагодарили за советы и начали строить уютное жильё. Благодаря ценным указаниям, строительство проходило быстро и весело.
И вот дом построен. Не споря решили, что Единица будет жить на втором этаже, а Двойка – на первом. И назвали они своё сооружение Дробью.
А со временем такие самые дроби начали строить и другие цифры. Так и возникли обыкновенные дроби. А со временем появились и десятичные дроби, но это уже совсем другая история…
Пуліна Олеся, учениця 5 класу
VІ. Домашнє завдання § 23 до правила, відповісти на питання 1-3 стор. 197, №872, 874 (Підручник Н. А. Тарасенкова Математика 5 клас)