Урок математики, 6 клас "Цілі числа. Раціональні числа"

Про матеріал
Розробка уроку математики для учнів 6 класу «Цілі числа. Раціональні числа» (Мерзляк А. Г. Математика: підруч. для 6 кл. загальноосвіт. навч. закладів / А. Г. Мерзляк, В. Б. Полонський, М. С. Якір. – Х.: Гімназія, 2014. – 400 с. : іл.)
Перегляд файлу

Розробка уроку математики для учнів 6 класу

 «Цілі числа. Раціональні числа»

Тема: Цілі числа. Раціональні числа

Мета: навчальна: узагальнити та систематизувати відомості учнів про види чисел; сформувати поняття цілих чисел, раціональних чисел, показати зв'язок між ними; виробити вміння розпізнавати цілі та раціональні числа;

            розвиваюча: розвивати систематичність, послідовність мислення, культуру математичної мови і записів;

            виховна: виховувати працьовитість, старанність, кмітливість, активність.

Очікувані результати: учні повинні знати, які числа називають цілими, раціональними; вміти розпізнавати ці числа, наводити приклади.

Основні поняття: цілі числа, раціональні числа.

Обладнання: підручник, роздавальні матеріали.

Тип уроку: засвоєння нових знань і вмінь.

Хід уроку

І. Організаційний етап.

ІІ. Перевірка домашнього завдання.

  1. Перевірити виконання домашніх вправ шляхом коментування з місця.

Частина учнів отримує картки з індивідуальними завданнями.

  1. Математичний диктант

Визначте, чи є правильним твердження (так∩, ні _).

  1. Числа –20 і 20 є протилежними.
  2. У кожного числа є безліч протилежних.
  3. Число 0 протилежне самому собі.
  4. Якщо число а додатне, то протилежне йому – від’ємне.
  5. На координатній прямій протилежні числа розташовані по один бік від початку відліку.
  6. Якщо m=– (–7), то m=7.

Відповідь. ∩_∩∩_∩

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

Фронтальне опитування

  1. Які числа називають натуральними? Наведіть приклади.
  2. Назвіть найменше натуральне число.
  3. Назвіть найбільше натуральне число.
  4. Назвіть число, протилежне:

а) найбільшому двоцифровому числу;

б) найменшому двоцифровому числу;

в) найбільшому трицифровому числу;

г) найменшому трицифровому числу.

  1.  Наведіть приклади:

а) додатних дробових чисел;

б) від’ємних дробових чисел.

ІV. Формулювання теми, мети й завдань уроку; мотивація навчальної діяльності.

 Назвіть одним словом числа, приведені в кожному з рядів:

а) 35;  208;  2;  1000;  1;  59;

б) 2,5;  ;  ;  0,7;  200,01;  ;

в) –25;  –3,5;  –49;  –100;  –0,6;

г) 35;  9,8;  60;  700;  0,5;  124.

Дійсно, а) – натуральні; б) – дробові; в) – від’ємні; г) – додатні.

А чи можна одним словом назвати числа:

а) –5;  10;  19;  –13;  0;  –203;

б) 29;  –3,6;  ;  ;  0,98;  –207?

Так, бо в першому ряду числа цілі, а в другому – раціональні. Отже, дізнаємося, які числа називають цілими, а які – раціональними.

V. Вивчення нового матеріалу.

 1. Поняття цілого числа. Позначення цілого числа

2. Поняття раціонального числа. Позначення раціонального числа.

3. Зв’язок між натуральними, цілими і раціональними числами.

 Натуральні числа , протилежні їм числа і число 0 називають цілими числами (Z). Наприклад, –20;  39;  0;  –1002;  45 098 – цілі числа.

Цілі числа (додатні і від’ємні), дробові числа (додатні і від’ємні) та число 0 називають раціональними числами (Q). Наприклад, –35;  2,3;  –0,45;  28;  ;  – раціональні числа.

Раціональні числа

 

                                Цілі числа                                    Дробові числа

 

Натуральні                                   0              Додатні дробові          Від’ємні дробові

                           Цілі від’ємні

Колективне виконання завдань під керівництвом вчителя:

  1. Наведіть приклади цілих чисел, які не є натуральними.
  2. Наведіть приклади раціональних чисел, які не є цілими.
  3. За допомогою кругів (діаграми) Ейлера розташуйте числа: –6;  2,5;  0;  4;  ; ; 12.

 

 

Важливо звернути увагу учнів на той момент, що будь-яке з чисел, яке ми можемо дістати шляхом виконання арифметичних дій, є раціональним. Але при цьому може бути натуральним, або цілим, або дробовим.

VІ. Закріплення знань, формування вмінь.

  1. Робота з підручником (Мерзляк А. Г. Математика: підруч. для 6 кл. загальноосвіт. навч. закладів / А. Г. Мерзляк, В. Б. Полонський, М. С. Якір. – Х.: Гімназія, 2014. – 400 с. : іл.)

Вправи: № 872, 877, 878, 879.

  1. Додаткові вправи:
  1. Запишіть два сусідніх числа, між якими розташоване число: а) 3,6; б) 0,34; в) -5,2; г) ; д) –0,21.
  2. Знайдіть усі цілі значення х, які задовольняють нерівність:

а) –2,6<х<3,4;         б) –2<х<5.

  1.  Робота в парах: Визначте вид числа (якщо відповідь ствердна, поставити у таблиці знак «+», якщо заперечна – «–»).

 

Число

10

13,2

0

19

31

Натуральне число

 

 

 

 

 

 

Ціле число

 

 

 

 

 

 

Раціональне число

 

 

 

 

 

 

 

VІІ. Підбиття підсумків уроку

 Бліц-опитування

Чи правильно, що:

а) будь-яке раціональне число є натуральним;

б)будь-яке ціле число є раціональним;

в) будь-яке раціональне число є цілим;

г) будь-яке натуральне число є раціональним;

д) будь-яке ціле число є натуральним;

будь-яке натуральне число є цілим?

VІІІ. Домашнє завдання

  1. Завдання за підручником:§ 4, п. 31, № 873, 878, 880, 888.
  2. Додаткове завдання: Доведіть, що значення виразу:

є цілим числом.

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Мирошниченко Зоя Михайлівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Дзьома Галина Микитівна
    Одним словом - МОЛОДЕЦЬ !
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
28 лютого 2020
Переглядів
12372
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку