1
Урок-мандрівка у країну Геометрію
Тема: Відрізок. Порівняння відрізків за довжиною. Розв’язування прикладів на додавання.
Мета: ознайомити учнів з відрізком, точкою; вчити порівнювати відрізки; формувати розуміння тверджень: точка належить прямій, пряма проходить через точку; удосконалювати обчислювальні навички у розв’язанні прикладів на додавання; розвивати просторову уяву, пізнавальні процеси, дрібну моторику; виховувати точність, охайність у виконанні креслень.
Тип уроку: засвоєння нових знань, умінь, навичок.
Ключові компетенції: уміння вчитися, обчислювальна, дослідницька, життєва.
Корекція: звуковимови, моторики, постави, процесів пам’яті, розумового розвитку, сенсорної, пізнавальної та особистісної сфери.
Обладнання: конструктор «LEGO», мультимедійна презентація, креслярські інструменти, демонстраційний, геометричний та роздатковий матеріал, музичний супровід.
Зміст уроку
І. Загально-корекційна частина.
1. Організаційна підготовка учнів. Рефлексія
- Доброго ранку! Доброго дня!
- Хай плещуть долоньки! Хай тупають ніжки! Працюють голівки! - Доброго ранку! Доброго дня! Бажаємо вам ми здоров'я й добра!
2. Нервово-психологічна підготовка учнів до уроку(активізація уваги, мислення, сприймання)
До уроку всі готові?
Вирушаємо в дорогу.
Візьмемо ми цей девіз:
«Будь уважним, не лінись!»
Усна лічба за числовим рядом
ІІ. Основна частина
1. Актуалізація досвіду та корекція опорних знань, умінь і навичок
Гра «Лічилочка» (слайд)
Конкурс «Золота корона» за каліграфічною хвилинкою.
Учні пишуть цифри в межах 7. Кожен вибирає у своєму зошиті найкращу цифру і малює над нею корону жовтим фломастером.
2. Мотивація навчальної діяльності
- Сьогодні у нас незвичайний урок. Ми помандруємо у країну Геометрію. У цій країні живуть різноманітні геометричні фігури. З деякими ви вже знайомі. Виберіть і одягніть на голови корони з цими фігурами.
- Крім них у країні Геометрії проживають ще й інші фігури, з якими ви познайомитесь надалі.
3. Формувальна частина.
Підготовча бесіда
- У цій країні на кожному кроці зустрічаються такі фігури (слайд)
- Як їх можна назвати одним словом?
- Кожна лінія має своє ім’я. Що вам нагадує кожна з них?
(пряма – дорога, хвиляста – море, крива – змію, замкнена – овал)
- Остання крива, як ви бачите, замкнена.
- А чи можна замкнути пряму лінію?
Висновок: овал не може бути прямою замкненою лінією.
Робота над темою
- У країні Геометрії є вулиця «Нескінченна». На ній будинки стоять вздовж цієї прямої. (Креслю на дошці пряму)
- Чи вся пряма помістилася на дошці?
- Пряму можна продовжити в обидва боки безкінечно, тому й вулиця так називається.
Без початку, без кінця лінія пряма оця.
Скільки нею не іти, до краєчка не дійти.
- А зараз з вулиці «Нескінченної» ми повернемо у провулок «Точковий». По ньому перед нами пробігла курка і розсипала зернята з кошика.
(Зображаю на дошці точки)
- На що схоже зображення зернят? (На крапки)
- У країні Геометрії крапки називають точками. Розрізняють тут випадки, коли точка належить прямій, а коли не належить – лежить поза прямою.
(Зображаю на дошці обоє випадки).
- Ми вже говорили про те, що пряма нескінченна в обидва боки. Якщо ж узяти частину прямої лінії від однієї її точки до другої, то дістанемо відрізок прямої.
(Малюю на дошці дві точки кольоровою крейдою на прямій і показую відрізок)
- На кресленнях кінці відрізка позначають точками, або маленькими рисками.
(На цій же прямій позначаю відрізок рисками)
Відрізок – це частина прямої.
- Як же відрізнити на кресленні відрізок від прямої?
Висновок
Якщо кінці не позначені точками або рисками, то зображена пряма лінія.
(слайд)
- Що знаходиться зліва? (Дві точки)
- Що вийшло, коли їх сполучили? (Відрізок)
Дослід-розпізнавання
- Обведіть поглядом класну кімнату.
- Які лінії, відрізки ви бачите, назвіть де саме?
Хвилинка сенсорики (слайд)
4. Систематизація і узагальнення знань
- У країні Геометрії живе багато різноманітних відрізків. Одні з них довші, інші – коротші. (Зображаю на дошці кілька різних за довжиною відрізків)
- Що можна сказати за довжину цих відрізків?
Висновок: ці відрізки різні за довжиною.
Проблемна ситуація
- А чи можуть бути відрізки однакової довжини? (слайд)
- Пригадайте, які геометричні фігури ви складали з паличок.
(Трикутники, чотирикутники, квадрати)
- У країні Геометрії їх не викладають з паличок, а тільки креслять.
(Креслю на дошці трикутник)
- Яку фігуру я накреслила?
- За клітинками накресліть у своїх зошитах подібний.
- Сьогодні ви познайомилися з відрізком і точкою. Чи не знайдете їх на зображенні трикутника? (Діти показують)
Висновок: трикутник складається з трьох відрізків, вони називаються сторонами трикутника.
- Що ви можете сказати про довжини цих сторін? (Вони різні)
- Сторони обмежені точками. А точки називають вершинами трикутника.
- Отже, трикутник має три сторони, три вершини. А сама назва «трикутник» говорить про те, що ця фігура має три кути. (слайд)
Динамічна пауза під музику
5. Застосування знань у практичній діяльності
Робота в зошиті.
1. Гра «Чарівний олівець»
А) - Накреслити пряму лінію, виділити на ній точками відрізок. Позначити кілька точок поза прямою.
Б) - Поставити у зошиті точку. Через неї провести пряму.
2. Інтерактивна вправа «Швидке мислення»
- Вздовж вулиці «Нескінченної» стоять будиночки. Треба їх заселити цифрами складу числа 7. (слайд)
(Учні називають різні випадки складу числа 7)
- З кожної пари чисел складіть приклади на додавання. Запишіть їх. Перевірка.
Гра «Геометрик»
- З конструктора «LEGO» складіть геометричну фігуру яка на вашій короні. Назвіть кількість її відрізків.
ІІІ. Заключна частина
1. Підведення підсумку. Рефлексія
- У якій країні ми сьогодні побували? Які фігури там зустріли? Що зустріли ви вперше?
- То чим же відрізняються пряма і відрізок?
- До вашої уваги віршик про відрізок. (слайди з музичним супроводом)
- Тату, подаруй пряму, На прямій – маленький.
Попросили діти. Тож цілісіньку пряму
- Я не можу. Я не намалюю,
- А чому, хочу пояснити. Навіть в руки не візьму
Скільки в просторі прямих, І не подарую.
Ще й подібна кожна, А коли візьмемо ми
Але жодної із них Ножиці швиденько,
Втримати не можна. То відрізок і самі
Це і стрічка, і струна, Виріжем гарненько.
Рейки і дротини… Вийде синя стрічечка,
Тільки це – не вся пряма, чи яскрава свічечка,
А її частина. Пензлик, олівець, стріла,
Промінь сонця, знає всяк, чи лінієчка мала.
Довгий і пряменький, все це можна в руки взяти
Але й промінь цей, однак і комусь подарувати.
2.Приведення у порядок робочих місць
3. Створення установки на відпочинок
Годинник невтомний показує враз,
Що нашу роботу закінчити час.
Працювали ви добре, друзі,
Відпочиньте по заслузі!