Інтегрований урок з математики (до тематичного тижня «Зима»)
Тема. Досліджуємо взаємозв’язок між додаванням і відніманням
Мета. Формувати поняття про взаємозв’язок арифметичних дій додавання і віднімання, закріпити способи додавання і віднімання числа 1, числа 0, віднімання однакових чисел, знання назв компонентів і результату дії додавання; вчити складати з однієї рівності на додавання дві рівності на віднімання; формувати уявлення про процес утворення снігу;
розвивати інформаційну, комунікативну, пізнавальну компетентності, експериментальні навички, спостережливість, логічне мислення, увагу, вміння виділяти головне;
виховувати бажання пізнавати навколишній світ та дбайливо ставитися до нього.
Очікувані результати
№ з/п |
Назва освітньої галузі |
Очікувані результати учіння |
1 |
Мовно-літературна |
ВЗАЄМОДІЄМО УСНО З увагою сприймає усні репліки вчителя й однокласників і доречно реагує на усну інформацію в діалозі Сприймає монологічне висловлювання (вірш, розповідь про події з життя або спостереження за чимось / кимось) Ставить запитання до усного повідомлення й відповідає на запитання Ділиться своїми почуттями та емоціями від прослуханого висловлення (вірш, розповідь про події з життя або спостереження за чимось / кимось) Розповідає про те, що його / її вразило, схвилювало Уживає форму кличного відмінка іменника для звертання по імені до іншої особи, уживає ввічливі слова Уживає відповідну до ситуації спілкування (тематика тижня) лексику і несловесні засоби (жести, міміка тощо) ЧИТАЄМО Читає вголос комікс Прогнозує орієнтовний зміст коміксу за ілюстраціями |
2 |
Математична |
ЛІЧБА Лічить до 10 в прямому і зворотному порядку Відтворює в різних видах діяльності ймовірні та фактичні результати лічби предметів ЧИСЛА, ДІЇ З ЧИСЛАМИ Читає і записує числа (1 - 10) – словами й цифрами Утворює числа 2 – 10 прилічуванням одиниці до попереднього й відлічуванням одиниці від наступного числа Порівнює числа в межах 10, використовуючи знаки ˃, ˂, = Утворює рівності на основі знання про склад чисел 2 – 10 Знаходить суму (додає), різницю (віднімає) зручним для себе способом у межах 10 ПРОСТОРОВІ ВІДНОШЕННЯ, ГЕОМЕТРИЧНІ ФІГУРИ Встановлює відносне розміщення об’єктів на площині (лівіше, правіше, вище, нижче тощо) Демонструє вміння переміщувати об’єкти в заданих напрямках: справа наліво, зліва направо, зверху вниз, знизу вгору |
3 |
Природнича |
Я ПІЗНАЮ ПРИРОДУ Визначає, які органи чуття знадобляться для дослідження Проводить (самостійно або в групі) прості спостереження Описує, як тане лід / сніг Запитує, щоб довідатися більше Розповідає про власні емоції, які виникають під час спостереження |
4 |
Соціальна і здоров’язбережна |
ЗДОРОВ’Я Описує зміни власних емоцій, почуттів, настрою Спілкується з учителем та однокласниками Усвідомлює важливість руху та активної поведінки для себе та інших Пояснює, яка діяльність взимку приносить і радість, і користь ДОБРОБУТ Об’єднується з іншими дітьми у групу |
5 |
Громадянська та історична |
Я – СЕРЕД ЛЮДЕЙ Надає допомогу тим, хто її потребує й висловлює вдячність за підтримку Уважно вислуховує думку співрозмовника, висловлює свій погляд, шануючи гідність інших Дотримується встановлених в освоєному громадському просторі правил |
Обладнання: логічні блоки Д’єнеша; декоративний мішечок, вирізані сніжинки білого, синього й блакитного кольорів; сіль, термометр, дві склянки, холодна й гаряча вода, сніг (лід), контейнер, скалка.
Форма уроку. Урок – дослідження.
Орієнтовний план уроку
І. Етап орієнтації, мотивації діяльності
1. Вітання
Учитель. Доброго ранку, діти!
Діти. Доброго ранку!
Учитель. Зі мною ви привіталися, а тепер привітайтеся посмішкою одне з одним.
Ми – сімейка невеличка.
Усі друзі, я і ти.
Привітаємось, щоб личка
Всі усмішками цвіли.
- У мене сьогодні гарний настрій, адже сьогодні особливий день, уся земля вкрита снігом, і я рада зустрічі з вами.
- Діти, чи важливий настрій для людини?
- А як його можна поліпшити?
- Зігніть мізинчик, якщо ви виспалися, зігніть безіменний пальчик, якщо вас вранці поцілувала рідна людина, зігніть середній пальчик, якщо в школі ви зустрілися з друзями, зігніть вказівний пальчик, хто бачив уранці сніг.
- Покажіть, який у вас зараз настрій.
2. Робота із загадкою
- Відгадайте загадку.
Мухи білі прилітають,
На головоньки сідають,
Замітають всі доріжки
І дарують дітям сніжки.
Хто ж дарує жартома
Білі мухи? Це … (зима).
- Хто такі білі мухи? (Сніжинки.)
- Коли вони з’являються? (Взимку.)
ІІ. Етап цілепокладання
- Сьогодні ми будемо дослідниками. Спробуємо дізнатися, як утворюється сніг, чому він білий, чому, коли на вулиці мороз, він рипить, а ще ми будемо досліджувати взаємозв’язок між додаванням і відніманням.
ІІІ. Етап цілереалізації
1. Гра «Асоціації»
- З чим асоціюєте слово «сніжинка»?
- На що схожа сніжинка?
(Демонстрування різних видів сніжинок) (Додаток 1)
- Поплескайте в долоньки, хто любить, коли сніжить.
- Потупайте ніжками, хто любить ліпити снігову бабу.
- Кивніть головою, хто любить кататися на санчатах.
2. Перегляд відео «Як утворюються сніжинки»
Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=aNfSa9KYvf4
3. Дослідницький практикум
Дослід 1
Налити в одну склянку теплу воду, а в другу – холодну. Виміряти температуру води термометром. Покласти одночасно в обидві склянки по жмені снігу (льоду). Визначити, де сніг розтане швидше. Чому?
Дослід 2 (Готується заздалегідь – за 2 дні)
- Що таке сніг? Сніг – це багато, дуже багато красивих сніжинок. Раніше вважали, що сніг – це замерзлі крапельки води. Але стала відома справжня таємниця народження сніжинок. Водяна пара піднімається дуже високо над землею, де панує сильний холод, тут із водяної пари утворюються маленькі крижинки – кристалики. Це ще не сніжинки, що падають на землю. Вони ще дуже малі. Але шестикутний кристалик увесь час збільшується й нарешті стає красивою сніжинкою.
А що таке кристали? Розгляньмо їх!
(У склянці теплої води слід розчинити 1 столову ложку солі. На тарілці, краще темного кольору, ниточкою викласти візерунок. Обережно вилити розчин води й солі. Поставити до повного випаровування. На тарілці залишаються кристалики льоду (солі).)
- Зима. Лютий мороз. Ідеш, а сніг під ногами рипить на різні лади: то гучніше, то тихіше, то тоненьким голоском, то грубішим. Чим це пояснюється?
Справа у тому, що рипіння снігу – це шум від дрібнесеньких його кристалів, що розчавлюються. Кожен з них такий крихітний, що коли ламається, виникає звук, який навряд чи може почути вухо людини. Та сніговий покров складається з міріад цих крихких кристаликів. І коли їх розчавлюєш ногами, то чуєш рипіння. Що лютіший мороз, то твердіше ці кристалики і гучніше рипить сніг під ногами, смугами саней, лижами…
Дослід 3
Слухання звуку «рипіння» (сіль насипати у контейнер і розкачати скалкою).
4. Руханка «Падає сніжок»
Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=h20XWHHm0Ak
5. Снігова математика
а) Гра «Сніжинки»
- Поки ми виконували руханку, у мішечок насипалося дуже багато сніжинок, а кожна сніжинка - це запитання. Я пропоную відповісти на них і взяти з мішечка по одній сніжинці.
(У мішечку стільки сніжинок, скільки дітей у класі, вони різного кольору для подальшого об’єднання в групи) (Додаток 2)
Орієнтовні запитання:
«Як називаються числа, які додають?
Як називається результат дії додавання?
Яку арифметичну дію слід виконати, щоб одержати не менше число, ніж дане (більше або рівне)?
У якому випадку при додаванні одержуємо більше число? Те саме число?
Яку арифметичну дію слід виконати, щоб одержати не більше число, ніж дане (менше або рівне)?
У якому випадку при відніманні одержуємо менше число? Те саме число?
Чи можна при відніманні одержати в результаті нуль?
Чи може сума дорівнювати одному з доданків?
З чого складається сума? (Із доданків)
Що зазвичай більше – сума чи доданок?
Чи впливає порядок доданків на значення суми? Пригадайте, як формулюється переставний закон додавання.
З якою арифметичною дією пов’язана дія додавання?
Як пов’язані дія додавання й віднімання?
Закінчіть речення: «Якщо від суми двох чисел відняти перший доданок, то…», «Якщо від суми двох чисел відняти другий доданок, то…».
б) Робота в групах
(Об’єднайте дітей у групи за кольором обраних сніжинок, запропонуйте виконати завдання)
Порівняйте за допомогою відповідних знаків. (Додаток 3)
в) Розв’язування прикладів
Розташуйте числа в порядку зростання, розв’яжіть приклади, із кожної рівності на додавання складіть по дві рівності на віднімання. (Додаток 4)
6. Етюд «Сніговій, хуртовина»
- Коли багато сніжинок летять до землі, люди кажуть: «Хуртовина». Тож і ми спробуємо дослідити природне явище – хуртовину. (Діти дмуть на сніжинки).
- Що роблять сніжинки, коли ви на них дмухаєте? Так, летять навсібіч. Це явище ще можна назвати «сніговієм».
По дорозі лісовій
Ходить – бродить сніговій.
Поховались звірі в нори –
Лісові свої комори,
Бо злякались сніговію.
Він гукає: «Всіх завію!»
7. Бесіда за коміксом «За що любити зиму?»
(Джерело: дитячий журнал «Джміль», №1, 2017; режим доступу: https://jmil.com.ua/2017-1/movie )
Орієнтовні запитання для бесіди за коміксом:
«Чому Вуханчику не подобалася зима?
Хто допоміг зайчикові змінити думку? Як саме?
Як Вуханчик може зробити зиму приємнішою для себе, подружитися з нею?»
- Пограймося й ми з Вуханчиком, складемо сніговичка або снігового зайчика.
8. Робота з логічними блоками Д’єнеша
(Складання сніговичків). (Додаток 5)
ІV. Етап рефлексійно - оцінювальний
1.Підсумкові завдання
- Що повторили на уроці?
- Що закріпили?
- Що стали виконувати краще?
- У чому полягає взаємозв’язок арифметичних дій додавання й віднімання?
- Чи є істинним твердження: «Від переставляння доданків значення суми змінюється?»
- Оцініть свою роботу на уроці: «Що було складно? Що легко?»
2. «Відкритий мікрофон»
Запропонуйте учням по черзі поділитися враженнями від цього уроку (одним реченням сказати, що сподобалося, а що – не сподобалося)
Додатки
Додаток 1
Додаток 2
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Додаток 3
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Додаток 4
|
+ |
|
= |
|
|
- |
|
= |
|
|
+ |
|
= |
|
|
+ |
|
= |
|
|
- |
|
= |
|
|
- |
|
= |
|
Додаток 5
Джерела
1. Відео «Як утворюються сніжинки». - [Електронний ресурс]. - Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=aNfSa9KYvf4 (дата звернення: 25. 03. 2019 р.)
2. Дитячий журнал «Джміль», №1, 2017; / [Електронний ресурс]. - Режим доступу: https://jmil.com.ua/2017-1/movie (дата звернення: 26. 03. 2019 р.)
3. Математика. 1 клас. Розробки уроків: до видання: Скворцова С. О., ОнопрієнкоО. В. Математика. 1 клас. Навчальний зошит: У 4 ч. Ч. 1. Ч. 2. Ч. 3. Ч. 4./ С. О. Скворцова, О. В. Онопрієнко. – Харків: Видавництво «Ранок», 2018.
4. Руханка «Падає сніжок». - [Електронний ресурс]. - Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=h20XWHHm0Ak (дата звернення: 25. 03. 2019 р.)
5. Тематичні дні у 1-му класі. І семестр./ авт. – упоряд. Н. А Жиганюк, О. В. Кирилова, І. В. Кодола, О. В. Стеценко, О. П. Чорнобай, А. С. Яковенко, - Х.: Вид. група «Основа», 2018.
6. Я досліджую світ. Частина 1: посібник для вчителя з інтегрованого курсу для 1 кл. закладів загальної середньої освіти (у двох частинах)/Т. В. Воронцова, В. С. Пономаренко, О. Л. Хомич, І. В. Гарбузюк, Н. В. Андрук, К. С. Василенко. – К.: Видавництво «Алатон», 2018.