Тема: Досліджуємо кут (з елементами СТЕМ) Мета: актуалізувати знання про геометричні фігури (точка, пряма, промінь, відрізок); ознайомити з поняттям «кут» та його елементами — вершиною, сторонами; учити креслити кути, розпізнавати кути в многокутниках; формувати обчислювальні навички; розвивати логічне мислення, критичне мислення; поповнювати словниковий запас учнів; стимулювати інтерес до вивчення математики; виховувати охайність, старанність.
Тип уроку: комбінований урок.
Форма проведення: урок-подорож.
Освітні галузі: математична.
ХІД УРОКУ
І. ВСТУПНА ЧАСТИНА 1. Організація класу Правило роботи на уроці
Душу й серце в роботу вклади,
Кожну хвилину в труді бережи! 2. Мотивація навчальної діяльності
— У величезному світі Математики є країна з красивою назвою Геометрія. Цю країну населяють не числа, а різні лінії та фігури. Я запрошую вас у подорож!
3. Усні обчислення
— Хто ж буде супроводжувати нас у подорожі? Про це ви дізнаєтеся, обчисливши приклади. Складіть слово.
13 – 7 Т 10 + 15 О
9 + 7 Ч
50 + 5 К
38 – 30 А
6 - Т, 25 – О, 16 -Ч, 55 - К, 8 – А ( Точка )
4. Каліграфічна хвилинка (утворити і записати двоцифрові числа в порядку зростання з цифр: 4, 6,9) ІІ. Вивчення нового матеріалу
1. Ознайомлення з кутом
— Вирушаймо в дорогу! Вийшла Точка і пішла... По якій дорозі вона пішла? ( по прямій)
Йшла-йшла, втомилася. Зупинилася і каже: «Чи довго я ще буду йти?». Тут з'явилися ножиці, клацнули і розрізали пряму з одного боку, клацнули ще раз — і розрізали пряму з іншого боку. «Як цікаво! — вигукнула Точка, — що ж з моєї прямої утворилося?» (Відрізок.)
— А чи можна назвати відрізком цю фігуру? — Чому? (Обмежена точкою тільки з одного боку.) — А як вона називається? (Промінь — це частина прямої, обмежена з одного боку точкою.) — Вирушила Точка далі. Пройшла трохи і зупинилася. Вона згадала про промені, які вона залишила. Їй стало шкода їх. Точка вирішила до них повернутися і зробити з них пряму.
Але поквапилася — і у неї утворилося ось що:
— Що утворилося у Точки? (Ламана.) — Вилізла Точка на найвище місце і покотилася. Котиться і примовляє: Від вершини по променю, немов з гірки кочусь. Тільки кожен промінь, зветься тепер «стороною». — Як називається місце з'єднання променів? (Вершина.)
— А як почав називатися промінь? (Сторона.)
— Сперечаються промінчики між собою, хто з них головніший.
То зближуються так:
То розбігаються ось так:
- А коли промені сваряться, вони просто завмирають на місці ост так: — Що у нас утворилося? (Кут.)
— Що таке кут? (Два промені зі спільним початком утворюють кут. Промені — це сторони кута. Точка, що є початком цих променів, — вершина кута.)
Руханка
Вам не хочеться сидіти?
Треба трішки відпочити.
Руки вгору, руки в низ
І сусіду посміхнись.
Руки вгору, руки в боки.
Вище руки підійміть,
А тепер їх опустіть.
Плигніть, любі, кільки раз.
До роботи братись час.
2. Первинне закріплення знань
1) Вправа «Кути навколо нас» (завдання на основі підручника, с. 73, № 3). — Точка обернулась і побачила кути навколо нас: кут поєднання труб, трикутник канцелярський, кутовий стіл і диван.
— Озирніться, розгляньте наш клас! Наведіть приклади, де можна знайти кути. (Кут стіни, дошка, парта, картина)
2) Демонстрування кутів ножицями (розкритими лезами)
Порівняння утворених кутів.
3) Конструювання кутів з олівців, смужок паперу, паличок, дроту.
3. Формування вмінь позначати кут буквами
— Пішла Точка далі та залишила за собою слід. Від червоних полів відступіть одну клітинку і поставте точку. Назвіть її буквою О. Пішла Точка в одну сторону, а потім — в іншу. Від цієї точки проведіть два промені. Яку фігуру намалювала Точка?
— Точка О — вершина кута. Одна вершина може мати декілька кутів. Як же їх відрізняти один від одного? На кожному промені ставимо букву. Сам кут позначається трьома літерами, при цьому завжди в середині стоїть літера, що є вершиною кута. Кут АОВ. Промені АО і ОВ — сторони кута. Другий кут ВОС, промені ВО, ОС.
ІІІ. Узагальнення вивченого 1. Формування вмінь знаходити кути та називати їх за буквами
1) Виконання завдання № 4 (с. 73).
— Точка намалювала многокутники. Назвіть їхні сторони та вершини. Відшукайте у фігурах кути. Як Точка показала кути?
2) Виконання завдання № 5 (с. 73). Яку фігуру намалювала Точка? ( Кут) Точка намалювала кути. Назвіть сторони і вершину кожного кута. Який кут найбільший? найменший? Як Точка на письмі показала кут?
3) Конструювання кутів з олівців, смужок паперу, паличок, дроту.
4) Практична робота.
— Накресліть кути за зразком. Дайте їм «імена».
5) Обчислення виразів різними способами 6) Логічна вправа
— Точка намалювала прямокутник. Потім відрізала трикутник. Визначте кількість кутів у фігурі.
2. Підсумок уроку. Рефлексія
— Покажіть у вигляді кутів, що вам дав урок.
Дізнався про кути
Я Зрозумів
Навчився