Дана розробка допоможе учителю забезпечити формування ключових та предметних компетентностей учнів : розв'язувати вправи на застосування знань про множення раціональних чисел; знаходити оптимальні шляхи розв'язання задачі, аналізувати отриманий результат, розв'язувати задачі прикладного характеру.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Урок математики в 6 класі
Тема. Множення раціональних чисел
Мета: |
вивести та сформулювати правила множення раціональних чисел, ознайомитися з властивостями множення, виробити вміння розв’язувати вправи, що передбачають знання відповідного алгоритму, його застосування під час обчислень; розвивати логічне мислення, пам’ять, увагу, інтерес до процесу навчання; формувати компетентність учнів та обчислювальні навички. |
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнання: картки з тестовими завданнями, презентація; Мерзляк А.Г.,
Полонський В.Б., Якір М.С. Математика: Підручник для 6 класу. Х.:Гімназія, 2014.
Хід уроку.
І. Організаційний момент.
Перевірити готовність учнів до уроку.
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
Перевірити наявність завдання в зошитах. Відповісти на питання, які виникли під час виконання завдань.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
Фронтальне опитування:
1) Які числа називаються додатними? від’ємними?
2) Які числа називаються цілими? раціональними?
3) Що називається модулем числа?
4) Які числа називаються протилежними?
ІV. Мотивація навчальної діяльності.
Протягом попередніх уроків ми додавали та віднімали раціональні числа. Сьогодні ми виведемо правила множення раціональних чисел, розглянемо властивості множення та будемо розв’язувати вправи, що передбачають виконання множення раціональних чисел. Це є метою нашого уроку.
Питання: Як називаються числа а, в, с у запису = с?
Ви вже вмієте множити додатні числа. А як же виконати множення двох раціональних чисел з різними або з однаковими знаками?
V. Сприймання та усвідомлення навчального матеріалу.
1. Множення раціональних чисел з однаковими знаками.
Як знайти добуток двох чисел з однаковими знаками?
! Щоб помножити два числа з однаковими знаками, треба перемножити модулі цих чисел (і перед результатом поставити знак «+»), або
Добутком двох чисел з однаковими знаками є число, яке дорівнює добутку модулів цих чисел.
Наприклад:
а) (+5) · (+7) = |+5| · |+7| = 35; б) (-4) · (-8) = |-4| · |-8| = 32.
можна писати коротко (модулі обчислювати усно):
а) 5·7=35 б) (-4) · (-8) = 32
Зауваження. Випадок, коли множників більше, потребує окремого розгляду. Це розглядатиметься пізніше.
ІІ. Множення двох раціональних чисел з різними знаками.
Задача 1. Температура повітря знижується щогодини на 3 °С. Зараз термометр показує 0 °С. Яку температуру повітря буде показувати термометр через 2 години?
Розв'язання. Оскільки зараз температура 0 °С, і щогодини вона знижується на 3 °С, то через дві години вона буде -3 + (-3) = -6 градусів. Цей самий результат можна було дістати, позначивши погодинне зниження температури як -3 °С, а наступний час + 2 год й виконати дію: (-2) · (+3) = -6.
Отже, (-2) • (+3) = -6.
Як знайти добуток двох чисел з різними знаками?
! Щоб знайти добуток двох чисел з різними знаками, треба помножити модулі цих чисел і поставити перед одержаним числом знак «-»
Наприклад:
а) -8 · (+5) = -(|-8| · |+5|) = - (8 · 5) = -40,
можна писати коротко (модулі обчислювати усно):
а) -8 · (+5) = = -40;
б) 1,8 · (-3) = - 5,4
Зауваження. Під час множення як і під час додавання раціональних чисел спочатку можна визначати знак результату, а потім вже виконувати дію з модулями.
VІ. Закріплення знань. Вироблення умінь.
Усні вправи
а) +3 · (+8); б) (-8) · (-9); в) (-10) · (-17);
г) 0,4 · (+0,2); д) (-0,5) · (-0,11); є) ; ж) (-0,001) · (+10); з) (-0,01) · (-100).
Письмові вправи
а) 0,3 · (+0,9);
б) -3,2 · (-20,1);
в) -10 · (-3,2);
г) (+0,16) · (+3);
д) -2,4 · (-1,5)
є) -2,49 · (-7,08);
ж) ;
з) ;
а) -14,3 · (-0,6) - (-5,7) · (-1,4);
б) (23,42 - 54) · (-4,12 + 4,04);
в) ;
г) (-18 + 5,2 - 9,7) · (-3,4 - 8,9 + 12,2);
д) ;
є) -3,2 · (-14,7+ (-0,9) - (14,7));
VІІ. Фізкультхвилинка.
VІІІ. Виконання тестових завдань
Варіант 1
Обчисліть: № 1. а) 72; б) – 72; в) 63; г) – 63. № 2. а) – 1,3; б) 1,3; в) –1; г) 0. № 3. а) 27; б) – 27; в) – 2,7; г) 2,7. № 4. а) 12,3; б) 1,23; в) – 0,5; г) – 12,3. № 5. а) ; б) ; в) – ; г) .
|
Варіант 2
Обчисліть: № 1. а) – 56; б) – 42; в) 56; г) 42. № 2. а) – 3,7; б) 3,7; в) –1; г) 0. № 3. а) 4,5; б) – 45; в) – 4,5; г) 45. № 4. а) 11,2; б) 1,12; в) – 11,2; г) – 2. № 5. а) ; б) – ; в) – 3; г) . |
IX. Аналіз тестових завдань
X. Підсумок уроку. Рефлексія.
1.Дати відповіді на питання:
2.Рефлексія.
Чого навчилися на уроці?
Чи досягли поставленої мети?
Чи продуктивною була ваша робота на уроці?
XІ. Домашнє завдання:
§ 4 п. 37. Обов’язково:№ 1021(1- 7); 1023; 1041(2).
За бажанням: № 1046.
Творче: скласти задачу на множення раціональних чисел.