Урок математики на тему: "Дізнаємося про складові задачі"

Про матеріал
Формувати поняття задачі, вміння розв’язувати задачі, удосконалювати обчислювальні навички. Знайомити учнів з поняттями числові дані задачі, шукане задачі, розв’язання задачі, відповідь задачі; ознайомити з порядком роботи над задачею, із записом задачі в три рядки; закріпити знання складових задачі— умови і запитання, розуміння зв’язку між умовою і запитанням; формувати вміння обчислювати значення виразів на дві дії; Розвивати в учнів логічне мислення шляхом роботи над задачами.
Перегляд файлу

Тема.  Дізнаємося   про складові задачі.

Мета: формувати поняття задачі, вміння розв’язувати задачі, удосконалювати обчислювальні навички.  Знайомити учнів з поняттями числові дані задачі, шукане задачі, розв’язання задачі, відповідь задачі; ознайомити з порядком роботи над задачею, із записом задачі в три рядки; закріпити знання складових задачі— умови і запитання, розуміння зв’язку між умовою і запитанням; формувати вміння обчислювати значення виразів на дві дії;  Розвивати в учнів логічне мислення шляхом роботи над задачами.

Хід уроку

І. Організація учнів до уроку.


Чи готові до роботи

Добре, діти, молодці

Стали всі рівненько

Посміхнулися гарненько

Настрій на урок взяли

Працювати почали.


ІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів

На попередньому уроці  ви з'ясували, що деякі ситуації, які виникають у житті людини, часто пов’язані з пошуком відповіді на запитання. Наприклад- у вас є 5 цукерок. Ви пригостили 2 цукерками друга. Вас цікавить скільки залишиться цукерок у вас. Це особливий вид завдань, який  на мові математики зветься задачею.  Ви визначили, що задача складається з умови і запитання та що запитання має бути пов'язане з умовою.

Сьогодні ми продовжимо досліджувати задачі та робити нові відкриття. Ми дізнаємося про числові дані ,  шукане,  розв’язання,, відповідь.

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань і способів дії

  1. Усні обчислення.

1) Число 10 зменшіть на 3.

2) Число 6 збільшіть на 3.

3) Знайдіть значення суми 5 і 2.

4) Знайдіть значення різниці чисел 8 і 3.

5) На скільки 5 більше за 3?

6) На скільки 3 менше ніж 7?

7) Перший доданок 6, другий доданок 2, знайдіть значення суми.

8) Зменшуване 9, від'ємник 3, знайдіть значення різниці.

 

  1. Усне опитування.
  • З чого складається задача?  (Задача складається з умови і запитання)
  • Як «відрізнити» умову задачі?   запитання задачі?  (В умові розповідається про те, що відомо.  А про те, що питається називається – запитанням).
  • Чи може бути текст задачею, якщо в ньому немає запитання?
  • Визначте, чи є задачею цей текст. 

Дівчинка доглядала 3 кімнатні рослини. Мама їй подарувала ще 1 рослину. Тоді дівчинки стала доглядати 4 рослини.

  •  Спробуйте перетворити цей текст на задачу.
  • Визначте, чи є задачею цей текст.

На дереві сиділо 6 пташок. 4 пташки полетіли. Скільки бананів з'їла мавпа?

  • Яка є вимога до запитання задачі? [Запитання задачі має бути пов'язаним з її умовою.

ІV. Формування нових знань і способів дії

  1. Ознайомлення з поняттями «числові дані» та «шукане задачі».

 Завдання № 1. Колективна робота. 

 Розгорніть зошит на сторінці 14.  Перед вами Перше завдання. Вам потрібно прочитати і доповнити задачу.

  • Зібрали 5 помідорів і 3 моркви.
  • На скільки більше помідорів . ніж морквин зібрали?

Прочитайте ще раз умову.

А тепер умову задачі.

Скільки зібрали помідорів?  (Зібрали 5 помідорів)

Складемо схему до задачі.

В  умові сказано, що зібрали 5 помідорів , відповідно на відрізку позначаємо 5 позначок дужкою. Записуємо число 5.

Скільки зібрали морквин?  (Зібрали  3 морквини)

На нижньому відрізку позначаємо 3 поділки дужкою. Записуємо число 3.

Порівнюємо відрізки . Різницю позначаємо знизу на першому відрізку і ставимо знак питання.

  • Переходимо до  самого  розв’язання задачі.
  • У кожній задачі є числові дані.  Числові дані – це числа , які відомі  в задачі. Вони містяться в умові.
  • Подивіться ще раз на умову. Числові дані у нас 5 і 3. Запишіть числові дані в рядок через клітинку.
  • А яке ж число шукане? ( Шукане – це невідоме число. Шукане число позначають знаком питання в першому рядку  через клітинку від числових даних).

Для того, щоб розв’язати задачу нам потрібно від більшого числа відняти менше. Якою дією будемо розв’язувати задачу? Тобто нам потрібно від 5 відняти 3.  5-3=2.  Відповідь 2.

Завдання № 2.

  • Переходимо до другого завдання.
  • Прочитайте задачу і доповніть її.
  • Прочитайте ще раз умову.
  • Переходимо до схеми задачі.

На відрізку нам потрібно позначити кількість помідорів.  Скільки було помідорів?  На відрізку дугою позначаємо   5 помідорів.  Зверху записуємо число 5.   Ми знаємо, що було 3 морквини. На відрізку ще позначаємо дугою 3 поділки. Зверху записуємо число 3. Для того, щоб позначити скільки всього зібрали овочів, треба дугою знизу позначити дві частини відрізка і поставити знак запитання (?)

  • Знаходимо числові дані.  У даній задачі числові дані це 5 і 3. Шукане позначаємо знаком питання через клітинку.
  • Якою дією ми можемо розв’язати цю задачу? ( Дією додавання) 5+3=8. Відповідь 8

 

 

V. Фізкультхвилинка

VІ. Закріплення вивченого. Формування вмінь і навичок

Закріплення розуміння поняття задачі

1. Визначте, чи можна поданий текст назвати задачею? 

1) На клумбі росло 7 троянд    і   2 ромашки. [Це не задача, адже немає запитання. Без запитання немає задачі.]

2) На скільки більше лип, ніж дубів, посадили школярі? [Це не задача: є запитання, але немає умови.]

3) У Сашка 7 цукерок, а в Петра на 2 цукерки більше. Скільки цукерок у Петра? [Це задача, адже є умова і запитання.]

4) Тарас намалював на одному аркуші 4 кораблики, а на другому — 3. Скільки літаків намалював Тарас? [Це не задача: є умова і є запитання, але запитання не пов'язане з умовою.]

5) У класі було 7 хлопчиків і дві дівчинки. Скільки пташок було за вікном? ? [Це не задача: є умова і є запитання, але запитання не пов'язане з умовою.]

 

VІІ. Формування вмінь обчислювати вирази

  1. Робота з виразами
  • Як називаються числа при додаванні?
  • Як знайти невідомий доданок?
  • Зверніть увагу на перший вираз. 3 додати невідомий доданок дорівнює 5.
  • Як знайти невідомий доданок? (Від суми відняти відомий доданок, тобто від 5-3 =2;  2- це другий доданок.  Записуємо в порожню клітинку.

Наступний вираз.

  • Невідомий доданок додати 3 дорівнює 9.
  • Як знайти невідомий доданок? (Від суми відняти відомий доданок, тобто від  9-3=6; 6 – це перший доданок. Записуємо в порожню клітинку.
  •  
  1. Робота з підручником.

Завдання 2, с. 83.

  • Послухайте задачу.            -  Доберіть схему до задачі.
  • Перекажіть умову.             -    Назвіть числові дані.
  • Назвіть запитання.             -   Доберіть вираз для відповіді на запитання

 

VІІІ. Самостійна робота.

Завдання №4. 

 

ІX. Рефлексія навчально-пізнавальної діяльності учнів

-   Про що нове ви дізналися на уроці?

-  Назвіть складові задачі.

-  У якій частині задачі містяться числові дані?

-  Яка частина задачі вказує на шукане?

 

 

docx
Пов’язані теми
Математика, 1 клас, Розробки уроків
НУШ
Додано
23 лютого 2022
Переглядів
3971
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку