Тема: Порівняння чисел та знаходження суми та різниці в межах 6.
Мета: закріпити уміння дітей порівнювати числа, знаходити значення виразів на додавання та віднімання в межах 6; актуалізувати знання учнів про геометричні фігури, закріпити вміння дітей групувати предмети за вказаними ознаками, заповнюючи діаграми Венна; розвивати вміння розв’язувати прості задачі, розвивати навички самостійної роботи, роботи в парі та групі, розвивати уміння порівнювати геометричні фігури, визначати зайві фігури; виховувати уважність, бажання слухатися старших.
Обладнання: презентація, індивідуальні картки, картки з діаграмою Венна, картки із виразами, цифрою та буквою.
Хід уроку
I. Організаційний момент.
II. Актуалізація раніше здобутих знань, умінь та навичок.
Усний рахунок. (слайд 2)
― Назвіть попереднє число до чисел 3, 5, 7. Назвіть наступне число до чисел 4, 6, 8. Скажіть, яке із чисел у парі більше: 5 чи 7; 10 чи 9? Скажіть, яке із чисел менше: 10 чи 8, 9 чи 7? Який знак < чи > ви поставили б між числами, якщо перше число 8, а друге ― 5; між числами 10 і 6; між числами 7 і 9?
Скільки буде 3+2; 6-3; до 4 додати 2; від 5 відняти 3?
III. Повідомлення теми та мети уроку. (слайд 3)
― Сьогодні на уроці ми будемо порівнювати числа, знаходити суму та різницю чисел в межах 6. Завдання уроку: вправлятися в умінні порівнювати числа та знаходити значення виразів на додавання та віднімання чисел в межах 6.
IV. Опрацювання математичного матеріалу.
1. Порівняння чисел. (слайд 4)
Прохаю взяти і повернути лицевою стороною картку, яка лежить перед кожним учнем. (Дані картки кладу на парти на перерві.) Повідомляю учням завдання: поставити знаки < чи > між кожною парою чисел. (Слід при роздачі карток врахувати рівень можливостей дитини і рівень сформованості уміння порівнювати числа кожного учня.) Після виконання завдання учні обмінюються картками і за допомогою олівця зеленого кольору виправляють помилки один одного, повертають картку власнику. Учні проглядають виправлення товаришів, за потреби ― обговорюють їх у парі.
2. Робота з геометричним матеріалом.
― Назвіть геометричні фігури у тому порядку, в якому вони зображені на слайді. (слайд 5). Пригадайте, як створювати діаграму Венна. (слайд 6). Які геометричні фігури ми будемо розміщувати у колі, розміщеному зліва; у колі, розміщеному справа? Які геометричні фігури розмістимо у місці перетину цих кіл? Чому саме такі геометричні фігури розмістимо посередині? Скільки зелених квадратів буде у місці перетину двох кіл? Скільки зелених фігур буде у колі, розміщеному ліворуч? Які це фігури? Скільки квадратів у колі, розміщеному праворуч? Якого вони кольору? Яку геометричну фігуру не розмістили у колах Венна? Чому? Отже, при заповненні кругів Венна що ми робимо спочатку? Чому спочатку ми заповнюємо геометричними фігурами місце перетину кіл, а вже потім – ліву та праву частини кіл? (Спочатку слід розмістити у місці перетину геометричні фігури, які мають спільні ознаки, щоб потім помилково не розмістити їх у лівому чи правому колах).
V. Руханка. (Діти разом із солістками гурту «Малдіви» виконують руханку). (слайд 7)
VI. Продовження опрацювання нового матеріалу.
1. Визначення діаграми Венна. (слайди 8 і 9). (Кожній парі дітей вчитель кладе одну із діаграм Венна, зображеній на слайді. Завдання дітей за допомогою стрілок показати, до якої частини кола вони віднесли б кожну фігуру. Від фігури, яка не відноситься до жодної із груп, стрілку не проводять.) По завершенню виконання завдання діти або порівнюють результати роботи, пояснюючи за слайдами (якщо вчитель ставить перед собою завдання розвивати вміння дітей групувати геометричні фігури за спільними чи відмінними ознаками), або здають роботи вчителеві (якщо вчитель ставить перед собою мету перевірити рівень сформованості у дітей вміння порівнювати геометричні фігури).
2. Розв’язування віршованих задач. (слайди 10 і 11).
Діти ознайомлюються із змістом кожної задачі (бажано, щоб віршовану задачу прочитав один із учнів), аналізують умову та запитання задачі, визначають вираз, за допомогою якого розв’язується задача і записують його у тоненький зошит). Діти записують у зошит такі вирази до задач: 2+4=6 і 5-3=2.
Вчитель проводить бесіду про те, що потрібно слухатися дорослих і завжди відразу ж йти до батьків, коли вони кличуть вас з прогулянки. Особливо це актуально зараз, коли лунають повітряні тривоги. Почувши сигнал повітряної тривоги під час прогулянки, відразу ж слід бігти до батьків і разом з ними переміщатися у безпечне місце. Неслухняність дітей у таких випадках може коштувати їм здоров’я, а інколи ― і життя.
VII. Гімнастика для пальців рук. (слайд 12)
― Розмістимо перед собою свої долоньки. Зробимо вправу «серденько»: стискаємо і розтискаємо кулачок то правої, то лівої руки, неначе почергово стискається то права, то ліва частинка сердечка. Тепер зробимо вправу фейєрверк: водночас стискаємо пальчики обох долоньок в кулачки, а потім водночас розтискаємо пальці і виправляємо їх, щоб розправлені пальчики неначе утворювали фейєрверк. Наступна вправа ― гра на фортепіано: округлюємо пальчики кожної долоньки так, неначе тримаємо яблучко. Тепер піднімаємо у довільному порядку пальчики обох долоньок, неначе граємо на фортепіано. Остання вправа ― струшувальні рухи обох долоньок із виправленими пальчиками. (Уявляємо, що ми струшуємо додолу всю втому із наших долоньок і пальчиків).
VIII. Продовження опрацювання математичного матеріалу.
Гра «Утвори речення» (робота дітей у великих групах). (слайди 13, 14, 15).
Кожній групі дітей дані картки двох видів: 1 вид карток – це приклади, які слід розмістити згідно нумерації, яка стоїть перед кожним прикладом; 2 вид карток – це відповідь до прикладу і буква. Для зручності кожен вид карток слід роздрукувати на картках різного кольору. Спочатку діти розміщують приклади у тій послідовності, в якій дані приклади пронумеровані цифрами іншого кольору. Потім на картках іншого кольору знаходять відповіді до кожного прикладу і докладають карткою так, щоб із двох карток утворився вираз із відповіддю. Якщо всі приклади розмістити у правильній послідовності та правильно розв’язати, то кожна група отримає слово. Склавши утворені слова – отримуємо речення. Коли всі слова утворені ― діти повідомляють дані слова і складають із них речення. (У даній грі діти утворюють таке речення: «Завжди слухайся дорослих».) Разом із дітьми слід з’ясувати, як вони розуміють значення цього речення і до чого може призвести неслухняність дітей у військовий час.
Яку мету ставили перед собою на початку уроку? За допомогою якого завдання порівнювали числа? Під час яких завдань знаходили значення виразів на додавання та віднімання? Під час виконання якого завдання пригадали назви геометричних фігур? Що потрібно вміти робити, щоб правильно зробити діаграму Венна? Чи вдалося досягнути мети уроку?
X. Рефлексія. (слайд 16)
З якими завданнями легко було справитися? При виконанні яких завдань відчули складнощі? Чи вдалося успішно їх подолати? На що, на вашу думку, слід звернути ретельну увагу, щоб надалі такі складнощі не виникали? Оцініть свою роботу на уроці за допомогою смайликів. (Можна просигналізувати цеглинками Лего).
XII. Підсумок уроку.
― Вдячна всім вам за роботу на уроці! Сподіваюся на вашу плідну працю і на наступних уроках.