Мета:
- закріплювати вміння учнів утворювати, читати і записувати двоцифрові числа першої сотні, додавати і віднімати круглі десятки,порівнювати числа і числові виразі, знаходити закономірність між геометричними фігурами, розв'язувати задачі на знаходження суми і різницеве порівняння чисел;
- розвивати логічне мислення, пам'ять;
- виховувати старанність, охайність, бажання допомагати іншим, відповідальність.
Обладнання: нумераційна таблиця, картки для індивідуальної роботи, скорочений запис умови задачі, зображення казкових героїв, малюнки для роботи з геометричним матеріалом, предметні малюнки.
УРОК МАТЕМАТИКИ В 1 КЛАСІ
Леськова Наталія Володимирівна,
вчитель початкових класів
Золотівської багатопрофільної гімназії
Попаснянської районної ради Луганської області
Тема. Порівняння чисел, виразу і числа. Додавання і віднімання круглих чисел. Розв’язування задач
Мета:
- закріплювати вміння учнів утворювати, читати і записувати двоцифрові числа першої сотні, додавати і віднімати круглі десятки,порівнювати числа і числові виразі, знаходити закономірність між геометричними фігурами, розв’язувати задачі на знаходження суми і різницеве порівняння чисел;
- розвивати логічне мислення, пам’ять;
- виховувати старанність, охайність, бажання допомагати іншим, відповідальність.
Обладнання: нумераційна таблиця, картки для індивідуальної роботи, скорочений запис умови задачі, зображення казкових героїв, малюнки для роботи з геометричним матеріалом, предметні малюнки.
Хід уроку
І. Організація класу до роботи
Дзвоник дзвонить, не стихає,
Школярів усіх скликає:
- Гей, до класу поспішайте,
На місця свої сідайте.
1. Створення психологічного настрою класу. Мотивація навчальної діяльності
- Прислухайтесь до порад у вірші. Вони стануть у нагоді нам на сьогоднішньому уроці.
Всі сідайте тихо, діти.
Домовляймось – не шуміти,
Руку гарно підіймати,
Чітко все відповідати,
На уроці не дрімати,
А знання мерщій хапати.
Працюємо старанно,
Щоб почути у кінці,
Що у нашому 1-му класі
Діти просто молодці!
Щоб не було нам мороки,
Всі готові до уроку?
Тож гаразд, часу не гаєм
І в дорогу вирушаєм.
2. Налаштування на роботу
Очі дивляться – (діти) та все бачать.
Вуха слухають – (діти) та все чують.
Голова – (діти) думає.
Яким буде урок? – (діти) Цікавим!
Які у мене діти? – (діти) Найкращі!
Нехай мої та ваші надії здійсняться.
Наш девіз:
(діти) Хай радіє дітвора,
На уроці буде гра!
ІІ. Оголошення теми уроку
Сьогодні у нас незвичайний урок.
У казку сьогодні ми зробимо крок.
Із казкою ми зустрічались не раз,
І знову вона завітала до нас.
В казках є завжди перешкода, та знаю –
Для творчих дітей їх ніколи немає.
- Діти, до нас на урок сьогодні прийшла Попелюшка. Вона просить вас допомогти їй потрапити на бал та зустрітися там з новими друзями. Чи готові ви їй допомогти?
- Тоді перше завдання, яке нам потрібно виконати – зібрати зернятка до мішка. Це ми зробимо, якщо правильно дамо відповіді на запитання.
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів
1. Індивідуальна робота на картках
(Троє учнів біля дошки виконують завдання і за кожну правильну відповідь отримують зернятко, яке прикріплюють до мішечка на дошці. А з іншими учнями проводиться усний рахунок)
14 = …дес. … од. 82 = …дес. … од. 40 = …дес. … од.
35 = …дес. … од. 50 = …дес. … од. 19 =…дес. … од.
46 = …дес. … од. 12 = …дес. … од. 37 = …дес. … од.
70 = …дес. … од. 34 = …дес. … од. 63 = …дес. … од.
2. Усний рахунок
Знайти «зайве» число у кожному ряду.
* 11, 22, 35, 44, 55, 66.
* 41, 43, 45, 46, 47, 49.
* 10, 20, 30, 40, 41, 50.
3. Робота з нумераційною таблицею
Десятки |
Одиниці |
Число |
9 |
2 |
92 |
1 |
8 |
18 |
5 |
0 |
50 |
|
9 |
9 |
7 |
7 |
77 |
4 |
1 |
41 |
10 |
0 |
100 |
1) Прочитайте числа, записані у таблиці.
2) Назвіть найменше число.
3) Назвіть найбільше число.
4) Назвіть число, у якому однакова кількість одиниць і десятків.
- Молодці! З першим завданням ви чудово впоралися. А зараз давайте допоможемо Попелюшці порахувати курчаток.
4. Хвилинка каліграфії
Каже мати – квочка:
- В мене два синочки
І чотири дочки.
Скільки діточок у квочки? (2+4=6)
Урок продовжимо без зупинки
З каліграфічної хвилинки.
Зошит свій я відкриваю,
Навскоси його кладу.
Ручку я ось так тримаю,
Сяду прямо, не зігнусь,
Буду я писати гарно,
До роботи я берусь.
- Як ви вже здогадалися, ми будемо писати сьогодні цифру «6». Почитаємо писати цифру «6» трохи нижче правого верхнього куточка клітинки, ведемо руку вгору, заокруглюємо в правому верхньому кутку і ведемо плавно вниз до середини нижньої сторони клітинки; заокруглюємо, ведемо руку вгору, заокруглюючи трохи вище середини правої сторони клітинки.
Учні прописують рядок цифри «6».
- Домашню роботу зробити Попелюшці ми допомогли – тепер треба вдягнутися у святковий одяг. Для цього виконаємо письмове завдання – математичний диктант. Якщо впораємося, то Попелюшка матиме гарне вбрання.
5. Математичний диктант
- Запишіть числа першого десятка.
- Запишіть числа: 21, 36, 70, 16, 61.
- Запишіть сусідів чисел: 25, 40, 31.
- Яке число знаходиться між числами 54 та 56?
ІV. Робота над темою уроку
- Молодці! Наша гостя має гарний вигляд. Тепер треба підготувати карету, на якій Попелюшка відправиться на бал. Ми з вами маємо великого гарбуза та маленьких мишенят. Щоб гарбуз перетворився на розкішну карету, а мишенята – на коней, виконайте наступне завдання.
1. Робота з підручником (с. 111, завдання 2)
Самостійна робота. Робота в парах
Знайдіть значення числових виразів.
(Перед виконанням цього завдання слід ще раз наголосити учням, що додавання і віднімання круглих десятків виконують спираючись на дії з одноцифровими числами.)
3+4= 9-2= 4+5= 8-3=
30+40= 90-20= 40+50= 80-30=
Фізкультхвилинка
- Карета готова, відправляємося у подорож. Але погляньте, ми відразу ж потрапили на галявину. Давайте тут перепочинемо, бо зробили вже чимало справ.
(На зворотній стороні дошки вчитель відкриває зображення галявини, на якій прикріплено предметні малюнки: ялинки, метелики та грибочки. Діти виконують рухи відповідно до кількості зображених предметів)
Ялинки зелені на вітру гойдаються,
На вітру гойдаються, низько нахиляються.
Зробимо стільки нахилів враз,
Скільки ялиночок виросло у нас.
Тепер присядьмо стільки раз,
Скільки метеликів на галявині у нас.
А скільки виросло грибків,
То стільки й зробимо стрибків.
2. Робота з нерівностями (с. 111, завдання 3)
- Ми з вами добре перепочили і тепер можемо продовжувати подорож. Щоб без перешкод дібратися до замку, необхідно порівняти числа та числові вирази.
(Двоє учнів працюють біля дошки, а інші – в зошитах самостійно за зразком)
20…10 34…30 40-30…20 70-50…10
35…37 68…86 50+50…100 60+20…70
V. Розвиток математичних знань учнів
1. Робота з геометричним матеріалом
- Попелюшка пропонує вам виконати одне цікаве завдання. Подивіться уважно на мишенят та коней. Із яких геометричних фігур вони складаються? Назвіть ці фігури.
- Нарешті ми з вами допомогли Попелюшці дібратися до замку. А тут її чекає багато друзів. Давайте зараз розв’яжемо задачу, із якої дізнаємося, хто саме очікував тут на неї.
Робота над задачами (с. 111, задача 4)
Принців – 10
Принцес – 20
Принців – 10
Принцес – 20
На скільки більше приїхало принцес на бал?
Аналіз задачі
- Розкажіть умову задачі.
- Про що запитується в задачі?
- Що означає число 10 (20)?
- Що потрібно зробити, щоб дізнатися скільки всього принців та принцес приїхало на бал? (Додати: 10+20=30)
- Як відповісти на друге питання задачі? Як дізнатися, на скільки одне число більше (менше) від другого? (Потрібно від більшого числа відняти менше: 20-10=10)
Учні записують розв’язання задачі в зошити.
- Молодці! Ви гарно впоралися із задачею. Попелюшка дякує вам за допомогу.
VІ. Підсумок уроку. Рефлексія
- Що ж, любі дітки, наша подорож наблизилася до свого кінця. Давайте згадаємо, що саме ми робили на уроці, що найбільше сподобалося, запам’яталося, чого навчилися.
— Сьогодні я дізнався(лася)...
— Я виконував(ла) завдання...
— Я відчув(ла), що...
— Тепер я зможу...
— Було цікаво...
— Було складно...
— Мені захотілося ...
- Сьогодні ви дуже багато і гарно попрацювали. Наша гостя вирішила подарувати вам на згадку про себе кришталеві черевички.
(Кожен учень отримує малюнок із зображенням кришталевого черевичка)