Тема: Множення суми на число. Розв'язання задач різними способами.
Розробка уроку пропонує використання діяльнісного підходу при ознайомленні з різними способами множення суми на число.
Урок математики у 3 класі
Тема: Множення суми на число. Розв’язання задач різними способами.
Мета: ознайомити учнів з прийомами множення суми на число; формувати обчислювальні навички на раніше вивчених видах множення та ділення; вчити використовувати набуті знання при розв’язанні задач різними способами; розвивати логічне мислення, уважність; виховувати інтерес до математики.
Обладнання: таблички з умовою задачі, таблиці для пояснення нового матеріалу, ребус, розрізний набір квітів двох кольорів; магнітофон; підручник математики 3 клас М. В. Богдановича та Г. П. Лишенка.
Хід уроку
І Організація класу
Продзвенів уже дзвінок,
Розпочнемо наш урок.
Час вже зошит відкривати
Число й місяць записати.
(Діти записують дату)
- Сьогодні ми знову будемо підкоряти висоти математики, тож зосередьтесь та будьте уважними, адже математика не любить тих, хто не вміє слухати.
ІІ Актуалізація знань. Усні обчислення
- З яким видом ділення ми познайомились на минулому уроці?
- Які два способи ділення круглого числа на кругле запам’ятали? (послідовний та підбору)
Каліграфічна хвилинка
Запишіть найбільшу круглу сотню, що виражена трицифровим числом. Запиши ще одне число, в якому сотень у тричі менше.
900 300 900 300 900 300 900 300 900 300 900 300 900 300 900 300
900 : 300 = 900 : 100 : 3 = 3
900 : 300 = 3, бо 300 х 3 = 900
Самостійна робота
Розв’яжіть приклади зручним для вас способом.
800 : 400 = 800 : 100 : 4 = 2
600 : 20 = 600 : 10 : 2 = 30
800 : 200 = 800 : 100 : 2 = 4
400 : 20 = 400 : 10 : 2 = 20
900 : 30 = 900 : 10 : 3 = 30
600 : 300 = 2
100 : 20 = 100 : 10 : 2 = 5
1000 : 200 = 1000 : 100 : 2 = 5
** (для учнів, які працюють швидше за інших)
500 : 20 = 500 : 10 : 2 = 25
700 : 20 = 700 : 10 : 2 = 35
900 : 20 = 900 : 10 : 2 = 45
1000 : 20 = 1000 : 10 : 2 = 50
Перевірка прикладів, виконаних самостійно. Оцінювання.
ІІІ Створення проблемної ситуації. Відкриття нового
За гарну роботу ви отримуєте подарунок. Відгадайте, що це.
Ребус
Вчитель показує 3 білі квітки та 2 червоні.
Давайте влаштуємо собі свято й зробимо 7 таких букетів. Отже, в кожному букеті повинно бути 3 білі квітки та 2 червоні. Порахуйте, скільки нам треба всього квітів, щоб зробити такі букети.
Перед вами на столі ціла купа таких квіток. Пропоную парі учнів спробувати відібрати квіти для цих букетів., а потім нам розповісти, як ви це зробили.
Поясніть, як діяли. (Діти пояснюють свій спосіб)
Скільки всього використали квітів?
Поясніть, як діяли. (Діти пояснюють свій спосіб)
Скільки всього використали квітів?
(Один зі способів: одразу робити букети. Таким чином відібрати сім та порахувати загальну кількість. Другий – порахувати окремо білі квіти на сім букетів, потім червоні й додати. )
Запис в зошиті відповідно:
(3 + 2 ) х 7 = 35
3 х 7 = 21 2 х 7 = 14 21 + 14 = 35
(В обох випадках ми зробили запропоновану кількість букетів із зазначених квітів. До того ж загальна кількість квітів вийшла однаковою. )
Відкриття нового
(Помножили спочатку перший множник на число, потім другий на це ж число й результати додали.)
IV Оголошення теми та мети уроку
Отже, сьогодні ми з вами спочатку повинні розібратись, як можна множити суму на число, навчитись використовувати у кожному випадку найзручніший спосіб та розв’язувати задачі двома способами. Але спочатку давайте ще раз уважно роздивимось нове правило.
V Робота над новим матеріалом
Відкриваємо підручник, ст.. 125
Прочитайте правило.
- Як же можна помножити суму на число?
Тепер, коли вам прийдеться розв’язувати такі приклади, згадуйте наші квіти та як ми по-різному знаходили результат.
- Поясніть спосіб обчислення № 798 (усно)
- Як же можна помножити суму на число?
- Коли ми можемо множити звичним для нас способом, а коли треба множити по частинах?
Фізхвилинка
(під музику)
VI Формування практичних навиків
Отже, почнемо розв’язання прикладів.
Розв’язання прикладів
(з коментуванням біля дошки по одному)
Підручник стор. 125 № 799 (та ще додатково два приклади)
(20 + 8) х 3 = ? Чи можемо ми обчислити цей приклад відомим нам раніше способом? Чому? (Не вміємо)
Отже, використовуємо правило множення суми на число.
(20 + 8) х 3 = 20 х 3 + 8 х 3 = 84
(300 + 60) х 2 = 300 х 2 + 60 х 2 = 720
(100 + 30 + 4) х 3 = 100 х 3 + 30 х 3 + 4 х 3 = 402
+ додаткові приклади на дошці
(3 + 4) х 10 = 7 х 10 = 70
(400 + 60 ) х 2 = 400 х 2 + 60 х 2 = 920
(50 + 7) х 4 = 50 х 4 + 7 х 4 = 228
- Як же можна помножити суму на число?
Робота над задачами
А тепер пропоную використати нові знання для розв’язання задачі двома способами.
Підручник № 800
- Читання задачі вголос. Повторення умови.
Колективне складання короткого запису
Задача 800
На 1 тар. – 5 в. з к. та 3 в. з м.
На 4 тар. - ? в.
Розв’язання
(Розв’язання з коментуванням біля дошки після аналізу)
І спосіб
ІІ спосіб
Відповідь: всього на чотирьох тарілках 32 вареники. .
- Порівняйте два способи розв’язання задачі.
- Що спочатку знайшли у першому способі?
- А як діяли у другому?
- Який легше? Чому?
- Отже, для кожного способу існує свій приклад та своя задача. Головне навчитись вдало користуватись обома способами множення суми на число.
Самостійна робота
А тепер самостійно розв’яжіть задачу іншого виду.
Підручник № 802
Задача 802
Піску – 60 кг
Цементу - ?, на 40 кг м., у ? раз. менше
Розв’язання
1) 60 – 40 = 20 (кг) – цементу;
2) 60 : 20 = 3 (раз)
Відповідь: цементу взяли у 3 рази менше, ніж піску.
VІІ Підсумок уроку
VІІІ Домашнє завдання
Вдома складете та розв’яжете вирази за завданням № 805 та розв’яжете задачу двома способами, орієнтуючись на тему, вивчену на уроці, № 806.
1