Урок математики у 5 класі Тема: "Уявлення про дріб. Звичайні дроби."

Про матеріал
навчитися визначати чисельник і знаменник дробу; що показує чисельник і знаменник дробу; розуміти, що таке доля, половина, третина і чверть; уміти записувати дроби, відбирати й застосовувати потрібні знання для розвязування творчих і цікавіх задач.
Перегляд файлу

Урок математики у 5 класі

підготувала вчитель НВК «Ерудит» міста Києва

 Ікол Наталя Василівна

ТЕМА: Уявлення про дріб. Звичайні дроби.

МЕТА:  навчитися визначати чисельник і знаменник дробу;

               що показує чисельник і знаменник дробу; розуміти, що таке

                доля, половина, третина і чверть;  уміти записувати дроби.

Обладнання: комп'ютер, проектор, геометричні фігури

                              з кольорового картону, ножиці.

 

ХІД УРОКУ

 Тим, хто вивчає математику

Тим, хто учить математиці,

Тим, хто любить математику,

Тим, хто ще не знає,

 Що може полюбити математику

Наш урок присвячується!

I. Введення. 

Вчитель: Найперше питання, яке вивчається в курсі математики 5 класу, - це натуральні числа. Діти! Допоможіть мені! Скажіть, які числа називаються натуральними? Адже з давніх часів людям доводилося не лише рахувати предмети (для чого були потрібні натуральні числа), але і вимірювати довжину, час, площу, вести розрахунки за куплені товари. Не завжди результат виміру або вартість товару удавалося виразити натуральним числом. Доводилося враховувати і частини, долі міри.

Так з'явилися дроби. У російській  мові слово «дріб» з'явилося в 8 столітті, воно походить від дієслова «дробити» - розбивати, ламати на частини. Діти! Подумайте і відгадайте тему сьогоднішнього уроку! (Тема уроку: «Уявлення про дріб. Звичайні дроби»).

У перших підручниках математики (у XVII столітті) дробу так і називалися - «ламані числа». Сучасне позначення дробу бере свій початок в Древній Індії. Довгий час дроби вважалися найважчим розділом математики. У німців навіть склалася приказка «попасти в дробі», що означає «попасти в скрутне становище». Але сьогодні на уроці ми з вами доведемо, що дроби не зможуть нас поставити в скрутне становище. 

Ви згодні зі мною? Тоді увага на екран!

II. Актуалізація знань. (проектор): 1-18 слайд презентації

III. Гра «Долі». (проектор): 19-28 слайд презентації

IV. Робота з ножицями.

В кожного з учнів на столі квадрат з картону із стороною 4 см.

Завдання: розрізати квадрат на чотири рівні частки будь-яким способом.

рис.1

Питання до учнів: 

а) Покажіть чверть квадрата;

б) Покажіть 3/4 квадрата;

в) Покажіть половину квадрата.

 V. Домашнє завдання:  № 660; 691; 692/693

Зробити кольорову аплікацію з доль квадратів, що розрізають на частини трьома різними способами.

 

VI. Математичний диктант.

Запишіть у вигляді звичайного дробу:

а) три шостих; 

б) одна третина;

 в) половина;

 г) три чверті;

 д) сім десятих;

е) одинадцять сотих;

 ж) одинадцять сорок восьмих.

 (Помінялися зошитами зі своїм сусідом і виконали перевірку):

Все правильно – «10»

Одна помилка – «8»

Дві помилки – «5»

 

VII. Фізкультхвилинка.

Вчитель               Учні

 Руки    -           (на месте)

Ноги   -           (на месте)

Локти   -           (у края)

Спина   -           (прямая)

VIII. Актуалізація отриманих знань. (Самостійна робота).

Вчитель: А зараз, діти, вирішуючи завдання, ми пограємо в «Полі чудес».

 Вірній відповіді відповідає потрібна буква, в результаті вийде слово.

 1.Торт розрізає на 9 шматків. Оля з'їла 2 з них. Яку частину торта з'їла Оля? (2/9).

 2.У вазі лежать 13 фруктів, з них 5 бананів і 4 апельсини. Яку частину складають банани від всіх фруктів?  (5/13).

3.Попелюшці висипали 100 зерен пшона і 99 горошин. Яку частину від всіх зерен складають горошини? (99/199).

4.У бабусі були 3 собаки і 5 папуг. Їй принесли ще 2 котенята. Яку частину складають папуги від всіх домашніх улюбленців бабусі ? (5/10).

 

рис.2(Відповідь: НОТА).

  Вчитель: Прикладом фантастичного вживання дробів є нотний запис в музиці. Ноти бувають цілі, половинні, четвертні, восьмі. Використовуючи ноти, можна записати будь-який музичний твір. І хай музика допоможе нам впоратися зараз з цікавим завданням.

IX. Творче завдання «Корабель».

 На дошку прикріплені за допомогою магнітів різні геометричні фігури з кольорового картону, що розрізають на частини: прямокутники, круги, трикутник.

 Завдання учням: узяти необхідну кількість і магнітами прикріпити на дошку.

1.Прямокутник, розрізаний на 8 частин, – узяти з них 6 долею (6/8).   Це корпус корабля.

2. Прямокутник, розрізаний на 4 частини, – узяти з них 2 долі (2/4).   Це щогла.

3. 2 круги, розрізані на половинки, – узяти з них 3 долі (3/2).           Це вітрила.

 4.Один цілий трикутник. Це зустрічне вітрило.

5.Правильний шестикутник, що розрізан на 6 частин, – узяти 1 долю (1/6). Це прапор.

6.Три круги, кожен з яких розрізає на 4 частини – узяти 3/4 від кожного круга. Це хвилі.

 

рис.3

X. Вирішення цікавих завдань:

 1.У Маші 1 ціле яблуко, 2 половинки і 4 четвертинки. Скільки у Маші яблук?

 2.Скільки кінців в 1 палиці? Скільки кінців в 2 палиць? Скільки кінців в 4 палиць? Скільки кінців в 4 з половиною палиць? 

3.У 6 друзів 7 мандаринів. Як розділити їх між хлопцями порівну?

 

 ХI. Підсумок уроку.

                              Вчитель:   І так, корабель побудований!

Ми вирушаємо з Вами в дивну математичну країну

під назвою «Звичайні дроби».

Я бажаю Вам успіхів!

docx
Додано
6 лютого 2020
Переглядів
965
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку