Урок математики у 6 класі "Координатна пряма. Координата точки"

Про матеріал
Урок математики у 6 класі "Координатна пряма, координата точки" з використанням пізнавальної гри - інсценізації "Подорож точки - мандрівниці", завдань від літературних героїв роману Джоани Роулінг "Гаррі Потер і філософський камінь", інтерактивних вправ.
Перегляд файлу

Урок математики у 6 класі

Вчитель математики Пархомчук Світлана Володимирівна,

             спеціаліст вищої категорії, «старший вчитель»

Тема: «Координатна пряма, координата точки»

       Мета: на уроці учні повторять теоретичний матеріал про числовий промінь, координату точки, вивчений у 5 класі, познайомляться з поняттям  «координатна пряма» і «координата точки», навчаться будувати координатну пряму, обирати одиничний відрізок, оволодіють навичками позначати точки на координатній прямій за її координатами і читати координати точки за її положенням на координатній прямій, записувати число, протилежне даному і позначати такі числа на координатній прямій.

      Робота сприятиме:

  • розвитку логічного мислення (співставлення, порівняння, аналогія);
  • вихованню культури писемного і усного мовлення (чітко виражати свою думку);
  • формуванню математичної компетентності (логічна, дослідницька), міжпредметної компетентності;
  • формуванню наскрізних умінь: читання з розумінням, приймати рішення, уміння висловлювати власну думку усно і письмово, приймати рішення, здатність співпрацювати з іншими, розв’язувати проблеми, ініціативність.

Тип уроку: урок вивчення і засвоєння нових знань.

Форми: пізнавальна гра, тест, інтерактивна вправа «Навчаючи – вчуся», «3 -2-1»

Обладнання: комп’ютер, проектор,  тестові завдання, мотузка, головні убори для героїв інсценізованої казки, слайди, капелюх, сова.                                                  

Хід уроку

1.Організаційний момент.

      Вчитель (див. слайд №1). Сьогоднішній день для мене особливий. І цей урок – теж особливий, адже він …

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.Активізація пізнавальної діяльності учнів.

      Вчитель. Діти, у мене з вами є спільні знайомі, яких я запросила на сьогоднішній урок. Відгадайте, хто вони, скориставшись підказками (див. слайд  №2):

 

  • Точка О.  Це непосидюча четвірка із Гогворської Школи Магії і Чаклунства.
  • Точка А.  Самою розумною була дівчинка, один із хлопчиків – сміливий відчайдух в окулярах.
  • Точка В.  Хлопчиків звали Гаррі, Рон, Невіл, а дівчинку – Герміона.
  • Точка С.  Найкращим гравцем школи з квідичу був … Гаррі Потер.

      Так, вірно сьогодні до нас завітав Гаррі Потер і його вірні друзі: Рон, Невіл і Герміона. Завітали, залишили атрибути свого чаклунства (показує на капелюх, мітлу, сову), а самі полетіли до своєї Гогвортської школи магії, бо і вони у вашому віці вчилися премудростям доброї магії.

Запитання до класу

  1. Де розмістили герої свої підказки?

(Числовий промінь, у якого є початок – т.О, має напрям, одиничний відрізок)

  1. Яке число відповідає підказці В? (2)
  2. Яка точка - підказка відповідає числу 3? (С)
  3. Як називається відрізок між поділками прямої? (одиничний відрізок)
  4. Чи позначено на промені точка з координатою 4? Що за підказка міститься за цією точкою? (т.Д) (див. слайд №3)

       Вчитель. Що повторили? Що знаємо?  Що вміємо?

 3.  Мотивація навчальної діяльності – пізнавальна гра.

                   Гра – інсценізація «Точка – мандрівниця»

       (Учні розподіляються на акторів і глядачів. Діти – актори одягають на голови, виготовлені із паперу «імена» своїх героїв: т.N , т. О, т. М, т. К, Вітерець. Ще двоє учнів натягують мотузку – це координатний промінь, на якому прикріпленні числа. Учні стають біля чисел, які є координатами їхніх «героїв», і під час інсценізації відтворюють всі дії, рухаючись вздовж мотузки).

1. Дівчинка – точка N (9).

2. Хлопчик – точка О (0).

3. Хлопчик – Вітерець

4. Дівчинка – точка М (2)

5. Хлопчик – точка К (-9)

     Вчитель (читає слова автора):

     Коли Точка А була ще маленькою вона вирішила прогулятися вздовж числового променя. Гуляла, гуляла, роздивлялася краєвиди, та подув Вітерець – пустун і легенька Точка піднялася у повітря і полетіла вліво. Спочатку їй це подобалось, вона пролітала над деревами, чепурними  будинками і все це було чомусь пронумеровано. Та Вітерець полетів собі  далі, а Точка приземлилася на числовий промінь, озирнулася довкола і зрозуміла, що вона заблукала. Злякалась, стоїть і плаче, бо не знає як повернутися додому. Аж тут до неї обізвалася Точка М(2), яка збирала яблука, і тому Точка N її спочатку не побачила.

М: Не плач, маля, що сталося?

N: Я заблудилася.

М: А яка твоя координата?

N: Не знаю… А що таке координата?

М: Координати – це твоя адреса на числовому промені. Недарма цей промінь називають ще координатною прямою.

N: Я своєї адреси не знаю.

    4. Повідомлення теми, мети і завдань уроку.

    Вчитель: Діти, складаючи казку про Точку - мандрівницю, ми ввели нові поняття: координатна пряма, протилежні числа,  і згадали про координату точки. І це не випадково, бо тема нашого уроку «Координатна пряма. Координата точки».

     Учні залучаються   до формулювання завдання уроку: вивчити означення координатної прямої і протилежних чисел, навчитися будувати координатну пряму, обирати одиничний відрізок,  позначати точки на координатній прямій за її координатами і читати координати точки за її положенням на координатній прямій, записувати число, протилежне даному і позначати такі числа на координатній прямій.

     5. Сприйняття і осмислення нового матеріалу

     Точка N заплакала голосніше. Точка М стала її заспокоювати і пригостила яблуком.

     М:  Заспокоїлася? Спробуймо пригадати з якого боку ти прийшла (точка N показує напрям).

     М:  А ти летіла весь час в одному напрямі чи ні?

     N:  Тільки в одному: все вліво і вліво.

     М:  Отже, ти живеш праворуч від мене. Я, точка В(2), маю додатну координату, тому й твоя додатна. А тепер пригадай чи багато ти пролетіла одиничних відрізків.

     N: (точка N задумавшись) Я пролетіла через 4 дерева і два будинки, отже пролетіла 7 одиничних відрізків.

    М: Тож рушай праворуч і уважно дивися навколо.

    Вчитель.  Так і зробили. Подумайте, якою виявилася координата точки N? (відповідь).  Так, точка N жила на координатній прямій на поділці під номером 9. А щоб вона не блукала надалі, їй видали медальйон з номером (9) – координату точки. Точку манили пригоди далеких мандрівок і вона знову відправилася в подорож.

       (Діти складають казку далі, включаючи епізоди зустрічі точки N з точкою О(0) , К(-9). Під час діалогів формулюється означення протилежних чисел, координати точки. Вправа розрахована на імпровізацію і творчість дітей як артистів, так і глядачів).

  1.  Робота з підручником

    Завдання Гаррі Потера.

    І група:  прочитати п. 22. Підготувати усні відповіді на запитання:

1.  Яка пряма  називається координатною прямою?

2. Як побудувати координатну пряму?

3. Яку координату має початок відліку?

    Завдання Рона.

    ІІ група: прочитати п.22. Підготувати усні відповіді на запитання:

 

  1. Що показує  координата точки на координатній прямій?
  2. Де на координатній прямій розміщені точки, які мають додатну координату; від’ємну координату?

     Завдання Невіла

    ІІІ група: прочитати п.22. Підготувати усні відповіді на запитання:

  1. Поясніть  на прикладі як позначити точку на координатній прямій, якщо відомо її координату?
  2. Поясніть на прикладі як прочитати координату точок, позначену на координатній прямій.

     Виконавши завдання своєї групи, один учень з групи йде в іншу групу і розповідає всім вивчений матеріал.  Інтерактивна вправа «Броунівський рух» («Навчаючи-вчуся»).

     2. Колективна робота: .

      Фізхвилинка. Психологічна вправа-гра «Розумові сажотруси» (запропонований комічний ритуал разом вирішує декілька різних задач: створює веселий настрій в класі, дає дітям можливість трохи порухатися).

      Вчитель. Всі ненадовго встаньте і трохи потягніться. Зараз всі ми разом виконаємо особливий ритуал. Цей ритуал повинен допомогти нам видалити весь пил, який нагромадився в глибинах нашого мозку. Потягніться вгору, неначе ви хочете дістати до стелі, потягніться у всі сторони, розкинувши руки якнайширше, і напружте всі свої м’язи! Тепер станьте так, щоб ваші ступні знаходилися на деякій відстані одна від одної, і тримайте руки приблизно в 20см від вух. Уявіть собі, що ви тримаєте в руках золоту нитку, яка входить в одне вухо, проходить крізь голову і входить з іншого вуха. У вас це вийшло!

       Тепер починайте тягнути нитку туди –сюди, від одного вуха до іншого… Озирніться навколо і подивіться, чи всі роблять те ж саме. Тепер давайте робити це в одному і тому ж ритмі. Готові? Раз – два, раз – два! Ліворуч – праворуч, ліворуч – праворуч! Знаєте, хто ви зараз? Ви – розумові сажотруси. Ви прочистили вміст ваших голів так, що вогонь вашого пізнання може тепер горіти яскравим світлом, і ви знову готові до нових відкриттів.

     6. Вироблення початкових навичок і вмінь (колективна робота, використання прийомів формувального оцінювання):

  • № 948, №963, №965.
  • №950; №955, №967.
  • №957.

    7. Використання навичок, вмінь

 Самостійна робота  «Листи із совиної пошти»:

    Розумним дівчаткам

1. Записати координати точок, зображених на малюнку.

 

 

 

2. На координатній прямій позначити точки:

         А (-1, 5),  В (4), С (-4).

    3. Записати числа протилежні даним:

    7

-

  0

4. Термометр показував - 10º С, яку температуру показуватиме термометр, якщо стовпчик ртуті:

а) підніметься вгору на 5º С;

б) знизиться на 2º С.

     Хоробрим хлопчикам

1. Записати координати точок, зображених на малюнку.

 

                 

 

2. На координатній прямій позначити точки:

R (-4,5),    N (4),       О (-1).

3. Записати числа протилежні числам:

0;   8,5;    -1,5.

4. Показання термометра - 6º С, яку температуру показуватиме термометр, якщо стовпчик ртуті:

а) підніметься на 7º;

б) знизиться на 2º С.

(Взаєперевірка, взаємо оцінювання: 1 завдання = 1 бал. Всього 12 балів)

      8. Узагальнення і систематизація вивченого на уроці.

ТЕСТИ НА ДОПОВНЕННЯ:

1. Пряма, на якій обрано початок відліку, одиничний відрізок, напрям називають …

   Б) січна пряма,          М) координатна;       К) полярна пряма.

2. Напрям на координатній прямій вказує напрям …  чисел?

   Л) дробових;             З) від’ємних;                А) додатних.

3. Відстань між початком відліку і поділкою, що відповідає числу 1 називають…

   Е) олівцевий;            К) одиничний відрізок;    Д) короткий відрізок

4. Числа, які відрізняються тільки знаками, називаються…

   П) обернені;            Г) протилежні;        Ж) полярні.

5. Число, що відповідає точці на координатній прямій називають…

    Р) стоянка;       О) координата;        С) місце.

6. Ліворуч від початку відліку на координатній прямій розташовані…

    Ю) натуральні;        Н) від’ємні числа;    Б) додатні числа.

7. Число протилежне 0, дорівнює…

    У) не існує такого числа;  Е) 0;    Х) -0.

8. Праворуч від точки О (0) на координатній прямій розташовані…

    Г) додатні числа;   Є) від’ємні;    С) натуральні.

9. Якщо координатна пряма розміщена вертикально, то нижче від початку відліку розміщенні…

    Н) звичайні дроби;       Е) від’ємні числа;      Л) десяткові дроби.

10. Додатні числа на вертикальній координатній прямій розміщенні відносно точки О (0).

    В) нижче;  З) збоку; Л) вище.

(Самоперевірка усно, самооцінювання. Відповідь: МАКГОНЕГЕЛ)

      9. Підбиття підсумків уроку.

      Вправа «3-2-1». Назвати:

  • 3 ключові слова;
  •  2 нові ідеї;
  • 1 запитання, яке у вас є після вивчення теми  «Координатна пряма і координати точки. Протилежні числа».

      10. Повідомлення домашнього завдання, консультація щодо виконання завдань: п. 31, №920, №952, №942.

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Цис Альона Юріївна
    Чудовий матеріал! Дуже креативний урок! Дякую за вашу роботу!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
15 лютого 2022
Переглядів
846
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку