Урок математики у 6 класі
Вчитель математики Пархомчук Світлана Володимирівна,
спеціаліст вищої категорії, «старший вчитель»
Тема: «Координатна пряма, координата точки»
Мета: на уроці учні повторять теоретичний матеріал про числовий промінь, координату точки, вивчений у 5 класі, познайомляться з поняттям «координатна пряма» і «координата точки», навчаться будувати координатну пряму, обирати одиничний відрізок, оволодіють навичками позначати точки на координатній прямій за її координатами і читати координати точки за її положенням на координатній прямій, записувати число, протилежне даному і позначати такі числа на координатній прямій.
Робота сприятиме:
Тип уроку: урок вивчення і засвоєння нових знань.
Форми: пізнавальна гра, тест, інтерактивна вправа «Навчаючи – вчуся», «3 -2-1»
Обладнання: комп’ютер, проектор, тестові завдання, мотузка, головні убори для героїв інсценізованої казки, слайди, капелюх, сова.
Хід уроку
1.Організаційний момент.
Вчитель (див. слайд №1). Сьогоднішній день для мене особливий. І цей урок – теж особливий, адже він …
2.Активізація пізнавальної діяльності учнів.
Вчитель. Діти, у мене з вами є спільні знайомі, яких я запросила на сьогоднішній урок. Відгадайте, хто вони, скориставшись підказками (див. слайд №2):
Так, вірно сьогодні до нас завітав Гаррі Потер і його вірні друзі: Рон, Невіл і Герміона. Завітали, залишили атрибути свого чаклунства (показує на капелюх, мітлу, сову), а самі полетіли до своєї Гогвортської школи магії, бо і вони у вашому віці вчилися премудростям доброї магії.
Запитання до класу
(Числовий промінь, у якого є початок – т.О, має напрям, одиничний відрізок)
Вчитель. Що повторили? Що знаємо? Що вміємо?
3. Мотивація навчальної діяльності – пізнавальна гра.
Гра – інсценізація «Точка – мандрівниця»
(Учні розподіляються на акторів і глядачів. Діти – актори одягають на голови, виготовлені із паперу «імена» своїх героїв: т.N , т. О, т. М, т. К, Вітерець. Ще двоє учнів натягують мотузку – це координатний промінь, на якому прикріпленні числа. Учні стають біля чисел, які є координатами їхніх «героїв», і під час інсценізації відтворюють всі дії, рухаючись вздовж мотузки).
1. Дівчинка – точка N (9).
2. Хлопчик – точка О (0).
3. Хлопчик – Вітерець
4. Дівчинка – точка М (2)
5. Хлопчик – точка К (-9)
Вчитель (читає слова автора):
Коли Точка А була ще маленькою вона вирішила прогулятися вздовж числового променя. Гуляла, гуляла, роздивлялася краєвиди, та подув Вітерець – пустун і легенька Точка піднялася у повітря і полетіла вліво. Спочатку їй це подобалось, вона пролітала над деревами, чепурними будинками і все це було чомусь пронумеровано. Та Вітерець полетів собі далі, а Точка приземлилася на числовий промінь, озирнулася довкола і зрозуміла, що вона заблукала. Злякалась, стоїть і плаче, бо не знає як повернутися додому. Аж тут до неї обізвалася Точка М(2), яка збирала яблука, і тому Точка N її спочатку не побачила.
М: Не плач, маля, що сталося?
N: Я заблудилася.
М: А яка твоя координата?
N: Не знаю… А що таке координата?
М: Координати – це твоя адреса на числовому промені. Недарма цей промінь називають ще координатною прямою.
N: Я своєї адреси не знаю.
4. Повідомлення теми, мети і завдань уроку.
Вчитель: Діти, складаючи казку про Точку - мандрівницю, ми ввели нові поняття: координатна пряма, протилежні числа, і згадали про координату точки. І це не випадково, бо тема нашого уроку «Координатна пряма. Координата точки».
Учні залучаються до формулювання завдання уроку: вивчити означення координатної прямої і протилежних чисел, навчитися будувати координатну пряму, обирати одиничний відрізок, позначати точки на координатній прямій за її координатами і читати координати точки за її положенням на координатній прямій, записувати число, протилежне даному і позначати такі числа на координатній прямій.
5. Сприйняття і осмислення нового матеріалу
Точка N заплакала голосніше. Точка М стала її заспокоювати і пригостила яблуком.
М: Заспокоїлася? Спробуймо пригадати з якого боку ти прийшла (точка N показує напрям).
М: А ти летіла весь час в одному напрямі чи ні?
N: Тільки в одному: все вліво і вліво.
М: Отже, ти живеш праворуч від мене. Я, точка В(2), маю додатну координату, тому й твоя додатна. А тепер пригадай чи багато ти пролетіла одиничних відрізків.
N: (точка N задумавшись) Я пролетіла через 4 дерева і два будинки, отже пролетіла 7 одиничних відрізків.
М: Тож рушай праворуч і уважно дивися навколо.
Вчитель. Так і зробили. Подумайте, якою виявилася координата точки N? (відповідь). Так, точка N жила на координатній прямій на поділці під номером 9. А щоб вона не блукала надалі, їй видали медальйон з номером (9) – координату точки. Точку манили пригоди далеких мандрівок і вона знову відправилася в подорож.
(Діти складають казку далі, включаючи епізоди зустрічі точки N з точкою О(0) , К(-9). Під час діалогів формулюється означення протилежних чисел, координати точки. Вправа розрахована на імпровізацію і творчість дітей як артистів, так і глядачів).
Завдання Гаррі Потера.
І група: прочитати п. 22. Підготувати усні відповіді на запитання:
1. Яка пряма називається координатною прямою?
2. Як побудувати координатну пряму?
3. Яку координату має початок відліку?
Завдання Рона.
ІІ група: прочитати п.22. Підготувати усні відповіді на запитання:
Завдання Невіла
ІІІ група: прочитати п.22. Підготувати усні відповіді на запитання:
Виконавши завдання своєї групи, один учень з групи йде в іншу групу і розповідає всім вивчений матеріал. Інтерактивна вправа «Броунівський рух» («Навчаючи-вчуся»).
2. Колективна робота: .
Фізхвилинка. Психологічна вправа-гра «Розумові сажотруси» (запропонований комічний ритуал разом вирішує декілька різних задач: створює веселий настрій в класі, дає дітям можливість трохи порухатися).
Вчитель. Всі ненадовго встаньте і трохи потягніться. Зараз всі ми разом виконаємо особливий ритуал. Цей ритуал повинен допомогти нам видалити весь пил, який нагромадився в глибинах нашого мозку. Потягніться вгору, неначе ви хочете дістати до стелі, потягніться у всі сторони, розкинувши руки якнайширше, і напружте всі свої м’язи! Тепер станьте так, щоб ваші ступні знаходилися на деякій відстані одна від одної, і тримайте руки приблизно в 20см від вух. Уявіть собі, що ви тримаєте в руках золоту нитку, яка входить в одне вухо, проходить крізь голову і входить з іншого вуха. У вас це вийшло!
Тепер починайте тягнути нитку туди –сюди, від одного вуха до іншого… Озирніться навколо і подивіться, чи всі роблять те ж саме. Тепер давайте робити це в одному і тому ж ритмі. Готові? Раз – два, раз – два! Ліворуч – праворуч, ліворуч – праворуч! Знаєте, хто ви зараз? Ви – розумові сажотруси. Ви прочистили вміст ваших голів так, що вогонь вашого пізнання може тепер горіти яскравим світлом, і ви знову готові до нових відкриттів.
6. Вироблення початкових навичок і вмінь (колективна робота, використання прийомів формувального оцінювання):
7. Використання навичок, вмінь
Самостійна робота «Листи із совиної пошти»:
Розумним дівчаткам
1. Записати координати точок, зображених на малюнку.
2. На координатній прямій позначити точки:
А (-1, 5), В (4), С (-4).
3. Записати числа протилежні даним:
7
-
0
4. Термометр показував - 10º С, яку температуру показуватиме термометр, якщо стовпчик ртуті:
а) підніметься вгору на 5º С;
б) знизиться на 2º С.
Хоробрим хлопчикам
1. Записати координати точок, зображених на малюнку.
2. На координатній прямій позначити точки:
R (-4,5), N (4), О (-1).
3. Записати числа протилежні числам:
0; 8,5; -1,5.
4. Показання термометра - 6º С, яку температуру показуватиме термометр, якщо стовпчик ртуті:
а) підніметься на 7º;
б) знизиться на 2º С.
(Взаєперевірка, взаємо оцінювання: 1 завдання = 1 бал. Всього 12 балів)
8. Узагальнення і систематизація вивченого на уроці.
ТЕСТИ НА ДОПОВНЕННЯ:
1. Пряма, на якій обрано початок відліку, одиничний відрізок, напрям називають …
Б) січна пряма, М) координатна; К) полярна пряма.
2. Напрям на координатній прямій вказує напрям … чисел?
Л) дробових; З) від’ємних; А) додатних.
3. Відстань між початком відліку і поділкою, що відповідає числу 1 називають…
Е) олівцевий; К) одиничний відрізок; Д) короткий відрізок
4. Числа, які відрізняються тільки знаками, називаються…
П) обернені; Г) протилежні; Ж) полярні.
5. Число, що відповідає точці на координатній прямій називають…
Р) стоянка; О) координата; С) місце.
6. Ліворуч від початку відліку на координатній прямій розташовані…
Ю) натуральні; Н) від’ємні числа; Б) додатні числа.
7. Число протилежне 0, дорівнює…
У) не існує такого числа; Е) 0; Х) -0.
8. Праворуч від точки О (0) на координатній прямій розташовані…
Г) додатні числа; Є) від’ємні; С) натуральні.
9. Якщо координатна пряма розміщена вертикально, то нижче від початку відліку розміщенні…
Н) звичайні дроби; Е) від’ємні числа; Л) десяткові дроби.
10. Додатні числа на вертикальній координатній прямій розміщенні відносно точки О (0).
В) нижче; З) збоку; Л) вище.
(Самоперевірка усно, самооцінювання. Відповідь: МАКГОНЕГЕЛ)
9. Підбиття підсумків уроку.
Вправа «3-2-1». Назвати:
10. Повідомлення домашнього завдання, консультація щодо виконання завдань: п. 31, №920, №952, №942.
1