Урок математики у 6 класі "Розв’язування рівнянь і задач на складання рівнянь

Про матеріал

Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань, умінь і навичок.

Форма проведення: урок - семінар.

Обладнання: дидактичні матеріали, мікрофон, комп'ютер, презентація у форматі Microsoft Office Power Point 2010.

Урок призначений узагальнити й систематизувати уміння і навички розв'язування рівнянь та розв'язування задач за допомогою складання рівнянь; навчити застосовувати набуті знання в нестандартних ситуаціях; показати взаємозв'язок математики з іншими науками; заохочувати учнів до самостійної навчальної діяльності.

Перегляд файлу

Урок  математики в 6 класі.

Тема: Розвязування рівнянь і задач на складання рівнянь.

Мета уроку:

  • навчальна:
  • узагальнити й систематизувати уміння і навички розв’язування рівнянь та розв’язування задач за допомогою складання рівнянь;
  •  навчити застосовувати набуті знання в нестандартних ситуаціях;
  • показати взаємозв’язок математики з іншими науками; заохочувати учнів до самостійної навчальної діяльності;
  • розвивальна: розвивати логічне мислення, здібності учнів та їх інтерес до математики шляхом розв’язування нестандартних задач, комунікабельність;
  • виховна: наполегливість у досягненні мети.

Тип уроку:  урок узагальнення  та систематизації знань, умінь і навичок.

Форма проведення: урок - семінар.

Обладнання: дидактичні матеріали, мікрофон, комп’ютер, презентація у форматі Microsoft Office Power Point 2010.

Уся математика – це , власне, одне велике рівняння для інших наук.

Новаліс

За декілька днів до семінару учні об’єднуються в групи: «Археологи», «Історики», «Банкіри», «Підприємці», «Селекціонери».

Групи отримують завдання: підготувати й розв’язати за допомогою рівняння одну задачу на задану тематику, відповідно до назви групи (історичну, стародавню, географічну, геометричну тощо); виконати до задачі схему, добрати ілюстрацію, розробити план розв’язання задачі; оформити представлення своєї роботи в вигляді презентації. Повторити алгоритм розв’язування рівняння.

Хід уроку

 

D:\мама\урок 3\урок 3\Слайд2.JPGD:\мама\урок 3\урок 3\Слайд1.JPG
 

І. Організаційний момент.

Слово вчителя.

Доброго усім дня та хорошого настрію.

Вчитись нелегко буває,

Та наука завжди хороша.

Кожна в світі людина знає,

Що знання – то найлегша ноша.

Так незвично я розпочала урок, бо він особливий. Я запрошую вас прийняти участь у «Параді задач». Сьогодні ми систематизуємо уміння і навички розв’язування задач за допомогою складання рівнянь.

Ви отримали завдання знайти і розв’язати задачі з різних галузей знань, які розв’язуються за допомогою складання рівнянь.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань.

1) «Мікрофон»

  1.     Дайте означення рівняння.
  2.     Що називаємо коренем рівняння?
  3.     Що означає розв’язати рівняння?
  4.     Сформулюйте розподільний закон множення.
  5.     Які доданки називають подібними?
  6.     Як звести подібні доданки?
  7.     За яким правилом розкривають дужки?
  8.     Алгоритм розв’язування рівняння
  9.     С чого потрібно починати при розв’язуванні задач на складання рівняння.

D:\мама\урок 3\урок 3\Слайд3.JPGD:\мама\урок 3\урок 3\Слайд4.JPG

2) Самостійна робота (тестові завдання) з подальшою перевіркою в класі.

1варіант

2 варіант

1) Закінчити дію

2(х+5)=

3(у-6)=

А2х+5

В

2х+2

А

3у-6

В

3у-3

Б

2х+10

Г

2х+7

Б

3у-9

Г

3у-18

2) Звести подібні доданки

3х-5+4х+9

7-5у+21-8у

А

-2х+4

В

4-7х

А

2у+12

В

28-13у

Б

7х+4

Г

7х+14

Б

28у-13

Г

13у-28

3) Розкрити дужки і звести подібні доданки

6(х-7) – 8(х-6)

-(5у+4)3+7(8-у)

А

-6+2х

В

-2х+6

А

-12у+68

В

-44-22у

Б

2х+6

Г

14х-100

Б

-22у+44

Г

22у-44

4) Розв’язати рівняння

4-2х=6х-12

5у+12=7у+16

А

2

В

4

А

-2

В

2

Б

-2

Г

-3

Б

3

Г

-5

5) Розв’язати рівняння

3(х+3)=5-2х

8(х-5)=3х+40

А

-0,8

В

0,8

А

4

В

16

Б

-4

Г

14

Б

9

Г

-14

6) Скільки коренів має рівняння

│х│+ 5=0

│х│- 10=0

А

два

В

жодного

А

два

В

жодного

Б

безліч

Г

один

Б

безліч

Г

один

7) Скільки коренів має рівняння

-3(х+5)=15-3х

8х-12=2х-12+6х

А

два

В

жодного

А

два

В

жодного

Б

безліч

Г

один

Б

безліч

Г

один

 

D:\мама\урок 3\урок 3\Слайд5.JPGD:\мама\урок 3\урок 3\Слайд6.JPG

D:\мама\урок 3\урок 3\Слайд7.JPGD:\мама\урок 3\урок 3\Слайд8.JPG

D:\мама\урок 3\урок 3\Слайд9.JPGD:\мама\урок 3\урок 3\Слайд10.JPG

Після виконання роботи  учні звіряють свої відповіді з правильними відповідями на моніторі і виставляють бали.

ІІІ. Узагальнення та систематизація знань. 

 «Мозковий штурм».

D:\мама\урок 3\урок 3\Слайд11.JPG

Якщо ви власними силами розв’язали задачу, ви зробили відкриття.

Якщо задача не складна, то ваше відкриття не може претендувати на грандіозність,-проте воно від цього не перестає бути відкриттям.

Д. Пойя

Презентації груп. Групи учнів представляють задачу і пропонують спосіб її розв’язування.

D:\мама\урок 3\урок 3\Слайд12.JPG

Презентація групи «Археологи»

Історична довідка. За допомогою рівнянь розв’язували задачі вчені Китаю, Індії, Греції. Великий внесок в цій галузі зробив давньогрецький математик Діофант (ІІІ ст. н.є.). Дані про життя Діофанта написані на надгробку його могили.

Мандрівнику! Тут поховано прах Діофанта.

І розповісти про те, який вік його був дуже довгий,

можна лише мовою чисел.

Шосту частину його становило прекрасне дитинство,

Дванадцята частка скінчилась – покрилося пухом його підборіддя.

Сьому частину життя провів Діафант у бездітному шлюбі.

Минуло 5 років і він став батьком щасливим,

первісток-синок народився у нього.

Та сину доля судила прожити лише половину прекрасного

і світлого життя на землі порівняно з батьком.

І в скорботі глибокій старий ще прожив років 4 з тих пір,

як сина він втратив.

Скажи. Скільки років життя досягнувши, смерть сприйняв Діофант?

D:\мама\урок 3\урок 3\Слайд13.JPGD:\мама\урок 3\урок 3\Слайд14.JPG

Визначимо вік Діофанта склавші рівняння.

Позначимо вік Діофанта через х. Матимемо рівняння:

.

Помножимо обидві частини рівняння на 84:

14х+7х+12х+420+42х+336=84х

Перенесемо члени рівняння з однієї його частини в другу, змінивши знаки на протилежні, та зведемо подібні доданки:

14х+7х+12х+42х-84х=-420-336,

-9х=-756.

Поділимо обидві частини рівняння на (-9), дістанемо х=84.

Відповідь: 84 роки.

D:\мама\урок 3\урок 3\Слайд15.JPGD:\мама\урок 3\урок 3\Слайд16.JPGD:\мама\урок 3\урок 3\Слайд17.JPG

Розв’язавши рівняння ми дізналися, що Діофант прожив 84 роки, з яких 16 років становило його дитинство. Одружився Діофант у 21 рік, став батьком у 38 років, його син прожив 42 роки і помер, коли його батькові було 80 років.

Презентація групи «Історики»

D:\мама\урок 3\урок 3\Слайд18.JPGD:\мама\урок 3\урок 3\Слайд19.JPG

Ця задача відома в історії як задача Суворова. Видатний полководець, який гостював в одному будинку, запропонував цю задачу внуку господаря. Хлопчик довго роздумував над нею і тільки тоді, коли карета з гостями зникла з очей, він вигукнув  відповідь навздогін. Цей хлопчик у дитинстві не проявляв жодних видатних здібностей, навіть більше, недолюблював німецьку і арифметику, над якою пролив чимало сліз. Особливо йому не давалося ділення. А французькою він володів вільно, перші свої вірші та пєси для домашнього театру він написав цією мовою в семирічному віці. Пізніше він посів значне місце в світовій культурі і літературі. Це був Олександр Пушкін, який гостював у свого дідуся Ганнібала.

Задача. Скільки було гусей?

Гуси з вирію летіли  і в зеленім лузі сіли.

Їх побачив Елисей.

Добрий день вам, сто гусей!

Нас не сто!-сказав вожак,

Скільки ж вас? – хлопча питає,

Хто кмітливий  - відгадає!

Якщо нас порахувати, й, скільки є ще раз додати,

а до того половину, ну а потім четвертину,

та пристав би ти до нас, то  було б вже сто якраз!

Ой, скажіть же добрі друзі, скільки їх було на лузі?

Представник групи пропонує розв’язати задачу за зразком схеми

Нехай кількість гусей була х, тоді

________________+____________+_______+___=100

Після заповнення схеми, учні колективно розв’язують рівняння, один учень його розв’язує біля дошки.

Розв’язання

Нехай кількість гусей була х, тоді

,

помножимо обидві частини рівняння на 4:

4х+4х+2х+х+1=100,

перенесемо 1 в праву частину рівняння і зведемо подібні доданки 11х=396, х=36.

Відповідь: 36 гусей.

D:\мама\урок 3\урок 3\Слайд20.JPGD:\мама\урок 3\урок 3\Слайд21.JPG

 

Презентація групи «Підприємці»

D:\мама\урок 3\урок 3\Слайд22.JPGD:\мама\урок 3\урок 3\Слайд23.JPG

Наше підприємство спеціалізується на реалізації яблук. Свою продукцію ми поставляємо в школи міста і дитячі садочки. В три школи потрібно доставити 56 т яблук. У  школи мікрорайону Зелений потрібно доставити на 12 т менше, ніж у школи мікрорайону Райдужний, а у школи Веселого мікрорайону  у 2 рази більше ніж у Зелений. Допоможіть дізнатися скільки тон яблук потрібно відправити нашому підприємству в кожний мікрорайон міста.

D:\мама\урок 3\урок 3\Слайд24.JPGD:\мама\урок 3\урок 3\Слайд25.JPGD:\мама\урок 3\урок 3\Слайд26.JPG

Розв’язання

Так як найменше яблук потрібно поставити у Зелений мікрорайон, то позначимо цю кількість через х, тоді, згідно умові задачі, вираз, що відповідатиме   кількості  яблук, що відправиться в Райдужний позначимо (х+12), а в Веселий 2х. Загальна кількість яблук 56 тон.

Матимемо рівняння х+х+12+2х=56, перенесемо 12 в праву частину рівняння і зведемо подібні доданки 4х=44,  х=11.

Отже, у Зелений відправимо  11 тон яблук, тоді в Райдужний  11+12=23 тони, а в Веселий 2◦11=22 тони.

Відповідь: 11 т, 23 т, 22 т.

 

Презентація групи «Селекціонери»

D:\мама\урок 3\урок 3\Слайд27.JPG

Однією з найважливіших проблем сільського господарства є питання виведення нових сортів сільськогосподарських культур. Цим займається селекція. Відомо, що при виведенні нових сортів рослин постає багато принципово важливих питань: як на основі дослідних даних, виявити, чи володіє новий сорт необхідними якостями; чи буде він краще від попереднього; чи можна вважати, що новий сорт продуктивнішій і стійкішій до захворювань? Скільки ж дослідів треба провести, щоб з достатньою переконливістю дати відповідь на поставлені запитання! Без методів точної математики тут не обійтися. Цим займається математична статистика. Подивимося, як здійснюється співробітництво біологів-селекціонерів і математиків. Нехай треба вивести новий сорт пшениці. Завдання полягає в тому, щоб шляхом схрещення одержати нові сорти пшениці, які найбільш придатні для певного регіону. Така робота може тривати роками.  На допомогу приходить компютерна техніка, створюються спеціальні програми для аналізу певних ознак рослин, при цьому широко  використовуються математичні методи.

D:\мама\урок 3\урок 3\Слайд28.JPGЗадача. Площа трьох ділянок на яких вирощують пшеницю дорівнює 833 га. Площа другої складає 1,4 площі першої, а площа третьої на 17 га більша, ніж площа першої. Яка площа кожної ділянки?

D:\мама\урок 3\урок 3\Слайд29.JPGD:\мама\урок 3\урок 3\Слайд30.JPGD:\мама\урок 3\урок 3\Слайд31.JPG

Розв’язання

Група учнів, що підготувала задачу пропонує дітям розв’язати задачу самостійно  за планом с подальшою перевіркою:   

  •        Позначимо площу першої ділянки …..га
  •        Тоді площа другої ділянки…..га (частину числа знаходимо множенням)
  •        Площа третьої ділянки …..га
  •        Разом площа трьох ділянок становить ….га
  •        За умовою задачі це становить …..га
  •        Складаємо і розв’язуємо рівняння…..    

Правильне розв’язання учні бачать на екрані:

Позначимо площу першої ділянки  х га

Тоді площа другої ділянки   1,4х га (частину числа знаходимо множенням)

Площа третьої ділянки    х+17га

Разом площа трьох ділянок становить     х+1,4х+х+17 га

За умовою задачі це становить  833 га

Складаємо і розв’язуємо рівняння:

х+1,4х+х+17=833;

3,4х=816;

х=240 га

Отже, площа першої ділянки 240 га, тоді площа другої 1,4 ◦240=336 га, третьої 240+17=257 га

Відповідь: 240 га, 336 га, 257 га.

 

Презентація групи «Банкіри»

D:\мама\урок 3\урок 3\Слайд32.JPGD:\мама\урок 3\урок 3\Слайд33.JPG

Історія розвитку банківської справи тісно пов’язана з історією діяльності банків  та виникненням грошей. За свідченням істориків, перші кредитні операції здійснювалися у Стародавньому Вавилоні, де не тільки обмінювались гроші однієї держави на гроші іншої, а і практикувалося прийняття вкладів, та видання по них певних відсотків. Банківська справа зародилася і набула подальшого розвитку в Стародавній Греції. Кілька сотень грецьких міст та їхніх колоній карбували власні монети, вели жваву торгівлю, розвивали грошово-кредитні відносини. Зараз люди часто користуються послугами банків. За для своєї фінансової безпеки необхідно знати наскільки банк надійний.

Задача. Загальний статутний фонд чотирьох банків становить 180 млн грн. Який статутний фонд кожного банку, якщо фонди банків пропорційні в такому відношенні: «Надійний»: «Міцний» : «Сучасний»: «Золотий»= 2:2:3:5?

Розв’язання

D:\мама\урок 3\урок 3\Слайд34.JPGD:\мама\урок 3\урок 3\Слайд35.JPG

Нехай k –коефіцієнт пропорційності,  тоді  «Надійний»= 2 k;    «Міцний» = 2 k;  «Сучасний» = 3 k;   «Золотий» = 5 k. Загальний фонд цих банків становить 180 млн грн.

Складаємо і розв’язуємо рівняння

2 k+2 k+3 k+5 k = 180;

12 k = 180;

k = 15.

Отже, фонд банку  «Надійний» і банку «Міцний»  30 млн грн; «Сучасний»  45 млн грн;   «Золотий»  75 млн грн.

D:\мама\урок 3\урок 3\Слайд36.JPG

ІV. Підсумок уроку.

Сьогодні на уроці ми продовжували відпрацьовувати навички виконання арифметичних дій з раціональними числами, розв'язували задачі на складання рівняння. А також дізналися багато корисного з інших галузей знань.

Оцінювання роботи учнів на уроці.

V. Домашнє завдання.

Учні отримують завдання на аркушах.

Розв’яжіть задачі.

D:\мама\урок 3\урок 3\Слайд38.JPGD:\мама\урок 3\урок 3\Слайд39.JPG

  1.     Ворона старша від Сороки, говорять, на  чотири роки.

Ще кажуть, що в минулім році удвічі більше, ніж Сороці,

Вороні стукнуло  - як стій. То скільки років тій і тій?

  1.     Для тата з мамою десяток на рік потрібно поросяток,

Із сином тато вісім зїв, а мама з сином - тільки шість.

За скільки часу кожен сам упорався б із поросям?

D:\мама\урок 3\урок 3\Слайд40.JPGD:\мама\урок 3\урок 3\Слайд41.JPG

  1.     Селянка продавала яйця. Перший покупець купив у неї половину всіх яєць і ще півяйця; другий половину решти і ще півяйця. Після цього залишилось одне надбите яйце. Скільки яєць продано?

Мені дуже цікаво знати вашу думку. Погуляємо в гру: я починаю – ви продовжуєте.

На уроці я :

- дізнався...      - зрозумів...     - навчився...     - найбільший мій успіх - це...  - найбільші труднощі я відчув...      - я не вмів, а тепер умію...    - я змінив своє ставлення до...         - на наступному уроці я хочу...

 

D:\мама\урок 3\урок 3\Слайд37.JPG

Я хочу дізнатися з яким настроєм ви прийшли до кінця уроку: якщо вам сподобався урок, то подивіться на сусіда і посміхниться йому, якщо вам не сподобався урок, то подивіться на сусіда і покачайте голівкою.

До зустрічі.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Хараман Світлана Михайлівна
    дуже цікавий і корисний матеріал!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
4 травня 2018
Переглядів
4716
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку