Мета заходу: розвиток пізнавального інтересу, інтересу до предмету; логічного мислення, навички роботи в колективі; сприяти вихованню впевненості в своїх силах, прагнення досягати результату.
План заходу
Мета: узагальнення і застосування набутих знань на уроках і самостійно з додатковою літературою.
навчальна: застосовувати знання в нестандартних ситуаціях ;
розвиваюча: розвиток пізнавального інтересу, інтересу до предмету; логічного мислення; сприяти розширенню кругозору ;
виховна: розвивати навички роботи в колективі; сприяти вихованню впевненості в своїх силах, прагнення досягати результату.
Обладнання та матеріали : комп'ютер, проектор, екран або інтерактивна дошка, подарунки, дипломи та грамоти.
ХІД ЗАХОДУ
"Краще вчиться не той,
хто старанно запам'ятовує
прочитане, а той, хто набуває
вміння використати його"
Ваша активність, кмітливість прикрасять нашу зустріч, зроблять її цікавою, змістовною і такою, що надовго запам'ятається.
Учень: Найдавнішою математичної діяльністю був рахунок. Рахунок був необхідний, щоб стежити за поголів'ям худоби і вести торгівлю. Деякі первісні племена підраховували кількість предметів, зіставляючи їм різні частини тіла, головним чином пальці рук і ніг. Наскальний малюнок, що зберігся до наших часів від кам'яного століття, зображає число 35 у вигляді серії збудованих в ряд 35 паличок-пальців. Першими істотними успіхами в арифметиці стали концептуалізація числа і винахід чотирьох основних дій: складання, віднімання, множення і ділення. Перші досягнення геометрії пов'язані з такими простими поняттями, як пряма і коло. Подальший розвиток математики почалося приблизно в 3000 до н.е. завдяки вавилонянам і єгиптянам.
Учень 1.
Михайло Васильович Остроградський (1801-1862)
Михайлу Остроградському належить одне з найпочесніших місць в історії світової математичної науки. Непересічний талант, сміливий і гострий розум, висока математична ерудиція, знання сучасного природознавства дозволили Михайлу Васильовичу зробити першорядні відкриття в багатьох галузях математики і механіки.
Народився Михайло Остроградський у селі Пашенна Кобеляцького повіту на Полтавщині. Тут пройшли його дитячі та шкільні роки. Він походив з відомого українського козацько-старшинського роду і завжди цим пишався. Багато теорем і формул Остроградського ввійшли до різних математичних курсів. Добре відомі математикам усього світу метод інтегрування Остроградського, правило Остроградського, формула Остроградського тощо. Життєвий шлях видатного математика був цікавим, але тернистим. Його математичні нахили почали проявлятися ще в дитинстві. Все, що його оточувало, хлопець намагався вивчати з математичної точки зору: вимірював глибину колодязя, визначав розміри іграшок, грядок, будівель і для цього завжди носив з собою мотузку з прив'язаним камінцем.
У 1809 р. Михайла віддають до пансіону при Полтавській гімназії. Незважаючи на неабиякі здібності, які були помічені педагогами, науками він не захопився і мріяв тільки про одне – стати військовим. Поступаючись палкому бажанню сина та зваживши на його богатирську зовнішність, батько вирішив віддати Михайла до гвардійського полку. Проте, за порадою дядька, він везе сина для підготовки і вступу до Харківського університету. І вже восени 1816 р. Михайло Остроградський стає вільним слухачем, а згодом - повноправним студентом відділення фізичних та математичних наук.
Його вчителями з вищої математики були професор А. Павловський та ректор університету Т. Осиповський. Помітивши математичні здібності М. Остроградського, вони змогли пробудити в нього спочатку інтерес, а потім і палку любов до математики. М. Остроградський блискуче склав іспити, але одержати атестат про закінчення університету йому не довелось через переслідування реакційних чиновників-викладачів. Для завершення освіти Михайло Остроградський 1822 р. їде в Париж, де відвідує лекції відомих математиків: П. Лапласа, О. Коші, С. Пуассона, А. Ампера, Ж. Фур'є та ін. У Парижі М.В. Остроградський провів шість нелегких років. Тут остаточно визначилися напрями його пошукових інтересів, і він пише перші наукові роботи. Матеріальне становище М. Остроградського було дуже скрутним, і ще трохи протриматись у Парижі дало йому змогу місце викладача і завідуючого кафедрою математики у коледжі Генріха ІV, отримане за рекомендацією О. Коші.
1828 р. М. Остроградський повернувся до Росії, в Петербург. Роботи Михайла Васильовича одержали визнання в усьому світі. Його обирають членом-кореспондентом Паризької Академії наук, академіком Російської, Туринської, Римської, Американської академій, почесним членом Київського, Московського університетів та багатьох наукових товариств. М. В. Остроградський був справжнім патріотом. Він любив свій рідний край і українську культуру. Крім своєї рідної української мови, вчений вільно розмовляв російською та французькою. Значну частину творів Т. Шевченка великий математик знав напам'ять. Помер М.В. Остроградський раптово, в Полтаві, їдучи до Харкова на лікування. Поховали його в рідному селі Пашенна.
У Полтавському педінституті відкрито перший в Україні музей М.В. Остроградського. На пропозицію Національної комісії України у справах ЮНЕСКО 200-річчя від дня народження видатного українського математика внесено до календаря пам'ятних дат ЮНЕСКО.
Учитель.
На перший погляд математика і музика нічого спільного не мають. Але варто лише на мить задуматися, і зв'язок відразу відшукається. Музика невідривна від нот, кожна з яких має свою тривалість. Рахуючи тривалість нот «раз — і — два — і — три — і... », відділяємо такти, стежимо за ритмом. А такі назви тривалостей нот, як «половинна», «четвертна»," «восьма», «шістнадцята» і т.д. схиляють до думки про безпосередній зв'язок музики і математики. 1 це лише найпростіші приклади. Розглядаючи цей зв'язок глибше, можна помітити, що музика просто немислима без математики.
Учень 1.
На столі приготовано шість склянок – три порожніх і три наповнених водою. Питання. Як зробити так, щоб порожні і наповнені склянки чергувалися. Брати в руки склянку можна тільки один раз.
Учень 2.
Перед вами карточки з словами, у яких переставленні літери, здогадатися, що це за слова.
муса (сума);
місів (вісім);
солич (число);
фацир (цифра).
тир (три);
слюп (плюс);
гкур (круг);
Учень 3.
У портфелі знаходяться: цеглина, тапочка, прищіпка, свисток, склянка. Проявіть мислення, красномовство і доведіть, що саме ці предмети найнеобхідніші на уроці математики.
Математика
Математика – наука,
Що цвіте уже давно,
Наче квітка у пустелі,
Випромінює тепло.
Корені і мимобіжні,
Паралельні, протилежні,
Косинуси й тангенси,
Теорема Фалеса.
Ці поняття тепер звичні,
Всі вони математичні.
Огорнись у них, мов в ковдру,
Тоді з ними ”no problem”.
Їх не важко зрозуміти,
Все, що треба – просто вчити.
Тоді світ математичний,
Буде вам простий і звичний.
Учитель.
За хвилиною - хвилина.
Ось і грі прийшов кінець.
Тож показуйте рахунок:
Хто сьогодні молодець?