Використання спадщини видати математиків Полтавщини на уроках математики

Про матеріал

Мета заходу: розвиток пізнавального інтересу, інтересу до предмету; логічного мислення, навички роботи в колективі; сприяти вихованню впевненості в своїх силах, прагнення досягати результату.

Перегляд файлу

План заходу

  1. Вступне слово, історія математики.
  2. Полтавські творці математики.
  3. Музика в математиці.
  4. Конкурс «Жива математика».
  5. Математичні ігри.
  6. Конкурс віршів про математику.

 

 


Мета: узагальнення і застосування набутих знань на уроках і самостійно з додатковою літературою.

навчальна: застосовувати  знання в нестандартних ситуаціях ;

розвиваюча:  розвиток пізнавального інтересу, інтересу до предмету; логічного мислення; сприяти розширенню кругозору ;

виховна:  розвивати навички роботи в колективі; сприяти вихованню впевненості в своїх силах, прагнення  досягати  результату.

 

Обладнання та матеріали :  комп'ютер, проектор,  екран або інтерактивна дошка, подарунки, дипломи та грамоти.

 

ХІД ЗАХОДУ

  1. Вступне слово, історія математики.

 

"Краще вчиться не той,

хто старанно за­пам'ятовує

прочитане, а той, хто набуває

вміння використати його"

Учитель: Математика – це не лише формули і теореми, а ще і люди, які нею займаються, люди, які всю душу вклали  в її розвиток. Ці люди віддали своє життя науці. Ради нас, ради своїх нащадків. Отже наш обов’язок – знати та пам'ятати їх імена і продовжувати їх справу. Особливо це стосується математиків, які народилися на Полтавщині. Наш урок  присвячений  саме їм.

Ваша активність, кмітливість прикрасять нашу зустріч, зроблять її цікавою, змістовною і такою, що надовго запам'ятається.

Учень: Найдавнішою математичної діяльністю був рахунок. Рахунок був необхідний, щоб стежити за поголів'ям худоби і вести торгівлю. Деякі первісні племена підраховували кількість предметів, зіставляючи їм різні частини тіла, головним чином пальці рук і ніг. Наскальний малюнок, що зберігся до наших часів від кам'яного століття, зображає число 35 у вигляді серії збудованих в ряд 35 паличок-пальців. Першими істотними успіхами в арифметиці стали концептуалізація числа і винахід чотирьох основних дій: складання, віднімання, множення і ділення. Перші досягнення геометрії пов'язані з такими простими поняттями, як пряма і коло. Подальший розвиток математики почалося приблизно в 3000 до н.е. завдяки вавилонянам і єгиптянам.

  1. Полтавські творці математики.

Учень 1.

Михайло Васильович Остроградський (1801-1862)

Картинки по запросуМихайлу Остроградському належить одне з найпочесніших місць в історії світової математичної науки. Непересічний талант, сміливий і гострий розум, висока математична ерудиція, знання сучасного природознавства дозволили Михайлу Васильовичу зробити першорядні відкриття в багатьох галузях математики і механіки.

Народився Михайло Остроградський у селі Пашенна Кобеляцького повіту на Полтавщині. Тут пройшли його дитячі та шкільні роки. Він походив з відомого українського козацько-старшинського роду і завжди цим пишався. Багато теорем і формул Остроградського ввійшли до різних математичних курсів. Добре відомі математикам усього світу метод інтегрування Остроградського, правило Остроградського, формула Остроградського тощо. Життєвий шлях видатного математика був цікавим, але тернистим. Його математичні нахили почали проявлятися ще в дитинстві. Все, що його оточувало, хлопець намагався вивчати з математичної точки зору: вимірював глибину колодязя, визначав розміри іграшок, грядок, будівель і для цього завжди носив з собою мотузку з прив'язаним камінцем.

У 1809 р. Михайла віддають до пансіону при Полтавській гімназії. Незважаючи на неабиякі здібності, які були помічені педагогами, науками він не захопився і мріяв тільки про одне – стати військовим. Поступаючись палкому бажанню сина та зваживши на його богатирську зовнішність, батько вирішив віддати Михайла до гвардійського полку. Проте, за порадою дядька, він везе сина для підготовки і вступу до Харківського університету. І вже восени 1816 р. Михайло Остроградський стає вільним слухачем, а згодом - повноправним студентом відділення фізичних та математичних наук.

Його вчителями з вищої математики були професор А. Павловський та ректор університету Т. Осиповський. Помітивши математичні здібності М. Остроградського, вони змогли пробудити в нього спочатку інтерес, а потім і палку любов до математики. М. Остроградський блискуче склав іспити, але одержати атестат про закінчення університету йому не довелось через переслідування реакційних чиновників-викладачів. Для завершення освіти Михайло Остроградський 1822 р. їде в Париж, де відвідує лекції відомих математиків: П. Лапласа, О. Коші, С. Пуассона, А. Ампера, Ж. Фур'є та ін. У Парижі М.В. Остроградський провів шість нелегких років. Тут остаточно визначилися напрями його пошукових інтересів, і він пише перші наукові роботи. Матеріальне становище М. Остроградського було дуже скрутним, і ще трохи протриматись у Парижі дало йому змогу місце викладача і завідуючого кафедрою математики у коледжі Генріха ІV, отримане за рекомендацією О. Коші.

1828 р. М. Остроградський повернувся до Росії, в Петербург. Роботи Михайла Васильовича одержали визнання в усьому світі. Його обирають членом-кореспондентом Паризької Академії наук, академіком Російської, Туринської, Римської, Американської академій, почесним членом Київського, Московського університетів та багатьох наукових товариств. М. В. Остроградський був справжнім патріотом. Він любив свій рідний край і українську культуру. Крім своєї рідної української мови, вчений вільно розмовляв російською та французькою. Значну частину творів Т. Шевченка великий математик знав напам'ять. Помер М.В. Остроградський раптово, в Полтаві, їдучи до Харкова на лікування. Поховали його в рідному селі Пашенна.

У Полтавському педінституті відкрито перший в Україні музей М.В. Остроградського. На пропозицію Національної комісії України у справах ЮНЕСКО 200-річчя від дня народження видатного українського математика внесено до календаря пам'ятних дат ЮНЕСКО.

Учень 2.

Астряб Олександр Матвійович (1879-1962)

http://pmu.in.ua/wp-content/uploads/2014/09/im22.jpgУ ХХ ст. більше уваги стали приділяти наочності й доступності в навчанні геометрії школярів. Одним із головних провідників цієї ідеї був український освітянин, професор, який народився у м.Лубни на Полтавщині. Його підручник «Наочна геометрія»  та інші праці – яскраве тому підтвердження. 

Додаткова інформація. Працював у різних навчальних закладах Києва викладачем математики і фізики. Підручник «Наочна геометрія» для початкової школи був одними з найпоширеніших, витримав 13 перевидань, а тираж сягав 300-500 тис. примірників, він був перекладений польською, німецькою, татарською, болгарською, єврейською мовами.

Учень 3.

Митропольський Юрій Олексійович

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ru/1/17/Mitropolsky_YA.jpgВидатний математик світу, заслужений діяч науки України, Герой України. Народився 21 грудня 1916 року у селі Шишаках  Полтавської області.

Учений досліджував системи нелінійних диференціальних рівнянь, що описують коливальні процеси. Він започаткував загальний метод вирішення  проблем, пов’язаних із коливаннями мостів, підйомних кранів, інших об’єктів, на які впливають вантажі. Фундаментальні висновки використовуються на практиці — для корекції орбіт супутників, у процесі запуску ракет, в оборонній промисловості.

Додаткова інформація. З 14 років пішов працювати на завод, допомагати родині. Щоб не відстати від своїх однолітків, яким пощастило вчитися у школі вдень, він почав самостійно навчатися ночами. У 17 років, з третього курсу Київського університету ім. Т.Г Шевченка пішов добровольцем на фронт.  Молодий командиром загону артилерійської розвідки володів такою математичною здатністю, що досить часто стріляв батареєю на поразку, без пристрілки. Це явище унікальне.

Учень 4.

http://www-history.mcs.st-andrews.ac.uk/history/BigPictures/Vashchenko.jpegВащенко - Захарченко Михайло Єгорович (1825-1912)

Близько 300р.до н.е. побачила світ фундаментальна праця «Начала» давньогрецького вченого Евкліда. Саме її упродовж 2 тис. вважали взірцем математичної строгості. Хоча із сучасного погляду не всі положення, сформульовані Евклідом, є бездоганними. Зокрема в «Началах» дано означення всіх геометричних понять, навіть точки й прямої. За Евклідом, «точка це та, що не має розмірів», «пряма лінія – така, що однаково розміщена відносно всіх своїх точок» тощо. Зрозуміло, що такі формулювання не можна вважати означеннями. Проте безсумнівним здобутком Евкліда була і залишається побудова відносно стрункої дедуктивної геометричної теорії. У «Началах» чітко виділено систему аксіом, з якої виводяться всі інші твердження.

Упродовж тривалого часу в різних країнах світу геометрію вивчали за «Началами» Евкліда. Вітчизняний переклад «Начал» (1880р.) належить видатному українському математику, який народився у с.Маліївка Золотоніського повіту на Полтавщині (нині район Черкаської області). Інша його фундаментальна праця «Історія математики» (1883р.) також добре відома всім знавцям і любителям математики. Математичні твори нашого земляка зробили його ім'я відомим не тільки на батьківщині, але й за кордоном.

Додаткова інформація: М.Є.Ващенко-Захарченко доктор математичних наук, написав ряд підручників з різних розділів математики. А народився у дворянській сімї, яка мала давній запорізький рід.

3.     Музика в математиці

Учитель.

На перший погляд математика і музика нічого спільного не мають. Але варто лише на мить задуматися, і зв'язок відразу відшукається. Музика невідривна від нот, кожна з яких має свою тривалість. Рахуючи тривалість нот «раз — і — два — і — три — і... », відділяємо такти, стежимо за ритмом. А такі назви тривалостей нот, як «половинна», «четвертна»," «восьма», «шістнадцята» і т.д. схиляють до думки про безпосередній зв'язок музики і математики. 1 це лише найпростіші приклади. Розглядаючи цей зв'язок глибше, можна помітити, що музика просто немислима без математики.

Учень 1. Пропонуємо вашій увазі математичне попурі на мотив українських пісень.

(На мотив української народної пісні «Цвіте терен»)

Теорему Піфагора

В школі ми вивчали.

Вечероньки не доїли,

Нічки не доспали!

 

Якби знав ти, Піфагоре,

Які будуть в нас проблеми,

Замість тої теореми

Ти створив би лему.

(На мотив української народної пісні «Гай, зелений гай»)

Можеш все забути (3 рази)

Тільки пам’ятай,

Логарифми і призми,

Бісектриси й катет,

Ромб і медіану –

Їх не забувай.

Можеш все забути (3 рази)

Тільки пам’ятай

Піраміду й синус,

Похідну і дроби,

І тому подібне – це не забувай.

4.     Конкурс «Жива математика».

  1. У будинку 4 кімнати. З однієї кімнати зробили дві. Скільки кімнат стало в будинку? (5)
  2.  На одній руці п'ять пальців, на двох — десять, а на десяти скільки?(50)
  3. За шоколадку заплатили 1 грн та ще половину її вартості. Скільки коштує шоколадка?(2 грн)
  4. Чи можна поділити три апельсини між двома батьками і двома синами так, щоб кожному дісталось по 1 апельсину?(Дід, батько, син)
  5. На столі лежали яблука. Спілі, запашні. Підійшли до столу дві матері та бабуся з онукою. Кожна взяла по яблуку — не стало в вазі яблук. Яким могло бути мінімальне число яблук?(3)
  6. Діда звуть Павлом Івановичем, його внука Михайлом Миколайовичем. Як звуть внукового батька?(Микола Павлович)
  7. Двоє учнів йшли до школи і назустріч їм по дорозі ще 5 учнів. Скільки учнів прийшло до школи? Двоє.
  8. Водій автомашини має дві сестри, але вони не мають брата. Як це може бути?(Водій-жінка)
  9. 10 насосів за 10 хвилин викачують 10 тонн води. За скільки хвилин 25 насосів викачають 25 тонн води? (За 10 хвилин. 1 насос за 10 хвилин викачує 1 тонну)
  10. У продавця кіоску конверти складено у пачки по 100 штук. Як йому найшвидше відрахувати 75 конвертів?(25)
  11.  Менеджер виїхав у відрядження 24 березня, а повернувся 31 березня. Скільки днів менеджер був у відрядженні?(31 -24+1 =8 днів)
  12.  Розділити 5 яблук на 6 чоловік так, щоб жодне з яблук не довелося розрізати більше ніжна 3 частини. (Три яблука — на дві частини і два яблука на три частини)
  13. Летіли гуси один попереду, двоє позаду, двоє попереду, один позаду, один посеред двох і три вряд. Скільки гусей було?(3)
  14. У батька 5 дочок і кожна дочка має брата. Скільки дітей у батька? (6)
  1. Математичні ігри.

Учень 1.

На  столі  приготовано  шість  склянок – три  порожніх  і  три  наповнених  водою. Питання.  Як  зробити  так, щоб  порожні  і  наповнені  склянки  чергувалися. Брати  в  руки  склянку   можна  тільки один раз.

Учень 2.

Перед вами карточки з словами, у яких переставленні літери, здогадатися, що це за слова.

 муса (сума);

 місів (вісім);

 солич (число);

 фацир (цифра).

 тир (три);

 слюп (плюс);

 гкур (круг);

Учень 3.

У портфелі знаходяться: цеглина, тапочка, прищіпка, свисток, склянка. Проявіть мислення, красномовство і доведіть, що саме ці предмети найнеобхідніші на уроці математики.

  1. Конкурс віршів про математику.

Математика

Математика – наука,

Що цвіте уже давно,

Наче квітка у пустелі,

Випромінює тепло.

Корені і мимобіжні,

Паралельні, протилежні,

Косинуси й тангенси,

Теорема Фалеса.

Ці поняття тепер звичні,

Всі вони математичні.

Огорнись у них, мов в ковдру,

Тоді з ними ”no problem”.

Їх не важко зрозуміти,

Все, що треба – просто вчити.

Тоді світ математичний,

Буде вам простий і звичний.

Учитель.

За хвилиною - хвилина.

Ось і грі прийшов кінець.

Тож показуйте рахунок:

Хто сьогодні молодець?

 

 

docx
Додано
13 травня 2018
Переглядів
1068
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку