Урок математики у 1 класі
Тема уроку. Досліджуємо лічильну одиницю — десяток.
Мета: формувати поняття про десяток як лічильну одиницю.
Знайомити учнів з групуванням предметів при лічбі великої кількості предметів; знайомити з новою лічильною одиницею — десятком; учити лічити десятками; формувати вміння розв’язувати задачі; виконувати додавання і віднімання; розвивати образне мислення учнів у ході виконання завдань геометричного змісту.
Обладнання: Шість цеглинок LEGO, набір LEGO, рахівні палички, презентація, ноутбук, відео фізкультхвилинка, зошит.
Тип уроку: комбінований
Хід уроку.
І. Організаційний момент
Дзвоник всім нам дав наказ,
До уроку, швидко клас,
Попрацюєм всі старанно,
Щоб урок пройшов немарно.
На уроці ми будемо: (слайд 1)
У – уважними
Р – розумними
О – охайними
К - кмітливими
ІІ. Актуалізація опорних знань.
1. «Геометрична хвилинка». (Слайд 2, 3)
Розгляньте геометричні фігури, подані у правому верхньому куті сторінки. Назвіть кожну фігуру. Що ви знаєте про чотирикутник? Рогляньте сгруповані фігури зліва: із поданих двох чотирикутників і двох кругів складено пари «чотирикутник — круг». Які ще можуть бути пари? ( До жовтого чотирикутника ще можна поставити в пару червоний круг.)
2. Усне опитування.
- Яку арифметичну дію з числами треба виконати, щоб стало більше? менше? - Чи можна при додаванні одержати те саме число? У якому випадку?
- Чи можна при відніманні одержати те саме число? У якому випадку?
- Як пов’язані арифметичні дії додавання і віднімання?
-Як називаються числа при додаванні?
- Як знайти невідомий доданок? невідоме зменшуване? невідомий від’ємник? - Як дізнатися, на скільки одне число більше чи менше за інше?
3. Усний рахунок. «Побудуй башту» (6 цеглинок LEGO) (слайд 5)
Самоперевірка. Перевірте, чи така у вас башта як на екрані. (Слайд 6)
ІІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів. (Слайд 7)
Ви вже вмієте лічити предмети, кількість яких не більша за 10. А що робити, якщо предметів дуже багато, значно більше за 10? Мабуть, треба їх якось згрупувати… Пригадайте, які об’єкти групують при лічбі. (Яйця, пігулки…) Сьогодні ви будете вправлятися в лічбі великої кількості предметів, групуючи їх для зручності; ознайомитесь з новою лічильною одиницею.
1.Формування нових знань.
Завдання № 1. (зошит) З’ясуйте вишеньок більше чи менше, ніж 10? Як полічити кількість вишеньок? Як їх зручно згрупувати? Полічіть трійки вишеньок. Скільки трійок вишеньок? Окремо вишеньок більше чи менше ніж трійок вишеньок? (Окремо вишеньок більше.)
2. Завдання із набором LEGO.
- Як порахувати цеглинки LEGO, якщо ви вмієте рахувати до 10?
- Створіть башту з 10 цеглинок. – У цьому випадку говорять «десяток цеглинок».
Словникова робота
- Прочитайте слово на дошці. (Десяток)
- Скільки в слові голосних букв? Назвіть їх. – Скільки в слові складів? – Як ви дізналися? (Скільки голосних - стільки і складів). – Назвіть приголосні звуки. – Який приголосний м’який? – Яка буква показує, що він м’який? –Який звук позначає буква я?
- Скільки окремих одиниць у десятку?
- Створіть ще одну башту з 10 цеглинок.
- Скільки тепер стало у вас башт? (дві) А скільки цеглинок? (2 десятка)
Продовжуємо роботу поки діти утворять 10 десятків.
Фізхвилинка (Слайд 8)
3. Далі учні працюють з лічильними паличками. Вчитель пропонує полічити окремі палички — одиниці. 10 паличок зв’язуємо в пучок — десяток.Один десяток складається з 10 одиниць! Покажіть десяток...
4. Первинне закріплення поняття десятка. Завдання № 3 (зошит)
Діти лічать палички у верхньому ряді: одна, дві...; у нижньому ряді: один десяток, два десятки... Розгляньте записи, які зробив до цього малюнка учень. Прочитайте числа, записані у верхньому ряді. Як ми лічили? Ми лічили одиницями! Прочитайте числа, записані в нижньому ряді. Як ми лічили? Ми лічили десятками! Чим відрізняються ряди чисел? У верхньому ряді ми лічили одиницями, а в нижньому — десятками. Чим схожі ці ряди чисел? У кожному ряді записані числа по порядку від 1 до 4: від 1 одиниці до 4 одиниць; від 1 десятка до 4 десятків. Який висновок можна зробити? Десятками можна лічити так само, як одиницями!
Завдання 4. Скільки на малюнку окремих намистинодиниць?
Завдання 5. Полічіть намистинки десятками.10десятків складають 1сотню.
Висновок. (слайд 9)
10 одиниць складають 1десяток.
10 десятків складають 1 сотню.
В одній сотні сто одиниць.
Формування вмінь розв’язувати задачі. (Слайд 10, 11)
Завдання № 6.
Знайомство зі змістом задачі.
Підкресліть у тексті ключові слова. Запишіть їх у стовпчик. Обведіть числові дані в кружок. Запишіть числові дані відповідно до ключових слів. Подумайте, як у короткому записі позначити запитання задачі. Знайдіть опорну схему задачі. Накресліть схему до задачі. Розв’яжіть задачу. (Далі учні працюють самостійно; учитель допомагає складати короткий запис задачі учням, які мають труднощі.)
Самостійна робота (вкладка с. 14 № 1) (Слайд 12)
V.Рефлексія навчально-пізнавальної діяльності учнів
Про що ви дізналися сьогодні на уроці?
Як полічити велику кількість предметів?
Скільки одиниць міститься в одному десятку?
Як лічити десятками?
Скільки десятків у сотні?
Скільки одиниць у сотні? Що ви повторили? Які вміння закріпили? Чи виходить добре у кожного з вас складати короткий запис задачі?
Вправа «Ти – молодець!» ( Слайд 13)
Діти стають у коло. Кожен по черзі має продовжити фразу: « Я на уроці навчився…» У відповідь усі разом промовляють: « Ти – молодець!» і плескають у долоні.
Література та інтернет-ресурси
Скворцова С. О. Математика: підруч. для 1 кл. закл. загал. серед. освіти /С. О. Скворцова, О. В. Онопрієнко. – Харків: Вид-во «Ранок», 2018.
С. О. Скворцова, О. В. Онопрієнко. Методичний супровід для учителя до видання «Математика. 1 клас. Навчальний зошит. У 4 частинах. Частина 1. Частина 2. Частина 3. Частина 4»
https://www.youtube.com/watch?v=ZlCuzq8BJqw