Тема 54: Вправи і задачі на засвоєння таблиць додавання і віднімання числа 2.Порівняння виразу і числа.
Мета: Продовжувати навчати учнів розв’язувати приклади і задачі на додавання і віднімання числа 2; розвивати уміння порівнювати вираз і число, логічне мислення; вдосконалювати навички усної лічби;виховувати бережливе ставлення до природи.
Обладнання: малюнки їжачка, лисички, грибочки, перфокарти.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Девіз уроку: Продзвенів уже дзвінок
Починається урок.
На уроці не куняй,
Математику вивчай
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Розпочинаємо наш урок. Урок незвичайний, а казковий. Тому що завітав до нас казковий гість:
В мене шубка з колючок,
В мене сіра спинка.
Ніс, як чорний п’ятачок,
Очі-намистинки (їжачок).
ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку.
- Жив був на світі їжачок. Весело він подорожував рідним краєм і не помітив, як закінчилась осінь. Стало холодно, а їжачкові давно вже пора спати. Але стежинку до своєї хатинки знайти було важко. Тому що стежка ця незвичайна, а математична. Їжачок дізнався, що на сьогоднішньому уроці ми будемо розв’язувати приклади і задачі на додавання і віднімання числа 2, також порівнювати вирази, познайомимося з новим типом задач. І вирішив звернутися до нас, щоб ми йому допомогли.
Допоможемо їжачку?
IV. Закріплення вивченого матеріалу.
1.Усний рахунок. (На дошці- шапки грибів висять, під дошкою -на скотчі ніжки з відповідями)
- Тоді часу не гаймо в дорогу вирушаймо. Дорога далека, тому нам потрібно запастися їжею. Ось ці грибочки потрібно зібрати в дорогу. Грибочки чарівні, тому на них приклади, які треба розв’язати і ніжку до шапки гриба приєднати.
По 1 учню (8 дітей) виходять і обчислюють приклади)
3+2 7+2 8+2 8-2 7-2 1+2 4-2 6+2
-Який грибок не потрапить в наш козубок?(Мухомор).А чи будемо ми його топтати? (Ні, його вживають лосі й олені)
Ну що ж, кошик повний, нумо далі.
А на які дві групи можна поділити ці приклади?(суми і різниці). То яку таблицю повторили? А яку таблицю я не вчу, а за правилом лічу? (а+1,а-1)
2. Каліграфічна хвилинка -цікавинка!
Деякі звірі взимку впадають в сплячку (борсук, їжак, кажан). При цьому у них зменшується частота дихання,скорочується споживання кисню і знижується температура тіла.
Нормальна температура тіла їжака 38 градусів. Коли він засинає, вона знижується на 33 градуси! Тому температура тіла їжака під час сплячки становить 5 градусів.
Діти записуються рядочок цифри 5, промовивши віршик:
Зошит свій я відкриваю,
Навскоси його кладу.
Ручку я ось так тримаю,
Сяду рівно не зігнусь.
Буду я писати вправно,
До роботи вже берусь
Ось вийшла погулять
На папері цифра 5.
Руку вправо простягнула,
Ніжку бубликом зігнула.
Письмо цифри 5.
— Цифра 5 складається з трьох елементів: дугоподібної лінії, короткої прямої похилої лінії та правого півовалу. Починаємо писати з верхньої сторони квадрата недалеко від правого кута й ведемо вниз у напрямку до середини клітинки коротку пряму похилу лінію. Далі, не відриваючи руки, пишемо малий правий півовал до нижньої сторони квадрата так, щоб він не торкався правої сторони, де заокруглюємо ліворуч ближче до нижнього лівого кута. Відриваємо руку і вгорі проводимо дугоподібну лінію праворуч до верхнього правого кута квадрата.
-А яка нормальна температура тіла у людини?( 36,6) .Якщо вище- ознака хвороби.
3. Математичний диктант
Засипав сніжок цифри, чи можете ви впізнати їх? (На дошці)
1, * , * , 4 , 5 , * , 7, * , 9, * . (усно)
-Що це за ряд чисел? Яке число починає? Я закінчує? Яка закономірність ряду?
Пропустіть вниз одну клітинку і збільшить кожне число на два.
1 учень біля дошки.
3,4,5,6,7,8,9,10,11,12. Підкресліть 2-цифрові числа.
4. Гра «Сніжинкова метелиця».
Налетів вітер, знялася метелиця і не хоче пропустити нас у ліс. Зможемо втихомирити сніговицю тільки тоді, коли відновимо стерті числа.
7+* =9 10-2=
5. Складання задачі за малюнком.
- Повеселішав наш їжачок, тому що бачить, що з нами він не пропаде і зуміє дібратися додому.
Бачить, що ми не залишили його в біді. Іншим теж зуміємо допомогти
- Ось наш їжачок зустрів у лісі Сніговика, біля якого зібралися пташки . Як ви думаєте, чому?( У Сніговика ягідки горобини, якими люблять ласувати снігурі і синички)
Складемо задачу до схеми про пташок.
Снігурів -
Синичок -
Задача: До Сніговика прилетіло 3 снігурі і 2 синички. Скільки пташок зможуть поживитися ягідками? (3+2= 5(пт.)
Умова:
Запитання:
Розв’язання :
Відповідь:
На гілочці було 7 ягідок, 2 ягідки снігур з’їв. Скільки ягідок залишилося?
7-5=2(яг.) .
Тому взимку потрібна допомога ще й птахам, бо їм не страшний холод, а від голоду вони можуть загинути.
-А як ви допомагаєте птахам? (відповіді дітей)
6. Фізкультхвилинка
Ми в сніжки зіграєм з вами –
Нахилились, піднялись.
Снігу в жменьки ми набрали,
Перевірим нашу міць.
Кинем сніжку вправо, вліво
Раз і два, і раз і два.
Сонечко, світи над нами!
Ой, весела ж оця гра!
7.Робота з підручником - с. 58 №3
а) Колективна робота
- Поки ми виконували фізхвилинку, дмухнув вітер і застелив нашу стежинку новим завданням. (На дошці.)
Що потрібно порівняти?( Потрібно порівняти вираз і число). Замість сніжинки слід поставити знак . >,<, =
7+2*7 1+2*3 8-2*5 3-3*1
-Прочитайте нерівності, рівності підкресліть .
7. Практична вправа. Наш їжачок зустрів сонечко і почав захоплено рахувати цяточки на спинці.
Давайте і ми допоможемо йому.
Покладіть під ними стільки ж зелених.
Отже, на більше + (додати)
Б) Із-за кущів вискочили зайчики і теж вирішили дорогу їжакові показати до хатинки.
- Скільки зайців? (3)
Фізкультхвилинка
8. Загадка.
З іжаком ми дуже схожі
З колючками він і я
Зелененьку сукню маю –
Її ніколи не знімаю,
І один лиш раз на рік
Її зірками прикрашаю. (Ялинка)
Звичай прикрашати ялинку на новий рік виник дуже давно. Ще 500 років тому в Німеччині йшов вночі по лісу чоловік, звали його Мартін Лютер. Він милувався зоряним небом. Зірки мерехтіли через зелені, пухнасті гілки ялинки. Це здалося йому так красиво, що Лютер приніс невеличку ялиночку додому і прикрасив її палаючими свічками. Так з’явилась традиція прикрашати ялинку.
Ялинка прохає прикрасити її кулькам і тоді вона допоможе іжачку.. А щоб виконати її прохання, потрібно попрацювати з підручником –с.58 , завдання 2 і скласти аж 3 задачі!
Задача 1 Задача 2 Задача 3
1 ряд 2 ряд 3ряд
на 0 більше на 1 більше на 1 менше
-Про що будуть задачі? (Олівці)
-Де були олівці? ( На столі і в кошику)
-Скільки на столі? (5) А в кошику?
Що значить на 0 більше?(дія додавання +0) на 1 більше? (+1) на 1 менше? (-1)
Займи позицію
На дошці є схеми , вам потрібно вибрати 1 з них , яка відповідає вашій умові задачі і стати біля неї
На столі- 5 олівців На столі-5 олівців
В кошику- ?, на менше В кошику- ?, на більше .
-Чому 3 задачі, а схем 2?(Бо одна схема підходить до 1 і 2 задачі.
Складемо умову і розв’яжемо задачу, щоб повісити кульку на ялинку.
-З яких частин складається задача?
Виступ 4 учнів, які презентують всі 4 частини задачі.
На ялинку вішаємо кульки з числами
.
Отже, на більше - + (додати)
На менше- - (відняти)
! Задачі на зменшення ( збільшення числа)
V. Підсумок уроку.
Ялиночка гостинно запросила їжачка перезимувати й купі хмизу під її стовбуром, а ми застелимо постіль йому листячком, що м’якіше було спати, якщо скажемо, що запам’яталося на уроці сьогодні і сподобалося.
Ми взнали… нові задачі
Ми навчилися …
Ми змогли…
На уроці було легко…
На уроці було важко…
- Їжачок дуже дякує вам , що ви привели його до хатинки. Він вже й дрімати почав.
А нам прийшов час відпочивати. Йдемо на перерву.