УРОК МАТЕМАТИКИ В 2 КЛАСІ
Тема: Конструювання загального способу додавання двоцифрових чисел з переходом до наступного розряду.
Мета: 1. Вчити визначати навчальну проблему.
2. Поставити завдання конструювання нового способу дії.
3. Сконструювати загальний спосіб додавання двоцифрових чисел з переходом до наступного розряду.
4. Продовжувати вчити здійснювати навчальну взаємодію в різних формах роботи шляхом залучення кожного в спільну діяльність.
5. Виховувати взаємоповагу, толерантність, товариські почуття.
Тип уроку: Урок постановки і моделювання навчального завдання.
Обладнання: конверти з наборами мірок ( на кожну парту); листи А-4; маркери (на кожну групу); таблиця «Сходинки знань»; ляльки: Буратіно, Мальвіна, П'єро; грамзапис мелодії пісні «Улыбка» (для фізхвилинки); шкала оцінювання (на кожного); підручник; мікрофон.
Зміст уроку.
І. Організація класу до уроку.
1. Привітання.
Вчитель: Встаньте, діти, всі рівненько,
Посміхніться всі гарненько.
Поверніться до гостей,
Привітайтесь: «Добрий день!» (діти хором)
Привітали гостей, що до нас завітали.
Хочу чути, чого б ви усім побажали:
Діти: - Всім присутнім здоров’я ми зичимо й добра.
Вчитель: Дзвоник вже сигнал нам дав:
Працювати час настав.
Тож і ви часу не гайте,
Працювати починайте.
2. Повторення «Правил продуктивної праці»:
ІІ. Створення ситуації успіху.
а) Бліц-опитування (фронтально):
Діти (хором): Люблю я свій розум,
Увагу та пам'ять.
Працює мій мозок
І вчусь я старанно.
Сприймаю все нове
І мислю логічно.
Вчителя слово
Здійсню я практично.
а) Складання задач за схемами. Робота за підручником, завдання № 43 (а) с. 114.
- Буратіно придумав кілька задач. Усі вони починалися однаково:
«Учора в нашому театрі виступав славетний (знаменитий) фокусник. Спочатку з його порожнього капелюха вилетіли голуби, а потім він із того ж капелюха витяг кроликів».Замість решти слів Буратіно накреслив схеми.
Завдання 1. Користуючись схемами, розкажи текст кожної задачі до кінця (групова робота).
Перевірка. Кожна група розповідає складену задачу.
б) Розв’язування складених задач
Завдання 2. Під кожною схемою запиши розв’язання задачі та обчисли відповідь.
Діти виконують завдання самостійно.
в) Перевірка (фронтально по одній дитині від групи);
- За кожну правильну відповідь зробіть 1 крок вперед на «Шкалі успіху».
г) Підбір схем до задач (№ 43 (б), с. 115-116;
- Мальвіна, яка не дуже любить фокуси, склала за схемами Буратіно свої задачі. Знайди ці схеми, до яких склала задачі Мальвіна. Після кожної задачі запиши в квадратику номер схеми.
- Як будемо працювати: парами чи самостійно? (Діти обирають самі форму роботи). Якщо хтось із вас відчуває затруднення, зверніться по допомогу до товариша.
Психологічна настанова на самостійну роботу.
Діти (хором): Самостійно я працюю.
Помилок не буде, факт!
Я уважно помудрую,
Щоб вийшов добрий результат.
д) Перевірка (фронтальна або взаємоперевірка) ;
- За кожну правильну відповідь зробіть 1 крок вперед на «Шкалі успіху».
- Діти, ви виконували все не тільки швидко, але і правильно.
- Вам було складно це робити? (Ні)
- А чому? (Давно працюємо зі схемами, з одноцифровими числами; вміємо додавати одноцифрові числа в межах 10 і 20; додавати двоцифрові числа без переходу через розряд)
ІV. Фізхвилинка
Буратіно в клас мерщій прийшов
І приніс до нас веселість і бадьорість.
В кожне серце радісно зайшов,
Щезли втома, лінь, розмови і суворість.
Друзі, плеснемо разом,
Посміхнемося гуртом –
Навкруги все стане лагідним, приємним.
До роботи беремось
Працювати почнемо
І урок стає чудесним, милим, теплим.
V. Створення ситуації інтелектуального розриву
П'єро теж склав задачу (с. 116, № 44 (а)) (підручники закриті) :
«Два перші класи прийшли на виставку до театру. У 1-А класі 27 учнів, а в 1-Б класі – 26 учнів. Ніхто з них не захотів пропускати виставку. Скільки місць у залі займуть діти з цих двох класів?»
Групова робота: діти слухають задачу, потім по черзі креслять схему, записують розв’язок: 27 + 26. Починають додавати, але виникають труднощі:
27 + 26 = . . .
4 13
VІ. Постановка навчального завдання
Діти висловлюють свої думки про те, що задача дуже проста. Числовий вираз змогли записати, а от як обчислити суму – не знають. Виходить дивне, незрозуміле число.
Справа в тому, що в розряді одиниць вийшло число 13. Це один десяток, тобто друга міра, і 3 одиниці. Взагалі, у розряді може стояти тільки одноцифрове число.
Не вміємо додавати такі двоцифрові числа.
Знайти спосіб додавання таких двоцифрових чисел.
Вчитель фіксує навчальну проблему знаком питання.
27 + 26 = . ? .
4 13
VІІ. Аналіз умов розв’язування навчального завдання
Вчитель: Чим відрізняється одноцифрове число від двоцифрового?
Діти: Одноцифрове число розповідає про те, що якусь величину вимірювали однією міркою. А двоцифрове – про те, що величину вимірювали двома мірками.
Вчитель: Так, може спочатку, попрацюємо з величинами? Ви можете побудувати величини, про які розповідають ці числа?
А допоможе нам девіз творчих і винахідливих:
Видумай, пробуй, твори!
Розум, фантазію прояви!
Активним і уважним будь
І про кмітливість не забудь!
Діти: Так, якщо будемо знати мірку е1.
Вчитель: А скільки мірок вам потрібно для побудови кожної величини?
Діти: Дві е1 і е2.
Вчитель: У вас на партах лежать конверти з потрібними мірками.
На кожній парті лежить по 2 конверти. В конвертах знаходяться мірки е1 і е2. Мірки відрізняються кольорами.
Вчитель: Дістаньте мірки і побудуйте величини. Щоб було швидше, давайте розподілимо роботу: 1 варіант – будує величину по першому числу, 2 варіант – будує величину по другому числу.
(Діти відбирають необхідну кількість мірок кожного розряду і будують величини)
Вчитель: Підніміть руки ті, хто побудував величину. Що будемо робити далі?
Діти: Додавати.
Вчитель: Додавайте.
(Діти парами об’єднують побудовані величини. Одні здвигають всі мірки «в купу», інші об’єднують мірки за кольорами).
Вчитель: Що ви отримали?
Діти: Нову величину. Величину, яку шукали.
Вчитель: Як ви це зробили?
Діти: 1) Об’єднали маленькі мірки з маленькими, а великі – з великими.
2) Об’єднали мірки однакові за кольором.
3) До перших мірок додали перші, а до других – другі.
Вчитель: Яку дію ви виконали?
Діти: Додавання.
Вчитель: Що ще необхідно зробити, щоб відповісти на наше запитання?
Діти: Потрібно розповісти числом про нову величину, яка в нас вийшла.
Вчитель: В даному випадку вам потрібно гуртом вирішити, як записати результат і пояснити, як ви міркували.
VІІІ. Моделювання відкритого способу дії.
Вчитель: Що ви зараз будете робити?
Діти: Запишемо число, яке розповідає про нову величину.
Вчитель: Тобто запишете результат додавання.
(Кожна група в кінці роботи вивішує на дошці аркуш А-4 із записаним розв’язком)
Вчитель: Як ви отримали це число (результат)?
Діти (І група): Ми додали мірки за кольором і перерахували їх. Потім зробили заготовку і записали кожну цифру на своє місце. У нас вийшло число 53.
Діти (ІІ група): А ми додавали е1 з е1 , е2 з е2. Із одиниць одного та другого доданка набрався ще один десяток. І десятків виявилось не 4, а 5.
Вчитель: А як у записі числового виразу це показати? (Діти міркують)
27 + 26 = 53
4 13
5 3
Вчитель: Діти, такий випадок додавання називається додаванням з переходом до наступного розряду.
(Хором повторюють)
Вчитель: Чи відповіли ми на поставлене питання?
Діти: Так. Ми знайшли спосіб додавання двоцифрових чисел з переходом через розряд.
Вчитель: Як ви додавали? (порозрядно, розрядами). Тепер можемо закреслити «?»
ІХ. Домашнє завдання.
С. 116-121, № 44, № 45 (а)
Х. Підсумкова рефлексія.