Конспект учбового модуля з математики у 5 класі
Тема. Переставна та сполучна властивості множення
Мета. Формувати навички множення багатоцифрових чисел. Учити учнів формулювати переставну властивість множення, властивості нуля й одиниці при множенні, дотримуватись правил множення натуральних чисел.
Знати: переставну та сполучну властивості множення.
Нормувати:вміти застосовувати переставну та сполучну властивості множення до розв’язування вправ.
Цінувати: набуті знання.
Тип уроку. Урок засвоєння нових знань.
Хід уроку
І. Змістово –пошуковий модуль. (1*30 хвилин)
Перевірка домашнього завдання
№ 352,360 –перевіряємо усно
Актуалізація опорних знань.
Усний рахунок
Ми давно не зверталися до таблиці множення, давайте її згадаємо
6 ·•7 8·• 9 4·• 9 6 •8 5• 8 6• 6 4• 7 5• 9 4• 8 6 •5 3• 9 1 •8
2• 5
А тепер згадаємо те, що вчили на попередньому уроці уроці.
15 + 15 + 15; 7 + 7 + 7 + 7; 9 + 9 + 9; 2 + 2 + 2 + 2 + 2?
Учні повинні відповісти, що коли не всі доданки однакові, то не можна замінити дію додавання дією множення
Слід також звернути увагу учнів на властивість, яка є основою для розв'язування рівнянь вигляду а · b = 0, а саме: добуток чисел дорівнює 0, якщо хоча б один із множників дорівнює 0.
а) 3п; б) 5 · (а + b); в) 4аb; г) 10k.
а) 2 · (3 + 10); б) 2 · 6 + 7 · 6; в) (3 – b) · 4;
г) 7 · (15 – 5); д) т · (k + р); е) 5 · (х + у) · 7.
Сприймання і засвоєння навчального матеріалу.
А чи знаєте ви, що у Стародавньому Римі та Стародавній Греції дії множення вважалися дуже важкими. Той, хто вмів їх виконувати, цінувався на вагу золота. Таких людей купці завжди наймали для виконання різних обчислень. Отже, нас з вами вже можна вважати дуже розумними, бо ми вміємо множити навіть багатоцифрові числа.
А сьогодні ми з вами познайомимося з двома законами множення, які допоможуть нам виконувати обчислення швидше і легше.
Переставний закон
Отже, тут ми використали дію множення.
5 · 4 = 4 · 5.
Запис у зошитах: а · b = b · а.
Сполучний закон
Нехай маємо плитку шоколаду, маса кожної частинки якої дорівнює 6 г. Знайдемо масу плитки шоколаду двома способами.
1) Кількість частинок дорівнює 4 · 5, а кожна частинка має масу 6 г. Отже, загальна маса плитки шоколаду становить (4 · 5) · 6 = 120 (г).
2) В одному ряді є 5 частинок. Отже, маса шоколаду в одному ряді дорівнює 5 · 6 (г). Але рядів є 4, тому маса плитки шоколаду дорівнює (5 · 6) · 4 = 4 · (5 · 6) = 120 (г). Отже, (4 · 5) · 6 = 4 · (5 · 6).
Перевіримо цю властивість для інших чисел.
(3 · 2) · 4 = 3 · (2 · 4);
(5 · 3) · 5 = 5 · (3 · 5);
(6 · 7) · 2 = 6 · (7 · 2);
Запис у зошитах (а · b) · с = а · (b · с)
Якщо добуток двох чисел помножимо на третє число, то отримаємо те ж значення, що й якби перше число помножили на добуток другого і третього чисел. Сполучний закон множення допомагає раціоналізувати обчислення. Це можна показати на такому прикладі:
959 · 8 · 125 = 959 · (8 · 125) = 959 · 1000 = 959000.
ІІ. Адаптивно-перетворювальний модуль (2*30хвилин)
Закріплення вивченого матеріалу.
№№ 355, 357
№ 370, 378,380
Підсумки уроку.
ЕК -18 ( з послідуючою перевіркою)
Пояснення домашнього завдання.
§11, №№ 358,371