Відношення і пропорція
Підсумковий урок
Мета: узагальнити та систематизувати знання та вміння з теми «Відношення.
Пропорція»; формувати вміння застосовувати набуті знання і навички до розв’язування задач; розвивати навички самостійності, винахідливості, логічного мислення, самоконтролю, уваги; розширювати світогляд учнів; виховувати почуття колективізму, необхідності здобувати знання для майбутньої професії, бути корисним для людей і Батьківщини.
Тип уроку: узагальнення і систематизація знань, умінь і навичок учнів.
Обладнання: схеми, таблиці, презентація, картки, плакати, роздавальні матеріали.
Епіграф: … Математика безмежно різноманітна,
як світ, і присутня, міститься в усьому.
М. Єгурін.
Хід уроку
Організаційний момент
Черговий звітує про відсутність учнів на уроці, виконання домашнього завдання.
Перевірка домашнього завдання.
Сусіди по парті обмінюються зошитами і звіряють відповіді з вчителем.
Вступне слово вчителя
Позаду тема «Відношення і пропорція» - одна з найважливіших і найцікавіших тем математики. Попереду життя. Де ж у житті ви зможете зустрітися з пропорцією? Відповідь на поставлене питання ви зможете дати у кінці уроку. Адже епіграф нашого уроку такий…
Сьогодні на уроці ми з вами здійснимо мандрівку в доросле життя, в незвичайну країну, в якій без знання математики не обійтися. Уявіть собі, що в якомусь великому місті зовсім немає дорослих. Лише діти. Вони керують заводами, банками, працюють на ринку та в магазинах. Це доволі важко, оскільки знань у вас для цього замало. Але ж спробувати так хочеться! А раптом ми все ж таки щось зможемо! Давайте спробуємо це перевірити.
Актуалізація опорних знань
Вправа «Інтерв’ю» учитель з мікрофоном задає питання, а учень відповідає.
Вправа «Усний рахунок»
б) 4м : 80см.
2. Чи рівні відношення? а) 6 : 18;
б) 8 : 24.
3. Знайти невідомий член пропорції:
а) х : 5 = 8 : 4;
б) 27 : х = 9 : 2;
в) .
4. Виразіть у відсотках: а) 0,02;
б) 0,6;
в) 1,25.
5. Знайти відсоткове відношення чисел а) 3 і 6;
б) 2 і 10;
в) 20 і 10.
Ви багато знаєте, а тепер подивимось, що вмієте.
Самостійна робота.
Розв’язати тести:
1. Із чисел 2, 6, 15, 5 скласти пропорцію
а) 2:15 = 5:6; б) 2:6 = 5:15; в) 5:2 = 6:15.
2. Яка із пропорцій правильна?
а) 24:30 = 28:35;
б) 1:5 = 10:2;
в) 21:2 = 14:3
3. Знайти невідомий член пропорції
Х:7 = 20:35.
а)5; б)4; в)3.
4. Відношення чисел 3 і 4 дорівнює відношенню чисел
а) 3 і 10; б) 1 і 4; в) 9 і 12.
5. Яке число відноситься до 14 так, як 5 до 7?
а) 0,4; б) 10; в) 5.
6. У магазині було 600 кг капусти. Продали 45% капусти. Скільки кілограмів капусти продали?
а) 45 кг; б) 300 кг; в) 270 кг.
Фізкультхвилинка.
Вирушаємо в доросле життя.
Робота в парах
Будемо працювати в парах. Клас поділений на 5 груп: «Фермери», «Поварі», «Хіміки», «Продавці», «Будівельники». Вчитель роздає на кожну парту карточку із завданнями. Учні ознайомлюються із завданнями і в порядку черги розв’язують на дошці.
Завдання.
Фермери №618 с. 163;
Поварі №619 с. 163;
Хіміки №638 с. 169;
Продавці №641 с. 169;
Будівельники №690 с. 187.
Історична довідка
Із давніх-давен люди намагалися пізнати світ через пошук гармонії і досконалості. Від часів Піфагора вважали гармонічним поділ, під час якого менша частина відноситься до більшої, як більша частина відноситься до всього цілого. В епоху Відродження Леонардо да Вінчі назвав такий поділ золотим перерізом, а Лука Пачолі – божественною пропорцією.
Ці картинки, які я вам роздавала у вигляді балів називаються пентаграми. Піфагор теж вважав правильний п’ятикутник незвичайною фігурою і дарував його зображення тільки друзям, як символ дружби. Діагоналі п’ятикутника утворюють правильну зірку, яку піфагорійці сприймали, як символ здоров’я. Математики встановили, що значення ідеальної пропорції «золотого перерізу» дорівнює 1,618.
Пропорційність має широке застосування в архітектурі, живописі, скульптурі. Вона означає дотримання певних співвідношень між окремими частинами споруди, картинки, скульптури, що справляє найприємніше враження. Частини людського організму теж містять «золотий переріз». Знайдете самостійно.
Підбиття підсумків уроку.
Інтерактивна вправа. На гранях кубика написано: цікавим було; дізнався; навчився; запам’ятав; сподобалося; зрозумів.
Вчитель кидає дітям кубик. Хто отримав, відповідає на питання, яке випало на грані.
Заключне слово вчителя.
Домашнє завдання.
Підготуватись до контрольної роботи с.112 і 121.
Розв’язати тести:
1. Із чисел 2, 6, 15, 5 скласти пропорцію
а) 2:15 = 5:6; б) 2:6 = 5:15; в) 5:2 = 6:15.
2. Яка із пропорцій правильна?
а) 24:30 = 28:35;
б) 1:5 = 10:2;
в) 21:2 = 14:3
3. Знайти невідомий член пропорції
Х:7 = 20:35.
а)5; б)4; в)3.
4. Відношення чисел 3 і 4 дорівнює відношенню чисел
а) 3 і 10; б) 1 і 4; в) 9 і 12.
5. Яке число відноситься до 14 так, як 5 до 7?
а) 0,4; б) 10; в) 5.
6. У магазині було 600 кг капусти. Продали 45% капусти. Скільки кілограмів капусти продали?
а) 45 кг; б) 300 кг; в) 270 кг.
Розв’язати тести:
1. Із чисел 2, 6, 15, 5 скласти пропорцію
а) 2:15 = 5:6; б) 2:6 = 5:15; в) 5:2 = 6:15.
2. Яка із пропорцій правильна?
а) 24:30 = 28:35;
б) 1:5 = 10:2;
в) 21:2 = 14:3
3. Знайти невідомий член пропорції
Х:7 = 20:35.
а)5; б)4; в)3.
4. Відношення чисел 3 і 4 дорівнює відношенню чисел
а) 3 і 10; б) 1 і 4; в) 9 і 12.
5. Яке число відноситься до 14 так, як 5 до 7?
а) 0,4; б) 10; в) 5.
6. У магазині було 600 кг капусти. Продали 45% капусти. Скільки кілограмів капусти продали?
а) 45 кг; б) 300 кг; в) 270 кг.