В процесі підготовки до уроку вчителями спільно визначається тема, мета, задачі уроку, спільні для обох предметів та специфічні для кожного.
Залежно від теми, мети та завдань уроку визначається його тип. У відповідності до теми, задач, типу уроку добирається фактичний і дидактичний матеріал. Обирається найбільш ефективне поєднання методів і прийомів – відповідно до поставленої мети, змісту навчального матеріалу. Обмірковується структура уроку.
Вчитель і учень є рівноправними учасниками освітнього процесу, успіх навчання залежить від кожного з них. Учні перестають бути об'єктом навчання, займаючи активну позицію в освітньому процесі.
А вчителям не потрібно боятися експериментувати, поєдуючи предмети різних циклів.
Тема:Т. Шевченко-пророк національного відродження в Україні. Рання творчість «До Основ’яненка»
Мета:
Тип уроку: засвоєння знань і формування вмінь.
Обладнання: портрет Т. Шевченка, виставка книжок митця, фотоілюстрації до життєвого шляху Тараса Григоровича, портрет Г. Квітки-Основ’яненка, дидактичний матеріал(картки), презентація «Найважливіші періоди в житті Шевченка» (виконується кількома учнями як випереджальне завдання)
Випереджальне завдання( для всього класу):повторити біографію Т. Г. Шевченка (за підручником О. Авраменка або ж за іншими джерелами)
Епіграф: 1. Шевченко більше ніж українець, він був державним мужем і громадянином світу.Він був більше ніж поет. Він був хоробрим войовником за права і волю людей. Ліндон Джонсон, президент США
2. Де поділось козацтво ,червоні жупани?
Де поділась воля,бунчуки, гетьмани? Т Шевченко
Перебіг уроку
І Опрацювання епіграфа
-Чому поета називають « державним мужем, хоробрим войовником»?
-Про який період історії України запитує Шевченко?( другий епіграф)
ІІ Вступне слово вчителя. Ми сьогодні пригадаємо визначні події в житті Шевченка, ті події, які змінювали його життя в різні періоди, ті події, які загартовували його характер і викували з нього « войовника за права і волю людей». Також проаналізуємо один із ранніх творів- поезію «До Основ’яненка». А визначити ці важливі етапи в біографії митця допоможуть вам знання з математики.
ІІІ Опрацювання навчального матеріалу
1. Вільно
Розв’язати завдання і відповіді розставити в порядку зростання (учні повинні отримати слово «вільно»)
300·0,04=12г (і)
40+40·0,3=52г (н)
350·0,04 =14 г (л)
(в)
36: = 81ав. (о)
32 д. (ь)
Доповіді і презентації учнів.
а) пройшов науку під керівництвом справжніх малярів(один із них- Ян Рустем- професор малюнка Віленського університету)
б) вперше бачить національну боротьбу(боротьба поляків за визволення з-під гніту Рос. імперії)
2.Петербург
На екрані розташований ряд чисел. Знайти залежність і розшифрувати слово.
20 7 23 7 21 2 24 21 4.
(Зашифроване слово «Петербург». Числа на екрані – це букви під даними номерами в українському алфавіті)
Доповіді учнів.
а)входить в коло рос. та укр.. інтелігенції
б)викуплено з кріпацтва
в)вчиться, пише поезії
3. Відгуки про «Кобзар»
Обчислити суму перших сорока членів арифметичної прогресії, якщо ,
d =2.
Відповіддю буде рік, в якому вийшов «Кобзар»
а)усі критики визнали поетичний хист поета
б)більшість критиків заперечували існування української літератури, висміювали українську мову, шкодували, що такий талант пише бозна-якою мовою
4. Період трьох літ(1845-1847)
Розшифрувати назву альбому, який був написаний в Україні.
1. Чому дорівнює значення виразу ?
2. Чому дорівнює добуток коренів рівняння х² -10х+3 =0 ?
3. Виконати ділення
4. Звільніться від ірраціональності в знаменнику дробу
5. Спростити вираз –(9х-8)+(6х-5)
6. Знайти знаменник геометричної прогресії, якщо ,
7. Обчислити значення виразу
т |
т |
и |
л |
а |
р |
і |
8 |
|
|
4 |
18 |
3 |
-3х+3 |
Відповідь: альбом «Три літа»
а) подорожує Україною, не може змиритися з рабським становищем українців
б) у творах цього періоду звертається до національної пам’яті, історії, засуджує суспільну бездіяльність та пасивність.
5 «До Основ’яненка» (1839 р. С.-Петербург).( ранній період 1837-1843)
5.1. У час написання цього вірша Тарасові Григоровичу було 25 років і він тільки-но почав свій творчий шлях. Прочитав нарис Г. Квітки-Основ’яненка «Головатий» (1839). Антон Головатий- запорозький полковник, який намагався відновити козацтво . Шевченко прочитав цей нарис, зацікавився постаттю козака та написав «До Основ’яненка»
5.2 Виразне читання послання « До Основ’яненка»
-Чому твір має таку назву?(автор звертається до письменника)
-З якою метою звертається?(донести до адресата певну думку)
5.3. Жанр: вірш-послання, громадянська лірика.
Послання-вірш у фомі звернення до певної особи або осіб.
5.4. Ідейно-художній аналіз змісту вірша. Бесіда за питаннями:
-Яким настроєм пройняте послання?( сум)
-Через що сумує автор? «Де наші панують?... Не вернуться! Навіки пропали» (сумує за героїчним минулим)
-Якою змальована Україна?(Обідрана, сиротою понад Дніпром плаче, тяжко-важко сиротині, а ніхто не бачить)
-Чому плаче?(Нікому захистити)
-Автор лише сумує?(«Слава не поляже, а розкаже, що діялось у світі, чия правда, чия кривда і чиї ми діти, наша дума, наша пісня не вмре, не загине, от де, люде, наша слава, слава України)
З яким закликом звертається До Основ’яненка? («Співай же їм про Січ, про старину, що діялось в Україні»)
-Чому Шевченко вважав, що так важливо, аби хтось нагадав українцям про славетне минуле?(пробудити їхню національну свідомість)
-Як ви гадаєте, чому саме до Основ’яненка звертається із закликом « співати про Січ»(нарис письменника справив на Шевченка враження)
5.5. Тема: відтворення спогадів поета про старожитню Україну, запорозьке козацтво, колишню славу рідного краю.
5.6. Ідея: заклик оспівувати героїчне минуле народу, що мало велике значення для пробудження національної свідомості українців.
ІV Виконання завдань на закріплення матеріалу( два види завдань на вибір учителя)
І Літературний диктант (мікрофон)
1.Що сприяло зародженню в Шевченковій душі національної гідності (боротьба поляків)
2.Шевченко не любив Петербург, хоча саме в цьому місті сталися найважливіші події в його житті.На вашу думку, чому?( Російська імперія колонізувала Україну)
-То що ж насправді не подобалося поетові: місто чи тогочасний устрій?
3.Чому вихід «Кобзаря» спричинив ажіотаж в літературних колах свого часу?(народження укр.. поет. генія)
4.Як ви гадаєте, чи міг Шевченко в період трьох літ , подорожуючи Україною , радіти своїй волі?
5.За чим сумує поет у своїх ранніх творах( за славетним минулим, яке нікому відновити)
6.Якими настроями пройняте послання?.
ІІ Виконайте завдання (тестові 1-3) та дайте письмову відповідь (4,5)
І варіант 1.На кошти від продажу чийого портрета було викуплено Шевченка
а) К. Брюллова б)В. Жуковського в)І. Сошенка Г) Є. Гребінки
2.Скільки творів входило до першого видання «Кобзаря»
а) 12 б) 10 в) 8 г) 20
3.Шевченка заарештували по дорозі:
а) до Львова б) до Петербурга в) до Оренбурга г) на весілля друга
4.Що сприяло зародженню в Шевченковій душі національної гідності
5..За чим сумує поет у своїх ранніх творах
Виконайте завдання (тестові 1-3) та дайте письмову відповідь (4,5)
ІІ варіант 1.Скільки поезій входить до циклу «В казематі»
а) 13 б) 20 в) 8 г) 10
2. Яке наукове звання було присвоєно Шевченку
а) художник б) академік гравірування в) професор г)академік художніх мистецтв
3.Що стало причиною створення «Заповіту»
а) підневільне становище рідних в)хвороба поета
б)заборона жити в Україні г) біль за Україну
4.Чому вихід «Кобзаря» спричинив ажіотаж в літературних колах свого часу?
5.Безнадія і сум –лише таким настроєм пройняте послання?.
V Підсумки
VI Домашнє завдання:
1 Читати поему «Гайдамаки» (обов’язково)
2. Розкрити значення символів послання « До Основ’яненка»( за бажанням)
3.Скласти послання « До Шевченка» віршованою або прозовою мовою, у якому висловити своє ставлення до творчості автора , обсяг довільний, (за бажанням)
орієнтовний час проведення уроку : лютий
Примітка: кількість завдань з математики може бути змінена(залежить від часу)
Українська література вивчається за підручником Авраменко О. Українська література: підр. для 9 класу загальноосвіт. навч закл.- К.: Грамота, 2017
Список використаної літератури:
1.Авраменко О. Українська література: підр. для 9 класу загальноосвіт. навч закл.- К.: Грамота, 2017.
2.Ткачук М. П. Українська література: підр. для 9 класу загальноосвіт. навч закл.- К.: Освіта, 2009
3 інтернет-сайт dovidka.biz.ua/vislovi-pro-shevchenka/
4 інтернет-сайт ukrlit.org/shevchenko_taras_hryhorovych
5 інтернет-сайт https://ua-kobzar.livejournal.com/12303.html
6 інтернет-сайт http://ukrikt.wixsite.com/shevchenko-svitoch/liter-threeyears