Урок "Материки та океани"

Про матеріал
Метою є вчити учнів користуватися картою; ознайомити їх з поняттями «материки» і «океани»; учити показувати на карті материки і океани; розвивати мовлення, мислення; вчити складати комп'ютерні презентації, розповіді про природу материків і океанів, виступати перед класом з підготовленою інформацією; виховувати інтерес до географічних знань.
Перегляд файлу

МАТЕРИКИ ТА ОКЕАНИ

                                            (урок природознавства у 4 класі)

  

Мета: вчити учнів користуватися картою; ознайомити їх з поняттями «материки» і «океани»; учити показувати на карті материки і океани; розвивати мовлення, мислення;  вчити складати комп'ютерні презентації, розповіді про природу материків і океанів, виступати перед класом з підготовленою інформацією; виховувати інтерес до географічних знань.

Обладнання: фізична карта півкуль, пазли –материки,  глобус, фізична карта України, завдання  для груп, логічно - опорна схема, ілюстрації, фішки на кожній парті.

 

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ.

ДОДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ

1. Відповіді на запитання рубрики «Запитання і завдання для тих, хто прагне розуміти природу» (с. 71)

 2. Заслуховування повідомлень учнів про раси

 3. Природнича розминка «Чи вірите ви?»

• Чи вірите ви в те, що глобус — збільшена модель Землі?

• Чи вірите ви в те, що Земля має кулясту форму?

• Чи вірите ви в те, що глобус і карта зменшені у декілька разів за допомогою масштабу?

• Чи вірите ви в те, що на світі більше суші, ніж води?

• Чи вірите ви в те, що аби читати карту, не потрібно знати умовні знаки?

• Чи вірите ви в те, що аби читати карту, слід уміти користуватися масштабом?

 III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся... (Учні читають рубрику «Ти дізнаєшся».)

 IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Розповідь учителя за картою півкуль

— Що ви бачите на карті півкуль? (Материки і океани)

— Що таке материк? (Материки — це величезні ділянки суші, оточені з усіх боків водою. Острови теж оточені водою, але мають менший розмір.)

— Скільки материків на Землі?

— Назвіть їх.

— Вирушаємо у кругосвітню подорож, починаючи її від найменшого материка.

— Покажіть його на карті. (Австралія)

— У якій півкулі він знаходиться? (Східна півкуля)

— Який материк найбільший? (Євразія)

— Де він знаходиться? (Східна півкуля)

— Як ви вважаєте, який материк найспекотніший? (Африка)

— Пропливли вздовж узбережжя Африки й опинилися у західній півкулі. Які материки там розташовані? (Північна Америка і Південна Америка)

— Чи всі материки ми зустріли на своєму шляху? Який материк ми не побачили? (Антарктиду)

— Антарктида — найхолодніший материк. Морози там досягають до-80 °С.

— Чи можна Антарктиду та Австралію об’єднати в одну групу? (Можна. Обидва материки розташовані в південній півкулі.)

— Наші кораблі від материка до материка пливли океанами.

— Які океани ми перетнули під час плавання? (Індійський океан, Атлантичний океан, Тихий океан)

— Яким океаном ми не пливли? (Північний Льодовитий океан)

— Покажіть на карті найбільший і найменший океани. (Найбільший — Тихий океан, найменший — Північний Льодовитий)

— Які материки омиває Північний Льодовитий океан? (Євразію і Північну Америку)

— Який океан омиває відразу чотири материки? (Індійський: Африка, Євразія, Австралія та Антарктида)

— У якій півкулі можна зустріти всі океани відразу? (У східній півкулі)

— Ви звернули увагу, що під час нашої подорожі океанськими просторами нам зустрічалися не лише великі ділянки суші, але й маленькі? Хто знає, як називаються маленькі ділянки суші, що з усіх боків омиваються водою?

— Правильно, острови.

— Чи далеко від материків знаходяться острови? (Ні)

— Покажіть на карті півкуль острови.

— Наша кругосвітня подорож добігає кінця.

 2. Робота за підручником (с. 72-73)

Вправа «Мікрофон»

Учні відповідають на запитання рубрики «Пригадай».

— Прочитайте розповідь козака Подорожника.

— Що обов’язково знадобиться для вивчення материків й океанів?

— Чому тільки глобус може правильно передати кулястість земної поверхні?

— Чи завжди зручно користуватися глобусом?

— Чим можна скористатися замість глобуса?

— Які бувають карти?

(Учитель пропонує учням знайти на карті океани і материки.)

— Скільки океанів? Скільки материків? Як по-іншому називають материки? Назвіть океани і материки.

— Чим відрізняється кожний материк?

— Які деякі спільні риси мають материки?

— Прочитайте і запам’ятайте висновок.

— Чому частин світу, як і материків, шість?

Практична робота

Учні працюють за завданнями підручника.

— Прочитайте і запам’ятайте висновки у рубриці «Сторінками Книги корисних природничих знань».

 3. Фізкультхвилинка

 V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

1. Робота в парах

1. З поданих географічних назв позначте тільки материки.

Європа (—)                                 

Америка (—)

Євразія (+)                                 

Північна Америка (+)

2. Які частини світу перетинають екватор? Позначте потрібне.

Азія (—)                      

Америка (+)                

Європа (—)

Африка (+)                 

Австралія (—)              

Антарктида (—)

 

2. Гра «Третій "зайвий"»

Тихий, Азія, Індійський. (Океани)

Європа, Азія, Південна Америка. (Частини світу)

Євразія, Північна Америка, Америка. (Материки)

 3. Робота в групах

— А чи знаєте ви, хто здійснив першу подорож навколо світу?

— У 1519 році з іспанського порту Севілья на п’яти каравелах вирушила експедиція Фернанда Магеллана з екіпажем 265 чоловік.

Подорож тривала три роки. Судна перетнули океан, подолавши відстань у 18 000 км. Через три тижні плавання через протоку ескадра вийшла в Тихий океан. Три місяці і двадцять днів, поки кораблі пливли океаном, він був спокійний, і тому Магеллан назвав його Тихим. У результаті плавання Магеллана була підтверджена ідея кулястості Землі, доведено, що між Азією і Америкою лежить величезний водний простір — Тихий океан, що велика частина земної кулі зайнята водою, а не сушею. Магеллан здійснив мрію свого життя, але загинув у сутичці із місцевими жителями. Лише корабель «Вікторія», обігнувши Африку, 6 вересня 1522 р. повернувся до Іспанії. До наших днів зберігся бортовий журнал, у якому мореплавці записували все про побачені землі. За цими записами ми зараз спробуємо здогадатися, які материки зустрілися на їх шляху.

 Повідомлення груп

— Це найвищий материк Землі. Майже вся його поверхня вкрита крижаним панциром. З берегів материка повільно сповзають льодовики, плавучі крижані гори — айсберги. Це найхолодніший материк. Узимку, в липні, температура досягає - 88 °С. Тут на багато сотень кілометрів простягаються снігові рівнини. Часто дмуть ураганні вітри. Білий колір снігів і блакитнуватий колір льоду володарюють тут усюди. Але на високих скелях улітку з’являються мохи, лишайники, водорості. Тиша материка іноді уривається криками птахів — альбатросів, чайок і пінгвінів. Тут немає комах. У прибережних водах цього материка багато морських тварин. Найбільші з них — кити, тюлені, морські леви. (.Антарктида)

— Це найменший материк, майже у чотири рази менший за Африку. Розташований у південній півкулі, на великому віддаленні від інших материків. Поблизу материка розташовується величезна кількість великих і малих островів. Це найпосушливіший материк. Тут багато таких тварин і рослин, які не зустрічаються більше ніде на Землі, наприклад, диво-дерево евкаліпт, коала, качкодзьоб, єхидна, мурахоїд. Але найзнаменитіша тварина цього материка — кенгуру. (Австралія)

— Це найспекотніший материк. Другий після Євразії за розміром. Майже посередині його перетинає екватор. Тут протікає найдовша річка у світі — Ніл. На цьому материку знаходиться найбільша пустеля світу — Сахара. Жива природа вражає багатством і достатком. Мешкає найвища тварина — жираф, прудконогі гепарди, антилопи і страуси, величезні бегемоти і горили. (Африка)

— Це найбільший материк на Землі. Займає 1/3 усієї суші. Найбільш населений у світі материк. Троє з кожних чотирьох жителів планети живуть на цьому материку. Завдяки величезним розмірам материка в різних його куточках склалися різні умови життя. Наприклад, на півночі материка влітку і взимку ходять у хутряному одязі, а на крайньому півдні круглий рік ходять у легкому одязі. (Євразія)

— Ви правильно назвали всі материки, про які писали мандрівники. А які материки не згадувалися?

 4. Практична робота

— Позначте на карті півкуль материки.

 

http://subject.com.ua/lesson/nature/4klas/4klas.files/image020.jpg

 

1) Північна Америка.

2) Південна Америка.

3) Антарктида.

4) Євразія.

5) Африка.

6) Австралія.

 5. Тестування

— Позначте правильну відповідь.

1. Який материк омивається всіма океанами?

а) Австралія;                               

б) Африка;

в) Північна Америка;                   

г) Євразія;

д) Південна Америка;                      

е) Антарктида.

2. Який материк складається з двох частин?

а) Австралія;                               

б) Африка;

в) Євразія;                                              

г) Південна Америка.

3. Які материки містяться в східній півкулі?

а) Північна Америка;                       

б) Антарктида;

в) Євразія;                                  

г) Африка;

д) Південна Америка;                      

е) Австралія.

4. На якому материку немає річок?

а) Євразія;                                  

б) Африка;

в) Австралія;                                           

г) Північна Америка;

д) Антарктида;                                        

е) Південна Америка.

5. Скільки материків є на Землі?

а) 6;

б) 4;

в) 9.

 6. Гра «Виправ помилки»

— Знайдіть і виправте 9 помилок, яких припустився козак Петро.

 

http://subject.com.ua/lesson/nature/4klas/4klas.files/image021.jpg

 7. Гра «П'ять речень»

Учні в п’яти реченнях формулюють засвоєні на уроці знання.

 VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ

— Що допомогло нам зробити кругосвітню подорож? (Карта півкуль)

— Що називають материком?

— Скільки існує материків на нашій планеті?

— Які материки розміщені у східній півкулі, а які — у західній?

— Який материк складається з двох частин?

— Поясніть відмінність між частинами світу й материками.

— Що таке океан? Скільки є океанів на Землі? Покажіть їх на карті.

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

С. 72-73.

Дібрати загадки про океани.

docx
Додано
15 квітня 2020
Переглядів
567
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку