МАТЕРИКИ ТА ОКЕАНИ
(урок природознавства у 4 класі)
Мета: вчити учнів користуватися картою; ознайомити їх з поняттями «материки» і «океани»; учити показувати на карті материки і океани; розвивати мовлення, мислення; вчити складати комп'ютерні презентації, розповіді про природу материків і океанів, виступати перед класом з підготовленою інформацією; виховувати інтерес до географічних знань.
Обладнання: фізична карта півкуль, пазли –материки, глобус, фізична карта України, завдання для груп, логічно - опорна схема, ілюстрації, фішки на кожній парті.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ.
ДОДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ
1. Відповіді на запитання рубрики «Запитання і завдання для тих, хто прагне розуміти природу» (с. 71)
2. Заслуховування повідомлень учнів про раси
3. Природнича розминка «Чи вірите ви?»
• Чи вірите ви в те, що глобус — збільшена модель Землі?
• Чи вірите ви в те, що Земля має кулясту форму?
• Чи вірите ви в те, що глобус і карта зменшені у декілька разів за допомогою масштабу?
• Чи вірите ви в те, що на світі більше суші, ніж води?
• Чи вірите ви в те, що аби читати карту, не потрібно знати умовні знаки?
• Чи вірите ви в те, що аби читати карту, слід уміти користуватися масштабом?
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся... (Учні читають рубрику «Ти дізнаєшся».)
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Розповідь учителя за картою півкуль
— Що ви бачите на карті півкуль? (Материки і океани)
— Що таке материк? (Материки — це величезні ділянки суші, оточені з усіх боків водою. Острови теж оточені водою, але мають менший розмір.)
— Скільки материків на Землі?
— Назвіть їх.
— Вирушаємо у кругосвітню подорож, починаючи її від найменшого материка.
— Покажіть його на карті. (Австралія)
— У якій півкулі він знаходиться? (Східна півкуля)
— Який материк найбільший? (Євразія)
— Де він знаходиться? (Східна півкуля)
— Як ви вважаєте, який материк найспекотніший? (Африка)
— Пропливли вздовж узбережжя Африки й опинилися у західній півкулі. Які материки там розташовані? (Північна Америка і Південна Америка)
— Чи всі материки ми зустріли на своєму шляху? Який материк ми не побачили? (Антарктиду)
— Антарктида — найхолодніший материк. Морози там досягають до-80 °С.
— Чи можна Антарктиду та Австралію об’єднати в одну групу? (Можна. Обидва материки розташовані в південній півкулі.)
— Наші кораблі від материка до материка пливли океанами.
— Які океани ми перетнули під час плавання? (Індійський океан, Атлантичний океан, Тихий океан)
— Яким океаном ми не пливли? (Північний Льодовитий океан)
— Покажіть на карті найбільший і найменший океани. (Найбільший — Тихий океан, найменший — Північний Льодовитий)
— Які материки омиває Північний Льодовитий океан? (Євразію і Північну Америку)
— Який океан омиває відразу чотири материки? (Індійський: Африка, Євразія, Австралія та Антарктида)
— У якій півкулі можна зустріти всі океани відразу? (У східній півкулі)
— Ви звернули увагу, що під час нашої подорожі океанськими просторами нам зустрічалися не лише великі ділянки суші, але й маленькі? Хто знає, як називаються маленькі ділянки суші, що з усіх боків омиваються водою?
— Правильно, острови.
— Чи далеко від материків знаходяться острови? (Ні)
— Покажіть на карті півкуль острови.
— Наша кругосвітня подорож добігає кінця.
2. Робота за підручником (с. 72-73)
Вправа «Мікрофон»
Учні відповідають на запитання рубрики «Пригадай».
— Прочитайте розповідь козака Подорожника.
— Що обов’язково знадобиться для вивчення материків й океанів?
— Чому тільки глобус може правильно передати кулястість земної поверхні?
— Чи завжди зручно користуватися глобусом?
— Чим можна скористатися замість глобуса?
— Які бувають карти?
(Учитель пропонує учням знайти на карті океани і материки.)
— Скільки океанів? Скільки материків? Як по-іншому називають материки? Назвіть океани і материки.
— Чим відрізняється кожний материк?
— Які деякі спільні риси мають материки?
— Прочитайте і запам’ятайте висновок.
— Чому частин світу, як і материків, шість?
Практична робота
Учні працюють за завданнями підручника.
— Прочитайте і запам’ятайте висновки у рубриці «Сторінками Книги корисних природничих знань».
3. Фізкультхвилинка
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
1. Робота в парах
1. З поданих географічних назв позначте тільки материки.
Європа (—)
Америка (—)
Євразія (+)
Північна Америка (+)
2. Які частини світу перетинають екватор? Позначте потрібне.
Азія (—)
Америка (+)
Європа (—)
Африка (+)
Австралія (—)
Антарктида (—)
2. Гра «Третій "зайвий"»
Тихий, Азія, Індійський. (Океани)
Європа, Азія, Південна Америка. (Частини світу)
Євразія, Північна Америка, Америка. (Материки)
3. Робота в групах
— А чи знаєте ви, хто здійснив першу подорож навколо світу?
— У 1519 році з іспанського порту Севілья на п’яти каравелах вирушила експедиція Фернанда Магеллана з екіпажем 265 чоловік.
Подорож тривала три роки. Судна перетнули океан, подолавши відстань у 18 000 км. Через три тижні плавання через протоку ескадра вийшла в Тихий океан. Три місяці і двадцять днів, поки кораблі пливли океаном, він був спокійний, і тому Магеллан назвав його Тихим. У результаті плавання Магеллана була підтверджена ідея кулястості Землі, доведено, що між Азією і Америкою лежить величезний водний простір — Тихий океан, що велика частина земної кулі зайнята водою, а не сушею. Магеллан здійснив мрію свого життя, але загинув у сутичці із місцевими жителями. Лише корабель «Вікторія», обігнувши Африку, 6 вересня 1522 р. повернувся до Іспанії. До наших днів зберігся бортовий журнал, у якому мореплавці записували все про побачені землі. За цими записами ми зараз спробуємо здогадатися, які материки зустрілися на їх шляху.
Повідомлення груп
— Це найвищий материк Землі. Майже вся його поверхня вкрита крижаним панциром. З берегів материка повільно сповзають льодовики, плавучі крижані гори — айсберги. Це найхолодніший материк. Узимку, в липні, температура досягає - 88 °С. Тут на багато сотень кілометрів простягаються снігові рівнини. Часто дмуть ураганні вітри. Білий колір снігів і блакитнуватий колір льоду володарюють тут усюди. Але на високих скелях улітку з’являються мохи, лишайники, водорості. Тиша материка іноді уривається криками птахів — альбатросів, чайок і пінгвінів. Тут немає комах. У прибережних водах цього материка багато морських тварин. Найбільші з них — кити, тюлені, морські леви. (.Антарктида)
— Це найменший материк, майже у чотири рази менший за Африку. Розташований у південній півкулі, на великому віддаленні від інших материків. Поблизу материка розташовується величезна кількість великих і малих островів. Це найпосушливіший материк. Тут багато таких тварин і рослин, які не зустрічаються більше ніде на Землі, наприклад, диво-дерево евкаліпт, коала, качкодзьоб, єхидна, мурахоїд. Але найзнаменитіша тварина цього материка — кенгуру. (Австралія)
— Це найспекотніший материк. Другий після Євразії за розміром. Майже посередині його перетинає екватор. Тут протікає найдовша річка у світі — Ніл. На цьому материку знаходиться найбільша пустеля світу — Сахара. Жива природа вражає багатством і достатком. Мешкає найвища тварина — жираф, прудконогі гепарди, антилопи і страуси, величезні бегемоти і горили. (Африка)
— Це найбільший материк на Землі. Займає 1/3 усієї суші. Найбільш населений у світі материк. Троє з кожних чотирьох жителів планети живуть на цьому материку. Завдяки величезним розмірам материка в різних його куточках склалися різні умови життя. Наприклад, на півночі материка влітку і взимку ходять у хутряному одязі, а на крайньому півдні круглий рік ходять у легкому одязі. (Євразія)
— Ви правильно назвали всі материки, про які писали мандрівники. А які материки не згадувалися?
4. Практична робота
— Позначте на карті півкуль материки.
1) Північна Америка.
2) Південна Америка.
3) Антарктида.
4) Євразія.
5) Африка.
6) Австралія.
5. Тестування
— Позначте правильну відповідь.
1. Який материк омивається всіма океанами?
а) Австралія;
б) Африка;
в) Північна Америка;
г) Євразія;
д) Південна Америка;
е) Антарктида.
2. Який материк складається з двох частин?
а) Австралія;
б) Африка;
в) Євразія;
г) Південна Америка.
3. Які материки містяться в східній півкулі?
а) Північна Америка;
б) Антарктида;
в) Євразія;
г) Африка;
д) Південна Америка;
е) Австралія.
4. На якому материку немає річок?
а) Євразія;
б) Африка;
в) Австралія;
г) Північна Америка;
д) Антарктида;
е) Південна Америка.
5. Скільки материків є на Землі?
а) 6;
б) 4;
в) 9.
6. Гра «Виправ помилки»
— Знайдіть і виправте 9 помилок, яких припустився козак Петро.
7. Гра «П'ять речень»
Учні в п’яти реченнях формулюють засвоєні на уроці знання.
VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ
— Що допомогло нам зробити кругосвітню подорож? (Карта півкуль)
— Що називають материком?
— Скільки існує материків на нашій планеті?
— Які материки розміщені у східній півкулі, а які — у західній?
— Який материк складається з двох частин?
— Поясніть відмінність між частинами світу й материками.
— Що таке океан? Скільки є океанів на Землі? Покажіть їх на карті.
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
С. 72-73.
Дібрати загадки про океани.