Урок майстер-клас: Штучні квіти. Виготовлення маків з фетру.
Мета:
навчальна: Дати загальні поняття про історію походження маків. Ознайомити учнів із досягненнями майстрів, зацікавити учнів. Навчити розрізняти інструменти і приладдя для виготовлення штучних квітів;
корекційно - розвиваюча:
розвивати творче мислення, навички, емоційно-естетичні почуття; вдосконалювати прийоми роботи з матеріалами, розвивати дрібну моторику.
виховна:
формувати естетичні почуття, смак; активізувати ініціативу учнів; виховувати любов і дбайливе ставлення до природи.
Наочність: проектор, комп’ютер, інструкційні картки, зразки робіт.
Об’єкт праці: виріб квітка.
Методи: бесіда з поясненням, демонстрування, ілюстрація, відео метод, усне опитування, діалог.
Обладнання: ножиці, фетр, голка, нитка, вата, схема, булавки.
Міжпредметні зв’язки:історія, українська література, образотворче мистецтво, музика, технології.
Тип уроку: комбінований, майстер-клас.
Структура уроку
І. Організаційна частина
ІІ. Актуалізація опорних знань та мотивація навчальної діяльності
Сукні та вишиванки з маками сьогодні дуже популярні серед жінок. Деякі навідріз відмовляються носити одяг з геометричним орнаментом, віддаючи перевагу виключно вишивці гладдю, у тому числі і макам. А чи замислювалися ви коли-небудь, що символізуюють ці квіти? Адже наші предки ніколи нічого не створювали просто так.
Кожна квітка мали глибоке символічне значення. Сьогодні поговоримо про червоні маки.
Перш ніж перейти до символічного значенню маків в Україні, давайте поговоримо про те, що означала ця квітка в різний час у різних народів світу.
Вправа «Асоціації».
Звучить музика «Маки червоні».
Які асоціації у вас викликала дана музика.
Відповіді дітей
ІІІ. Оголошення теми й мети заняття . Пояснення нового матеріалу.
Як ви вже зрозуміли сьогоднішній наш урок буде присвячений квітам, а саме макам. Але це квіти будуть не звичайні. Тому тема уроку: Штучні квіти. Виготовлення маків з фетру.
Розповідь учителя (демонстрація презентації на екрані)
1. Символіка маків в Україні
У наших предків було дві улюблені рослини – калина і мак. Українці пов’язували значення маку з молодістю і красою. Якщо квіти калини вишивали на сорочках для старших жінок, то маками прикрашали вишиванки незаміжніх дівчат. Мак також вважався символом роду, так як в його голівці поміщається сімсот, сімсот дві або сімсот три зернини. Саме завдяки ідеї родючості мак часто використовували як обрядовий атрибут в сімейних і календарних святах.
Розповідь учениці: Вишивальниці особливо любили зображувати макові квіти на жіночих сорочках. Їх також часто поєднували з іншими популярними в Україні квітками – волошками. Червоні маки на білому або чорному полотні виглядають дуже яскраво, святково, жіночно і нарядно, тому не дарма сьогодні дівчата прагнуть купити вишиванку з маками.
Розповідь учителя: 2. Червоний мак в українській міфології
Мак червоний означає красу, молодість та їхню скороминущість. У стародавніх колядках співається: «Вінок із червоних маків — символ дівочої чистоти, його порівнюють з білим світом»
Розповідь учня: У фольклорних пісенних текстах мак: молода розсипає його з рукава, коли їде до вінця; сіє-посіває чорний мак, щоб родив червоний. Макові квіти, як і калинові, символізують здоров’я, радість, дівочу красу і чистоту, а водночас — сну і смерті. Квіти маку вплітали у косу, щоб голова не боліла і щоб волосся було пишним. Віддавна люди вірили, що мак захищає від усілякого зла. Освяченим маком на Маковія (14 серпня) осівали людей і худобу.
Розповідь учениці: З квітучим маком порівнюють і юнака-молодця. Незрілий мак дурманить голову, а тому став натяком на глупоту: «Їж, дурню, бо це з маком». Мак має чарівну силу, яка захищає від усякого зла. «Як мак незчисленний — так рої бджіл вкриватимуть усі дерева», — кажуть, коли подають страви з маком.
Розповідь учителя: З плином часу квіти дедалі більше входили в життя людей. Скільки любові, тепла, уваги приділяли квітам Тарас Шевченко, Марко Вовчок, Леся Українка. Вони не тільки самі любили квіти, але несли їх в своїх творах до людей.
Учень: Знайди часок, поїдь у поле,
Де мак зацвів, червоний мак.
Поглянь, як радісно довкола,
Цвіте червоно, гарно як!
Яка чарівність в дивних квітах,
Тендітність, ніжність пелюсток!
Вогніють рясно поміж жита
Червоні голови квіток.
Розповідь учителя А які ваші улюблені квіти?
Відповіді дітей.
(Розповідь вчителя) Так, справді, квітів є дуже багато. І всі вони красиві, ніжні, запашні. Навіть існують жіночі імена у їхню честь.
Які? Лілія, Маргарита, Віолетта (фіалка), Мальвіна, Ружа та інші.
3. Інструменти і приладдя для виготовлення штучних квітів
Розповідь учителя: Квіти з гофрованого паперу недовговічні, вони годяться тільки для прикрашання сцен і карнавальних костюмів. Для оздоблення одягу, головних уборів квіти виготовляють із шовку, бархату, шкіри, фетру, батисту, крепдешину. А ми будемо виготовляти квіти із фетру, адже він має волокнисту фактуру і квіти виготовлені з фетру нагадують справжні та не потрібно обробляти краї, бо матеріал не схильний до осипання ниток по краю.
Для виготовлення декоративних квітів вам потрібно будуть певні знання і виконання правил безпеки під час роботи. Пам'ятайте, що кожен учень зобов'язаний знати правила безпечної праці на уроках трудового навчання та дотримуватись їх.
Повторення правил безпечної роботи
Інструктаж з техніки безпеки
1. Підготувати своє робоче місце.
2. Коли вчитель звертається до всіх учнів, вони мають припинити роботу й уважно слухати інструктаж.
3. Перевірити справність інструментів, наявність матеріалів.
4. Роботу розпочинати лише з дозволу вчителя.
5. Голки та булавки тримати в гольничці.
6. Не можна працювати тупим та несправним інструментом.
7. Використовувати інструменти лише за призначенням.
8. Обережно працювати з гарячим клеєм.
9. Користуватися прийомами роботи з інструментами за зразком учителя.
10. Після закінчення роботи прибрати своє робоче місце.
Інструктаж при роботі з ножицями
• Класти ножиці так, щоб вони не звисали з парти.
• Не залишати ножиці в розкритому вигляді.
• Не тримати ножиці кінцями вгору.
• Передавати ножиці кільцями вперед.
• Не заважайте товаришам, коли вони працюють
• Не користуйтеся ножицями під час ходьби класом
Техніка безпеки при роботі з клейовим пістолетом:
1. Перед включенням переконайтеся, чи не пошкоджена на корпусі пістолета і шнурі;
2. Якщо на соплі залишився старий затверділий клей, його необхідно видалити;
3. Так як клейовий олівець в пістолеті розігрівається до дуже високих температур, під час роботи, діти не можуть перебувати поруч;
4. Включений пістолет встановлюється на рівну стійку поверхню, під нього підкладається аркуш паперу, а під сопло фольга для збору стікає клею;
5. Ні в якому разі не можна торкатися руками до металевого носика термопістолета;
6. Під час роботи не слід надягати вільний одяг. Краще зробити вибір на користь щільних міцних тканин, які захистять від опіку при попаданні розігрітого клею;
7. Довге волосся максимально прибираються, прикраси знімаються;
8. Шкіру рук від опіків захистять рукавички з щільної шкіри.
Основні правила ми з вами повторили. У вас на партах є також «Інструктаж з техніки безпеки», «Інструктаж при роботі з ножицями», «Техніка безпеки при роботі з клейовим пістолетом».
Практична робота. Мак із фетру. Демонстрація вчителем майстер-класу перед класом.
Матеріали:
Фетр червоного та зеленого кольору;
№ з/п |
Порядок виконання роботи |
Зображення |
1 |
Заготовка деталей. |
|
2 |
Виготовляємо серединку маку: прошиваємо по колу швом «перед голкою», зтягуємо за нитку та наповнюємо ватою. Нитку закріпили. |
|
3 |
Обмотуємо ниткою серединку вісім разів. Нитку закріпили. |
|
4 |
Виготовляємо тичинки з нитки та пришиваємо їх знизу серединки. |
|
5 |
Зшиваємо між собою пелюстки квітки швом «перед голкою» та зтягуємо за кінець нитки. |
|
6 |
Приклеюємо дві частини квітки та готову серединку. |
|
7 |
Знизу квітки по центру, приклеюємо коло з червоного фетру та застібку. |
|
Фізкультхвилинка проводиться в середині практичної роботи.
Кожен в нашім класі рад —
(показують пальцями один на одного)
Кличе всіх в шкільний наш сад.
(рукою кличуть)
Підтягнись, не відставай,
Весь зберемо ми врожай.
(імітують руками, як збирають з дерев урожай)
Марширую, присідаю,
Легко бігаю, стрибаю.
І не стомлююсь ні трішки, бо я дужі маю ніжки.
ІV. Узагальнення знань учнів
Загадки:
V. Рефлексія
- Чи сподобався вам урок?
- Що з уроку особливо запам’яталося?
- Як ви оцінюєте роботу класу на уроці?
VІ. Підсумки заняття. Оцінювання учнів
Огляд об’єктів праці, визначення якісних робіт, відзначення самостійності і правильності виконання роботи учнями.
VII. Домашнє завдання. Доробити роботу вдома, хто не встиг. Підготуватись до захисту.
VIII. Прибирання робочих місць.