23 червня о 18:00Вебінар: Практика реалізації проєктів та відеопроєктів у НУШ

Урок-майстерня за казково-пізнавальною історією Івана Малковича "Ліза та її сни"

Про матеріал

Урок змодельовано за технологією "педагогічної майстерні" - однієї з особистісно-зорієнтованих форм навчання, яка дозволяє учням передати свій внутрішній світ і творчі здібності, навчитися працювати, думати, "жити" самостійно й колективно, а мріяти й творити - індивідуально.

Перегляд файлу

Урок-майстерня за казково-пізнавальною історією

Івана Малковича «Ліза та її сни»

Методична ремарка. Технологія «педагогічна майстерня»  – одна з особистісно зорієнтованих форм навчання, яка дозволяє учням передати свій внутрішній світ і творчі здібності.

     Основні ідеї цієї технології, розроблені «французькою групою нового навчання», складаються з наступного:

  • вчитель не «над учнем», а «з учнем»;
  • усі здібні;
  • кожна людина повинна розвивати свої здібності, свої можливості, а не наслідувати іншу;
  • у процесі роботи задіяний не тільки інтелект, а й емоційний стан учня;
  • процес творчості (пізнання) важливіший за результат;
  • кожен учень майстерні вільний у своєму виборі і несе відповідальність за свій вибір.

Технологія дозволяє учневі навчитися працювати, думати, «жити» самостійно й колективно, а мріяти й творити – індивідуально.

Мета майстерні: створення творчого середовища для входження у світ письменника, реалізація почуттів, настроїв, асоціацій через систему творчих завдань.

Тип уроку. Урок позакласного читання.

Технологія уроку. Урок-майстерня.

Випереджувальне завдання: прочитати твір (Іван Малкович «Ліза та її сни». Казково-пізнавальна історія для дітей середнього шкільного віку. «А-БА-БА-ГА-ЛА-МА-ГА», 2011).

Хід уроку-майстерні

     Слово вчителя (майстра).

     Ви прийшли на урок. А уроку у звичайному розумінні слова не буде. Замість нього вам пропонується попрацювати у майстерні, але не у швейній, не у столярній, а у … пізнавальній.

  • Як ви думаєте, що вам необхідно зробити?

(Стати майстрами… А це означає – щось створити).

  • Але що саме? (Власні знання).
  • Сьогодні у нас майстерня побудови нових знань.

I. Індуктор. «Гра» зі словом.

Майстер. Вранці ви йдете у школу знайомою стежиною. А уявіть на мить, куди вона може вас привести? (У світ відкриттів).

  • А відкриття, які ми робимо, чим нам здаються? (Дивами).
  • Які асоціації зроджує у вас слово «диво»?

1. Самоконструкція. Метод смислових асоціацій.

     На аркушах, які лежать перед вами, утворіть асоціативний ряд, який починається словом «диво».

2. Соціоконструкція. Робота у групі.

     Один представник із групи (за вибором учнів) зачитує, що утворилося. Відбувається обговорення, доповнення асоціативних рядів.

3. Соціалізація. Кожна група презентує свою роботу класові.

(Варіанти відповідей: диво – це фантазія, чародії, мрія, цікавість, сюрприз, здійснення бажань, радощі…).

Майстер. Отже, про що ми будемо говорити? (Про дива).

II. Деконструкція. Робота над матеріалом.

Майстер. – А чи любите ви дива? Чи любите фантазувати?

(відповідь, очевидно, стверджувальна)

  • А що означає «бути фантазером»? (Вигадувати різні історії, розповідати про те, чого не було в дійсності).

Насправді, у кожній книзі живе маленьке диво – варто лише розпочати її

читати. Сьогодні ми зануримося у світ казково-пізнавальної історії Івана Малковича «Ліза та її сни», дізнаємося, яке маленьке, але дуже важливе відкриття зробила її головна героїня Ліза.

     Кожний художній твір несе в собі внутрішній світ особистості автора. Тому почнемо знайомство зі світом казки з біографії її творця.

(Демонструється портрет Івана Малковича).

     Відкрите обличчя, ніжна, майже дитяча усмішка, світло-русяве волосся, що спадає на плечі, довгі пальці музиканта. Це – Іван Антонович Малкович.

(Майстер розповідає цікаві факти із біографії письменника).

Прийом «Доміно».

     Іван Малкович – письменник, …

Робота над текстом твору.

  • Уявіть, що вам, як і головній героїні Лізі, Леонардо да Вінчі подарував

крила. Вони вас підхопили і стрімко перенесли у казку… Відновіть послідовність дій у творі за допомогою поданих ілюстрацій. За потреби звертайтесь до цитування тексту.

(Демонстрація ілюстрацій до твору, виконаних відомою українською художницею Євгенією Гапчинською).

Майстер. Ліза дуже розумна й допитлива дівчинка. Вона подорожує у своїх мріях, і щоразу потрапляє до майстерні одного з найяскравіших постатей світового малярства – від Ботічеллі до Далі.

Гра «Чарівний куферок».

     У нашому чарівному куферку знаходяться речі з казки. Давайте зясуємо, кому з відомих художників вони належать.

( Чорний квадрат, мушля, годинник, сонях, янгол, гарбуз // відповідно -  Казимир Малевич, Сандро Ботічеллі, Сальвадор Далі, Вінсент Ван Ґоґ, Рафаель Санті, Джузеппе Арчимбольдо).

Робота над ілюстрацією .

1. Самоконструкція. Метод вживання.

     Оберіть, будь ласка, ту ілюстрацію, на якій зображена майстерня художника,і в якій хотіли б побувати ви.

2. Соціоконструкція. Робота у групі.

     - Що ви чуєте? (звуки картини).

     - Що ви відчуваєте? (настрій картини).

     - Що ви учуваєте? (запахи картини).

3. Соціалізація. Обмін думками.

III. Розрив. Нове бачення предмета.

Метод самостійного конструювання визначення понять.

Запитання від автора.

  • Що означають слова  «солодко замріялась», «чоло вкрилося холодним потом»?
  • Як ви розумієте зміст приказок «дах, критий млинцями», «прикрасити сонце свічкою»?
  • Як це розуміти: «Люди, які зовні видаються дуже веселими, іноді мають надзвичайно сумне серце», «завжди буває щось біліше за біле»?
  • Якби ви були героями казки, чи намалювали б портрет сусіда по парті? Свою відповідь обґрунтуйте.

IV. Афішування.

Метод образного бачення.

     Уявімо себе в майстерні художника. Перед нами – чистий мольберт, фарби, палітра, пензлі… Намалюймо свої мрії (символічно).

(Роботи учнів і майстра коментуються і вивішуються на дошку. Як варіант – проводимо аналогію з «Деревом життя» Ґустава Клімта: перетворюємо «Дерево життя» на «Дерево мрій»).

V. Рефлексія.

«Лист по колу». Робота у групі.

     Кожний учень отримує аркуш, де вже є перша фраза, її потрібно продовжити:

     Фантазія – це диво, адже …

     Якби я опинився(лася) на місці Лізи, то …

     Давайте вигадувати щодня …

     Із завтрашнього дня я …

     Якби час зупинився, то …

     Кожен день має диво, варто лише …

     Моя мрія здійсниться, адже …

( Кожний у групі закінчує лист своїм текстом упродовж 1хв., потім передає його за годинниковою стрілкою, отримуючи одночасно роботу сусіда праворуч. Читає написане й намагається продовжити роздум далі. У результаті отримуємо зв’язний текст, написаний різними авторами. У групі усі тексти зачитуються, вибирається кращий, який група презентує всім. Із усіх текстів учасники збирають книгу – імпровізований альманах: кожний підклеює свій аркуш з «листом» до аркуша попереднього учасника майстерні).

Етап усної рефлексії. Бесіда.

  • Що вам найбільше сподобалось робити у майстерні?
  • Яким був ваш настрій?
  • Чи хотіли б ви змінити щось у своїй роботі сьогодні? Якщо так, чому?
  • Чим допомагали своїм друзям у групі?
  • На що вас надихнула історія, розказана Іваном Малковичем?

Майстер. Мрійте! Фантазуйте! І завжди пам’ятайте: дива трапляються тільки з тими, хто в них вірить!

VI. Самооцінювання.

VII. Домашнє завдання.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
2 березня 2018
Переглядів
487
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку