Урок змодельовано за технологією "педагогічної майстерні" - однієї з особистісно-зорієнтованих форм навчання, яка дозволяє учням передати свій внутрішній світ і творчі здібності, навчитися працювати, думати, "жити" самостійно й колективно, а мріяти й творити - індивідуально.
Урок-майстерня за казково-пізнавальною історією
Івана Малковича «Ліза та її сни»
Методична ремарка. Технологія «педагогічна майстерня» – одна з особистісно зорієнтованих форм навчання, яка дозволяє учням передати свій внутрішній світ і творчі здібності.
Основні ідеї цієї технології, розроблені «французькою групою нового навчання», складаються з наступного:
Технологія дозволяє учневі навчитися працювати, думати, «жити» самостійно й колективно, а мріяти й творити – індивідуально.
Мета майстерні: створення творчого середовища для входження у світ письменника, реалізація почуттів, настроїв, асоціацій через систему творчих завдань.
Тип уроку. Урок позакласного читання.
Технологія уроку. Урок-майстерня.
Випереджувальне завдання: прочитати твір (Іван Малкович «Ліза та її сни». Казково-пізнавальна історія для дітей середнього шкільного віку. «А-БА-БА-ГА-ЛА-МА-ГА», 2011).
Хід уроку-майстерні
Слово вчителя (майстра).
Ви прийшли на урок. А уроку у звичайному розумінні слова не буде. Замість нього вам пропонується попрацювати у майстерні, але не у швейній, не у столярній, а у … пізнавальній.
(Стати майстрами… А це означає – щось створити).
I. Індуктор. «Гра» зі словом.
Майстер. Вранці ви йдете у школу знайомою стежиною. А уявіть на мить, куди вона може вас привести? (У світ відкриттів).
1. Самоконструкція. Метод смислових асоціацій.
На аркушах, які лежать перед вами, утворіть асоціативний ряд, який починається словом «диво».
2. Соціоконструкція. Робота у групі.
Один представник із групи (за вибором учнів) зачитує, що утворилося. Відбувається обговорення, доповнення асоціативних рядів.
3. Соціалізація. Кожна група презентує свою роботу класові.
(Варіанти відповідей: диво – це фантазія, чародії, мрія, цікавість, сюрприз, здійснення бажань, радощі…).
Майстер. Отже, про що ми будемо говорити? (Про дива).
II. Деконструкція. Робота над матеріалом.
Майстер. – А чи любите ви дива? Чи любите фантазувати?
(відповідь, очевидно, стверджувальна)
Насправді, у кожній книзі живе маленьке диво – варто лише розпочати її
читати. Сьогодні ми зануримося у світ казково-пізнавальної історії Івана Малковича «Ліза та її сни», дізнаємося, яке маленьке, але дуже важливе відкриття зробила її головна героїня Ліза.
Кожний художній твір несе в собі внутрішній світ особистості автора. Тому почнемо знайомство зі світом казки з біографії її творця.
(Демонструється портрет Івана Малковича).
Відкрите обличчя, ніжна, майже дитяча усмішка, світло-русяве волосся, що спадає на плечі, довгі пальці музиканта. Це – Іван Антонович Малкович.
(Майстер розповідає цікаві факти із біографії письменника).
Прийом «Доміно».
Іван Малкович – письменник, …
Робота над текстом твору.
крила. Вони вас підхопили і стрімко перенесли у казку… Відновіть послідовність дій у творі за допомогою поданих ілюстрацій. За потреби звертайтесь до цитування тексту.
(Демонстрація ілюстрацій до твору, виконаних відомою українською художницею Євгенією Гапчинською).
Майстер. Ліза дуже розумна й допитлива дівчинка. Вона подорожує у своїх мріях, і щоразу потрапляє до майстерні одного з найяскравіших постатей світового малярства – від Ботічеллі до Далі.
Гра «Чарівний куферок».
У нашому чарівному куферку знаходяться речі з казки. Давайте з’ясуємо, кому з відомих художників вони належать.
( Чорний квадрат, мушля, годинник, сонях, янгол, гарбуз // відповідно - Казимир Малевич, Сандро Ботічеллі, Сальвадор Далі, Вінсент Ван Ґоґ, Рафаель Санті, Джузеппе Арчимбольдо).
Робота над ілюстрацією .
1. Самоконструкція. Метод вживання.
Оберіть, будь ласка, ту ілюстрацію, на якій зображена майстерня художника,і в якій хотіли б побувати ви.
2. Соціоконструкція. Робота у групі.
- Що ви чуєте? (звуки картини).
- Що ви відчуваєте? (настрій картини).
- Що ви учуваєте? (запахи картини).
3. Соціалізація. Обмін думками.
III. Розрив. Нове бачення предмета.
Метод самостійного конструювання визначення понять.
Запитання від автора.
IV. Афішування.
Метод образного бачення.
Уявімо себе в майстерні художника. Перед нами – чистий мольберт, фарби, палітра, пензлі… Намалюймо свої мрії (символічно).
(Роботи учнів і майстра коментуються і вивішуються на дошку. Як варіант – проводимо аналогію з «Деревом життя» Ґустава Клімта: перетворюємо «Дерево життя» на «Дерево мрій»).
V. Рефлексія.
«Лист по колу». Робота у групі.
Кожний учень отримує аркуш, де вже є перша фраза, її потрібно продовжити:
Фантазія – це диво, адже …
Якби я опинився(лася) на місці Лізи, то …
Давайте вигадувати щодня …
Із завтрашнього дня я …
Якби час зупинився, то …
Кожен день має диво, варто лише …
Моя мрія здійсниться, адже …
( Кожний у групі закінчує лист своїм текстом упродовж 1хв., потім передає його за годинниковою стрілкою, отримуючи одночасно роботу сусіда праворуч. Читає написане й намагається продовжити роздум далі. У результаті отримуємо зв’язний текст, написаний різними авторами. У групі усі тексти зачитуються, вибирається кращий, який група презентує всім. Із усіх текстів учасники збирають книгу – імпровізований альманах: кожний підклеює свій аркуш з «листом» до аркуша попереднього учасника майстерні).
Етап усної рефлексії. Бесіда.
Майстер. Мрійте! Фантазуйте! І завжди пам’ятайте: дива трапляються тільки з тими, хто в них вірить!
VI. Самооцінювання.
VII. Домашнє завдання.