Конспект уроку "Механічні коливання і хвилі" допоможе провести підсумковий урок в ігровій формі. Завдання підібрані так, щоб узагальнити знання учнів про механічні коливання і хвилі.
Тема: Підсумковий урок з теми: «Механічні коливання та хвилі» Мета:
Розвиваюча: розвивати логічне мислення, зорову та слухову пам'ять, увагу, критичне мислення, уміння презентувати свої знання.
Дидактична: узагальнити поняття про механічні коливання та хвилі, повторити основні формули, означення, формувати вміння розв’язувати задачі на коливання та хвилі.
Виховна: виховувати культуру виступу, вміння відстоювати свою думку, працювати в команді, етичне та естетичне виховання.
Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань.
Обладнання: дошка, картки з завданнями.
Хід уроку
№ |
Етап уроку |
Час |
1 |
Організаційний момент |
2 хв |
2 |
Актуалізація опорних знань Розминка «Вгадай означення» Відповіді на питання |
3 хв 5 хв 5 хв |
3 |
Естафета |
15 хв |
4 |
Розв’язання задач |
10 хв |
5 |
Відповіді на питання «Вірю – не вірю» |
3 хв |
6 |
Підведення підсумків |
2 хв |
1. Організаційний момент. Повідомлення теми, завдань та мети уроку. Налаштування на продуктивну працю, мотивація навчання. Учні поділені на три команди.
2. Актуалізація опорних знань
Розминка. Кожна з команд відповідає на два питання, отримує максимум по два бали.
1. Яка одиниця вимірювання довжини хвилі?
2. Чому дорівнює швидкість звуку в повітрі?
3. Яка найбільша частота, яку сприймає вухо людини?
4. Формула математичного маятника.
5. Формула пружинного маятника.
6. Формула довжини хвилі.
Вгадай означення. Питання роздруковані на картках, роздаються учням, час виконання – 5 хвилин, максимальна оцінка – 5 балів.
• Час, за який здійснюється одне повне коливання
• Невелике тіло, що здійснює коливання на довгій нерозтяжній нитці у випадку, якщо масою нитки в порівнянні з масою тіла можна знехтувати
• Відстань між двома найближчими точками, що коливаються в одній фазі
• Фізична величина, яка показує переміщення хвилі за одиницю часу
• Розповсюдження механічних коливань в пружному середовищі з частотою від 20Гц до 20кГц
Відповіді: 1. Період. 2. Математичний маятник. 3. Довжина хвилі. 4.
Швидкість хвилі. 5. Звук.
Відповіді на питання. Питання зачитуються, команди відповідають за піднятою рукою, кожна правильна відповідь оцінюється в 1 бал.
1. Як зміниться період коливань невеликого тіла на металевому стержні при підвищенні температури? (збільшиться)
2. Чи зміниться період коливань при перельоті з Землі на Юпітер? (так, зменшиться)
3. Чому дорівнює швидкість звуку в вакуумі? (0, не розповсюджується)
4. Як відомо, людина не чує ультразвуку. Чи почує людина такі коливання, якщо зануриться у воду? (ні, так як частота не зміниться)
5. Як зміниться період коливань, якщо одну пружину замінити на дві таких самих, з’єднаних послідовно? ( жорсткість зменшиться, період збільшиться)
6. Яка фізична величина зміниться, якщо людина, що говорила пошепки, почала кричати? ( амплітуда)
3. Естафета. На дошці написано завдання для кожної команди, учні по черзі підходять до дошки і виконують один з пунктів. Оцінюється кожен учень по 1 балу. Команда, яка виконала раніше інших обриває нарахування балів: команди довиконують завдання вже без додавання балів.
1 групу: X=0,1cos 20πt, m=100 г
2 група: X=0,05 sin 50πt, m=50 г 3 група: X=0,2cos 100πt, m=20 г
Знайти:
1. Амплітуду.
2. Циклічну частоту.
3. Частоту.
4. Період.
5. Жорсткість пружини, на якій коливається тіло.
6. Максимальну потенціальну та кінетичну енергію.
Відповіді: 1 групи: 0,1 м, 20π рад/с, 10 с, 400 Н/м, 2 Дж.
2 групи: 0,05 м, 50π рад/с, 25 Гц, 0,04с, 1250 Н/м, 1,56 Дж.
3 групи: 0,2 м, 100π рад/с, 50 Гц, 0,02 с, 2000 Н/м, 40 Дж.
Д/з: повторити формули для механічних коливань, зробити інтелекткарту опорних знань