Підсумковий урок з динаміки та статики допоможе узагальнити знання учнів з розділу "Динаміка". Розробка містить якісні задачі та практичні завдання, які зможуть охопити всіх учнів та повторити вивчений матеріал.
Тема: Підсумковий урок з динаміки та статики Мета:
Розвиваюча: розвиток пізнавальних мотивів, зорової пам’яті, уваги.
Дидактична: узагальнити та систематизувати знання з динаміки та статики, формувати вміння розв’язувати якісні, розрахункові та експериментальні задачі .
Виховна: виховувати свідоме ставлення до навчання, вміння працювати в групах, відстоювати свою думку та поважати думку інших.
Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань.
Обладнання: дошка, вирізана з цупкого паперу фігура, лінійки, олівець, важіль, набір важків по 100 г, динамометри, похила площина. Хід уроку
№ |
Етап уроку |
Час |
1 |
Організаційний момент |
2 хв |
2 |
Актуалізація опорних знань 1. «Вгадай означення» 2. «Доповни формулу» 3. «Знайди зайве» 4. «Вгадай розмірність» |
5 хв 3 хв 2 хв 4 хв |
3 |
Практичне завдання «Дует» |
15 хв |
4 |
Розв’язання задач |
10 хв |
5 |
Підведення підсумків |
4 хв |
1. Організаційний момент. Повідомлення теми, завдань та мети уроку.
Налаштування на продуктивну працю, мотивація навчання.
1. «Вгадай означення»
Учні формулюють означення, не називаючи сам термін. Завдання класу – вгадати, означення якої фізичної величини названо.
• Маса – фізична величина, яка характеризує властивість тіл по різному змінювати свою швидкість під час взаємодії.
• Сила – фізична величина, яка кількісно визначає взаємодію тіл, що викликає прискорення.
• Сила тяжіння – сила, з якою Земля притягує всі тіла внаслідок гравітаційної взаємодії.
• Вага – сила, з якою тіло діє на опору чи підвіс.
• Сила пружності – сила, що виникає внаслідок деформації тіла і направлена в бік, протилежний переміщення частин тіла.
• Невагомість – зникнення ваги під час руху опори чи підвісу з прискоренням вільного падіння.
• Сила тертя – сила, що виникає внаслідок руху одного тіла відносно іншого дотикаючись до нього.
• Момент сили – фізична величина, що показує добуток модуля сили на її плече.
2. «Доповни формулу»
• F=µN
• F=ma
• F= g
• =kΔx
• M=F
• V1/V2=S2/
3. «Знайди зайве»
ü Fµ ,Fт, Р, М ( зайвий момент сили, інше - сили)
ü F, a, V, m (зайва маса, інші – векторні величини)
4. «Вгадай розмірність»
Необхідно сполучити фізичні величини та одиниці їх вимірювання
Маса м/с
Сила Н·м
Прискорення Н
Швидкість кг
Момент сили м/с2
На початку уроку три пари учнів отримують картки та необхідне обладнання і виконують завдання практично та теоретично.
1. Визначити центр мас фігури:
§ Експериментально - за допомогою відвісу та лінійки з олівцем проводяться дві прямі, їх перетин і є центром мас. Перевірити можна поставивши цю фігуру в цій точці на вістря.
§ Теоретичний (геометричний) – поділити фігуру на прямокутники, провести їх діагоналі, провести відрізка, що їх з’єднує. Потім поділити на прямокутники іншим способом і повторити етапи. Центр мас знаходиться на перетині цих відрізків.
2. На ліву частину важеля на відстані 20 см підвісили вантаж масою 100г і на відстані 5 см вантаж 300г. Яку силу треба прикласти справа від центра обертання на відстані 10 см, щоб важіль перебував в рівновазі.
3. По похилій площині довжиною 80см і висотою 19см рівномірно втягують вантаж масою 70г. Коефіцієнт тертя дерева по дереву 0,2.
Яку силу треба для цього прикласти?
Продавець не хоче обманути покупця, але не хоче і себе обділити, а в нього збиті терези. Коли він поклав пакунок яблук на ліву чашу терезів, то їх врівноважила гиря 4 кг, а якщо на праву – 4,5 кг. Яка реальна маса яблук?
Дано: Розв’язання:
m1=4 кг mgl1=m 1 gl2 , m2 gl1=mgl2
m 2=4,5 кг m /m2 = m 1/m , m 2 =m 1m2
m-? m=4,2 кг
Підведення підсумків: Виставлення оцінок, обговорення досягнень, рефлексія.
Д/з: повторити всі формули динаміки та статики, закони Ньютона.