УРОК. Микола Васильович Гоголь «Ніч перед Різдвом». Народні традиції та звичаї у творі.

Про матеріал

Урок проводився в 6-му класі. Микола Васильович Гоголь «Ніч перед Різдвом». Народні традиції та звичаї у творі. Після уроку учень розповідає про зв'язки М. В. Гоголя з Україною (окремі факти біографії); виявляє національні традиції й звичаї, що знайшли відбиток у повісті М. В. Гоголя «Ніч перед Різдвом», висловлює власні враження, емоції, почуття, роздуми від прочитаного твору.

Перегляд файлу

_______________________

Урок № 28

Тема: Микола Васильович Гоголь «Ніч перед Різдвом». Народні традиції та звичаї у творі.

Мета:

  •              навчальна: ознайомити з новими сторінками повісті М. Гоголя; показати на прикладах з твору опис українських народних традицій в повісті;
  •              розвивальна: розвивати навички виразного читання, переказу, виділення ключових епізодів, уміння висловлювати свої думки, аргументувати їх;
  •              виховна: виховувати любов до читання, повагу до народних традицій, почуття гумору.

Обладнання: підручник (Світова література : підруч.  Для 6-го класу загальноосвіт. навч. закл. / Євгенія Волощук. – К. : Генеза, 2014. – 256 с.), портрет письменника, виставка художніх творів, текст повісті «Ніч перед Різдвом», ілюстрації до повісті, роздатковий матеріал, комп’ютерна презентація, аудіозапис «Добрий вечір тобі».

Тип уроку: урок засвоєння нових знань і розвиток на їх основі вмінь і навичок (за Є. Пасічником).  

Методи та прийоми: словесний, ілюстративний; робота з підручником, робота в зошитах, бесіда, гра «Викрадення місяця», гра «Українські варенички» (словникова робота), пошукова робота, розв’язування кросворду.

Очікувані результати: учень розповідає про зв’язки М. В. Гоголя з Україною (окремі факти біографії); виявляє національні традиції й звичаї, що знайшли відбиток у повісті М. В. Гоголя «Ніч перед Різдвом», висловлює власні враження, емоції, почуття, роздуми від прочитаного твору.

 

Різдво! Величне свято серця – 

                  Во ім'я істини і вічності життя.

                                                         Марія Бойко,

сучасна українська поетеса

***

                                                         Ми маємо найкраще знати свою історію,

                                                                        свою культуру, свою Україну.

                                                                                          Тарас Григорович Шевченко

 

Ланцюжок навчальних ситуацій

  1. Мотивація навчальної діяльності учнів
    1. Прослуховування аудіозапису «Добрий вечір тобі» 
    2. Слово вчителя
    3. Робота з епіграфом
    4. Слово вчителя
  2. Перевірка домашнього завдання
  3. Актуалізація опорних знань
    1. Слово вчителя
    2. Бесіда
    3. Гра «Викрадення місяця»
  4. Оголошення теми і мети уроку
    1. Слово вчителя
  5. Вивчення нового матеріалу
    1. Калейдоскоп головних героїв твору
    2. Слово вчителя
    3. Бесіда
    4. Робота з текстом
    5. Словникова робота. Гра «Українські варенички»
  6. Закріплення вивченого матеріалу

6.1. Бесіда

6.2. Розв’язування кросворду

6.3. Підсумкове слово вчителя

     7.  Оголошення оцінок

     8.  Домашнє завдання та інструктаж до нього

 

Хід уроку

1. Мотивація навчальної діяльності учнів

1.1. Прослуховування аудіозапису «Добрий вечір тобі» (колядка)

  Ми щойно прослухали українську народну ……. (колядку)

  На передодні якого свята ми можемо почути її та навіть виконати? (Різдва)

 

1.2. Слово вчителя

Наближається Різдво – дивовижне свято усіх християн, і кожен від нього очікує дива. Це свято приносить добро в наші душі. Ця подія особлива, чудова. З дитинства ми очікуємо морозну зимову ніч Різдва. 

 

1.3. Робота з епіграфом

 Діти, зверніть увагу як сучасна українська поетеса передала цими рядками велич Різдва. Різдвяні дні – це світлі дні, що приносять добро та тепло в наші душі, яке так необхідне кожному. Саме тому це свято так люблять і шанують,  а різдвяні твори схожі на казку, в них відбуваються фантастичні подорожі і перетворення.

 Які різдвяні твори вам відомі?

(Діти називають Ч. Діккенс «Різдвяна пісня в прозі», М. Гоголь «Ніч перед Різдвом»)

 

1.4.Слово вчителя

 Сто вісімдесят три роки пройшло з часу написання «Вечорів на хуторі поблизу Диканьки». Багато що змінилося, втратило свою значимість. Проте твори М. Гоголя розповідають нам про національні традиції, вони є своєрідним зв’язком нашого покоління з минулим.

 

2. Перевірка домашнього завдання

 Здійснюється в ході уроку.

 

  1.                Актуалізація опорних знань
    1.         Слово вчителя

На попередніх уроках ми вивчали біографію і творчість М. Гоголя, аналізували текст твору, визначали головних героїв повісті. Отож, давайте трішки пограємо і повторимо вивчений матеріал.

 

  1.         Бесіда
  •                  Де народився Микола Гоголь?

(М. Гоголь народився 1 квітня 1809 року, в містечку Великі Сорочинці, що на Полтаві)

        Як звали батька майбутнього письменника?

(Василь Панасович Гоголь-Янковський. Василь Опанасович був письменником, поетом і драматургом. Свої твори (в більшості своїй, п`єси для малих театрів) він писав українською мовою)

  •                  Яку роль у житті і творчості Гоголя відіграла Україна?

(Народився на Україні, провів дитинство у Василівці )

  •                  До якого жанру належать твори Гоголя із збірки «Вечори на хуторі біля Диканьки»?

(До фантастики)

  •                  Що таке фантастика?

(1. Поняття, образи, створені уявою, тобто такі, що не відповідають дійсності; вигадка ;

2. Жанр літератури, а також твори, що описують явища, події нереальні, не існуючі в дійсності, які містять казкові образи; 3. Щось видумане, нереальне, пов'язане з фантазією )

Яку назву має повість із збірки «Вечори на хуторі біля Диканьки», головною героїнею якої була красуня Оксана?

(«Ніч перед Різдвом»)

  •                  Назвіть реальних і фантастичних героїв повісті «Ніч перед Різдвом»?

(Реальні: Вакула, Оксана, Чуб, Одарка, голова, дяк; нереальні: чорт, відьма)

  •                  Які дивовижні події відбуваються на початку повісті «Ніч перед Різдвом»?

(Відьма збирає зірки на небі, а чорт краде місяць)

 

  1.         Гра «Викрадення місяця»

(Місяць вважається вкраденим, якщо учень дав правильну відповідь на питання)

1. Напередодні якого свята відбуваються події в повісті «Ніч перед Різдвом»? (Напередодні Різдва)

2.     Ім'я диканської відьми? (Солоха)

3.     Куди Солоха ховала своїх гостей? (У мішки)

4.     Ім'я дівчини, яку кохав Вакула? (Оксана)

5.     Що пообіцяв Вакула дістати Оксані у самої цариці? (Черевики)

6.     Що пообіцяла Оксана Вакулі, коли той дістане їй черевички? (Вийти заміж)

7.     Ім'я батька Оксани? (козак Чуб)

8.     Як називалося село, в якому жив гоголівський персонаж Вакула? (Диканька)

9. Ким доводилася відьма Солоха ковалеві Вакулі? (Матір’ю)

10. Що сховав чорт до кишені? (Місяць)

11.Скільки мішків стояло у Солохи в хаті? (3)

12. Назвіть «транспортний засіб» коваля Вакули при польоті в Петербург. (Чорт)

13. Хто розмальовував посуд, намалював картину в церкві? (Вакула)

(Перегляд Буктрейлера )

 

  1.                Оголошення теми і мети уроку
    1.         Слово вчителя

Завдяки творам зарубіжної літератури ми з вами маємо можливість подорожувати по різних країнах, поринути у різні історичні епохи, відчути колорит, побут, культуру  народів світу.

Т.Г. Шевченко писав: «Ми маємо найкраще знати свою історію, свою культуру, свою Україну». І саме творчість М.В. Гоголя допоможе глибше пізнати нашу культуру та національні традиції. Тож сьогодні ми з вами з’ясувємо, яка роль народних  традицій та звичаїв у повісті «Ніч перед Різдвом». Дізнаємося, які традиції святкування Різдва існували на Україні і збереглись до нашого часу, познайомитись із лексичним значенням не відомих нам слів.

«Народні традиції та звичаї у творі «Ніч перед Різдвом» М. Гоголя»

Отже, запишемо тему (запис теми у зошити).

 

  1.                Вивчення нового матеріалу
    1.         Калейдоскоп головних героїв твору

(Перевірка домашнього завдання)

Вдома діти малювали ілюстрації до образів головних герої твору.

Слово вчителя: На минулому уроці ми поринули у світ героїв повісті «Ніч перед Різдвом».

Демонстрація учнівських малюнків з цитатною характеристикою

 

Цих героїв  об’єднує одне – всі події, у яких вони беруть учать відбуваються напередодні Різдвяної ночі.

  •                  Чим особлива Різдвяна ніч?

( Різдвяна ніч  особлива: ніч напередодні найбільшого християнського свята – Народження Ісуса Христа, але разом з тим в цю ніч злі сили - чорт, відьма - ведуть себе найбільш активно, сміливо, намагаються зігнати зло на добрих людях)

І, звісно, без вигадки та фольклору у таку ніч не обійтися.

 

5.2. Слово  вчителя

В повісті «Ніч перед Різдвом», яка ввійшла до збірки «Вечори на хуторі поблизу Диканьки». М. Гоголь з любов’ю описує обряди українського народу (побут і звичаї), використовує безліч українських слів, не перекладаючи їх російською мовою, щоб донести до читача всю красу, атмосферу свята на рідній письменникові Україні. А самого Миколу Гоголя було названо на честь Миколая Чудотворця.

 

5.3. Бесіда

– Які українські традиції святкування Різдва ви знаєте?

– Як святкують Різдво у вашій родині?

(Перегляд відео «Традиції святкування Різдва»)

 

            Вчитель. Гоголь, який добре знав традиції українського народу, дуже вірогідно, з усіма деталями, описує святкування Різдва. З давніх пір це подія супроводжувалася різними народними обрядами, такими як ворожіння, колядування та інші.

 

5.4. Робота з текстом

– Які ж Різдвяні дива трапляються у Диканьці? (Вакула подорожує до Петербурга)

  Що завадило вийти колядувати дівчатам і хлопцям? (Поява нечистої сили: чорт украв місяць, здійняв хуртовину, відьма збирала зорі).

Вчитель. Образи нечистої сили були створені на основі легенд, повір’їв якими Гоголь захоплювався, коли жив у Василівці і слухав розповіді селян та славних козаків. Українці щиро вірять в Бога.

– Чи вірив коваль у Бога? Підтвердьте рядками з тексту. (С. 108 (Коваль був богобоязлива людина й малював часто образи святих, і тепер ще можна знайти в Т... церкві його євангеліста Луку. Але все перевершив він, як змалював у церкві на стіні, у правому притворі, святого Петра в день Страшного Суду, з ключами в руках, що виганяє з пекла нечисту силу.)

  Отже, М. В. Гоголь використав у творі поширену в Україні фольклорну легенду про благочестивого маляра і поєднав її із сюжетами про популярного героя слов’янської міфології.

 

  •              Обряди українського народу в повісті.
  •              Зачитайте рядки, у яких описуються обряди українського народу, пов’язані зі святкуванням Різдва.
  •              Які з описаних Гоголем звичаїв збереглися до наших днів?
  •              Чи знаєте ви колядки? Прочитайте українські та російські колядки, відомі вам.

Висновки. Гоголь з любов’ю описує обряди українського народу (побут і звичаї), використовує безліч українських слів, не перекладаючи їх російською мовою, щоб донести до читача всю красу, атмосферу свята на рідні письменникові Україні.

 

  •              Пошукова робота

Завдання: знайти рядки, де йдеться про колядування та розваги молоді.

      «Купи  дівчат з мішками вдерлися до хати…» с.113

      «Голосніше й голосніше лунали на вулицях пісні та крики. Юрби народу побільшали ще тому, що чимало прийшло з сусідніх сіл. Парубки жартували й казилися досхочу.

      Часто між колядками чути було яку-небудь веселу пісню, що її тут-таки встиг скласти хто-небудь з молодих козаків. А то раптом один із юрби, замість колядки, пускав щедрівку й ревів на все горло:

Щедрик, ведрик!

Дайте вареник,

Грудочку кашки,

Кільце ковбаски!

    Регіт винагороджував штукаря. Маленькі вікна відчинялися, і сухорляві руки бабусь, які самі тільки з поважними батьками залишалися в хатах, висувалися з вікна з ковбасою чи шматком пирога. Парубки та дівчата одні з-перед одних підставляли мішки і підхоплювали свою здобич.

    В одному місці парубки, зайшовши з усіх боків, оточували гурт дівчат: галас, гамір, той кидав грудкою снігу, той видирав мішок з усякою всячиною. В іншому місці дівчата ловили парубка, підставляли йому ногу, і він летів разом з мішком сторч головою на землю.

   Здавалося, цілу ніч ладні були повеселитися! І ніч, як на те, так розкішно жевріла! і ще білішим здавалося світло місяця від блиску снігу!»

 

5.5. Словникова робота. Гра «Українські варенички»

 (У макітрі лежать картки у формі вареника, на кожній із них – слово, значення якого потрібно пояснити, діти виймають картку і пояснюють)

Слова

Значення

Кутя

Каша із пшениці з медом і сухофруктами

Таратайка

Віз

Паляниця

Хлібина, плескатий хліб

Запаска

Нижня картата спідниця

Юпка

Легка вкорочена жіноча свита (куртка піджачного типу)

Варенуха

Горілка з прянощами

Кадовб

Діжка для збереження зерна

Галун

Тасьма, вишита золотими або срібними нитками, яку пов'язують на що-небудь, нашивають на одяг

Китайка

Первісно це щільна, переважно синя шовкова тканина, яку завозили з Китаю, потім — бавовняна тканина, яку виробляли в Росії.

Жупан

Старовинний верхній чоловічий одяг, оздоблений хутром

Плахта

Незшита поясна частина жіночого українського національного вбрання типу спідниці. Виготовлялася з полотнищ барвистої клітчатої вовняної тканини.

 

  1.                Закріплення вивченого матеріалу

6.1. Бесіда

1. Як називалося село, в якому жив гоголівський персонаж Вакула? (Диканька)

2. Хто по спорідненості доводилася відьма Солоха ковалеві Вакулі? (Мати)

3. Ким за фахом був Вакула з повісті «Ніч перед Різдвом»? (Ковалем)

4. Яка була основна страва на Свят-вечір? (Кутя)

5. Що сховав біс у кишеню? (Місяць)

6. Пісні, які виспівували напередодні Різдва? (Колядки)

7. На честь кого було названо Гоголя Миколою? (На честь Святого Миколая)

8. Що отримували за колядки хлопці та дівчата? (Паляниці, ковбаси, вареники)

9. Яку картину намалював Вакула із зображенням чорта? (Страшний суд)

10. До якої збірки увійшла повість «Ніч перед Різдвом»? («Вечори на хуторі біля Диканьки»)

 

6.2. Розв’язування кросворду

Згадайте  твори цієї збірки, головних героїв, розгадавши кросворд

1.«Вечори поблизу Диканьки, або ніч перед….»

2. Назва ярмарку.

3. «Вечір на передодні Івана Купала, або…»

4. Ім’я коханої Вакули.

5. «…місце»

6. Назва ночі в однойменному оповіданні.

7. Чим пригощав Вакулу Пацюк?

8. «Страшна…»

 

 

 

 

 

 

 

дд

 

 

 

 

2

 

 

 

 

ии

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

кк

 

 

4

 

 

 

аа

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

нн

 

 

 

6

 

 

 

ьь

 

 

 

 

 

7

 

 

 

 

 

кк

 

 

 

 

 

 

8

 

 

 

 

аа

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6.3. Підсумкове слово вчителя

184 роки пройшло з часу написання повісті «Ніч перед Різдвом». Багато що змінилося, дещо втратило свою значимість, щось забулося. Але так хочеться, щоб національні традиції жили і відроджувалися, щоб молоде покоління пам’ятало, щоб не переривався зв'язок часу і поколінь. Ми маємо плекати в своїм серці любов до рідної землі, до нашого талановитого народу, проповідувати добро і красу, як цього вчить нас М.В.Гоголь.

 

Різдво починається, день усміхається,

Пташка на гілці калини гойдається.

Діти все ходять колядки співають,,

Бо святкувати Різдво починають.

Янголи землю зі святом вітають,

Разом із дітьми колядки співають.

А коли землю всю ніч огортає,

Янголи в небі ще довго співають.

 

  1.                Оголошення оцінок

 

  1.                Домашнє завдання та інструктаж до нього

Підготувати цитати фантастичних епізодів у творі «Ніч перед Різдвом» М. В. Гоголя.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

doc
Додано
13 грудня 2018
Переглядів
9446
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку