Підсумковий урок за повістю Ч.Діккенса «Різдвяна пісня у прозі»на тему: «Що в житті людини найцінніше?» Мета уроку: простежити, як автор показав значення Різдва в житті героїв твору;вдосконалювати навички аналізу тексту, характеристики героїв;
розвивати образне та асоціативне мислення, творчу уяву;сприяти формуванню гуманної особистості;виховувати в дітей людяність, милосердя, доброту.
Тема уроку: «Що в житті людини найцінніше?»
(підсумковий урок за повістю Ч.Діккенса «Різдвяна пісня у прозі».
Мета: - простежити як автор показав значення Різдва в житті героїв твору;
вдосконалювати навички аналізу тексту, характеристики героїв;
Тип уроку: урок узагальнення вивченого матеріалу.
Обладнання: тексти «Різдвяної пісні у прозі»Ч.Діккенса, ілюстрації до твору ; картки із завданнями; мультимедійна презентація «Різдвяне диво», скрапбук «Різдво в картинках», плейкаст до твору «Святкування Різдва»
дошка прикрашена так, щоб створити різдвяний настрій;
макет новорічної ялинки, намальовані різнокольорові свічки,
два малюнки Скруджа (на одному малюнку
герой має сердитий вигляд, на іншому навпаки-добрий);
музика «Шум вітру», «Різдвяні дзвоники».
«Май душу, май серце і будеш людиною на всі часи»
Ч.Діккенс
Людина живе справжнім життям,
якщо щаслива чужим життям.
Й. Гете
А найкращим було те, що і Майбутнє належало йому
і він міг ще змінити свою долю.
Ч. Діккенс
Хід уроку
1. Емоційне налаштування на урок Звучить колядка.
-Діти, як ви гадаєте, чому наш урок я розпочала щедрівкою?
2. Слово учителя. Прийом «зацікавлення»
Сьогодні урок у нас незвичайний .Уявіть собі: Англія. Лондон. Свят - вечір. На вулицях зимно... Двері будинків прикрашені вінками з омели. На підвіконнях запалені червоні ліхтарики... Через шибки видно святково прибрані кімнати, прикрашені вогниками та стрічками, святкові столи ... Перехожі на вулицях Лондона поспішають до своїх сімей, знайомих, несучи в руках червоні жаринки – символ Різдвяного вогню. З такою жаринкою прийшла до вас на урок і я. І це невипадково.. Ми знайомимося з письменником, який носив жар Різдвяного вогню у своєму серці. Звати його Чарльз Діккенс.
3. Визначення емоційної готовності учнів до уроку.
Вправа «Асоціативний кущ». Різдво –це: Р – радість родина,І – ікона ,ігри; З – засівати, зірка – Д – добро,диво,В – веселощі,всепрощення; О – очікування, осяяння.
ІІ Оголошення теми та мети уроку.
Мотивація навчальної діяльності.
Закрийте очі, уявіть зоряне небо, виберіть найяскравішу зірку. Уявіть, що зірка- гарна оцінка, яку б ви хотіли отримати, вдала відповідь на уроці. Потяніть руки до неба, щоб доторкнутися до своєї зірки, зніміть її і покладіть перед собою, а тепер відкрийте очі. Подивіться на свою диво- зірку. Нехай вона подарує вам натхнення і зігріє своїм теплом.
Слово вчителя.Різдвяної ночі, коли на небі мерехтять яскраві зірочки, збуваються
найзаповітніші мрії, бажання. Я хочу, щоб в кінці уроку кожний з вас запалив свою
зірку. Але спочатку ви їх повинні отримати – не просто так, а за старанність і привітність. Посміхніться один одному і напишіть на зірочках свої очікування від уроку. Я думаю, вони обов’язково здійсняться, бо ви все зможете. (Діти під музику записують свої очікування)
1. Вистава «Диво Різдва»
Виходить Діккенс (у капелюхові-ковпаку, в білій сорочці).
Діккенс: Різдво! Які це радісні дні — дні милосердя, доброти, всепрощення. Це єдині дні в усьому календарі, коли люди, наче з мовчазної згоди, вільно розкривають одне одному серця і бачать у своїх ближніх, — навіть у тих, хто не має ні грошей, ні долі, — таких самих людей, як вони самі! Увесь християнський світ возвеличує Різдво!
Учень 1
На Святвечір панує казка,
Та всілякі дива й пригоди...
На Різдво всі погратися прагнуть,
Добрі чари стають в пригоді...
(М. Бойко)
Учень 2
Під Різдво, коли вечерю возять
Білої зимової пори,
Хоч морози аж печуть, морозять —
Скільки радості для дітвори!
(Д. Білоус)
Учень 3
Бувають дні, як одкровення Боже -
Благословення зоряних небес.
Коли на себе справжніх ми похожі
І в нас Ісус воістину воскрес.
(О. Ніколенко)
Діккенс: Так зустрічають Різдво в Україні та інших слов'янських країнах - хто з веселими пригодами, з чортами та відьмами, як у повісті М. Гоголя «Ніч перед Різдвом», хто з кутею пошановує хрещення батьків («Збентежена вечеря» О. Пчілки), а хто лише сподівається нащедрувати для себе й голодної матері, як Пилипко з оповідання П. Мирного «Морозенко». У нас в Англії люди теж збираються за родинним столом, вітають один одного, смакують фаршированою яблуками гускою, пудингом, намагаються допомогти тим, хто цього потребує.
Клерк: Які ми щасливі, задоволені один одним, вдячні долі!
Фред: Я вірю, що Різдво приносить мені добро і буде приносити. Різдво не поклало мені в кишеню ані шматочка золота або срібла, а я все ж певний, що воно мені дало добро і буде ще його давати, я славлю його.
Тім: Добре, що мене бачили у церкві. Я каліка, і, напевне, людям приємно, дивлячись на мене, згадувати в перший день Різдва, хто примусив кульгавих ходити, а сліпих бачити.
Скрудж (у шляпі-ковпаку похмуро буркоче):
Нісенітниця! Дурниця! Бачать користі від тих святок! Я не балую себе на святках! Була б моя воля, я б такого бевзя, котрий бігає і галасує «Веселі святці!» — зварив би живцем укупі з начинкою! Окрім того, це ж даремне витрачання грошей. А що є миліше за гроші?
Діккенс:Пригадайте, хто ж за герой такий ?
Різдво – велике свято – дурницею назвав.
Цим дуже всіх присутніх
Герой наш здивував.
Його вітають – він не розуміє.
Радіють всі, а він не сміє.
Що ж то за людина є,
Яка Різдва не визнає?
2. По всьому світу проходять Діккенс- фестивалі в пам'ять про письменника.
Фестивалі в Рочестері – Англія, в Девентері – Нідерланди і сьогодні у нас в Хорошівський гімназії.
3.Незакінчене речення « Твір Діккенса «Різдвяна пісня про…
4.Буктрейлер «Різдвяна пісня»
- Що зацікавило при перегляді буктрейлера? Що нового відкрили?
5.. Гра « Впізнай героя за реплікою»
А зараз визначимо кращого знавця повісті. Перед вами на партах є карточки. Зараз ви з ними попрацюєте. В одній колонці вміщена цитата, інша колонка – пуста. Пригадайте кому з героїв належать ці слова і запишіть відповідь.
(Карточки розраховані на кожного учня)
Кому з герої належать слова? |
|
1.
2.
3.
4.
5.
6
7
. |
1. «Хоч Різдво й не поклало мені в кишеню ані шматочка злата або срібла, я все ж певний, що воно мені дало добро і буде ще його давати; я славлю його» 2. «У кожного чоловіка душа не повинна бути замкнена, треба, щоб вона завжди зустрічалася зі своїми близькими, щоб мала співчуття до інших; коли душа не робить цього за життя, то мусить спокутувати це по смерті» 3. «Я приїхала до тебе, любий! Я приїхала по тебе, щоб одвезти тебе додому!. Ми святкуватимемо усі свята вкупі і будемо веселитися більше всіх у світі”. 4. “Звичайно, тільки ради такого великого свята хтось може пити за здоров’я такого поганого, скупого, злого, безжалісного чоловіка, як… Скрудж”. 5. “Коли б я міг робити так, як бажаю, то я б кожного дурня, що шляється та славить Христа, зварив разом з його з різдвяною стравою й поховав би, застромивши ялинку йому в серце”. 6. “Нехай буде над кожним з нас Боже благословення, його любов і ласка” 7. “Я вирішив стати іншим чоловіком. “Я шануватиму в своєму серці Різдво і думатиму нього цілий рік! Я спокутую минуле теперішнім і майбутнім Усі три духи будуть завжди зі мною”.
|
Діти зачитують виконане завдання.
Ви легко впорались з цим завданням. Діти, ми знаємо, що Скрудж пообіцяв змінитися, він так благав про це Духа Майбутнього Різдва! А чи дотримав Скрудж свого слова?
ІІІ. Етап цілепокладання. Повідомлення теми та мети уроку. (записи в
зошитах) Визначення разом з учнями цілей діяльності
Питання до класу:
-Як думаєте, чого прагне кожна людина в житті?
Щастя – це:
Не помилюся, коли скажу, що кожен з нас прагне піймати казкового синього птаха на ймення Щастя; всі ми хочемо бути щасливими! Звичайно, кожен розуміє його по - своєму, але є певні істини, обов’язкові для всіх, що полегшують пошуки цього загадкового птаха! Під час уроку ми спробуємо їх віднайти.
2.Відкрийте зошити і запишіть тему.
Протягом уроку ви будете працювати з текстами, складатимете характеристику образів літературних персонажів; оцінюватимете вчинки головних героїв. зможете систематизувати навчальний матеріал, аналізувати прочитане. , відчуєте велич великого свята Різдва. А також спробуємо зазирнути у свою душу - постараємось осмислити, як ми живемо, за якими принципами житимемо, куди прагнемо.
3. Сьогодні ми спробуємо дати відповідь на головне питання нашого уроку «Що в житті людини найцінніше?»
4. Перед вами вислови Ч.Діккенса, Й.Гете прочитаємо їх і в кінці уроку повернемося до них і ви скажете, який вислів найбільш вдало відповідає нашому уроку.
Слово вчителя: чарівне слово – Різдво. Ми всі, дорослі і діти, чекаємо дива. Син Божий народився – це теж диво, на яке чекало людство. З’явилась надія на здійснення найзаповітніших і найпотаємніших сподівань і прагнень. Це свято єднає людей на основі любові до ближнього, на основі добра, злагоди і милосердя.
Так, не радіють світлому Різдву тільки скупі, жадібні, злостиві люди, які взагалі не вміють нікому і нічому радіти. Серед таких і дядечко Скрудж, герой повісті Діккенса. Спробуємо підсумувати вивчене і попробувати розібратись, чому ж так сталось у житті Скруджа, що ж в житті людини найцінніше?
Давайте ми з вами ще раз простежимо зміни в характері і поведінці героя, пройдемо разом з ним довгий його шлях до щастя.
2. Словникова робота:
- Що означає переродитися?
Переродитися-стати зовсім іншою людиною
3.Творча робота «Мелодія Різдвяної пісні»
- Давайте уявимо себе композиторами і як Діккенс напишемо свою мелодію різдвяної пісні, яка б зворушила і відродила серце Скруджа . Запишемо в нотки те, що на вашу думку допомогло героєві змінитися
- Згадайте , хто був зацікавлений у порятунку душі лондонського скнари,хто хотів повернути його до християнських цінностей.
- З якою метою у різдвяну ніч до Скруджа навідався Марлі? Як ви оцінюєте вчинок Марлі?
- Запишіть в першу нотку слово –«дружба»
( на дошці намальовано нотний стан і діти вивішують поступово слова:
(дружба, радість, співчуття, духовне перетворення, милосердя)
І я думаю ,що ми можемо ще продовжувати цю пісню багатьма словами і не просто словами, а словами,які означають найцінніші духовні цінності людини.
Висновок: Подорож, яку здійснив Скрудж у Різдвяну ніч докорінно змінила героя. Він перетворюється на добру, щиру людину, якою пишається місто. Не всі розуміють «нового» Скруджа, та йому байдуже, бо він знає, що в житті найцінніше. Гроші, багатства усього світу не можуть замінити людині любов близьких, повагу інших людей та щирість спілкування. Справді казковий кінець!
- Скажіть особисто ви вірите в таке миттєве перетворення людини?
- А чому таке миттєве перетворення сталося із Скруджем?
(Бо все сталося в різдвяну ніч- ніч всепрощення та благодаті Божої)
4. Валеохвилинка
Вчитель. Діти, зараз я прошу вас заплющити очі . Пофантазуйте….
Звучить запис « Шум вітру»
- Що вам уявлялось?
Так, дійсно, це був шум вітру. Холодний, зимовий вітер, який не оминув і нас.
Я приготувала вам карточки з цитатами, але вередливий вітер їх усі сплутав, мені потрібна ваша допомога, щоб їх привести до порядку.
Погляньте на дошці два малюнки: Давайте складемо портрет Скруджа, використовуючи цитати твору.
5.Вправа «Психологічний вітраж» .Робота з пазлами
На аркуші з однієї сторони надруковані цитати, а з іншої фрагменти портрета Скруджа. Діти читають цитати і , перегорнувши пазли, наклеюють на дошку, створюючи портрет Скруджа.
Скрудж на початку твору
|
Скрудж в кінці твору
|
1-й малюнок 2-й малюнок
1. Не було вітру жорстокішого за Скруджа 1. Скрудж став таким добрим другом, добрим
2. Темрява річ дешева і Скрудж тому її господарем і доброю людиною, що навряд чи
любив. був другий такий у доброму старому Лондоні.
3. Це був старий грішник – заздрий, жадний, 2.Та запалить насамперед більший вогонь у себе
твердий, як кремінь. в каміні.
4.Старці ніколи не сподівались від нього 3.І про нього казали, що вже хто- хто, а Скрудж
милостині. уміє шанувати Різдво.
5. Через холод у душі й постать його немов 4. Скрудж привітно озивався до дітей, до старців
заморозилась. …і відчував, що це все сповнює його серце
радістю.
Таким побачив Скруджа, героя Діккенса, режисер Роберт Замекіс у фільмі «Різдвяна пісня»
Вчинкі героя змінилися, змінився його внутрішній світ, чи змінився його портрет?! Як же виглядає новий портрет Скруджа?
Отже, Діккенс вважає, що перетворення Скруджа можливе, якщо…
6.Незакінчене речення – осмислить своє життя і зрозуміє свої помилки,не повторюватиме їх у майбутньому.
( Діти впорались із завданням і побудували цитатну схему на дошці)
Вчитель: - Погляньте на дошку і назвіть, який художній прийом використав автор у повісті?
- Дайте визначення, що таке антитеза?
Вчитель. Погляньте на цитати, які ви розмістили під першим малюнком. Як ви вважаєте, чи почувався Скрудж щасливою людиною?
-Які риси характеру були притаманні Скруджу на той час?
( Злість, жадібність, байдужість, жорстокість ).
7. Робота в парах «Почуття в серці»
Вчитель. Дійсно серце переповнене такими почуттями навряд чи може бути у щасливої людини. Але ми вже знаємо, що він все ж змінився. Зараз ви виконаєте завдання « Почуття в серці». Перед вами кольорові сердечка і вам потрібно на них написати ті почуття, які переповнювали серце нашого героя на початку твору і в кінці твору. Якщо стікер червоного кольору – почуття в кінці твору, якщо блакитний – почуття на початку твору.
Роботу ви виконуватимете в парах, на кожній парті є два стікери.
(Один з пари виходить до дошки, зачитує свій варіант і прикріплює стікер до відповідного серця. На дошці розташовані намальовані два серця – блакитне та червоне, між ними намальована свічка)
Вчитель. В який день відбулася пригода з героєм?( На Різдво)
Отже, погляньте на ці серця: серце, скам’яніле від душевного холоду, було здатне тільки на негативні почуття. Але під час Різдвяної подорожі сталось диво – воно змінилось і стало зовсім іншим. З таким серцем Скрудж був здатний зовсім на інші почуття: добро, милосердя, співчуття!
8. Проблемне завдання
Чи є сучасними моральні цінності, які пропагує автор «Різдвяної пісні у прозі»? Чому?
Ми підійшли до найважливішого запитання.
- Що ж в житті людини цінується понад усе? Що може зробити людину щасливою?
9.Використовуючи технологію « Ромашка Блума», кожна група, обравши своє завдання , підбирає запитання, яке їм потрібно для уточнення свого висновку.
10.Інтерактивна вправа «Займи позицію»
Щастя – це
Гроші здоровя
Багатство друзі
Слава родина
Влада любов
Висновок. Людське щастя не залежить від багатства. Не гроші роблять людину щасливою. Безсумнівно, не можна в наш час обійтись без грошей, вони багато в чому полегшують наше життя приносять чимало приємних моментів. Але чи потрібно їх ставити на перше місце у своєму житті? На прикладі наших герої ми знайшли відповідь на це важливе питання.
Скажіть,від чого залежить ваше щастя? ( Від доброго серця, чистих думок, привітного погляду, приємної посмішки, гарної зовнішності, щирості,любові до ближнього свого…)
І ми знаємо тепер, що людське щастя не залежить від багатства. І лише добрій, щирій людині відкриті істини радості буття.
7.«Ланцюжок теплих порад»
- Скрудж отримав шанс за життя змінитись і скористався таким шансом. А чи був такий шанс у Марлея? (Ні)
- Давайте пофантазуємо, уявіть, що нам випав шанс допомогти Марлею. Чи готові ви прийти йому на допомогу? (Так)
Давайте створимо свій ланцюжок, який би зміг допомогти Марлею. Ми назвемо його «Живий ланцюжок теплих порад». Яким треба бути, щоб вас не спіткала доля Марлея?
( Діти по черзі виходять до дошки, беруться за руки, створюючи ланцюжок і дають по одній пораді)
Вчитель. Дякую вам. Це дійсно гарні поради. І в першу чергу ви самі повинні їх дотримуватись.Можна бути багатою людиною, а почуватися нещасним, бо в душі, сповненій прагнення до заможності, не лишилося місця для добра. А можна навпаки, не мати багато грошей, а все ж таки бути щасливим, бо твоя душа бажає допомогти іншим, захистити тих, хто поряд, створити щось прекрасне!!!
Одним словом, потрібно мати щиру й красиву душу, щоб бути корисним, а не пройти по життю сірою тінню.
8. Коло думок: Чи образ головного героя допоможе мені планувати своє життя, налагоджувати стосунки з іншими людьми?
6.. Рефлексія.
7.«Свічечки побажань»
Перед вами маленький вогник – запалена свічка-, який несе тепло, світло та надію на добро та щастя, а у себе на партах ви бачите маленькі паперові свічечки. Спробуємо їх запалити своїми теплими побажаннями. Напишіть на свічечці побажання, що потрібно цінувати в житті. (На дошці намальована велика ялинка до якої діти прикріплюють підписані свічечки, в цей час вмикаються гірлянди, які розташовані навколо дошки)
Підсумкове слово вчителя.
Ось ми і закінчили вивчати «Різдвяну пісню у прозі», яку сам Діккенс назвав «…повістю про переродження людини, яка понад усе цінувала дзвін монет»
Скоро і ми будемо святкувати Різдво - єдиний з усіх днів», коли ширшають вузькі серця, найкращий в році добрий, веселий, привітний день»
(Звучить музика «Різдвяні дзвоники») Тож нехай різдвяний дзвін розбудить замкнені людські душі, як розбудив душу Скруджа. Запам’ятайте, діти, слова Діккенса «Май душу, май серце і будеш людиною на всі часи» (Епіграф уроку)
8. Робота з епіграфами
Уважно прочитайте вислови відомих письменників. Сформулюйте своє коротке визначення справжності людського щастя.
-А на вашу думку, які слова епіграфів точно передали зміст уроку?
ІV. Підведення підсумків уроку.
Заключне слово вчителя.
Ось і добігає кінця наша зустріч із героями повісті Ч.Діккенса. Чи була вона для вас цікавою, повчальною, чи залишила слід у ваших серцях, покаже час.
Чіпляють сніжинки на ялинку і загадують бажання.
Різдвяна сніжинка - не просто оцінка.
Це щастя бажання, досягнень в навчанні!
Сміливих думок, дарунків мішок,
Щоб справдились мрії, найкращі надії.
У кожній оселі ялинка багата
Осяяла б тихе родинне свято.
3.Плейкаст до уроку(електронна вітальна Різдвяна листівка)