Тема уроку: Минулий час дієслів
Мета уроку: поглибити знання учнів про категорію часу дієслів, зокрема минулий час; удосконалювати вміння визначати час дієслів та вирізняти минулий час від інших; розвивати увагу, логічне мислення, творчі вміння доцільно використовувати дієслова певного часу в монологічних та діалогічних висловлюваннях; виховувати почуття любові до природи рідного краю.
Очікувані результати: творчо використовує виражальні можливості дієслова, виявляючи художньо-образне, асоціативне мислення; розрізняє дієслова на основі їхніх характерних ознак; використовує знання про дієслово для вдосконалення власного мовлення; аналізує дієслова в текстах (художніх текстах, медіатекстах тощо) і робить висновки щодо функціювання й доцільності використання їх.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань (формування мовної компетентності).
Обладнання: підручник, мультимедійний проєктор, інтерактивна дошка, епіграф, збірка віршів Хворостовської Е. В. «Все починається з любові», тестові завдання.
Форма проведення уроку: мовний журналу.
Епіграф уроку: У природу входить осінь урочисто.
Е. В. Хворостовська
Основний зміст роботи
І. Організаційний момент
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Слово вчителя.
Сиплеться й сиплеться осіннє листя. Недавно тріпотіло над головою, а тепер голосно шелестить, потривожене кроками. Уважно слухаю його мудру мову й бачу урочисту красу, яку малює осінь жовтим олівцем. Слайд 1, 2, 3, 4
Багряні осики, золоті клени, ясно-жовті берези, бронзові дуби…
Така чарівність не може залишити когось байдужим. Тому сьогодні на уроці говоритимемо про осінь та її розкішні фарби, а епіграфом будуть слова Заслуженого вчителя України, ветерана педагогічної праці Хворостовської Едуарди Владиславівни «У природу входить осінь урочисто». Слайд 5
Заняття проведемо у формі сторінок журналу.
Отож поринаємо в мовний простір, який почнемо з актуалізації раніше набутих знань.
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Сторінка «Знаюча»
Інтерактивна вправа «Мозковий штурм»
Що називається дієсловом?
Яким членом речення найчастіше виступає?
Які граматичні категорії має дієслово?
Які форми дієслова відомі?
Якого виду бувають дієслова?
Які способи дієслів знаєте?
Які часи дієслів відомі?
ІV. Оголошення теми, мети й очікуваних результатів уроку
Учні записують тему уроку в зошитах. Слайд 6
Мотивація навчальної діяльності
Ця тема частково відома з початкової школи. Тому на сьогоднішньому уроці поглибимо знання про категорію часу дієслова, зокрема минулий час, удосконалимо вміння й навички визначати час дієслів та вирізняти минулий від інших часів, навчимося утворювати всі можливі форми минулого часу, використовувати знання про дієслово для вдосконалення власного мовлення.
V. Підготовка до усвідомлення навчального матеріалу
Сторінка «Пізнавальна»
Вправа - дослідження Слайд 7
Завдання: визначити в реченнях дієслова. Які з них називають дію, що відбулася до розмови про неї, під час розмови про неї, після розмови про дію?
Вишиває осінь на канві зеленій золоті квітки (О. Олесь).
А над землею з висоти схилилося осіннє небо (В. Сосюра).
Листя, кружляючи, ще довго буде падати (Д. Луценко).
VІ. Сприйняття й усвідомлення навчального матеріалу
Сторінка «Цікава»
Опрацювання теоретичного матеріалу за презентацією. Слайд 8
Сторінка «Кмітлива»
Вибіркова вправа Слайд 9
Завдання: виписати дієслова минулого часу. Зробити висновок.
Осінь уже торкнулася лісу. Розкішними червоними гніздами обвисла горобина, горить рясний свербиус. Восковим оксамитом взявся липовий лист, пожовтіли на ньому гострі зубчики. А незабаром почорніють у суцвітті дрібні горішки насіння. Ще довго пахнутиме ніздрюватий деревій (М. Стельмах).
(Минулий час – торкнулася, обвисла, взявся, пожовтіли).
Сторінка «Цікава» (продовження) Слайд 10, 11
1. Опрацювання теоретичного матеріалу про творення дієслів минулого часу за таблицею на інтерактивній дошці.
2. Учні звіряють поданий матеріал із підручником у рубриці «На зв’язку експерт» на с. 47.
3. Запам’ятати наголошування дієслів у минулому часі! С. 48.
Сторінка «Поетична» Слайд 12, 13
Послухайте поезію Хворостовської Е. В..
VІІ. Виконання вправ на усвідомлення опрацьованого матеріалу
Сторінка «Розумна»
Вправа-форма
Завдання: утворити та записати всі форми минулого часу від поданих дієслів.
Позначити суфікси та закінчення.
Розказати, бігти.
Вправа-сортування Слайд 14
Завдання: записати дієслова минулого часу в три стовпчики за родами.
Умилося, ускочив, казала, горіло, осипав, увінчала, пофарбував, уявляла, славила, малював, журилося, затихло, накинула, позолотила, зірвав, зітхнуло.
Сторінка «Ігрова»
Вправа «Третій зайвий» Слайд 15
1. Одягла, принесла, впали.
2. Потривожив, ходить, зробить.
3. Зітхали, колисали, підсинило.
Сторінка «Творча»
Мініпроєкти
Учні зачитують свої творчі роботи, які підготували вдома, використовуючи дієслова різних часів.
VІІІ. Закріплення вивченого матеріалу
Сторінка «Перевірна»
Вправа-тест Слайд 16
1. Дієслова минулого часу змінюються за
А особами Б родами В відмінками.
2. Час, який означає дію, що відбулася до моменту мовлення про неї
А минулий Б теперішній В майбутній.
3. У дієслові рости при творенні форми минулого часу чоловічого роду однини
А буде суфікс в Б суфікс л В суфікса не буде.
ІХ. Оцінювання. Мотивація
Х. Домашнє завдання Слайд 17
Вивчити матеріал підручника на с.47-48.
І група. Написати мінітвір (5-6 речень) про осінній ліс, використовуючи дієслова минулого часу.
ІІ група. Скласти 4 речення про осінь у лісі, використовуючи дієслова минулого часу.
ХІ. Підсумкове слово вчителя Слайд 18
В осені найбільше жовтизни. ЇЇ стільки скрізь, що від неї ясніє навіть похмура днина. То листя золотиться дякою до життя, до сонця й численними дукатами лягає на землю.