Матеріал може застосовуватись як урок - миру або виховний захід про розширення знань учнів про Україну, як європейську державу, з метою виховання почуття патріотизму , дружби.
Науменко А.В.
вчитель початкових класів
вища категорія
м. Лозова
Урок. Тема «Україна на карті Європи»
4-Б клас, ЛНВК№10 «ЗНЗ-ДНЗ»
Мета: активізувати та оглибити знання учнів про нашу державу – Україну; її розташування на карті Європи; формувати громадянські якості: патріотизм, людяність, працьовитість. Поповнювати учнів новим багажем знань про Україну. Закріплення знань про державну символіку (Герб, Прапор, Гімн); Гімн Євросоюзу; розвивати зв’язне мовлення, пам'ять, увагу, логічне мислення; виховувати шанобливе ставлення до державної символіки , формування ціннісного ставлення до держави, суспільства, мови, сім’ї, самого себе, виховувати любов до Батьківщини, духовне багатство особистості.
Обладнання: відео, звукозаписи, презентація «Україна на карті Європи», вишитий рушник,букет із гілок червоної калини та пшеничних колосків, картки для роботи в групах,кольорові олівці, ручки, фізична карта України та Європи, глобус, картинки з зображенням калини.
Форма проведення: урок –квест.
Вступна частина.
Рада вас всіх бачити здоровими, веселими, щасливими. Хочу кожного з вас обійняти, бо дуже скучила. (Обійми)
Звертатись один до одного на «ти», по імені.
Основна частина
У всіх людей одна святиня,
Куди не глянь, де не спитай.
Рідніша їм своя пустиня,
А ніж земний в чужині рай.
Їм красить все їх рідний край.
Нема без кореня рослини,
А нас, людей, без Батьківщини.
Всередині намиста намистинка - Україна
Може , десь земля є краща й вища,
А над нею – небо золоте,
Та мені найкраща та,
Де вишня мамина цвіте.
УКРАЇНКА
Українка я маленька, Україна моя ненька,
В неї щира я дитина , добра , люба та єдина .
Вірна я дочка народу, славна з козацького роду ;
Щиро я свій край кохаю , роду іншого не знаю .
Так я завжди буду жити , рідний край буду любити ,
Українцям помагати , бо Вкраїна моя мати !
Діти , багато хто сьогодні одягнений у вишиванки – це давній одяг українців . Дівчата та жінки до вишиванок одягали ще і намисто , яке хотіла одягнути наша україночка , але дуже поспішала – ненароком потягнула – і всі намистинки розлетілися . Вона швиденько їх зібрала і побігла до вас на урок . Може ви допоможете їй скласти ці намистинки в намисто і водночас пригадаємо усе , що ми знаємо про Україну ? Допоможемо?
Кожна держава має три найголовніших символи: (діти називають) Гімн, Прапор та Герб. Є такі символи і у нашої держави.
9. 2намистинка-народні символи України
- Які народні символи ви знаєте ? ( Верба , калина , українська мова , вишивки , писанки … )
Україна незалежна європейська країна
Перед вами глобус, зменшена модель Землі. Вся суша поділена на материки.Серед них материк Євразія. Який поділяється на Європу і Азію. Україна розташована в Європі. Величезні простори займає наша країна. За площею – одна з найбільших серед країн Європи.
- На вашу думку, що означає бути європейцем?(Відповіді учнів)
Отже, бути європейцем це означає любити свою країну, відноситися з повагою до народу , символів держави, знати її історію,захищати незалежність своєї держави,що і роблять тисячі українців на Сході країни. Бути гордим,що ти українець.
Україна, одна з найбільших держав у Європі. Вона має свої символи, традиції, мову і талановитий народ, який протягом багатьох віків боровся і бореться за незалежність своєї держави.24 серпня 1991 року здобула незалежність. Мій народ заявив про себе, як про велику націю.
Українка:
Я - українка!
Живу в Україні,
на вільній, єдиній
Моїй Батьківщині,
Де все мені в радість:
Ліси і садки.
Озера й річки,
І глибокі ставки,
Лани неосяжні,
І гори, й долини,
Цвіт білосніжний
У лузі калини.
В душі моїй солодко
Грає сопілка,
Бо я з України,
Бо я - українка!
11. 3 намистинка - Європейський Союз.
- Європейські держави об’єдналися у союз який відомий як Євросоюз, у якого також є свої символи. Україна прагне стати членом цієї організації. Перший крок вже зроблено цього літа – безвізовий режим для українців.
Прапор Євросоюзу 12 золотих зірок на фоні голубого неба, розміщених по колу, що символізують народи Європи в єдності і мирі.
(слайд з прапором Євросоюзу)
(Звучить гімн «Ода до радості»Бетховена)
https://www.youtube.com/watch?v=eCZtZ22QEy4
Гімн ЄС (виконує УКРАЇНА)
12.Відео «Як влаштований Євросоюз».
13. Фізкультхвилинка «Україно, ми твоя надія»
14.4 намистинка – історія України
Робота у групах: « Чи знаєш ти свою країну?»
1 група
*Назва нашої держави? (Україна)
*Столиця України? (Київ)
*Основні кольори нашої прапору? (Синій і жовтий)
* Назвіть державні символи України. ( Герб, Гімн, Прапор України)
*Назвати рослини - символи України. (Верба і калина)
*Назвати обереги українського народу. (Віночок, рушник)
* Ім’я найвідомішого українського поета. (Тарас)
*Яка велика річка протікає на Україні? (Дніпро)
* Частина світу, в якій знаходиться наша Батьківщина. (Європа)
* З чим українці зустрічають гостей? ( З хлібом - сіллю)
2 група
«Що в Україні най-най…»
- найбільша річка (Дніпро)
- найвища гора (Говерла)
- найбільший звір (зубр)
- найкрасивіше і найглибше озеро (Синевір)
- найбільше місто (Київ)
- найглибша печера (Оптимістична)
3 група
- Що означає слово «козак»? (Вільна, незалежна людина)
- Рослина – символ України. (Калина)
- Начальник козацького війська. (Гетьман)
- Найбільша річка України. (Дніпро)
- Ім’я сестри засновника Києва. (Либідь
- Назва великого зібрання творів Т.Г. Шевченко? («Кобзар»)
-Одна з 12 обов’язкових страв на Святий вечір, яку готують із пшениці і
заправляють маком, горіхами, медом та узваром. (Кутя)
4 група
Моя Батьківщина – це хата й…, (калина)
Що виросла біля …. (вікна)
Моя Батьківщина – це вся Україна,
Що в цілому світі …!(одна)
Моя Батьківщина – це села й містечка,
Й верба, що пустила ….(гілля)
І річка красива від нас недалечко…
Уся наша рідна …!(земля)
Моя Батьківщина – це будні і …,(свято)
І неба безмежного шир.
Щасливе дитинство, і мама, і …,(тато)
Це радість, це ласка і …!(мир)
15. Презентація групових робіт.
16. Відео « Цікаві факти про Україну!»
17. 5 намистинка - патріот
Пояснення слова «патріот», «патріотизм»
- Патріот – це людина, яка любить свою Батьківщину, йде на подвиг за неї,
віддана своєму народові. Патріотизм – це почуття любові до рідної землі,
прагнення зберегти її мову, культуру, готовність діяти в інтересах своєї
країни та захищати її від ворогів.
- Патріоти – це люди, які дуже люблять свою країну і роблять все, щоб вона
розвивалася і процвітала. Запишіть, що саме і як слід робити людям –
патріотам, щоб рідна земля була квітучою і щасливою.
Фото зустрічі з воїнами АТО
П – поважати традиції та звичаї своєї Батьківщини
А - активно діяти
Т – трудитися на благо Батьківщини
Р – розвиватися самому
І – проявляти ініціативу
Т – творити добро
18.Кущ калини.
Вчитель: молодці, ви добре справились з завданням, запишіть на листочках калини, як ви, учні 4 класу, можете проявлятисвій патріотизм. Прикріпіть ці листочки на карті України і пам’ятайте, щолюдину прикрашають не слова, а добрі справи.
19.Учень.
Любіть Україну, як сонце, любіть,
як вітер, і трави, і води…
В годину щасливу і в радості мить,
любіть у годину негоди.
Любіть Україну у сні й наяву,
вишневу свою Україну.
20.Одягання намиста на україночку. Учні успішно зібрали намистинки.
Підсумок уроку.
21. Вправа «Ми в об’єктиві»
Фото: руки учнів у вигляді серця.
22.Рефлексія
23.Вправа «Оплески співпраці»
24.Відео «Ми українці». Виконує пісню Н.Бучинська