Удосконалювати навички читання учнів, познайомити з
особливостями композиції народної казки, розширити уявлення про чарівні казки; розвивати мислення,мову і мовлення, збагачувати словниковий запас дітей; виховувати любов та інтерес до читання української народної казки
Тема. Чия відвага, того й перемога. Українська народна казка «Кирило Кожум’яка».
Мета: удосконалювати навички читання учнів, познайомити з
особливостями композиції народної казки, розширити уявлення про чарівні казки; розвивати мислення,мову і мовлення, збагачувати словниковий запас дітей; виховувати любов та інтерес до читання української народної казки
Хід уроку
— Немає на цілій планеті такої дитини, яка б не любила казки. Та, напевне, крім дітей казки люблять ще й дорослі. Своїм дітям вони читають та розповідають найрізноманітніші оповіді і про тварин, і про чарівників та фей, і про зміїв та безсмертних чаклунів. А скільки казок знають наші бабусі. Вони — це справжня скарбниця! І ви, звісно, пам’ятаєте їх. (Діти називають казки «Колосок», «Лисичка-кума», «Рукавичка»...)
— Що об’єднує всі ці казки? (Усі вони — про тварин.)
— Але є інша група казок, героями яких є люди з надзвичайною силою, які гаряче захищають інтереси народу, гнівно карають ворогів, вступають у двобій зі злом та брехнею. Такі казки пов’язані обов’язково з чарами і дивовижними перетвореннями. Це — чарівні казки. Сьогодні ми поринемо у світ чарівної казки разом із казкою «Кирило Кожум’яка».
— Отже, темою нашого уроку буде казка.
Наш девіз на уроці.
Сьогодні ми казку сюди запросили,
Щоб бачити її і слухати гуртом.
Не виростеш людиною щасливою,
Якщо не знатимеш казок.
III. Вивчення нового матеріалу
1. Вступна бесіда
(Авторські, народні)
(Це казки, які придумали письменники)
Отже, сьогодні ми будемо працювати над народною казкою «Кирило Кожум’яка».
Булава - металева зброя у вигляді палиці, на кінці з великою кулею з декількома загостреними шипами ( в руках у гетьмана - це символ державності, а у богатирів - це зброя міцна, висока).
Коноплі - трав’яниста рослина, зі стебел якої в давнину виготовляли волокно, з якого шили нижній одяг. З насіння добували олію.
Леміш у горні - у кузні була ковальська піч - горн. В якому на гарячому вугіллі доводили до червоного розжареного стану леміш - частину плуга.
Пудів десять - старовинна міра ваги 1 пуд має 16 кг, 10 пудів - 160 кг.
Підлестилась - хитро підійшла з проханням.
Старшина - мудреці, старіші люди, найстаріші, найповажніші.
Загубив дитину - знищив дитину.
Ймення - ім’я. *
Поцупити - у цьому випадку взяти, потягнути ( вкрасти )
Злинув - полетів.
Благайте - просіть.
Приступитись - підійти і заговорити.
Урочище - балка, місцевість з ярами.
Байдуже - однаково, все рівно.
Прохолодитися - охолонути, остудитися.
3. Виразне читання казки вчителем
— Коли відбулися події?
— Хто головний герой казки?
4. Читання казки учнями «буксиром»
5. Вибіркове читання
- Знайдіть у тексті і прочитайте такі уривки
6. Робота над ілюстрацією
- Якими б словами з тексту ви б підписали малюнок?
7. Характеристика дійових осіб твору ( робота в групах )
Перед дітьми – картка з такими словами : хоробрий, мужній, суворий, лагідна, ніжна, злий, розсудливий, тендітна, підступний, сміливий, оборонець, дратівливий.
Завдання: підкреслити слова, що характеризують:
І група – князя;
ІІ група – князівну;
ІІІ група – Кирила Кожум’яка;
8. Визначення головної думки твору
-Яка основна думка казки?
-Кого народ зобразив в образі змія?
IV. Підсумок уроку
- Який розділ почали вивчати на сьогоднішньому уроці?
- З якою казкою ознайомилися?
- Хто автор казки?
- До якої групи казок вона належить?
V. Домашнє завдання.
1 група - читати казку, скласти план
2 група - читати і переказувати казку