Урок мислення серед природи
Тема: Чим пахне осінь
Мета: Навчити дітей помічати і дивуватись, описувати чарівне явище природи осінь – осіннє листячко. Збагачувати словниковий запас учнів. Розвивати увагу, спостережливість, вміння висловлювати свої думки, фантазію. Виховувати інтерес і любов до природи.
Місце проведення: клас(у разі дощової погоди).
Підготовча робота: для учнів: підготувати вірші про осінь.
Для вчителя: підготувати осіннє листячко, овочі, фрукти для гри «Вгадай аромат», шаблони листочків винограду з картону (для написання вірша Сенкан), заготовити закладини для кожного учня, конверти із завданнями, картки для роботи в парах.
Інтерактивні технології: робота в групах, робота в парах, метод «Ґронування»,
«Асоціативний кущ», складання Сенкану, інтерактивна вправа «Мої відчуття».
I. Організіційний момент.
Створення психологічного настрою.
Сьогодні у нас незвичайний урок.
Сьогодні ми зробимо ще один крок
В країну природи, в країну чудову
Де всіх нас чекають скарби веселкові,
Краси і здоров*я є в ній самоцвіти.
Говорить природа. Послухайте, діти.
II. Оголошення завдань екскурсії.
-Під час уроку ми зустрінемось з дивовижною красунею. Помилуємося її красою та неповторністю. Проведемо урок мандруючи такими стежинами:
Стежина спостережень
Стежина роздумів
Стежина розваг
Стежина милування
Стежина спроб і помилок
(Назви стежинок прикріплюємо на дошці почергово).
Помічаємо загадковий сюрприз у класі.(Відкриємо його наприкінці уроку і дізнаємось що там.)
1.Стежина спостережень
III. Хвилинка спостережень. Актуалізація знань.
Небо. Вітер. Сонце. Температура. Опади. Місяць.
Чому відбувається зміна пір року? Чому сонце знаходиться не на одній висоті над Землею?
IV. Мотивація.
Асоціативний кущ «Осінь» (створюємо на дошці)
Інтерактивна вправа «Мої відчуття».
Закрийте очі та послухайте музику ( П.І.Чайковський «Осінь»).
https://youtu.be/RAyj--zd5rs?si=YKrgRg7qh9rOgj-t
Що уявили слухаючи музику? Яку пору року нагадала вона вам? Відгадайте, саме про яку частину осені писав свою музику композитор? Вгадай його настрій? (частина осені Бабине літо).
V. Проведення екскурсії.
2. Стежина роздумів
1) Робота над загадкою (осінь)
Там доорює, там сіє,
Трусить яблука в садах.
І малює, як уміє,
На листочках і листках.
— Ну й завзята ж у роботі!
— Так за те вся в позолоті.
(Осінь)
- Які слова допомогли відгадати тобі загадку?
-Так, ця красуня дуже вправно розмальовує всю природу довкола.
2) Музична гра «Звуки осені». Відгадайте звуки осені (аудіо звуки: шарудіння листя, дощ, пташиний крик, ходіння по калюжах...)
https://youtu.be/Xq6j7QxNlZo?si=Y8BKkt0VqyMtfzQm
3) Вправа «Передбачення».
Загадка
Він з весни висів на гілці,
Був зелений — пожовтів,
Тільки дунув слабкий вітер,
Він вже швидко полетів.
З гілки в річку впаде,
І не тоне,
А пливе.(листочок).
-Погляньте он на той листочок на самому вершечку тополі. Давайте пофантазуємо, що відбудеться з ним, коли вітер зірве його і понесе?
Висловлювання міркувань.
-Послухайте, як про це розповідає Вадим Скомаровський у своєму вірші «Лісова Колиска»
Стежка, озеро, стіжок –
Все у падолисті.
Ліс нудьгує без пташок,
І в гніздечку для пташок
Задрімав сухий листок,
Спить, мов у колисці.
-Що означає падолист?
-З чим поет порівнює гніздечко?
4) Вправа «Портрет листочка»
- Описати листочок (листочок клена).
-А де ще, за вашими спостереженнями, може бути осіннє листя?
Осінь не тільки утеплює листям дерев будиночки та нірки тварин але і своїми дарунками допомагає тваринам взимку вижити у морозні, засніжені часи.
-Давайте послухаємо казку В. Сухомлинського «Зайчик і горобина».
-Осінь милує наше око красою барв природи а також дарує нам гарний врожай, який ми збираємо восени з наших городів та полів. Овочі, фрукти - все це насичене вітамінами, визріло на сонці для зміцнення нашого організму, здоров*я та імунітету.
3. Стежина розваг
Фізхвилинка «Австралійський дощ»
Піднімається вітер (діти труть долоні рук одну об одну).
Починає накрапати дощ (діти пальцями рук виконують «клацання» почергово).
Дощ прискорюється (діти починають плескати себе долонями по плечах).
Починається злива (діти плескають швидко долонями по колінах).
Грім (підстрибують двома ногами).
Повторити у зворотньому напрямку(від грому до вітру).
Вітер затихає і виходить сонце (діти розводять навколо себе рівними руками, показуючи сонце).
VI. Хвилинка відпочинку
-Зараз взнаємо, що корисне нам принесла на урок осінь, які аромати нагадують нам цю чудову пору.
Хвилинка- цікавинка. Розповісти про користь цього осіннього дарунку: (які вітаміни містить, яка користь для здоров*я та організму людини, що смачне можна приготувати).
Гриби – Величезна кількість вітамінів також можна знайти в грибах. В них є вітамін А, вся корисна група Вітаміну В, вітаміни РР, Е і D. Гриби сприятливо впливають на нервову систему, роблять шкіру здоровою, покращують стан нігтів і волосся.
Мед – Він добре відновлює сили організму після перенесених захворювань. Має мед користь для печінки та підшлункової, є чудовим антидепресантом. Продукт знижує тривожність та нормалізує сон. Чай з медом користь приносить при лікуванні простудних та вірусних респіраторних захворювань. Він позитивно впливає на загоєння ран та виразок, активізує спорожнювальну функцію кишечника, його застосовують як лікувальний засіб при виснаженні та ослабленні організму
Груша – Ці фрукти містять велику кількість фолієвої кислоти, яка бере участь у процесах регуляції функції органів кровотворення і окисно-відновних процесах, позитивно впливає на роботу печінки та кишечника, а також підтримує імунну систему.
Яблуко – Високий вміст харчових волокон та води роблять яблука чудовим продуктом для наповнення шлунку та позбавлення відчуття голоду. Корисні для серця. Розчинні волокна яблук знижують рівень холестерину у крові, а один із поліфенолів – флавоноїд епікатехін сприяє нормалізації артеріального тиску.
Виноград – Червоний виноград дуже корисний для серцево-судинної системи, він підвищує рівень азоту в крові, знижує ризик розвитку тромбозів. Сік з червоних плодів має виражену противірусну, антибактеріальну властивість. Білі сорти винограду здатні знизити тиск, забезпечити профілактику остеопорозу.
Гарбуз – це природний засіб очищення організму для виведення рідини, поліпшення травлення, сечогінний засіб. Його застосовують у лікувальних дієтах, для покращення зору, обміну речовин, у разі гіпертонії, туберкульозу, для профілактики онкології.
Листя з дерев - Вкриваючи землю, наче килим, воно захищає ґрунт від промерзання, також воно захищає від замерзання весняні трави, і вони поволі собі проростають під землею до весни. А ще листя містить у собі багато мінералів, мікроелементів та інших поживних речовин, які так потрібні рослинам для нормального розвитку.
- Осінь розфарбувала і подарувала нам різнобарвні листочки. Вгадай, з яких вони дерев?
3) Гра «Вгадай з якого дерева листок». Грає весь ряд – командна гра.(Вчитель по черзі з кошика дістає листочок, діти вгадують з якого він дерева (клен, вишня, бузок, горобина, черемха, липа, береза, горіх, черешня, глід, груша, тополя, калина). Підраховуємо, який ряд вгадав найбільше листочків).
4. Стежина милування
-Осінь не тільки розфарбовує нашу землю різнобарвними кольорами, а ще надихає письменників, поетів, художників на прекрасну творчість.
(Милування картинами осені, які розвішені по класу, та на проекторі. Спробуємо пізнати настрій художника, його відчуття та ставлення до осені і природи).
Милування осінніми дарунками, красою осінніх пейзажів на полотнах відомих художників: І.Левітана, В.Полєнова, Ю.Волкова, С.Жуковського, І.Шишкіна та ін., осінніми букетами у класі, віршами дітей, які вивчили напам*ять вірші про осінь(розповідь віршів вивчених за власним вибором).
Послухайте як у своїх віршах поети України, описують осінь:
Осінь
Нині осінь нас чарує,
Неповторна, чарівна,
Різні барви нам дарує
І дивує нас вона.
Виглядає так казково
Восени і парк, і гай,
Розмаїттям кольоровим
Прикрашає осінь край!
Осінь
Сіла осінь на порозі,
Довгі коси розплела,
Спілі яблука на возі
До бабусі привезла.
Вітром двері відчинила:
Дари з воза забирайте!
Павутинкою злетіла:
Через рік мене чекайте!
Дари осені
Восени врожай збирають
На городах і в садках.
Груші, яблука звисають
На тонесеньких гілках.
В лісі білочка руденька
Під пеньком знайшла грибок.
Ухопила — та хутенько
Заховала в теремок.
Осінь, наша осінь
Осінь наша, осінь —
Золота година,
Неба ясна просинь,
Пісня журавлина,
Бабиного літа
Довгі, білі коси...
І дорослі й діти
Люблять тебе, осінь.
Та не тільки славна
За свою ти вроду —
Урожай іздавна
Ти несеш народу:
Щедра і дорідна,
Пахнеш ти медами,
Славиш край наш рідний
Зерном і плодами!
Марія Познанська
-Давайте підійдемо до нашого вікна і помилуємось цією красунею у нашому саду.
Милування осіннім пейзажем шкільного саду через вікно класу. Бачення краси осінньої пори, спостереження за змінами в природі, деревами та кущами.
- Що, змінилось у нашому шкільному саду з настанням листопада?
- Чому, майже не чути вже птахів?
- Де, поділись їжачки з нашого саду?
VII. Творча робота
5. Стежина спроб і помилок
А зараз ми відчуємо мебе справжніми поетами. Будемо у групі вчитись складати вірш Сенкан про осінь.
Робота у групах. Створення вірша Сенкан «Осінь».
(вірші діти складають на шаблонах виноградного листочка з картону, де написані питання до кожного рядка).
Виступи лідерів груп, читання складених віршів.
VIII. Підсумок
- Про яку диво-красуню ми сьогодні говорили на уроці?
- Що цікаве відкрили для себе?
IX. Отримання закладок-розфарбовок для підручника «Листочок» (розфарбувати вдома).
Наш урок добіг кінця, ми закінчили нашу подорож осінньою порою. Хазяйнує вже за вікном місяць листопад, осінь поступово вже йде від нас, а незабаром прийде інша білокоса красуня.
Візьміть ці листочки –закладинки собі до підручника, розфарбуєте їх, і холодними зимовими днями будете згадувати цей теплий, чарівний, різнобарвний урок.
X. Відкривання сюрпризу уроку (стіл накритий скатертиною).
Настав час відкрити і подивитись, що там за сюрприз прихований під жовтою скатертиною?
Сюрприз від осені (стіл накритий для чаювання учнів та гостей. Чай із трав, мед, печиво «Грибочки», горішки, яблучка, груші, виноград).
Записка до сюрпризу. Залишила нам на спогад Осінь (Запас вітамінів для зміцнення здоров*я та укріплення імунітету учнів до зими. Смачного чаювання!).