Урок мислення серед природи.Перший сніг

Про матеріал
Розробка конспекту уроку з використанням твору В.Сухомлинського, природничий матеріал,народні прислів'я.
Перегляд файлу

Борківець Олександра Петрівна

вчитель початкових класів

Котелевської гімназії №1 імені С.А.Ковпака

 

 

Уроки мислення серед природи

Тема:     Перший сніг.

Мета: розширити уявлення дітей про зиму та її характерні ознаки; познайомити з будовою снігу та його особливостями; через красу оточуючого світу пробудити власну думку у дітей, вчити, мислити словами і спілкуватися з природою, сприймати її образи.

 

І – Вихід дітей до шкільного парку.

ІІ – Вступна бесіда.

1. Читання вірша

 Дорога біла стелиться

 І краю їй нема.

 Сніжок мете. Метелиця.

 Прийшла до нас зима.

2. Слово вчителя

Погляньте, як зима змінила все навкруг. За допомогою чого все стало таким чарівним і загадковим?

Спробуйте відгадати.

 В небі хмара пролітала,

 Білий пух порозсипала.

 Він на земля міцно ліг,

 Так, звичайно, це ж бо (сніг).

3. Колективна робота над текстом

Діти, озирніться довкола. Все побачене допоможе нам скласти розповідь. Я почну, а ви доповніть.

Пухнастий  ____ сніг покрив землю. Заколиханий хуртовиною спить ____.

Сняться ____ білі сни. Дрімають ялини, дерева, кущі. Червоніє покрита снігом ____.

Прийшла чарівниця — ____.

ІІ – Колір снігу.

Звичайно ж, сніг білий. Але В. Сухомлинський називає і інші кольори снігу в оповіданні «Як змінюється колір снігу».

Хвилинка міркування.

 То, як може змінюватися колір снігу?

 Пройдемо на освітлену сонцем територію. Ваше завдання — по-своєму описати снігову ковдру.

ІІІ – Запах снігу.

 А чим пахне сніг?

 Вдихніть на повні груди чисте зимове повітря. (Відповіді дітей)

 

ІV – Звуки снігу.

А чому рипить сніг?

1) Пухом розсипається під ногами сніг. Поспостерігайте самі: при температурі вище – 50С рипіння не чути; а при – 200С воно дуже сильне. Рипіння викликане тертям і руйнування маленьких кристаликів.

Так пишуть науковці.

2) А Василь Сухомлинський у оповіданні «Чому рипить сніжок» пише так про рипіння снігу: «Дід Мороз зустрів зайця, який плакав. Куцохвостий розповів свою пригоду.

Уранці він гуляв з братиками та сестричками на галявині. Їм було так весело, так добре стрибати з розгону у снігові кучугури, що й незчулися, як мисливець підійшов. Пролунав постріл. Зайчата кинулися тікати. Найдалі, в лісову гущавину, забіг той зайчик, якого зустрів Дід Мороз…

А на прощання, погладжуючи довгу бороду, сказав: «Я зроблю так, що сніжок рипітиме. Щоб ви, зайці, чули, коли хтось до вас підкрадатиметься».

Як сказав, так і сталося: відтоді сніжок рипить, тобто попереджає зайців та беззахисних звірів про небезпеку. Ось так: рип-рип, хтось іде, пильнуй!»

3) Учитель: Та не тільки рипить, а ще й дзвенить.

Уривок з оповідання В. Сухомлинського

Так дзвенять сніжинки.

 

V – Дослід

На руку сіла сніжинка.

 Яка вона? На що схожі сніжинки? Якими б не були сніжинки, усі вони мають шестигранну форму.

 

VI – Хвилинка поезії.

За римою складіть загадку про сніжинку.

  Біла – сіла   Сніг – до ніг

  Розтала – стала  Кружляє – лягає

VIІ – Дослід

Киньте грудочку снігу у воду. Чи потоне він?

 

VIІІ – Снігові листи

Зиму читати за слідами на снігу.

C:\Users\Владелец\Downloads\zajac++.gif(Картинки із слідами показує вчитель).

 

  Що за дивна непосида,

  На стежинку шишки кида?

  З гілки скік та скік на гілку.

  Ви впізнали, друзі …

C:\Users\Владелец\Downloads\zajac++.gif 

  Я вухатий ваш дружок,

  В мене сірий кожушок,

  Куций хвостик, довгий вус,

  Я усіх, усіх боюсь.

 

Учитель: Діти, зробіть кожен свій слід, свою доріжку до свого дерева.

 

IX – Народна мудрість

 Прислів’я про сніг

  Багато снігу — багато хліба.

  Сніг учить нас чистоти, сонце — доброти.

  Біліша зима — зеленіше літо.

 Перший сніг упав на мокру землю — лежатиме, на суху — скоро розтане.

 

X – Міркування.

1) Брудний сніг розтає швидше, ніж чистий. Чому? (Бо забруднений сніг поглинає більше сонячної енергії).

2) Чому після снігопаду у хвойному лісі на ґрунті значно менший шар снігу, ніж у листяному?

 

XІ – Цікавинка.

Є птахи, які радіють снігові, так як і діти.

Тетерук і рябчик ночують у снігу.

А от зайчики, у яких шерсть білішає не можуть дочекатися снігу.

Чиж. Уривок з казки В. Сухомлинського «І чого не йде сніг»:

… Ой, зима, зима, веселіш пори нема. Санчата, ковзани, лижні прогулянки й катання із снігових гірок, дворові хокейні баталії… і, звичайно ж зимові ігри. Зліпіть кілька сніговиків і поставте їх у ряд. Розділіться на дві команди: одна захищатиме сніговиків, друга — нападатиме, намагаючись зруйнувати їх. Можна штовхатися, відстрілюватися сніжками. Тільки не битися!

XІІ – Творча робота від «Сніговика».

 Відшукайте у слові слова.

 Сніговик (ніс, сіно, гнів, віник, віск, …)

 

XІІІ – Домашнє завдання

 Діти, ви ще більше дізналися про сніг. Напишіть твір або казку «Перший сніг».

 

docx
Додано
30 січня 2020
Переглядів
1694
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку