Борківець Олександра Петрівна
вчитель початкових класів
Котелевської гімназії №1 імені С.А.Ковпака
Уроки мислення серед природи
Тема: Перший сніг.
Мета: розширити уявлення дітей про зиму та її характерні ознаки; познайомити з будовою снігу та його особливостями; через красу оточуючого світу пробудити власну думку у дітей, вчити, мислити словами і спілкуватися з природою, сприймати її образи.
І – Вихід дітей до шкільного парку.
ІІ – Вступна бесіда.
1. Читання вірша
Дорога біла стелиться
І краю їй нема.
Сніжок мете. Метелиця.
Прийшла до нас зима.
2. Слово вчителя
Погляньте, як зима змінила все навкруг. За допомогою чого все стало таким чарівним і загадковим?
Спробуйте відгадати.
В небі хмара пролітала,
Білий пух порозсипала.
Він на земля міцно ліг,
Так, звичайно, це ж бо (сніг).
3. Колективна робота над текстом
Діти, озирніться довкола. Все побачене допоможе нам скласти розповідь. Я почну, а ви доповніть.
Пухнастий ____ сніг покрив землю. Заколиханий хуртовиною спить ____.
Сняться ____ білі сни. Дрімають ялини, дерева, кущі. Червоніє покрита снігом ____.
Прийшла чарівниця — ____.
ІІ – Колір снігу.
Звичайно ж, сніг білий. Але В. Сухомлинський називає і інші кольори снігу в оповіданні «Як змінюється колір снігу».
Хвилинка міркування.
То, як може змінюватися колір снігу?
Пройдемо на освітлену сонцем територію. Ваше завдання — по-своєму описати снігову ковдру.
ІІІ – Запах снігу.
А чим пахне сніг?
Вдихніть на повні груди чисте зимове повітря. (Відповіді дітей)
ІV – Звуки снігу.
А чому рипить сніг?
1) Пухом розсипається під ногами сніг. Поспостерігайте самі: при температурі вище – 50С рипіння не чути; а при – 200С воно дуже сильне. Рипіння викликане тертям і руйнування маленьких кристаликів.
Так пишуть науковці.
2) А Василь Сухомлинський у оповіданні «Чому рипить сніжок» пише так про рипіння снігу: «Дід Мороз зустрів зайця, який плакав. Куцохвостий розповів свою пригоду.
Уранці він гуляв з братиками та сестричками на галявині. Їм було так весело, так добре стрибати з розгону у снігові кучугури, що й незчулися, як мисливець підійшов. Пролунав постріл. Зайчата кинулися тікати. Найдалі, в лісову гущавину, забіг той зайчик, якого зустрів Дід Мороз…
А на прощання, погладжуючи довгу бороду, сказав: «Я зроблю так, що сніжок рипітиме. Щоб ви, зайці, чули, коли хтось до вас підкрадатиметься».
Як сказав, так і сталося: відтоді сніжок рипить, тобто попереджає зайців та беззахисних звірів про небезпеку. Ось так: рип-рип, хтось іде, пильнуй!»
3) Учитель: Та не тільки рипить, а ще й дзвенить.
Уривок з оповідання В. Сухомлинського
Так дзвенять сніжинки.
V – Дослід
На руку сіла сніжинка.
Яка вона? На що схожі сніжинки? Якими б не були сніжинки, усі вони мають шестигранну форму.
VI – Хвилинка поезії.
За римою складіть загадку про сніжинку.
Біла – сіла Сніг – до ніг
Розтала – стала Кружляє – лягає
VIІ – Дослід
Киньте грудочку снігу у воду. Чи потоне він?
VIІІ – Снігові листи
Зиму читати за слідами на снігу.
(Картинки із слідами показує вчитель).
Що за дивна непосида,
На стежинку шишки кида?
З гілки скік та скік на гілку.
Ви впізнали, друзі …
Я вухатий ваш дружок,
В мене сірий кожушок,
Куций хвостик, довгий вус,
Я усіх, усіх боюсь.
Учитель: Діти, зробіть кожен свій слід, свою доріжку до свого дерева.
IX – Народна мудрість
Прислів’я про сніг
Багато снігу — багато хліба.
Сніг учить нас чистоти, сонце — доброти.
Біліша зима — зеленіше літо.
Перший сніг упав на мокру землю — лежатиме, на суху — скоро розтане.
X – Міркування.
1) Брудний сніг розтає швидше, ніж чистий. Чому? (Бо забруднений сніг поглинає більше сонячної енергії).
2) Чому після снігопаду у хвойному лісі на ґрунті значно менший шар снігу, ніж у листяному?
XІ – Цікавинка.
Є птахи, які радіють снігові, так як і діти.
Тетерук і рябчик ночують у снігу.
А от зайчики, у яких шерсть білішає не можуть дочекатися снігу.
Чиж. Уривок з казки В. Сухомлинського «І чого не йде сніг»:
… Ой, зима, зима, веселіш пори нема. Санчата, ковзани, лижні прогулянки й катання із снігових гірок, дворові хокейні баталії… і, звичайно ж зимові ігри. Зліпіть кілька сніговиків і поставте їх у ряд. Розділіться на дві команди: одна захищатиме сніговиків, друга — нападатиме, намагаючись зруйнувати їх. Можна штовхатися, відстрілюватися сніжками. Тільки не битися!
XІІ – Творча робота від «Сніговика».
Відшукайте у слові слова.
Сніговик (ніс, сіно, гнів, віник, віск, …)
XІІІ – Домашнє завдання
Діти, ви ще більше дізналися про сніг. Напишіть твір або казку «Перший сніг».