1
Розробка уроку мистецтва для 3 класу
Тема семестру: Комічні та фантастичні образи
Тема уроку: У царстві вигадки
Зміст уроку: Г. Гладков «Пісенька друзів» – виконання; М. Глінка Марш Чорномора з опери «Руслан і Людмила» – слухання.
Дидактична мета: познайомити учнів з творчістю М. Глінки; закріпити поняття «імпровізація», «марш»; формувати навички співацького звукоутворення.
Розвивальна мета: розвивати здатність аналізувати музику, образне мислення, фантазію та творчу уяву, звуковисотний та метроритмічний слух.
Виховна мета: виховувати естетичний смак в учнів, повагу та інтерес до творчості М. Глінки та Г. Гладкого, до опери.
Тип уроку: урок поглиблення теми.
Обладнання: телевізор, відеозапис, фонозапис.
Література: Мистецтво: підруч. Для 3-го кл. загальноосвіт. навч. закл. / Л. М. Масол, О. В. Гайдамака, Н. В. Очеретяна. – Київ: Генеза, 2012. – 144 с.
Вч. – вчитель;
В.в. – вірні відповіді.
Хід уроку
І. Організаційний момент: учні заходять до класу.
Музичне привітання: «Добрий день вам, діти, добрий день, учитель!».
ІІ. Актуалізація опорних знань:
Вч: Діти, на минулому уроці ми з вами були фантазерами, наша тема уроку називалася «На крилах фантазії». Ви всі мені відповідали як ви розумієте значення фантазії, а також ми з'ясували, що фантазувати ви всі добре вмієте. Фантазувати люблять усі – і дорослі і діти, також люблять фантазувати композитори, а хто мені скаже, з творчістю яких композиторів-фантазерів ми познайомимося на минулому уроці?
В.в: Роберт Шуман і Юрій Щуровський.
Вч: Так, а чому ми називаємо цих композиторів фантазерами, як називалися їх п'єси?
В.в: Фантастичні.
Вч: Так, правильно! Зараз ми з вами пограємо у гру «Політ фантазії», будемо слухати «Фантастичну п'єсу» Роберта Шумана, візьмемо в руки олівець, та будемо уявно малювати в повітрі те, що нафантазуємо під час слухання музики. А потім ми зробимо все те саме, слухаючи «Фантастичну п'єсу» Юрія Щуровського, і таким чином порівняємо, що намалювали, і чи відрізняються наші фантазії під впливом двох різних музичних творів.
Гра «Політ фантазії»
Вч: А скажіть, будь-ласка, на якому інструменті виконувалися ці твори?
В.в: На роялі.
Вч: Так, а що це за інструмент, на що він дуже схожий?
В.в: на фортепіано.
Вч: Так, а чим він відрізняється від фортепіано?
В.в: тим, що більший за розміром, та гучніший за звучанням, та зазвичай його використовують у концертних залах.
Вч: Правильно, а до якої групи музичних інструментів належить рояль?
В.в: клавішної.
Вч: Молодці, на минулому уроці ми з вами вивчали пісню відомого вже вам композитора Геннадія Гладкова, хто мені скаже як вона називається?
В.в: Пісня «Друзів» з м/ф «Бременські музиканти».
Вч: Так, а про що ця пісня?
В.в: про дружбу, про вуличних музикантів-мандрівників.
Вч: а який характер цієї пісні?
В.в: веселий, радісний.
Вч: Так, молодці, у цій пісні друзі-музиканти весело розповідають як вони мандрували по світу, фантазували та співали пісні.
Зараз ми з вами розспіваємося та повторимо цю чудову пісню!
Розспівування.
Виконання пісні «Друзів»
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Вч: Ну ми з вами були вже і фантазерами, і мандрівниками, а сьогодні наша тема уроку називається «У царстві вигадки», і ми з вами будемо вигадниками, познайомимося з творчістю видатного російського композитора Михайла Глінки, прослухаємо Марш Чорномора з опери «Руслан і Людмила».
IV. Сприйняття нової теми.
Вч: Хто мені може відповісти, як ви розумієте, що таке вигадка?
В.в: Вигадка – це те, чого не було насправді, це фантазія чи нісенітниця, яку розповідають.
Вч: Так, правильно. Великим вигадником був барон Мюнхаузен, який багато розповідав про свої «великі подвиги». Зараз ми з вами подивимося фрагмент мультфільму «Барон Мюнхаузен», а ви мені скажете, де ж була вигадка.
Перегляд фрагменту «Пригоди барона Мюнхаузена»
Вч: Скажіть будь-ласка, чи помітили ви, що було вигадкою?
В.в: Те, що барона Мюнхаузена тримали птахи, а насправді птахи людину витримати не можуть.
Вч: Так, правильно, ось така історія пригоди Мюнхаузена є вигадкою.
Зараз я вам зачитаю короткі вірші, а ви уважно слухайте, щоб сказати, чи є в них вигадка. «Восени, біля моїх дверей, цілий день, нам співає соловей». Що в першому вірші є вигадкою?
В.в: Соловей співає навесні і на дереві, а не восени і біля дверей.
Вч: Так, правильно, наступний вірш: «Корова наша, ти мені повір, дає не молоко нам, а кефір». Що є вигадкою тут?
В.в: те, що корова дає молоко, а кефір вона давати не може.
Вч: так, правильно, молодці, останній вірш: «У песика робота не проста, охороняє від мишей кота». Де тут вигадка?
В.в: Кіт не боїться мишей, а собака не охороняє кота.
Вч: Так, правильно, ви дуже добре вмієте розрізняти вигадки! А чи вмієте ви їх вигадувати?! Зараз ми з вами будемо вигадувати мелодії до цих віршів. А хто пам'ятає як називається в музиці вигадування мелодії, або створення її з ходу?
В.в: імпровізація.
Вч: Так, молодці. Тож імпровізуємо мелодію до першого вірша!
Імпровізація учнів
Вч: Молодці, дуже добре ви вмієте імпровізувати! Гарні з вас вигадники!
А чи знаєте ви, де вигадані казкові герої живуть у музиці?
В.в: в операх та балетах.
Вч: Правильно! Одним з цих вигаданих казкових персонажів є Чорномор – володар морської стихії з опери «Руслан і Людмила» російського композитора Михайла Глінки.
Цей композитор вважається засновником російської класичної музики, він написав дуже багато творів і для симфонічного оркестру, і для камерного оркестру, і багато пісень склав. Але в нього всього тільки дві опери, які залишаються і до наших днів шедеврами! Одною з цих опер є опера «Руслан і Людмила». Уявіть собі, композитор створив цю оперу, тоді коли перебував на Україні, тобто російський композитор будучи саме на Україні, надихнувся нашим національним колоритом, природою, історіями людей, і створив свою оперу. Вона є не простою, а фантастичною, тому що, як ви могли помітити, я говорила, що Чорномор – володар морської стихії, є вигадкою, композиторською фантазією.
Зараз ми з вами прослухаємо фрагмент з опери «Руслан і Людмила», а саме тему Чорномора, а ви визначите, який за жанром цей музичний твір, а також який він має характер, і таким чином ми дізнаємося характер персонажа Чорномора.
Слухання «Марш Чорномора»
Вч: який за жанром цей музичний твір?
В.в: Марш
Вч: Правильно, а що означає марш?
В.в: крок
Вч: Так, крок або рух. Під маршову музику людям зручніше крокувати. Так, ну жанр ми з'ясували, а який характер ви почули у цьому творі?
В.в: неспокійний, грізний, наступаючий.
Вч: так, а музика була одноманітною чи змінною, контрастною?
В.в: контрастною.
Вч: Добре, так як ви гадаєте, цей персонаж злий чи добрий?
В.в: злий.
Вч: Так, ви правильно думаєте. Чорномор – це злий чарівник, він карлик і має дуже довгу бороду, у якій ховає свою магічну силу. Композитор зображує Чорномора як злого героя, але комічного. В музиці, ви могли це помітити, спочатку музика гучна, ніби грізна, наступаюча, а потім зовсім інша – мелодична, дзвінка. Чорномор намагається бути грізним, щоб всі його боялися, але його ніхто не боїться, люди тільки насміхаються над його маленьким зростом.
Зараз ми з вами подивимося фрагмент з опери «Руслан і Людмила» –Марш Чорномора, і ви переконаєтесь як досконало Михайло Глінка поєднав у цьому персонажі зло і комічність.
Перегляд фрагменту з опери «Руслан і Людмила» - Марш Чорномора.
Вч: Ну як ви бачите, Чорномор – це вигадка композитора, його фантазія, яку він так чудово втілив у своїй опері. А чому, як ви гадаєте, композитор використав марш для відтворення образу злого карлика?
В.в: для того, аби передати як Чорномор заходить у палац, як він йде і йому всі поклоняються, тобто показати рух, а марш – це рух.
Вч: Правильно, молодці.
Опера «Руслан і Людмила» дуже цікава за сюжетом. Починається вона з того, що княжа дочка Людмила виходить заміж за князя Руслана, але після весілля якась зла сила її викрадає злий чарівник Чорномор. Батько князь оголосив у всьому князівстві: «хто знайде мою дочку – тому віддаю дочку в дружини та півцарства в придачу». Багато охочих воїнів поїхали світ за очі шукати викрадену Людмилу, але більше за всіх її хотів знайти законний чоловік – князь Руслан. Багато перешкод виникає на його шляху, але він їх здолає. За бажанням перегляньте кінофільм «Руслан і Людмила» вдома.
Ну ви вже втомилися, зараз порухаємося!
Руханка
Вч: А у якому виді мистецтва, окрім музики, може бути вигадка?
В.в: У живописі.
Вч: Правильно. Художники обожнюють фантазувати та вигадувати щось цікаве, нереальне у своїх картинах. Зараз ми з вами подивимося приклади таких картин. Зверніть увагу, що цікаві ідеї для своїх картин художники беруть з природи, вони експериментують з природними формами: спрощують або ускладнюють їх додатковими деталями.
Перегляд картин
Вч: Спробуйте й ви придумати свій чарівний світ та намалювати його вдома.
V. Осмислення та систематизація знань.
Вч: Сьогодні ми побували у справжньому царстві вигадки, і зараз ми дізнаємося хто з вас був самим уважним на уроці, і хто отримає почесне звання «Цар вигадки». Я буду задавати питання, а хто знає відповідь – піднімає руку і відповідає, а якщо відповідь правильна – ви отримуєте наклейку смайлик, хто більше назбирає смайликів – той стає «Царем вигадки» на сьогоднішньому уроці, а також отримує царську корону.
Перше питання: Де в музиці може існувати вигадка?
В.в: в операх та балетах.
Вч: Як називається опера, фрагмент якої ми сьогодні слухали та дивилися?
В.в: «Руслан і Людмила».
Вч: Хто композитор цієї опери?
В.в: Михайло Глінка.
Вч: З якої країни цей композитор?
В.в: Росії.
Вч: Якого казкового персонажа вигадав композитор для своєї опери?
В.в: Чорномора.
Вч: Який музичний жанр композитор використав для відтворення образу Чорномора?
В.в: Марш.
Вч: Який за характером був Марш Чорномора?
В.в: Грізний.
Вч: У якому виді мистецтва, окрім музики, існує вигадка?
В.в: в живописі.
Вч: І останнє питання: якщо ви вигадуєте мелодію з ходу, то як можна назвати це одним словом?
В.в: імпровізація
Вч: Так, дуже добре, тож хто у нас назбирав найбільше смайликів – той стає царем вигадки!
VІ. Підсумки уроку.
Вч: Сьогодні на уроці ми з вами побували «У царстві вигадки», де познайомилися з російським композитором Михайлом Глінкою і його оперою «Руслан і Людмила», прослухали «Марш Чорномора» і дізналися про цього вигаданого казкового героя багато цікавого за допомогою музики; ми згадали такий музичний жанр як марш; створювали імпровізації до віршів-небилиць; ознайомилися з картинами, де художники поєднують реальне і фантастичне, таким чином це є їх вигадкою. Вдома і ви вигадайте свій чарівний світ та відтворіть його на папері, а також подивіться, за бажанням, кінофільм «Руслан і Людмила». Ми з вами завершуємо цей урок, але все продовжуємо вивчати і далі загадки художніх мов. Ви були дуже активні, дякую вам за урок!