Урок мистецтва 3 клас. Тема: У царстві вигадки

Про матеріал
Розробка уроку мистецтва для 3 класу. Тема уроку: У царстві вигадки. Ми знайомимо учнів з творчістю М. Глінки та його оперою "Руслан і Людмила", а саме слухаємо "Марш Чорномора" і розкриваємо цей вигаданий казковий образ.
Перегляд файлу

1

 

Розробка уроку мистецтва для 3 класу

 

Тема семестру: Комічні та фантастичні образи

Тема уроку:  У царстві вигадки

Зміст уроку: Г. Гладков «Пісенька друзів» – виконання; М. Глінка Марш Чорномора з опери «Руслан і Людмила» – слухання.

Дидактична мета: познайомити учнів з творчістю М. Глінки; закріпити поняття «імпровізація», «марш»; формувати навички співацького звукоутворення.

Розвивальна мета: розвивати здатність аналізувати музику, образне мислення, фантазію та творчу уяву, звуковисотний та метроритмічний слух.

Виховна мета: виховувати естетичний смак в учнів, повагу та інтерес до творчості М. Глінки та Г. Гладкого, до опери.

Тип уроку: урок поглиблення теми.

Обладнання: телевізор, відеозапис, фонозапис.

Література: Мистецтво: підруч. Для 3-го кл. загальноосвіт. навч. закл. / Л. М. Масол, О. В. Гайдамака, Н. В. Очеретяна.  – Київ: Генеза, 2012. – 144 с.

Вч. – вчитель;

В.в. – вірні відповіді.

Хід уроку

І. Організаційний момент: учні заходять до класу.

Музичне привітання: «Добрий день вам, діти, добрий день, учитель!».

ІІ. Актуалізація опорних знань:

Вч: Діти, на минулому уроці ми з вами були фантазерами, наша тема уроку називалася «На крилах фантазії». Ви всі мені відповідали як ви розумієте значення фантазії, а також ми з'ясували, що фантазувати ви всі добре вмієте. Фантазувати люблять усі – і дорослі і діти, також люблять фантазувати композитори, а хто мені скаже, з творчістю яких композиторів-фантазерів ми познайомимося  на минулому уроці?

В.в: Роберт Шуман і Юрій Щуровський.

Вч: Так, а чому ми називаємо цих композиторів фантазерами, як називалися їх п'єси?

В.в: Фантастичні.

Вч: Так, правильно! Зараз ми з вами пограємо у гру «Політ фантазії», будемо слухати «Фантастичну п'єсу» Роберта Шумана, візьмемо в руки олівець, та будемо уявно малювати в повітрі те, що нафантазуємо під час слухання музики. А потім ми зробимо все те саме, слухаючи «Фантастичну п'єсу» Юрія Щуровського, і таким чином порівняємо, що намалювали, і чи відрізняються наші фантазії під впливом двох різних музичних творів.

Гра «Політ фантазії»

Вч:  А скажіть, будь-ласка, на якому інструменті виконувалися ці твори?

В.в: На роялі.

Вч: Так, а що це за інструмент, на що він дуже схожий?

В.в: на фортепіано.

Вч: Так, а чим він відрізняється від фортепіано?

В.в: тим, що більший за розміром, та гучніший за звучанням, та зазвичай його використовують у концертних залах.

Вч: Правильно, а до якої групи музичних інструментів належить рояль?

В.в: клавішної.

Вч: Молодці, на минулому уроці ми з вами вивчали пісню відомого вже вам композитора Геннадія Гладкова, хто мені скаже як вона називається?

В.в: Пісня «Друзів» з м/ф «Бременські музиканти».

Вч: Так, а про що ця пісня?

В.в: про дружбу, про вуличних музикантів-мандрівників.

Вч: а який характер цієї пісні?

В.в: веселий, радісний.

Вч: Так, молодці, у цій пісні друзі-музиканти весело розповідають як вони мандрували по світу, фантазували та співали пісні.

 Зараз ми з вами розспіваємося та повторимо цю чудову пісню!

Розспівування.

Виконання пісні «Друзів»

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Вч: Ну ми з вами були вже і фантазерами, і мандрівниками, а сьогодні наша тема уроку називається «У царстві вигадки», і ми з вами будемо вигадниками, познайомимося з творчістю видатного російського композитора Михайла Глінки, прослухаємо Марш Чорномора з опери «Руслан і Людмила».

IV. Сприйняття нової теми.

Вч: Хто мені може відповісти, як ви розумієте, що таке вигадка?

В.в: Вигадка – це те, чого не було насправді, це фантазія чи нісенітниця, яку розповідають.

Вч: Так, правильно. Великим вигадником був барон Мюнхаузен, який багато розповідав про свої «великі подвиги». Зараз ми з вами подивимося фрагмент мультфільму «Барон Мюнхаузен», а ви мені скажете, де ж була вигадка.

Перегляд фрагменту «Пригоди барона Мюнхаузена»

Вч: Скажіть будь-ласка, чи помітили ви, що було вигадкою?

В.в: Те, що барона Мюнхаузена тримали птахи, а насправді птахи людину витримати не можуть.

Вч: Так, правильно, ось така історія пригоди Мюнхаузена є вигадкою.

 Зараз я вам зачитаю короткі вірші, а ви уважно слухайте, щоб сказати, чи є в них вигадка. «Восени, біля моїх дверей, цілий день, нам співає соловей».  Що в першому вірші є вигадкою?

В.в: Соловей співає навесні і на дереві, а не восени і біля дверей.

Вч: Так, правильно, наступний вірш: «Корова наша, ти мені повір, дає не молоко нам, а кефір». Що є вигадкою тут?

В.в: те, що корова дає молоко, а кефір вона давати не може.

Вч: так, правильно, молодці, останній вірш: «У песика робота не проста, охороняє від мишей кота». Де тут вигадка?

В.в: Кіт не боїться мишей, а собака не охороняє кота. 

Вч: Так, правильно, ви дуже добре вмієте розрізняти вигадки! А чи вмієте ви їх вигадувати?! Зараз ми з вами будемо вигадувати мелодії до цих віршів. А хто пам'ятає як називається в музиці вигадування мелодії, або створення її з ходу?

В.в: імпровізація.

Вч: Так, молодці. Тож імпровізуємо мелодію до першого вірша!

Імпровізація учнів

Вч: Молодці, дуже добре ви вмієте імпровізувати! Гарні з вас вигадники!

А чи знаєте ви, де вигадані казкові герої живуть у музиці?

В.в: в операх та балетах.

Вч: Правильно! Одним з цих вигаданих казкових персонажів є Чорномор – володар морської стихії з опери «Руслан і Людмила» російського композитора Михайла Глінки.

Цей композитор вважається засновником російської класичної музики, він написав дуже багато творів і для симфонічного оркестру, і для камерного оркестру, і багато пісень склав. Але в нього всього тільки дві опери, які залишаються і до наших днів шедеврами! Одною з цих опер є опера «Руслан і Людмила». Уявіть собі, композитор створив цю оперу, тоді коли перебував на Україні, тобто російський композитор будучи саме на Україні, надихнувся нашим національним колоритом, природою, історіями людей, і створив свою оперу. Вона є не простою, а фантастичною, тому що, як ви могли помітити, я говорила, що Чорномор – володар морської стихії, є вигадкою, композиторською фантазією. 

Зараз ми з вами прослухаємо фрагмент з опери «Руслан і Людмила», а саме тему Чорномора, а ви визначите, який за жанром цей музичний твір, а також який він має характер, і таким чином ми дізнаємося характер персонажа Чорномора.

Слухання «Марш Чорномора»

Вч: який за жанром цей музичний твір?

В.в: Марш

Вч: Правильно, а що означає марш?

В.в: крок

Вч: Так, крок або рух. Під маршову музику людям зручніше крокувати. Так, ну жанр ми з'ясували, а який характер ви почули у цьому творі?

В.в: неспокійний, грізний, наступаючий.

Вч: так, а музика була одноманітною чи змінною, контрастною?

В.в: контрастною.

Вч: Добре, так як ви гадаєте, цей персонаж злий чи добрий?

В.в: злий.

Вч: Так, ви правильно думаєте. Чорномор – це злий чарівник, він карлик і має дуже довгу бороду, у якій ховає свою магічну силу. Композитор зображує Чорномора як злого героя, але комічного. В музиці, ви могли це помітити, спочатку музика гучна, ніби грізна, наступаюча, а потім зовсім інша – мелодична, дзвінка. Чорномор намагається бути грізним, щоб всі його боялися, але його ніхто не боїться, люди тільки насміхаються над його маленьким зростом.

Зараз ми з вами подивимося фрагмент з опери «Руслан і Людмила» –Марш Чорномора, і ви переконаєтесь як досконало Михайло Глінка поєднав у цьому персонажі зло і комічність.

Перегляд фрагменту з опери «Руслан і Людмила» - Марш Чорномора.

Вч: Ну як ви бачите, Чорномор – це вигадка композитора, його фантазія, яку він так чудово втілив у своїй опері. А чому, як ви гадаєте, композитор використав марш для відтворення образу злого карлика?

В.в: для того, аби передати як Чорномор заходить у палац, як він йде і йому всі поклоняються, тобто показати рух, а марш – це рух.

Вч: Правильно, молодці.

Опера «Руслан і Людмила» дуже цікава за сюжетом. Починається вона з того, що княжа дочка Людмила виходить заміж за князя Руслана, але після весілля якась зла сила її викрадає злий чарівник Чорномор. Батько князь оголосив у всьому князівстві: «хто знайде мою дочку – тому віддаю дочку в дружини та півцарства в придачу». Багато охочих воїнів поїхали світ за очі шукати викрадену Людмилу, але більше за всіх її хотів знайти законний чоловік – князь Руслан. Багато перешкод виникає на його шляху, але він їх здолає. За бажанням перегляньте кінофільм «Руслан і Людмила» вдома.

 Ну ви вже втомилися, зараз порухаємося!

 Руханка

Вч: А у якому виді мистецтва, окрім музики, може бути вигадка?

В.в: У живописі.

Вч: Правильно. Художники обожнюють фантазувати та вигадувати щось цікаве, нереальне у своїх картинах. Зараз ми з вами подивимося приклади таких картин. Зверніть увагу, що цікаві ідеї для своїх картин художники беруть з природи, вони експериментують з природними формами: спрощують або ускладнюють їх додатковими деталями.

Перегляд картин

Вч: Спробуйте й ви придумати свій чарівний світ та намалювати його вдома.

V. Осмислення та систематизація знань.

Вч: Сьогодні ми побували у справжньому царстві вигадки, і зараз ми дізнаємося хто з вас був самим уважним на уроці, і хто отримає почесне звання «Цар вигадки». Я буду задавати питання, а хто знає відповідь – піднімає руку і відповідає, а якщо відповідь правильна – ви отримуєте наклейку смайлик, хто більше назбирає смайликів – той стає «Царем вигадки» на сьогоднішньому уроці, а також отримує царську корону.

Перше питання: Де в музиці може існувати вигадка?

В.в: в операх та балетах.

Вч: Як називається опера, фрагмент якої ми сьогодні слухали та дивилися?

В.в: «Руслан і Людмила».

Вч: Хто композитор цієї опери?

В.в: Михайло Глінка.

Вч: З якої країни цей композитор?

В.в: Росії.

Вч: Якого казкового персонажа вигадав композитор для своєї опери?

В.в: Чорномора.

Вч: Який музичний жанр композитор використав для відтворення образу Чорномора?

В.в: Марш.

Вч: Який за характером був Марш Чорномора?

В.в: Грізний.

Вч: У якому виді мистецтва, окрім музики, існує вигадка?

В.в: в живописі.

Вч: І останнє питання: якщо ви вигадуєте мелодію з ходу, то як можна назвати це одним словом?

В.в: імпровізація

Вч: Так, дуже добре, тож хто у нас назбирав найбільше смайликів – той стає царем вигадки!

VІ. Підсумки уроку.

Вч: Сьогодні на уроці ми з вами побували «У царстві вигадки», де познайомилися з російським композитором Михайлом Глінкою і його оперою «Руслан і Людмила», прослухали «Марш Чорномора» і дізналися про цього вигаданого казкового героя багато цікавого за допомогою музики; ми згадали такий музичний жанр як марш; створювали імпровізації до віршів-небилиць; ознайомилися з картинами, де художники поєднують реальне і фантастичне, таким чином це є їх вигадкою. Вдома і ви вигадайте свій чарівний світ та відтворіть його на папері, а також подивіться, за бажанням, кінофільм «Руслан і Людмила». Ми з вами завершуємо цей урок, але все продовжуємо вивчати і далі загадки художніх мов. Ви були дуже активні, дякую вам за урок!

 

 

docx
Додано
11 квітня 2020
Переглядів
1568
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку