Урок мистецтва в 9 класі на тема: Символізм – вступ у ХХ ст.

Про матеріал
Урок мистецтва в 9 класі на тема: Символізм – вступ у ХХ ст. Мета: Показати особливості й роль символізму як мистецького напряму спрямованого на одухотворення дійсності, глибоке проникнення в душу людини; познайомити учнів з яскравими представниками символізму в образотворчому та музичному мистецтві; розвивати навички виокремлення головного, характеризувати твори символістів; виховувати естетичні смаки, інтерес до творів мистецтва сучасності;
Перегляд файлу

Виконала Козерема Марта, студентка гр.УД – 22 м, кафедри образотворчого мистецтва та дизайну,  факультету української й іноземної філології та мистецтвознавства, ДНУ ім. О. Гончара.

 

Дата________           9 клас. Мистецтво.    Урок № 3-4                      

Тема: Символізм – вступ у ХХ ст.

Мета: Показати особливості й роль символізму як мистецького напряму спрямованого на одухотворення дійсності, глибоке проникнення в душу людини; познайомити учнів з яскравими представниками символізму в   образотворчому та музичному мистецтві; розвивати навички виокремлення головного, характеризувати твори символістів; виховувати естетичні смаки, інтерес до творів мистецтва сучасності;

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Наочність і обладнання: підручник, презентація, відеоматеріали

Очікувані результати: Після вивчення теми учні зможуть назвати особливості стилю та твори представників символізму в образотворчому мистецтві  та музиці.

Хід уроку.

І.  Організаційний момент.

Вітання.

ІІ. Повторення вивченого на минулому уроці.

Яке поняття ширше - модерн чи модернізм?

Які проекти із презентацією «Модерн: школи, лідери, шедеври»..ви створили?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Творче завдання уроку: в ході уроку намалюйте пейзаж з певним вражаючим природнім явищем (схід сонця, гроза, веселка, блискавка, завірюха, морська стихія, зоряне небо, тощо) у якому передайте певну романтичну атмосферу використовуючи колір та "настроєві" образні символи.

IV. Вивчення нового матеріалу.

Групова робота. Клас ділиться на чотири групи. Кожна група отримує завдання, яке презентує через вказаний час. Під час роботи учні використовують підручник, картинну галерею кабінету, інтернет ресурс.

1). Історія поями символізму, як напрямку модернізму.

Розповідь вчителя: Символізм зародився у Франції в 70-80-х роках XIX ст. як противага реалістичній літературно-художній практиці того часу. Основні принципи символізму вперше виникли у творчості французьких поетів Поля Верлена, Стефана Малларме та ін. Нова поетична течія вела мистецтво в царство мрій і фантазій. Вона захопила також театр, музику, живопис і перетворилася на культурно-мистецький напрям, що одним з перших маніфестував модернізм. Поетів, художників і композиторів нерідко приваблювали схожі міфи, сюжети й символи. Живописці й музиканти знаходили джерела натхнення в поезії, а письменники запозичували деякі свої образи в картинах. Символу завжди притаманна невизначеність, тому що духовний зміст важко передати словами. Символісти розрізняють два світи: світ речей і світ ідей. Вони вважають, що за світом речей, який ми бачимо, існує інша — справжня дійсність, яку наш реальній світ лише невиразно відображає.

 ? Назвіть батьківщину символізму та основні ознаки цього стилю.

Група І.

2). Творчість французьких і бельгійських художників-символістів.

Тісно пов’язана із символізмом творчість французьких художників П’єра Пюві де Шаванна (1824-1898), Гюстава Моро (1826-1898), Елізабет Сонрель (1874- 1953), Оділона Редона (1840-1916).

 Полотна бельгійського символіста Жана Дельвілля (1867-1953) сповнені таємниць. Однозначно інтерпретувати їхній зміст не вдалося ані містикам його часу, ані сучасним дослідникам. Художник залишив після себе небагато картин, але дуже багато загадок. Погляди на суспільство, як на маскарад, притаманні бельгійському живописцю Джеймсу Енсору (1860-1949).(іл. с.29)              Завдання 1: У чому ви вбачаєте незвичність композиції французьких символістів? Порівняйте з картинами бельгійських художників. Спробуйте інтерпретувати їхній зміст і символіку. (с. 27-29)

Група ІІ.

3). Символізм   у творчості Михайла Врубеля, Миколи Реріха

    Завдання 2: Складіть міні-розповідь за картиною Реріха, акцентуючи увагу на символізмі грозових хмар, пронизаних сонячним світлом, як боротьби Світла і Темряви. (с. 30)

Група ІІІ.

4). Особливості стилю українські митців-символістів.

У творчості художника і поета Михайла Ж ука (1883-1964) яскраво виявився синтез символізму і модерну. Рослини, особливо квіти, — улюблені мотиви митця. їх намальовано не в природному середовищі, а ізольовано, що наближає композиції до творів декоративного мистецтва («Гвоздики», «Іриси », «Хризантеми», «Лілея »). (панно «Біле і чорне»). Художник Юхим Михайлів (1885-1935) більшість своїх символічних композицій виконав пастеллю. їм притаманні поетичні алегорії, багатозначність художньої мови, витончена колористика.

Завдання 3:Дайте власне тлумачення символічного змісту картин українських художників.(с. 32-33) 

Група IV.

5). Символізм в музичному мистецтві.

Основоположників музичного символізму вважають німецького композитора Ріхарда Вагнера, останнього з великих романтиків, оперні шедеври якого сповнені символіки.

Формальна ознака символізму в музиці полягала в розквіті жанру симфонічної поеми.  Представниками саме цьго жанру були композитори і музиканти Ференц  Ліст, Ян Сібеліус, Сергій Рахманінов, Мікалоюс Чюрльоніс, Габріеля Форе. Символістські пошуки в музичному мистецтві найяскравіше репрезентує творчість Олександра Скрябіна (1872-1915). Художньо-світоглядні погляди композитора мають багато точок дотику з установками символізму (ідеєю орфізму, уявленням про космічну єдність людства, поглядом на творчість як пророче служіння митця, що межує з месіанством).

Завдання 4: Самостійно дослідіть, як виявився символізм у театральному мистецтві, у музиці Я. Сібеліуса, С. Рахманінова, Олександра Скрябіна (прослухайте їхні твори).

 

 V. Презентація роботи учнів в групах

 

VI. Підсумок  уроку.

Рефлексія:  1Сьогодні на уроці я дізнався про…

                    2Мене вразила картина….

                    3Для мене було відкриттям те що….

VII. Домашнє завдання: Опрацювати тему 3-4

 підручника, стор.26-37

 

doc
Додав(-ла)
Козерема Марта
До підручника
Мистецтво 9 клас (Масол Л.М.)
Додано
25 січня 2023
Переглядів
2234
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку