Урок "Мистецтво бароко"

Про матеріал
розширює загально-естетичний кругозір учнів, ознайомлює їх із стилями часу, поняттями, з життям і творчістю художників, скульпторів, архітекторів; художніми творами;
Перегляд файлу

8 клас

Тема уроку: Мистецтво бароко

Мета уроку:формування ключових компетентностей:

Загальнокультурна компетентність: Виховувати естетичний смак, інтерес до  стилів мистецтва, найкращі моральні якості.

           Інформаційна компетентність: переглянути відео фільм «Стиль бароко» за допомогою інтернет-джерела.

міжпредметна естетична компетентність: визначити особливості стилю бароко, вчити визначати взаємозв'язок між різними видами мистецтва; удосконалювати вміння порівнювати та характеризувати різні види мистецтва, розвивати творчі здібності.

         предметні компетентності:

навчальна:розширити загально-естетичний  кругозір учнів, ознайомити їх із стилями часу, поняттями, з життям і творчістю художників, скульпторів, архітекторів;  художніми творами;

розвиваюча:розвивати навички образного, осмисленогосприйняттяхудожніхтворів;

виховна:формуватиемоційні, естетичні, моральні, загальнолюдськіякостіособистості;любовідо народнихтрадицій, до живопису.

 

Тип уроку: комбінований.

Оснащення уроку:

  1. ПК
  2. Фрагмент фільму «Стиль бароко»

               3.    Презентація «Мистецтво бароко»

 

Методи і прийоми, використовувані вчителем на уроці: коментар, бесіда, демонстрування наочності, організація процесу сприймання, пізнавальної, ігрової та практичної діяльності учнів, стимулювання творчої активності учнів, педагогічне спостереження, індивідуальне консультування, порівняльний аналіз.

Форма організації: виконання творчої роботи – у групах.

Терміни і поняття : бароко

Види мистецтв (предметів), що інтегруються на уроці: образотворче мистецтво, архітектура.

Відеоряд: фрагмент відео фільму «Стиль бароко»

Міжпредметні зв’язки– література, музичне мистецтво, історія, художня культура

Структура використання на уроці навчального часу:

1. Організація уваги учнів на уроці та проголошення теми уроку (1 хв.).

2. Мотивація навчальної діяльності (1 хв.).

3. Актуалізація набутого навчального матеріалу учнями (3 хв.).

4. Виклад вчителем нового матеріалу (25хв.)

6. Самостійна практична діяльність учнів(11 хв.):

7. Підсумок уроку, рефлексія (2 хв.).

8. Домашнє завдання (2 хв.).

 

 

Хід уроку

 

  1. Організаційний момент.
  2. Оголошення теми і мети уроку.Слайд №1

— На попередніх урокахми подорожували  великими європейськими стилями; ознайомилися з античною культурою, романським і готичним стилями, а такожмистецтвомРенесансу. Сьогодніпродовжимоекскурсію.

Наступназупинка — епохабароко.

  1. Актуалізація опорних знань.Слайд №2

Бесіда

  • Які стилі мистецтва ви знаєте ?
  • Пригадайте відомих вам представників мистецьких стилів?
  • Розкажіть про музичне мистецтво улюбленого стилю?

 

 

  1. Викладення вчителем нового матеріалу

Розповідь учителя

— Філософи XVII ст. переконували: Бог подарував людині розум і серце. Людина повинна осягнути навколишній світ, такий привабливий, загадковий і прекрасний, але при цьому вона повинна покладатися лишена себе. І людина захотіла зрозуміти закони світобудови, покластися на власний досвід. В історії людства розпочалася нова доба, сповнена протиріч, суперечливих думок та почуттів — бароко.

Що таке бароко?   ( перегляд відео)

      Слайд №3

Бароко (італ. barocco — дивний, химерний) — напрям у мистецтві та літературі XVI —XVIII ст., якому належить важливе місце в розвитку європейської культури. (Термін багатозначний, походить від португальської назви la perrola baroca — перлина (або мушля з перлиною) незвичайної форми.) Спочатку так назвали художній стиль архітектури й образотворчого мистецтва XVII ст. Потім цей термін поширили на музику й літературу. Сьогодні так називають усю культуру XVII ст. У стилі бароко, що прийшов на зміну добі Ренесансу, поєднуються традиції готики і Ренесансу.

Бароко — стиль в європейському мистецтві XVI— XVIII ст., якому притаманні пишність, прагнення до об’єднання реальності й ілюзії, містичні алегорії, монументальність, театральність.

 Слайд №4

Для архітектурибарокохарактерніпросторовийрозмах, злитість, плинністьскладних, зазвичайкриволінійних форм.

Архітектурні форми стиль бароко успадкував від італійського Відро­дження, проте перевершив його за складністю, різноманіттям і живопис­ністю. Для архітектурних споруд цього стилю характерні ускладненість планів, пишність інтер’єрів з несподіваними просторовими і світловими ефектами, велика кількість кривих, пластично вигнутих ліній і повер­хонь, що надають статичним спорудам відчуття ритмічності й руху.

 

Слайд №5

Бароковій архітектурі притаманне використання великої кількості колон, напівколон, зокрема за­витих колон, пілястр, розкішних скульптурних деталей, фарбування поверхонь стін. Завдяки хи­мерній пластиці фасадів, складним криволінійним планам та обрисам палаци й церкви бароко набува­ють мальовничості та динамічності. Вони ніби «вливаються» в навколишнійпростір. Жодна де­таль не є самостійною - усі вони підпорядкованізагальномуархітектурномузадуму, до якогонале­житьоформлення і оздобленняінтер’єрів, а також садово-паркового та міськогоархітектурногосередо­вища.

Слайд №6

Найвідомішим прикладом бароковогоміськогопланування є площа Святого Петра в Римі, яку створив Лоренцо Берніні. Довгіпівовальнікам’яніколонади, нібидвігігантські руки, «обіймають» площу, створюючиособливийефектурочистості.Лоренцо Берніні, як і великі творці епохи Від­родження, блискуче проявив себе і в скульптурі, і в архітектурі.

 

Слайд №7

Яскравимзразком характерного для бароко син­тезу мистецтв є фонтан Фіумі (Чотирьохрічок) у Римі. Створенімайстромгігантськіскульптурніобразисимволізуютьчотирирічки в чотирьохчас­тинахсвіту: Дунай (Європа), Ганг (Азія), Ніл (Африка), Ла Плата (Америка). Усябагатофігурнакомпозиціянібиоживаєпідсріблястимистру­менями води

  • Яка відома вам архітектурна форма утворюєкомпозиційну вертикаль фон­тана Фіумі? (відповідь учнів)

 

Слайд №8

 

Розгляньте, з якою май­стерністю Лоренцо Берніні відтворив у скульптурній композиції «Аполлон і Дафна» сюжет із твору давньоримського поета Овідія «Метаморфози». Пластичнілініїтілвідображають момент, коли німфаперетворюється на лавр, абисховатисявідпереслідувань бога Апол­лона.

      Слайд №9

В інтер’єрахбарокотакож усе підпорядкова­неосновним рисам стилю - контрастність, дина­мічність, тяжіння до пишності й декоративності. Парадніінтер’єринабулирізноманітниххимер­них форм, якідоповнювалися скульптурою, ліпниною та орнаментикою. Інтер’єрихрамівприкрашала велика кількість скульптур, ліпнини, розписів. Світськіприміщення «втратили» звичнупрямокутну форму - численнідзеркала й розписивізуальнозбільшувалипростір, а роз­мальованірізнокольоровіплафонистворювалиілюзіювідсутностістелі. В інтер’єрахбароко часто використовувалисяарочнікон­струкції та кручені сходи, а приміщен­нязавждинаповнювалисясвітломзавдякичисленнимвікнам. Крім того, на стінах і стеляхрозміщуваливеликукількістьсвітильників. В оздобленніві­кон і мебліввикористовувалискладні за контурами динамічніовальніспіра­лі. У різьблених і ліпних орнаментах застосовувалимотиви «кучерявих» сте­бел, раковин, квітковихгірлянд.

Робота в групах

  • Проаналізуйте як в екстер’єрах та інтер’єрах утілено характерні риси бароко: грандіозність, пишнота і динаміка, пристрасть до ефектних видовищ, контра­стів, масштабів і ритмів, мате­ріалів і фактур, світла і тіні тощо.
  • Якіелементи декору стилю бароко ми можемоспостерігати в сучаснихприміщеннях?

 

Слайд №10

Розповідь вчителя.Доречі в  епоху бароко розквітло мистецтво творення та оздоблення меблів,Вони набули складних обрисів з переважанням форм овалів і спіралей, численних опуклостей і ввігнутостей. Більшістьмеблів почали покривати лаком. У меблів для сидінняз’явилисягнутініжки, оббивкою стали дорогідекоративнітканини, наприклад, гобелен. Мебліприкрашалидерев’яноюмозаїкою, різьбленням і бронзовими накладками. В епоху стилю бароковиниклопоняття «гарнітур» - комплект ізкількохпредметівмеблів, щогармоніюють один з одним. З’явивсяновийрізновид столу - консоль, абоконсольний столик, якийприставлявся до площинистіни, а також нова форма меблів - комод. Середкорпуснихмеблівнабуваютьпопулярностішафи, бюро та кабінети. Найвишуканішим предметом інтер’єру стало ліжко у формі шатра, спорудженого з використаннямпишнихзавіс і драпірувань.

Стиль бароко в живописі характеризується динамізмом композицій, «площиною» та пишністю форм, аристократичністю і непересічністю сюжетів. Найхарактерніші риси — яскрава барвистість і динамічність.

ЖивописСлайд №11

Улюбленим жанром живописудобибарокобувдекоративнийрозписінтер’єрів. Розглядаючицімонументальнірозписи, важкосказати, де за­кінчуєтьсяархітектура і починаєтьсяживопис. Звернітьувагу, як худож­ник, умілозастосовуючизнанняперспективи, створив ілюзіюнескінченності простору. Центральну картину оточуєживописнезображен­няархітектурних деталей, якіпокликанівізуальнопродовжитиреальнуархітектуру храму.

Слайд №12

Майстри живопису бароко, живучи в різних країнах, виявляли спільний інтерес до світла і світлових ефектів. Перші кроки у використанні світла зробив Мікеланджело да Караваджо. Художник висвітлював лише окремі - найважливіші - частини картини, за­лишаючи решту деталей у напівтемряві, досягаючи в такий спосіб відповідного емоційного ефекту

Слайд №13

На картинах іспанського художника Дієго Веласкеса плямисвітла й тінічергуються так, щофігуриздаютьсясправжніми, а не намальованими на по­лотні. Цікаво, що художник до кожноїокремоїкартини добирав певний ко­лорит, примушуючиглядачамимоволімилуватисягроютонів як на обличчі та одязіпростих людей, так і на парадно­му вбранні, зачісці, коштовностяхзнаті, наприкладінфанти

Голландський художник Рембрандт ван Рейн у своїх численних портре­тах і сюжетних композиціях зміг за допомогою світла й тіні відтворити не тільки зовнішній, а й внутрішній світ людей.

 

 

 

Творче завдання:

Об’єднайтеся у групи. Уявіть, про щоможутьспілкуватисяперсонажі картин Д. Веласкеса «Сніданок» та Р. ван Рейна «Нічнаварта». «Оживіть» картини, спробуйтевідтворити їх сюжет у ролях.

 

Слайд №14

На початку XVII ст. в Голландіїсформувалася школа пейзажу. На від­мінувідсвоїхпопередників, їїприхильникивідмовилисявідзахопливих панорам і зосередилисвоюувагу на скромнихкуточкахприродисільськоїмісцевості.

 

  1. Підсумок уроку. Рефлексія.Слайд №15

Бесіда

  • Які характерні риси стилю бароко?
  • Назвіть представників стилю бароко яких ви запам’ятали в архітектурі, скульптурі, живописі.
  • В чому на ваш погляд  є особливість стилю бароко?
  • Щонайбільшезапам’яталося?
  • Як ви гадаєте цілі які були поставлені на уроці виконані?

 

Слайд №16

 

  1. Домашнє завдання.

На дозвіллі за бажаннядослідітьрисибароко в сучаснихінтер’єрах та меблях. Зробітьілюстрованудобірку та презентуйте свійдоробок.  Розгляньтебудівлінавколо вас. Можливо, деяким з них притаманнірисибароко. Занотуйтесвоїспостереження й поділітьсявисновками з однокласниками.

 

    Слайд №17

 

docx
До підручника
Мистецтво 8 клас (Гайдамака О.В.)
Додано
17 січня 2022
Переглядів
5839
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку