8 клас
Тема уроку: Мистецтво бароко
Мета уроку:формування ключових компетентностей:
Загальнокультурна компетентність: Виховувати естетичний смак, інтерес до стилів мистецтва, найкращі моральні якості.
Інформаційна компетентність: переглянути відео фільм «Стиль бароко» за допомогою інтернет-джерела.
міжпредметна естетична компетентність: визначити особливості стилю бароко, вчити визначати взаємозв'язок між різними видами мистецтва; удосконалювати вміння порівнювати та характеризувати різні види мистецтва, розвивати творчі здібності.
предметні компетентності:
навчальна:розширити загально-естетичний кругозір учнів, ознайомити їх із стилями часу, поняттями, з життям і творчістю художників, скульпторів, архітекторів; художніми творами;
розвиваюча:розвивати навички образного, осмисленогосприйняттяхудожніхтворів;
виховна:формуватиемоційні, естетичні, моральні, загальнолюдськіякостіособистості;любовідо народнихтрадицій, до живопису.
Тип уроку: комбінований.
Оснащення уроку:
3. Презентація «Мистецтво бароко»
Методи і прийоми, використовувані вчителем на уроці: коментар, бесіда, демонстрування наочності, організація процесу сприймання, пізнавальної, ігрової та практичної діяльності учнів, стимулювання творчої активності учнів, педагогічне спостереження, індивідуальне консультування, порівняльний аналіз.
Форма організації: виконання творчої роботи – у групах.
Терміни і поняття : бароко
Види мистецтв (предметів), що інтегруються на уроці: образотворче мистецтво, архітектура.
Відеоряд: фрагмент відео фільму «Стиль бароко»
Міжпредметні зв’язки– література, музичне мистецтво, історія, художня культура
Структура використання на уроці навчального часу:
1. Організація уваги учнів на уроці та проголошення теми уроку (1 хв.).
2. Мотивація навчальної діяльності (1 хв.).
3. Актуалізація набутого навчального матеріалу учнями (3 хв.).
4. Виклад вчителем нового матеріалу (25хв.)
6. Самостійна практична діяльність учнів(11 хв.):
7. Підсумок уроку, рефлексія (2 хв.).
8. Домашнє завдання (2 хв.).
Хід уроку
— На попередніх урокахми подорожували великими європейськими стилями; ознайомилися з античною культурою, романським і готичним стилями, а такожмистецтвомРенесансу. Сьогодніпродовжимоекскурсію.
Наступназупинка — епохабароко.
Бесіда
Розповідь учителя
— Філософи XVII ст. переконували: Бог подарував людині розум і серце. Людина повинна осягнути навколишній світ, такий привабливий, загадковий і прекрасний, але при цьому вона повинна покладатися лишена себе. І людина захотіла зрозуміти закони світобудови, покластися на власний досвід. В історії людства розпочалася нова доба, сповнена протиріч, суперечливих думок та почуттів — бароко.
Що таке бароко? ( перегляд відео)
Слайд №3
Бароко (італ. barocco — дивний, химерний) — напрям у мистецтві та літературі XVI —XVIII ст., якому належить важливе місце в розвитку європейської культури. (Термін багатозначний, походить від португальської назви la perrola baroca — перлина (або мушля з перлиною) незвичайної форми.) Спочатку так назвали художній стиль архітектури й образотворчого мистецтва XVII ст. Потім цей термін поширили на музику й літературу. Сьогодні так називають усю культуру XVII ст. У стилі бароко, що прийшов на зміну добі Ренесансу, поєднуються традиції готики і Ренесансу.
Бароко — стиль в європейському мистецтві XVI— XVIII ст., якому притаманні пишність, прагнення до об’єднання реальності й ілюзії, містичні алегорії, монументальність, театральність.
Слайд №4
Для архітектурибарокохарактерніпросторовийрозмах, злитість, плинністьскладних, зазвичайкриволінійних форм.
Архітектурні форми стиль бароко успадкував від італійського Відродження, проте перевершив його за складністю, різноманіттям і живописністю. Для архітектурних споруд цього стилю характерні ускладненість планів, пишність інтер’єрів з несподіваними просторовими і світловими ефектами, велика кількість кривих, пластично вигнутих ліній і поверхонь, що надають статичним спорудам відчуття ритмічності й руху.
Слайд №5
Бароковій архітектурі притаманне використання великої кількості колон, напівколон, зокрема завитих колон, пілястр, розкішних скульптурних деталей, фарбування поверхонь стін. Завдяки химерній пластиці фасадів, складним криволінійним планам та обрисам палаци й церкви бароко набувають мальовничості та динамічності. Вони ніби «вливаються» в навколишнійпростір. Жодна деталь не є самостійною - усі вони підпорядкованізагальномуархітектурномузадуму, до якогоналежитьоформлення і оздобленняінтер’єрів, а також садово-паркового та міськогоархітектурногосередовища.
Слайд №6
Найвідомішим прикладом бароковогоміськогопланування є площа Святого Петра в Римі, яку створив Лоренцо Берніні. Довгіпівовальнікам’яніколонади, нібидвігігантські руки, «обіймають» площу, створюючиособливийефектурочистості.Лоренцо Берніні, як і великі творці епохи Відродження, блискуче проявив себе і в скульптурі, і в архітектурі.
Слайд №7
Яскравимзразком характерного для бароко синтезу мистецтв є фонтан Фіумі (Чотирьохрічок) у Римі. Створенімайстромгігантськіскульптурніобразисимволізуютьчотирирічки в чотирьохчастинахсвіту: Дунай (Європа), Ганг (Азія), Ніл (Африка), Ла Плата (Америка). Усябагатофігурнакомпозиціянібиоживаєпідсріблястимиструменями води
Слайд №8
Розгляньте, з якою майстерністю Лоренцо Берніні відтворив у скульптурній композиції «Аполлон і Дафна» сюжет із твору давньоримського поета Овідія «Метаморфози». Пластичнілініїтілвідображають момент, коли німфаперетворюється на лавр, абисховатисявідпереслідувань бога Аполлона.
Слайд №9
В інтер’єрахбарокотакож усе підпорядкованеосновним рисам стилю - контрастність, динамічність, тяжіння до пишності й декоративності. Парадніінтер’єринабулирізноманітниххимерних форм, якідоповнювалися скульптурою, ліпниною та орнаментикою. Інтер’єрихрамівприкрашала велика кількість скульптур, ліпнини, розписів. Світськіприміщення «втратили» звичнупрямокутну форму - численнідзеркала й розписивізуальнозбільшувалипростір, а розмальованірізнокольоровіплафонистворювалиілюзіювідсутностістелі. В інтер’єрахбароко часто використовувалисяарочніконструкції та кручені сходи, а приміщеннязавждинаповнювалисясвітломзавдякичисленнимвікнам. Крім того, на стінах і стеляхрозміщуваливеликукількістьсвітильників. В оздобленнівікон і мебліввикористовувалискладні за контурами динамічніовальніспіралі. У різьблених і ліпних орнаментах застосовувалимотиви «кучерявих» стебел, раковин, квітковихгірлянд.
Робота в групах
Слайд №10
Розповідь вчителя.Доречі в епоху бароко розквітло мистецтво творення та оздоблення меблів,Вони набули складних обрисів з переважанням форм овалів і спіралей, численних опуклостей і ввігнутостей. Більшістьмеблів почали покривати лаком. У меблів для сидінняз’явилисягнутініжки, оббивкою стали дорогідекоративнітканини, наприклад, гобелен. Мебліприкрашалидерев’яноюмозаїкою, різьбленням і бронзовими накладками. В епоху стилю бароковиниклопоняття «гарнітур» - комплект ізкількохпредметівмеблів, щогармоніюють один з одним. З’явивсяновийрізновид столу - консоль, абоконсольний столик, якийприставлявся до площинистіни, а також нова форма меблів - комод. Середкорпуснихмеблівнабуваютьпопулярностішафи, бюро та кабінети. Найвишуканішим предметом інтер’єру стало ліжко у формі шатра, спорудженого з використаннямпишнихзавіс і драпірувань.
Стиль бароко в живописі характеризується динамізмом композицій, «площиною» та пишністю форм, аристократичністю і непересічністю сюжетів. Найхарактерніші риси — яскрава барвистість і динамічність.
ЖивописСлайд №11
Улюбленим жанром живописудобибарокобувдекоративнийрозписінтер’єрів. Розглядаючицімонументальнірозписи, важкосказати, де закінчуєтьсяархітектура і починаєтьсяживопис. Звернітьувагу, як художник, умілозастосовуючизнанняперспективи, створив ілюзіюнескінченності простору. Центральну картину оточуєживописнезображенняархітектурних деталей, якіпокликанівізуальнопродовжитиреальнуархітектуру храму.
Слайд №12
Майстри живопису бароко, живучи в різних країнах, виявляли спільний інтерес до світла і світлових ефектів. Перші кроки у використанні світла зробив Мікеланджело да Караваджо. Художник висвітлював лише окремі - найважливіші - частини картини, залишаючи решту деталей у напівтемряві, досягаючи в такий спосіб відповідного емоційного ефекту
Слайд №13
На картинах іспанського художника Дієго Веласкеса плямисвітла й тінічергуються так, щофігуриздаютьсясправжніми, а не намальованими на полотні. Цікаво, що художник до кожноїокремоїкартини добирав певний колорит, примушуючиглядачамимоволімилуватисягроютонів як на обличчі та одязіпростих людей, так і на парадному вбранні, зачісці, коштовностяхзнаті, наприкладінфанти
Голландський художник Рембрандт ван Рейн у своїх численних портретах і сюжетних композиціях зміг за допомогою світла й тіні відтворити не тільки зовнішній, а й внутрішній світ людей.
Творче завдання:
Об’єднайтеся у групи. Уявіть, про щоможутьспілкуватисяперсонажі картин Д. Веласкеса «Сніданок» та Р. ван Рейна «Нічнаварта». «Оживіть» картини, спробуйтевідтворити їх сюжет у ролях.
Слайд №14
На початку XVII ст. в Голландіїсформувалася школа пейзажу. На відмінувідсвоїхпопередників, їїприхильникивідмовилисявідзахопливих панорам і зосередилисвоюувагу на скромнихкуточкахприродисільськоїмісцевості.
Бесіда
Слайд №16
На дозвіллі за бажаннядослідітьрисибароко в сучаснихінтер’єрах та меблях. Зробітьілюстрованудобірку та презентуйте свійдоробок. Розгляньтебудівлінавколо вас. Можливо, деяким з них притаманнірисибароко. Занотуйтесвоїспостереження й поділітьсявисновками з однокласниками.
Слайд №17