Урок № 2. 5 кл
Тема: Мистецтво стародавніх культур і цивілізацій
Практичне завдання: зображення біноклевидної посудини трипільської культури або старовинного музичного інструменту (сопілка, ріг), декорування малюнка орнаментом.
Мета уроку:формування ключових компетентностей:
загальнокультурна компетентність: оволодіння досягненнями культури; виявлення
інтересу до історії та культури, духовних і моральних ціннісних орієнтирів давніх єгиптян, греків, трипільців;
міжпредметна естетична компетентність: виявлення естетичного ставлення до світу в різних сферах діяльності людини;
соціальна компетентність:навики спілкування, вміння підтримувати та керувати власними взаєминами з іншими;
вміння вчитися:організовувати своє робоче місце, планувати свої дії,самостійність;
предметних компетентностей: збагатити знання та уявлення учнів про мистецтво стародавніх культур і цивілізацій: єгипетської, грецької, скіфської, трипільської. Розвивати художньомистецький потенціал п’ятикласників; виховувати інтерес до історії та культури, духовних і моральних ціннісних орієнтирів стародавніх культур і цивілізацій.
Тип уроку: комбінований.
Методи і прийоми, використовувані вчителем на уроці: коментар, демонстрування наочності, організація сприймання, пізнавальної та образотворчої діяльності учнів, активізація творчого потенціалу дітей, індивідуальне консультування, порівняльний аналіз.
Техніка виконання: графічний малюнок.
Оснащення уроку:
1. Інформаційні засоби навчання;
2. Світлини із зображеннями зразків архітектури і скульптури Давнього Єгипту, Давньої
Греції, золота Скіфів, трипільської кераміки;
3. Графічні матеріали, акварельні фарби.
Види мистецтв, навчальні предмети що інтегруються на уроці: музичне мистецтво, історія.
Хід уроку
1.Організація класу
2. Повідомлення теми і мети уроку
Ми всі любимо подорожувати. Дізнаватися про життя, світогляд, мистецтво інших народів. Безперечно одними із найцікавішими мандрівками є подорожі в часі. Тож сьогодні ми здійснимо віртуальну екскурсію до стародавнього Єгипту та Греції, відвідаємо міста античного Причорномор’я, найдавнішу цивілізацію на території України – Трипільську.
3. Актуалізація опорних знань
Та спочатку перевіримо, чи ви готові до подорожі?
Назвіть види образотворчого мистецтва.
Який з названих видів з’явився найпершим? Що зображували у цих малюнках?
Що вам відомо про печерний живопис?
Якими були найперші скульптури?
4.Вивчення нового матеріалу
МИСТЕЦЬКА СКАРБНИЧКА
Символіка — сукупність символів, що використовуються тими чи іншими групами людей, організаціями, державами.
Кераміка — вироби з обпаленої глини.
СТИЛІЗАЦІЯ |
||
Відтворення характерних рис музики певного народу, епохи, автора за допомогою умовності музичної інтонації |
Свідоме підкреслене наслідування актором зовнішності й манери поведінки, що характерне для певних персонажів |
Спрощене умовне зображення Предметів у образотворчому мистецтві |
У культурах і цивілізаціях стародавнього світу представлені різні види образотворчого мистецтва. Щоб дізнатися про це, продовжимо мистецькі подорожі в уже знайомі нам Єгипет і Грецію.
Провідним видом мистецтва в Єгипті була архітектура. Три грандіозні єгипетські піраміди вважаються одним із чудес світу. Найбільша піраміда фараона Хеопса Фото 1 має висоту близько 150 метрів, поряд розташувався великий Сфінкс, вічний охоронець пірамід, зсічений із скелі, він символізує мудрість людини і силу лева. Єгипетські зодчі споруджували величні кам'яні храми богам палаци фараонам. Якщо піраміда уподібнювалася горі, то храм нагадував дрімучий ліс, у якому легко загубитися. Фото 2 Стелі храмів дотримувалися великою кількістю височенних колон, стіни прикрашалися рельєфами й розписами. З-поміж рослин панувала квітка лотосу. Подібне поєднання різних видів мистецтв — архітектури, скульптури та живопису — називають синтезом мистецтв.
Тяжіння єгиптян до грандіозності відчувається у величних статуях фараонів. Фігури людей зображувалися за певними канонами: у спокійних, урочистих позах.
У галереї скульптурних шедеврів єгипетських майстрів — портрет Нефертіті у високому головному уборі. Скульптор передав витончені риси обличчя, величавість і вишуканість єгипетської цариці, образ якої став символом жіночої краси. Фото 3
А тепер ознайомимося з мистецтвом античної Греції — наймогутнішої цивілізації стародавнього світу. Греки в усьому шукали красу і гармонію, тому досягли досконалості в архітектурі, скульптурі, декоративному мистецтві тощо. Із середовища ремісників поступово видокремлюються зодчі, скульптори, живописці. Фото 4
На честь богів у центрі міст-полісів греки будували величні, пропорційні храми, які служили місцем зібрань усіх городян. Архітектурні споруди оздоблювалися колонами, статуями, багатофігурними рельєфами.
Майдани прикрашалися статуями з дерева, бронзи, мармуру. Зображуючи реальних людей, античні скульптори вражали своїм умінням детально відтворювати зовнішність, пропорції фігури й рухи портретованих. У всесвітньо відомих скульптурних образах — юних і прекрасних дів чи струнких мускулистих атлетів, переможців Олімпійських ігор — грецькі митці втілювали ідеали краси людини.
Декоративне мистецтво греків яскраво втілилося у розписах ваз — кубків, амфор, кратерів та інших керамічних виробів різної форми. На них у силуетних зображеннях відтворювалися сцени з життя богів, героїв і звичайних греків. Майстри використовували червону глину — теракоту (після випалювання в печі вона набувала яскравого юно-коричневого кольору). Розписували вази чорним лаком, секрет якого досі не розгаданий. Такі вази називали чорнофігурними. Із часом майстри стали замальовувати тло, лишаючи червоні зображення. Такі вироби отримали назву червонфігурних. Фото7
На кримському узбережжі Чорного моря, а також на Півдні України, у гирлах Дніпра та Бугу грецькі купці-мореплавці заснували античні міста колонії Херсонес (сучасний Севастополь) Фото8, Пантікапей (нині — Керч) Фото9, Ольвію. Вони успадкували мистецькі традиції Великої Еллади.
Проте ще задовго до традицій античності й слов'янства на теренах сучасної України, а також інших країн існувала унікальна Трипільська культура. Фото10 Ці предки слов'ян створили землеробську цивілізацію, засновували великі міста.
І що ж такого дивного в тих «трипільцях»? Високого рівня в них досягло гончарство. Трипільська кераміка (зокрема посуд) за майстерністю виготовлення і багатством розпису вирізнялася з-поміж виробів інших народів того часу надзвичайною досконалістю.
Збереглося багато схематичних статуеток домашніх тварин, а також Богині-Матері — символу родючості.
Віднайдено й оригінальні глиняні «біноклі». Як вважають дослідники, вони служили для того, щоб під час обрядів святою водою поїти землю, імітуючи рясний дощ.
Трипільському розпису притаманні оригінальні візерунки зі складною символікою, що поєднувала реальне з вигаданим, міфологічним: солярні знаки (знаки сонця), «спіраль часу», що символізує неперервність змін дня і ночі, пір року. Згадані образи та символи відображали гармонійну картину світу наших пращурів.
71 Пофантазуйте і спробуйте пояснити походження трипільських «біноклів», символів на керамиці.
Фото 11
традиції трипільців-керамістів залишли глибокі сліди в культурі слов'ян. Деякі трипільські символи у стилізованому вигляді збереглися на візерунках українських вишивок, писанок, кераміки.
Мистецтво стародавніх культур і цивілізацій мало величезний вплив на подальший розвиток художньої творчості, Прекрасні творіння античних архітекторів і скульпторів називають класичними— тобто зразковими, їх наслідували митці наступних епох. фото 12
5. Практичне завдання І. Варіант.
Намалюйте біноклевидну посудину трипільської культури. Прикрасьте її одним із запропонованих варіантів орнаменту: 1 — рослинний;2 — зооморфний (тобто із зображенням тварин) фото 13
2. Варіант.
Намалюйте старовинні музичні інструменти — сопілку та ріп Прикрасьте їх орнаментами зі стилізованих рослинних або тваринних форм. фото 14
6. Підсумок уроку
1. Розкажіть про особливості архітектурних споруд Єгипту.
2. Які канони зображення людини виникли в мистецтві Єгипту?
3. Назвіть види мистецтва, поширені у Стародавній Греції.
4. У чому полягає оригінальність трипільської кераміки? Розкажіть про її особливості, спираючись на ілюстрації, уміщені в підручнику.
7. Домашнє завдання. Здійсніть віртуальні екскурсії до музеїв Трипільської культури на Київщині (наприклад, «Прадавня Аратта — Україна»: http://arattaukraine.com/sacred_ua.php?id=41).