Урок "Мистецтво Стародавньої Греції"

Про матеріал
Урок в 6 класі з теми "Мистецтво Стародавньої Греції". До архіву входить план уроку, презентація та завдання для роботи в групах
Перегляд файлу

АРХІТЕКТУРА

  1. Які пам’ятки уславили архітектуру Давньої Греції?
  2. Порівняйте єгипетські піраміди і Парфенон. Яке враження викликають у вас ці пам’ятки архітектури.
  3. Проведіть уявну екскурсію Акрополем.

 

СКУЛЬПТУРА

  1. Якими намагалися зобразити богів і людей скульптори Давньої Греції?
  2. Оберіть одну зі статуй, назвіть зображеного героя та автора скульптури.
  3. Поміркуйте, чому давньогрецькі скульптори прославляли людей.

 

ТЕАТР

  1. У чому особливості давньогрецького театру?
  2. Порівняйте давньогрецький театр і сучасний. Знайдіть спільні й відмінні риси.
  3. Які види вистав існували у Давній Греції.
Перегляд файлу

   Тема. Мистецтво Стародавньої Греції. Практичне заняття 8.

Мета: показати особливості грецької архітектури, скульптури, живопису, відзначити своєрідність побуту стародавніх греків;простежити вплив давньогрецького   мистецтва на розвиток культури інших народів,на основі раніше отриманих знань і опорних умінь у новій навчальній ситуації вчити учнів самостійно вирішувати проблемно-пізнавальні завдання, публічно представляти результати індивідуальної та колективної творчої діяльності, освоювати складніші способи вивчення історичного минулого; формувати та розвивати в учнів дослідницькі уміння, навички пошуково – дослідницької роботи (виявлення проблем, збір інформації), спостережливість, уміння висувати гіпотези, узагальнювати, розвивати    аналітичне мислення; сприяти підвищенню особистої впевненості у кожного учасника проекту; забезпечити механізм розвитку критичного мислення дітей, уміння шукати шляхи  вирішення проблеми.; виховувати почуття любові до історії.

Очікувані результати:

скласти уявлення про мистецтво Стародавньої греції;

розкрити процес становлення театрального мистецтва та літератури в Давній Греції, розповісти про історію виникнення й особливості основних театральних жанрів – трагедії та комедії.

удосконалювати навички роботи з підручником, складання узагальнювальних таблиць;

усвідомлювати вплив давньогрецького мистецтва на культуру інших народів

Тип уроку: урок формування предметних умінь і навичок учнів.

Форма проведення: практичне заняття.

                                                              Хід уроку.

І.  Організаційний момент

ІІ.  Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку.

Значне місце у світовій культурі посідає культура Греції класичного періоду. У 5–4 ст. до н. е. грецьке мистецтво досягло найвищого розвитку. У ньому яскраво відбилися розквіт рабовласницької демократії, звичаї, погляди, пристрасті вільних еллінів. Грецьке мистецтво того часу прийнято називати класичним, тобто зразковим.

ІІІ. Актуалізація навчальної діяльності учнів. (Фаза актуалізації)

Асоціативний кущ

1.Знайдіть ключовий термін у записі теми уроку. Поставте запитання до цього слова.

2. Що означає цей термін?

3.Які асоціації викликає у вас цей термін?

Дошка запитань.

Що ви чекаєте дізнатися сьогодні на уроці?

Учням пропонується скласти запитання, які записуються на дошці.

1. У чому своєрідність архітектури давніх греків? Які пам’ятки уславили архітектуру Давньої Греції?

2. Які найвидатніші твори давньогрецької скульптури?

3. Як виник грецький театр? Які вистави грали в грецькому театрі?

ІV. Виконання практичної частини уроку. (Фаза побудови знань)

Робота в групах.

АРХІТЕКТУРА

  1.   Які пам’ятки уславили архітектуру Давньої Греції?
  2.   Порівняйте єгипетські піраміди і Парфенон. Яке враження викликають у вас ці пам’ятки архітектури.
  3.   Проведіть уявну екскурсію Акрополем.

СКУЛЬПТУРА

  1.   Якими намагалися зобразити богів і людей скульптори Давньої Греції?
  2.   Оберіть одну зі статуй, назвіть зображеного героя та автора скульптури.
  3.   Поміркуйте, чому давньогрецькі скульптори прославляли людей.

ТЕАТР

  1.   У чому особливості давньогрецького театру?
  2.   Порівняйте давньогрецький театр і сучасний. Знайдіть спільні й відмінні риси.
  3.   Які види вистав існували у Давній Греції.

V.Узагальнення та систематизація знань учнів (Фаза консолідації)

  1. Вправа “Знайди помилку”

VІ. Підведення підсумку уроку.

  1. Робота із запитаннями на дошці (чи здійснилися очікування)

«Сьогодні я дізнався (дізналася)…, навчився (навчилася)…я думаю, що...».

VІІ. Домашнє завдання

1. Опрацювати матеріал §

 

 


Архітектура

Інформаційна картка.

Найяскравішим свідченням розквіту архітектури Давньої Греції були храми. Досягнення давньогрецьких митців - новий тип храмової споруди, яка стала центром найважливіших подій суспільного життя. Храми розташовували в центрі акрополя чи міської площі. Грецькі храми мали прямокутну форму й були з усіх боків оточені колонами. Колони будували в кількох стилях. Найдавнішими були доричні колони, які уособлювали мужній та войовничий характер дорійців, - вони були важкими та масивними. Верхня частина колони мала вигляд круглої подушки й накладеної на неї важкої плити. Колони іншого стилю - іонічного - ошатні й стрункі. їм притаманна легкість, витонченість, примхливість ліній. Верхня частина колони прикрашена двома великими завитками. Пізніше з’являються колони коринфського стилю: іще вишуканіші, з верхньою частиною, схожою на кошик з квітами. Греки прикрашали колонами не тільки храми, а й театри, гімнасії, палестри. Іноді в невеликих храмах колони замінювали скульптурами жіночих фігур (дівчат у довгих, прикрашених сукнях). Такі колони називають каріатидами.

Одним з найвідоміших храмів Давньої Греції був храм Артеміди в Ефесі на узбережжі Малої Азії (нині Туреччина), збудований у 6-5 ст. до н. е. Його вважали одним із семи чудес світу. Завширшки храм Артеміди простягався на 51 м, а завдовжки - на 105 м. Висота храму з колонами -18 м.

Храм прикрашали 127 колон. У 356 р. до н. е. храм було спалено мешканцем Ефеса Геростратом, який хотів увічнити своє ім’я в історії за будь-яку ціну. Тож вислів Геростратова слава означає - ганебна слава.

Храм Артеміди в Ефесі. Реконструкція.

Найяскравішою архітектурною пам’яткою Давньої Греції став комплекс будівель на афінському Акрополі. Після перемоги над персами тут почалося велике будівництво. Ініціатором його став Перікл. Він залучив до будівництва свого друга Фідія, і за короткий час було споруджено цілий комплекс будівель, який став символом розквіту та могутності Афін.

Мармурові сходи вели до парадних воріт Акрополя, які називалися Пропілеї. Ліворуч розташовувалася картинна галерея - пінакотека. Праворуч від Пропілей стояв храм Ніки - богині перемоги, скульптуру якої афіняни позбавили крил задля того, щоб перемога ніколи не залишала місто.

Центральною спорудою Акрополя був храм Парфенон. Його будували як пам’ятник перемоги греків над персами і як символ могутності Афінської держави. Він розташований на верхній терасі Акрополя, на висоті 150 м над рівнем моря. Його було видно навіть з кораблів, які підходили до Афін. Храм будували архітектори Іктін та Каллікрат. Прямокутний у плані храм оточували 46 колон. Оздоблювали його 92 зображення різних сцен з міфів і рельєф, присвячений іграм на честь Афіни (так звані великі Панафінейські ігри). У храмі встановили грандіозну статую богині Афіни, яку виготовив Фідій із золота та слонової кістки. У центрі Акрополя височіла грандіозна фігура Афіни в золотому обладунку роботи Фідія.

1. Сучасний вигляд Парфенона. 2. Каріатиди Ерехтейона.

 Афінський акрополь (сучасні фото)

 

 Храм Ніки

Парфенон (сучасне фото)

Храм Ерехтейон (сучасне фото)

 

Ще один храм Акрополя - Ерехтейон, за легендою, збудовано на місці суперечки Афіни та Посейдона за владу над Афінами. Південний бік храму прикрашають шість мармурових фігур дівчат-каріатид.

Запитання.

  • Які споруди зводили давні греки?
  • Подивіться на єгипетські піраміди і Парфенон.Яке враження викликають у вас піраміди, а яке – Парфенон? Які особливості ви б відзначили у грецькому храмі?
  • Портик – відкрите приміщення, дах якого підтримували колони. Подумайте, чому в грецьких містах було багато портиків.Як це пов'язано з кліматом?

Роздивіться ілюстрації та виконайте завдання.

 

1. Визначте, до якого стилю належать зображені колони.

2. Укажіть споруди Акрополя відповідно до цифр.

3. Доберіть слова та словосполучення для розповіді про ці споруди.

 


Скульптура

Інформаційна картка.

Найдавніші скульптурні зображення, виготовлені давньогрецькими майстрами, не надто вражають: їх вирізняє нерухома поза, притиснуті до тіла руки, спрямований уперед погляд. Проте від 5 ст. до н. е. грецька скульптура наближується до реальності. Постаті стають динамічними й анатомічно правильними. Людську красу й досконалість ос,і, що прагнули відтворити грецькі скульптори.

Митці створювали статуї богів та героїв, прикрашали храми рельєфами. Окрім того, у скульптурних зображеннях увічнювали державних діячів або переможців на Олімпійських іграх. Статуї виливали з бронзи або вирізьблювали з мармуру. Найвідомішими скульпторами 5 ст. були Фідій, Мирон та Поліклет. Фідій, як ви вже знаєте, був творцем статуї Зевса Олімпійського, встановленої в храмі Зевса в Олімпії, - одного з чудес стародавнього світу. Йому належать і статуї Афіни, про які йшлося вище.

 

Зразок давньогрецької скульптури 6 ст. до н. е.

Статуї Мирона та Поліклета сповнені життя та руху, їхні твори - зразки перших об’ємних скульптур у грецькому мистецтві, які можна розглядати з різних боків, обходячи навколо. Найвідоміша статуя Мирона «Дискобол»: атлета зображено в момент розмаху перед киданням. «Дорифор» («Списник») - статуя роботи Поліклета. Списника зображено так, що він спирається тільки на одну ногу, інша залишена вільною.

Від 4 ст. до н. е. митці прагнули передати в скульптурі внутрішній світ людини. Найвідомішим скульптором тієї доби був Пракситель. Його талант виявився в тому, що він значно врізноманітнив пози статуй, зробив їх більш легкими й граціозними. Так, у найвідомішій мармуровій статуї Гермеса митець зобразив юнака, який у задумі спирається на стовбур дерева та позирає на немовля Діоніса, якого тримає на руках.

Інша його статуя - Афродіта Кнідська, є зображенням богині, яка, збираючись зайти у воду, скидає одяг на вазу, що стоїть поруч. Уже за тих часів твір вважали найдосконалішою скульптурою.

- Що в матеріалі уроку вразило найбільше? Про що свідчить той факт, що багато грецьких слів є загальновживаними в сучасних мовах?



 

Поліклет. Поранена амазонка

Статуя Зевса з храму в Олімпії — одне з Чудес світу (сучасна реконструкція)

Афіна Парфенос (сучасна реконструкція)

Мірон. Дискобол

Запитання.

1.  На основі тексту й ілюстрацій визначте, якими намагалися зобразити богів і людей скульптори Стародавньої Греції.

 2.Роздивіться статую фараона Рамзеса II. Що спільного між творами давньоєгипетських та давньогрецьких митців, а що їх істотно відрізняє?

3. Чому про грецьку скульптуру 5-4 ст. до н. е. сучасники говорили: «Вона жива, вона дихає, ось-ось щось скаже»?

Роздивіться ілюстрації та виконайте завдання.

1. Чому греки прагнули зображувати людину фізично досконалою? Чим це можна пояснити?

2. Установіть імена скульпторів - авторів зображених нижче статуй.

3. Закінчіть речення і запишіть його в зошит: «Давньогрецькі скульптури прославляли таких людей, як... тому, що... ».

4. прочитайте пункт параграфа й заповніть таблицю за зразком.

 

Ім'я скульптора

Батьківщина майстра

Назва твору

Мірон

Елевтери

«Дискобол»

 

 

 

 


Театр

Інформаційна картка.

Яскрава сторінка життя грецьких міст - театр. Цей вид мистецтва виник із пишних свят - Діонісій, які греки влаштовували на честь Діоніса - бога виноградарства та виноробства. Під час Діонісій виступали хори одягнених у козячі шкури співців, які виконували урочисті пісні - дифірамби. Ці обряди започаткували театральні вистави - трагедії, у перекладі з грецької - «пісня цапів». Діонісії закінчувалися святковими обрядами з піснями, танцями і бенкетами, які називали «комос». Від цього слова походить назва інших вистав - комедій.

Руїни давньогрецького театру

Спочатку не було спеціальних приміщень для вистав, і глядачі розміщалися на схилах пагорбів. Згодом дійства почали відбуватися в спеціально збудованих спорудах - театрах. Місця для глядачів розташовувалися півколом, розділеними проходами. їх називали «театрон», від грецької - дивлюся. Грецькі театри вміщали кілька десятків тисяч глядачів. Театр як споруда складався ще із кількох частин: майданчик - орхестра, де відбувалася вистава, скене - намет для переодягання акторів, на місці якого згодом стали споруджувати постійну будівлю, а на ній вішали декорації. Артисти почали вбиратися в гарні костюми, на обличчя одягали маски - веселу чи сумну - залежно від ролі. Актори носили взуття на високих підборах - котурни, щоб їх можна було побачити здалеку. Акторами були лише чоловіки, які виконували й жіночі ролі.

Театральні маски

Театральні вистави зазвичай відбувалися як змагання, що тривали 2-3 дні, а глядачі вирішували, чия вистава краща. Під час правління в Афінах Перікла біднякам видавали гроші, щоб вони відвідували театр.

Запитання

1. Роздивіться сучасний вигляд одного з найбільших грецьких театрів в Епідаврі на 20 тисяч глядачів. (В Ефесі театр уміщував 60 тисяч осіб).Що спільного має ця споруда із сучасним театром, які відмінності? Чи відповідають тогочасні назви частин театру сучасним?

2.Поміркуйте, чому в Давній Греції театр називали «школою для дорослих», а авторів трагедій - «вождями мудрості».

3. У чому особливості давньогрецького театру? Порівняйте давньогрецький і сучасний театр. Заповніть у зошиті порівняльну таблицю.

 

Давньогрецький театр

Сучасний театр

Спільне

 

Відмінне

 

 

 Роздивіться ілюстрації та виконайте завдання.

1. Визначте відповідно до цифр частини та елементи давньогрецького театру.

2. Роздивіться тогочасні театральні маски. Які почуття, на вашу думку, передавали кожною з масок? Чому ви зробили такі висновки?

3. Про що свідчить зображення сумної та веселої маски, що й сьогодні уособлюють мистецтво театру?

 

 

 

 

 

 

zip
Додано
15 березня 2021
Переглядів
1309
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку