Урок "Мій рідний край - Бердичівська земля" Річка Коденка (Легенда)

Про матеріал

Урок побудовано на основі спостережень за навколишньою природою рідного села Старий Солотвин. Знайомство з легендою про чарівну річку Коденку, яка протікає через село. Стимулюю інтерес учнів до збагачення знань про свій рідний край, сприяю розвитку вміння аналізувати, висловлювати власну думку щодо побаченого і почутого.

Перегляд файлу

Урок

«Мій рідний край – Бердичівська земля»

Річка Коденка (Легенда)

для учнів 2 класу

 

Зінтегровано зміст предметів:  читання

розвиток мовлення

природознавство

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

      

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

      

 

 

     Макарчук Надія Феліксівна

     Вчитель початкових класів

     Старосолотвинська ЗОШ І-ІІІст.

     Бердичівський район

     Житомирська область

Тема Природа рідного краю. Річка Коденка

 

Мета: стимулювати інтерес учнів до збагачення знань про свій рідний край, своє село; сприяти поповненню словникового запасу; удосконаленню навички правильного виразного читання; формуванню пізнавальних, комунікативних, інформаційних, соціальних компетенції та творчої уяви;  сприяти розвитку вміння аналізувати, висловлювати власну думку щодо почутого, самостійно робити висновки; виховувати любов, шанобливе і бережне ставлення до природи.

 

Обладнання: посібник «Мій рідний край – Бердичівська земля» Макарчук Н.Ф., запис композиції «Пори року» П. Чайковського, ілюстрації до легенди «Ріка Коденка», картки для групової роботи та роботи в парах, виставка дитячих малюнків.

Хід уроку:

Уроку передувала екскурсія до річки.

І. Етап орієнтації

1. Ефект несподіванки

– Прослухайте запис «Пори року» П. Чайковського. Розкажіть, що Ви уявляли під час звучання музики.

2. Творча робота над віршем

Жива вода дає життя

Всьому живому в світі.

Якщо живе жива вода,

Тоді земля – у квіті.

– Як ви розумієте зміст першого речення? Чому говорять «жива вода»? Як зрозуміти вислів «земля – у квіті»?

3. Поетична хвилинка. Робота над дикцією

Відтворити вірш, виразно прочитати, запам’ятати.

 Немов синя ………                 Відповідь:  Немов синя стрічка,

 Тихо плине ……… .    Тихо плине річка.

 І сонцю ……………,    І сонцю посміхається,

 Хмаринки в ній ……. .    Хмаринки в ній купаються.

– Відшукайте у вірші порівняння.

– Як ви розумієте зміст останнього речення?

– Які слова римуються?

ІІ. Етап цілепокладання

– Отже, про що ми будемо говорити на уроці? Чому?

– Сьогодні на уроці ми познайомимося з легендою «Ріка Коденка».

ІІІ. Етап цілереалізації

1. Мовна розминка

– Поговоримо про річечку словами-назвами предметів.

(Наприклад: річка, русло, береги, вода, лебеді, верби, латаття, риби тощо)

– Додамо до слова річка слова, які називають ознаки предметів.

(Наприклад: чарівна, мальовнича,сумна, добра, щедра, ласкава, холодна, зажурена, небезпечна)

– Коли річка сумна? Чому щедра?

– Як зрозуміти небезпечна?..

– Яку дію виконує річечка?

(Наприклад: біжить, плине, плаче, сумує, тече, жартує, співає, хлюпоче, переливається тощо)

– Як зрозуміти річка жартує?

– Про що вона співає?

– Коли плаче? Чому?

– Що ще може плакати? Як? Хто може плакати? Чому?

2. Словникова робота. «Сенкан»

На партах – ілюстрації до тексту. З виділеного предмета скласти «Сенкан» (Вода, лебеді, верба, дівчинка, струмочок, краплини, будиночок тощо)                                                                                     

Наприклад:         

Вода

холодна,темна

тече, плине, біжить

Швидко тече холодна вода

Життя

Верба

сумна, висока

похилилась, зажурилась, плаче

Сумна верба похилилась над водою

Символ

 

– Чому вода – життя?

– Чому верба – символ?

3. Знайомство з текстом. Читання тексту вчителем

4. Перевірка розуміння змісту

– Який це твір за жанром?

– Про що в ньому розповідається?

– Яким був струмок?

– Що допомогло струмку стати більшим?

– Звідки потрапили краплинки в струмок? Як?

– З ким дружив струмок? Чому?

– Що сталося зі струмком?

5. Читання тексту учнями в голос «з передачею»

6. Вибіркове читання. Робота в парах

Картки із завданнями на партах. На картках:

  1. Відшукати і прочитати опис струмка та його роботу
  2. Зачитати опис дівчинки
  3. Відшукати і прочитати, чому річку назвали Коденкою
  4. Чим зачаровує перехожих річка?

7. Читання діалогу

8. Робота в групах

А. Створити словосполучення за змістом тексту. Зачитати

     1 група       2 група

         Голос (який?)……….            Краплини (що зробили?)……………...

         Сонечко (яке?)………              Струмок (що зробив?)…………………

         Хмари (які?)…………              Блискавиці (що зробили?)…………….

         Дощ (який?)…………              Жителі (що роблять?)………………….

     3 група

          Утворилось (що?)…………..

           Помандрую (куди?)………...

           Припікало (що?)……………

           Працював (як?)……………..

Б. Творче завдання. Скласти розповідь

1 група:  Про що попросила б річка, якби вміла говорити?

2 група:  Як ми можемо допомогти річці і її мешканцям?

3 група:  Чому плаче річка?

9. Колективне створення презентації-легенди із ілюстрацій

ІV. Підведення підсумків

1. Поставити запитання товаришам за змістом легенди

2. Дати відповідь на запитання вчителя:

– Чим сподобалась вам легенда?

– Що нового дізналися?

– Як би Ви продовжили її?

V. Домашнє завдання

Дізнатися у батьків і розповісти про цікаві сімейні традиції, пов’язані з річкою Коденкою

 

 

 Ріка Коденка

(Легенда)

 

Поміж густих заростів очерету почувся дивний голос:

– Ох і тісно, тісно мені тут!

Розштовхуючи бадилля і куски глини, просочувались прозорі холодні краплини маленького струмка. Він дуже хотів побачити світ, помандрувати, але води у ньому було замало. Припікало яскраве сонечко, пустун вітерець каламутив краплини води, а струмку все було байдуже.

– Ось підросту і помандрую в світ широкий.

Та раптом небо закрили темні хмари, замигтіли блискавиці, розірвав небо гуркіт грому, і полив рясний дощ. Краплини заграли, заіскрились у струмку, заспівали:

– Ой, як гарно в нас було в Тетереві!

– А ще краще в нас у Дніпрі!

– Що у вас… От у Чорнім морі в нас!

– А невже, невже у нас погано? – засмучено заплескотів струмок.

– Хороше! – пролопотіли краплини, – Але ти такий малий іще. Тобі потрібно підрости. Ми тобі допоможемо.

– А що то Тетерів, Дніпро?

– Великі красиві ріки, тобі далеко до них.

Кожен день наш струмок працював іще з більшою силою. Розмивав береги, розширював русло. А вночі милувався, як в його водах купаються блакитні зорі та яскравий місяць. Вранці ж знову брався до роботи. Все швидше й швидше ніс струмок свої води. Вже й дітлахи прибігали поплескатися, перестрибували з берега на беріг, пускали паперові кораблики. І весело тоді ставало струмку, хороше. А найбільше подобалась йому дівчинка Орися з блакитними, як його краплини, очима та жовтим, як стигле колосся, волоссям, з дзвінким веселим сміхом. Вона завжди щось цікаве розповідала. Хороше було їм разом.

– Сьогодні я прийшла востаннє до тебе. Моя сім’я переїздить до сусіднього села Кодні, як лагідно називає моя мама Коденка. Більше ми з тобою не побачимося, – сумно проказала дівчинка.

– Побачимось! Обов’язково побачимось! Я примчу до тебе!

З тих пір струмок почав ще швидше розмивати береги, рости і ставати вже красивою річкою. Гнав вітер хвилі, а вони шепотіли: «Коденка, Коденка, Коденка!» Рибалки на березі чули це і дивувались.

– Що це? Який чарівний спів!

І почали називати річечку Коденкою. А вона все більшала і швидше несла свої води вперед. Вже і до Кодні дісталась, а їй все мало, адже світ безмежний і так вабить.

Ось так із маленького струмка утворилась красива мальовнича річка Коденка, яка протікає через чарівне село Старий Солотвин і несе свої чисті води до річки Тетерів, а далі високими Дніпровськими порогами до Чорного моря.

На річці милує око перехожих Мисливський острів з навісною дорогою. А стрункі берізки й зараз шепочуть цікаві історії. Замість паперових корабликів плавають тепер на річці білі красені лебеді, повесні із маленькими лебедятами. І всі жителі села пишаються своєю чарівною річкою Коденкою.

      Н. Ф. Макарчук

 

 

 

 


 

 

 

 

 

doc
Додано
11 лютого 2018
Переглядів
1378
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку