Урок побудовано на основі спостережень за навколишньою природою рідного села Старий Солотвин. Знайомство з легендою про чарівну річку Коденку, яка протікає через село. Стимулюю інтерес учнів до збагачення знань про свій рідний край, сприяю розвитку вміння аналізувати, висловлювати власну думку щодо побаченого і почутого.
Урок
«Мій рідний край – Бердичівська земля»
Річка Коденка (Легенда)
для учнів 2 класу
Зінтегровано зміст предметів: читання
розвиток мовлення
природознавство
Макарчук Надія Феліксівна
Вчитель початкових класів
Старосолотвинська ЗОШ І-ІІІст.
Бердичівський район
Житомирська область
Тема Природа рідного краю. Річка Коденка
Мета: стимулювати інтерес учнів до збагачення знань про свій рідний край, своє село; сприяти поповненню словникового запасу; удосконаленню навички правильного виразного читання; формуванню пізнавальних, комунікативних, інформаційних, соціальних компетенції та творчої уяви; сприяти розвитку вміння аналізувати, висловлювати власну думку щодо почутого, самостійно робити висновки; виховувати любов, шанобливе і бережне ставлення до природи.
Обладнання: посібник «Мій рідний край – Бердичівська земля» Макарчук Н.Ф., запис композиції «Пори року» П. Чайковського, ілюстрації до легенди «Ріка Коденка», картки для групової роботи та роботи в парах, виставка дитячих малюнків.
Хід уроку:
Уроку передувала екскурсія до річки.
І. Етап орієнтації
1. Ефект несподіванки
– Прослухайте запис «Пори року» П. Чайковського. Розкажіть, що Ви уявляли під час звучання музики.
2. Творча робота над віршем
Жива вода дає життя
Всьому живому в світі.
Якщо живе жива вода,
Тоді земля – у квіті.
– Як ви розумієте зміст першого речення? Чому говорять «жива вода»? Як зрозуміти вислів «земля – у квіті»?
3. Поетична хвилинка. Робота над дикцією
Відтворити вірш, виразно прочитати, запам’ятати.
Немов синя ……… Відповідь: Немов синя стрічка,
Тихо плине ……… . Тихо плине річка.
І сонцю ……………, І сонцю посміхається,
Хмаринки в ній ……. . Хмаринки в ній купаються.
– Відшукайте у вірші порівняння.
– Як ви розумієте зміст останнього речення?
– Які слова римуються?
ІІ. Етап цілепокладання
– Отже, про що ми будемо говорити на уроці? Чому?
– Сьогодні на уроці ми познайомимося з легендою «Ріка Коденка».
ІІІ. Етап цілереалізації
1. Мовна розминка
– Поговоримо про річечку словами-назвами предметів.
(Наприклад: річка, русло, береги, вода, лебеді, верби, латаття, риби тощо)
– Додамо до слова річка слова, які називають ознаки предметів.
(Наприклад: чарівна, мальовнича,сумна, добра, щедра, ласкава, холодна, зажурена, небезпечна)
– Коли річка сумна? Чому щедра?
– Як зрозуміти небезпечна?..
– Яку дію виконує річечка?
(Наприклад: біжить, плине, плаче, сумує, тече, жартує, співає, хлюпоче, переливається тощо)
– Як зрозуміти річка жартує?
– Про що вона співає?
– Коли плаче? Чому?
– Що ще може плакати? Як? Хто може плакати? Чому?
2. Словникова робота. «Сенкан»
На партах – ілюстрації до тексту. З виділеного предмета скласти «Сенкан» (Вода, лебеді, верба, дівчинка, струмочок, краплини, будиночок тощо)
Наприклад:
Вода холодна,темна тече, плине, біжить Швидко тече холодна вода Життя |
Верба сумна, висока похилилась, зажурилась, плаче Сумна верба похилилась над водою Символ |
– Чому вода – життя?
– Чому верба – символ?
3. Знайомство з текстом. Читання тексту вчителем
4. Перевірка розуміння змісту
– Який це твір за жанром?
– Про що в ньому розповідається?
– Яким був струмок?
– Що допомогло струмку стати більшим?
– Звідки потрапили краплинки в струмок? Як?
– З ким дружив струмок? Чому?
– Що сталося зі струмком?
5. Читання тексту учнями в голос «з передачею»
6. Вибіркове читання. Робота в парах
Картки із завданнями на партах. На картках:
7. Читання діалогу
8. Робота в групах
А. Створити словосполучення за змістом тексту. Зачитати
1 група 2 група
Голос (який?)………. Краплини (що зробили?)……………...
Сонечко (яке?)……… Струмок (що зробив?)…………………
Хмари (які?)………… Блискавиці (що зробили?)…………….
Дощ (який?)………… Жителі (що роблять?)………………….
3 група
Утворилось (що?)…………..
Помандрую (куди?)………...
Припікало (що?)……………
Працював (як?)……………..
Б. Творче завдання. Скласти розповідь
1 група: Про що попросила б річка, якби вміла говорити?
2 група: Як ми можемо допомогти річці і її мешканцям?
3 група: Чому плаче річка?
9. Колективне створення презентації-легенди із ілюстрацій
ІV. Підведення підсумків
1. Поставити запитання товаришам за змістом легенди
2. Дати відповідь на запитання вчителя:
– Чим сподобалась вам легенда?
– Що нового дізналися?
– Як би Ви продовжили її?
V. Домашнє завдання
Дізнатися у батьків і розповісти про цікаві сімейні традиції, пов’язані з річкою Коденкою
Ріка Коденка
(Легенда)
Поміж густих заростів очерету почувся дивний голос:
– Ох і тісно, тісно мені тут!
Розштовхуючи бадилля і куски глини, просочувались прозорі холодні краплини маленького струмка. Він дуже хотів побачити світ, помандрувати, але води у ньому було замало. Припікало яскраве сонечко, пустун вітерець каламутив краплини води, а струмку все було байдуже.
– Ось підросту і помандрую в світ широкий.
Та раптом небо закрили темні хмари, замигтіли блискавиці, розірвав небо гуркіт грому, і полив рясний дощ. Краплини заграли, заіскрились у струмку, заспівали:
– Ой, як гарно в нас було в Тетереві!
– А ще краще в нас у Дніпрі!
– Що у вас… От у Чорнім морі в нас!
– А невже, невже у нас погано? – засмучено заплескотів струмок.
– Хороше! – пролопотіли краплини, – Але ти такий малий іще. Тобі потрібно підрости. Ми тобі допоможемо.
– А що то Тетерів, Дніпро?
– Великі красиві ріки, тобі далеко до них.
Кожен день наш струмок працював іще з більшою силою. Розмивав береги, розширював русло. А вночі милувався, як в його водах купаються блакитні зорі та яскравий місяць. Вранці ж знову брався до роботи. Все швидше й швидше ніс струмок свої води. Вже й дітлахи прибігали поплескатися, перестрибували з берега на беріг, пускали паперові кораблики. І весело тоді ставало струмку, хороше. А найбільше подобалась йому дівчинка Орися з блакитними, як його краплини, очима та жовтим, як стигле колосся, волоссям, з дзвінким веселим сміхом. Вона завжди щось цікаве розповідала. Хороше було їм разом.
– Сьогодні я прийшла востаннє до тебе. Моя сім’я переїздить до сусіднього села Кодні, як лагідно називає моя мама Коденка. Більше ми з тобою не побачимося, – сумно проказала дівчинка.
– Побачимось! Обов’язково побачимось! Я примчу до тебе!
З тих пір струмок почав ще швидше розмивати береги, рости і ставати вже красивою річкою. Гнав вітер хвилі, а вони шепотіли: «Коденка, Коденка, Коденка!» Рибалки на березі чули це і дивувались.
– Що це? Який чарівний спів!
І почали називати річечку Коденкою. А вона все більшала і швидше несла свої води вперед. Вже і до Кодні дісталась, а їй все мало, адже світ – безмежний і так вабить.
Ось так із маленького струмка утворилась красива мальовнича річка Коденка, яка протікає через чарівне село Старий Солотвин і несе свої чисті води до річки Тетерів, а далі високими Дніпровськими порогами до Чорного моря.
На річці милує око перехожих Мисливський острів з навісною дорогою. А стрункі берізки й зараз шепочуть цікаві історії. Замість паперових корабликів плавають тепер на річці білі красені лебеді, повесні – із маленькими лебедятами. І всі жителі села пишаються своєю чарівною річкою Коденкою.
Н. Ф. Макарчук