Повторити пройденийматеріал,
систематизувати набутті знання, підкреслити професійну спрямованість і міжпредметні зв'язки по темі, розглянути задачі практичного змісту.
Цілі уроку: Навчальна: повторити пройдений матеріал, систематизувати набутті знання, підкреслити професійну спрямованість і міжпредметні зв’язки по темі, розглянути задачі практичного змісту. Розвиваюча: розвивати в учнів логічне мислення, уміння аналізувати навчальний матеріал, застосовувати набуті знання при виконанні практичних завдань. Виховна: виховувати в учнів працелюбність, інтерес до предмета, влучність міркувань.
Характеристика уроку. Тип уроку; узагальнююче повторення Обладнання; таблиці, макети тіл обертання і многогранниківкартки – завдання професійної спрямованостіметодична розробка « Задачі практичного змісту»методична розробка «Професійна спрямованість у викладанні математики»Форми проведення:групова роботапрезентація практичних робіт (макетів геометричних фігур, задач професійної спрямованості), математична вікторина, доповіді учнів.
Хід уроку 1. Організаційний момент;2. Актуалізація опорних знань та мотивація навчальної діяльності;3. Відповіді на запитання учителя, заповнення карток;4. Доповіді учнів по темі «Геометричні фігури в повсякденному житті»5. Розв'язування задач професійної спрямованості і практичного змісту. Презентація задач професійного змісту групами від різних професій.6. Доповідь учителя про міжпредметні з’язки7. Підведення підсумків уроку і оголошення оцінок; 8. Домашнє завдання.
Задачі професійної спрямованості( для спеціальності електромонтер )1. Кабель складається з чотирьох жил, кожна з яких має діаметр 4мм. Знайти діаметр кабелю, якщо товщина ізоляції 1 мм. Визначити площу поверхні відрізка кабелю довжиною 1м.2. Скільки мідного дроту діаметром 5мм можна прокатати зі злитка об'ємомо0,5м ?
Задачі професійної спрямованості(для спеціальності - електромонтер)3. Термосифонний фільтр являє собою вертикально розміщений циліндр, приєднаний з допомогою трубок до бака трансформатора. Знайти діаметр дна і висоту фільтра,якщо його бічна поверхня s, а об 'єм V°.4. Кабельний колектор прямокутного перерізу має розміри 2300×2400×30000мм2 . Знайти площу поверхні колектора.5. Циліндрична стальна шайба для редуктора-вентиляторатепловоза має такі розміри : зовнішній діаметр 8см,внутрішній діаметр 1,2см, висота шайби 1,5см. Визначити об'єм шайби.
Задачі професійної спрямованості(для спеціальності будівельник).1. При нагріванні тіла розширюються. Тіла збільшують свою первісну довжину. Коефіцієнти лінійного розширення відповідно рівні: цегли – 0,000005, скла – 0,00001, фарфору – 0,000008, цементу – 0,000014. Записати коефіцієнти як степінь.2. Стальний канат діаметром 20 мм накручений в один шар на барабан під'ємноі машини діаметром в 2,5 м. Скількі витків треба накрутити на барабан, щоб кінець каната досягнув глибини шахти в 400м.
Задачі професійної спрямованості( для спеціальності будівельник).3. Залізобетонна панель має розмір 600см × 120см × 22см, По всій довжині - 6 циліндричних отворів, діаметр яких 14см. Знайдіть масу панелі, якщо густина матеріалу 2,5т/м34. Кусок металу массою 69гр. має об'єм на 10 см3 меньше другого куска металу массою 110гр. Визначити густину обох кусків металу знаючи, що густина першого на 0,4гр /см3 більше ніж другого.
Задачі професійної спрямованості(для спеціальності будівельник) .5. Скільки фарби потрібно для фарбування зовнішній поверхні 100 відер у вигляді конусу. якщо діаметр відер 25см і 30 см, яка становить 27,5см і якщо на 1м2 потрібно 150 г оліфи.6. Скільки покрівельного заліза потрібно для покриття даху вежі, яка має форму шестикутної правильної піраміди зі стороною основи 1,2м, якщо грані нахилені до площини основи під кутом600.
Міжпредметні зв'язки. Зв'язок математики зі спецтехнологією кухарів. Задача №2 Ціна одного кілограма цукерок знизилася на 2,4 гривень, що складає 15% ціни. Скільки коштував кілограм цукерок до зниження?Задача №3 За 5кг крупи і 4кг борошна заплатили 60 гривень. Скільки коштує 1кг борошна і 1кг крупи якщо, 3 кг крупи дорожчі за 2 кг борошна на 14 гривень.
Міжпредметні зв'язки. Зв'язок математики зі спецтехнологією кухарів Задача №4 Контейнер для овочів з (кришкою) має форму прямокутного паралелепіпеда. Сторони його основи відносяться 1 : 2, а площа поверхні дорівнює 108см2. Якими мають бути розміри контейнера, щоб його об'єм був найбільшим? V = a × b ×h h S = Sбіч + 2 × Sосн b Sосн = a × b a
Міжпредметні зв'язки. Зв'язок математики з фізикою. Задача №1 Яку силу треба прикласти до вагону масою 8т так, щоб утримати його в рівновазі на рельсовому шляху, нахиленому до обрію під кутом 0,50 ?Задача №2 Знайдіть граничне навантаження, що може витримати латунний дріт, якщо діаметр його поперечного перерізу 2,5мм, а граничне навантаження для латуні при розтягуванні становить 65 кг/мм2
Міжпредметні зв'язки. Зв'язок математики з фізикою. Задача №3 Сталевий дріт діаметром 5 мм мас межу міцності 85кг/мм2 Пpu якій масі вантажу Q дpiт може розірватися?Задача №4 На кожен квадратний сантиметр площі поршня парової машини пара давить із силою 85 Н. Обчислите силу, з якою пара давить на весь поршень діаметром 420 мм.
Міжпредметні зв'язки. Зв'язок математики з фізикою. Задача №5 Зовнішня окружність основи заводської труби має довжину 12,56 м, товщина труби 50см. Який тиск чинить труба на основу, якщо її маса 350 т?Задача №6 Двa прожектори розташовані один напроти іншого на прямолінійних паралельних протилежних берегах ріки. Відстань між прожекторами дорівнює 12 км. Прожектори можуть висвітлювати місцевість у радіусі 10 км кожний. Чому дорівнює площа поверхні ріки, освітлюваної цими прожкторами?
Міжпредметні зв'язки. Зв'язок математики з кресленням. Задача №2 На малюнку показаний нераціональний (а) і раціональний (b) розкрій сталевої смуги при виготовленні заготівки АFЕDСВ для деталей комбайна. Підрахуйme, скільки погонних метрів смуги буде зекономлено при виготовленні 200 заготівок (виміри на малюнку дані в міліметрах).
Міжпредметні зв'язки. Зв'язок математики з кресленням. Задача №3 На малюнку дані прямі АВ й СD, що перетинаються за межами аркуша в деяцй точці М, і прямі ЕF й GH, що також перетинаються поза кресленням у деякій точці N. Як знайти довжину відрізка МN, кінцями якого служать точки М и N перетину даних прямих а також середину цього відрізка?
Міжпредметні зв'язки. Зв'язок математики з кресленням. Задача №4 На малюнку зображений навантажувальний кран, стріла ВС якого дорівнює 9м і може мати максимальне відхилення від вертикальної колони АB на кут 64°. Знайдіть радіус дії крана (відстань від вантажу до вертикальної колони).
Задачі практичного змісту по темі: Паралельні прямі. Ознаки паралельності прямих. Задача №1 На плані селища (мал. 1) вулиці АВ й DC паралельні, вулиці АВ й FE становлять кут α, a вулиці EF й AD— кут β. Знайдіть кути, які утворять вулиці AD й АВ, AD й DC. Знайдіть кути, які утворять вулиці AD й AB,AD й DCВідповідь: З малюнка видно, що ∟ DAB = 1800 – (α + β). Так як АВ║DC, то ∟ BAD + ∟ ADС =1800, звідти ∟ ADС = 1800 - ∟ BAD = α + β.
Задачі практичного змісту по темі: Паралельні прямі. Ознаки паралельності прямих. Задача №2 У місті 10 вулиць паралельні одна одній, а 10 інших вулиць перетинають їх під прямим кутом. Яке найменше число поворотів може мати замкнутий маршрут, що проходить через всі перехрестя?Відповідь: Легко привести приклад, коли поворотів 20. Доведемо, що менше 20 поворотів бути не може. Розглянемо 10 вулиць якого-небудь одного напрямку. Якщо маршрут проходить по всіх цих вулицях то на кожній з них є не менш двох поворотів маршруту, і все доведено. Якщо ж найдеться така вулиця по якій маршрут не проходить зовсім, то він повинен проходити по всім десятьох перпендикулярним вулицям. До них, ми можемо застосувати те ж саме міркування.
Задачі практичного змісту по темі: Паралельні прямі. Ознаки паралельності прямих. Задача №3 По одну сторону шосе q перебувають два селища. Потрібно прокласти залізничну лінію L , паралельну шосе й таку щоб сума відстаней від цих селищ до неї буланайменшою. (Залізничну лінію й шосе прийняти за прямі, селища - за точки.)
Відповідь: Проведемо пряму p┴q і спроектуємо точки А и В на пряму р Буквами A1 й В1 позначимо проекції точок А і В на пряму р. Проведемо пряму l║q і відзначимо точку М перетину прямих і р. Якщо М лежить між A1 й В1 то сума відстаней від точок А и В до l дорівнює А1 М + B1 М = А1 В1 (всі розглянуті довжини її відрізків додатні). Якщо точка М лежить на продовженні відрізка А1 В1 то A1 M + B1 M > A1 В1 Таким чином, будь-яка пряма l, паралельна прямій q, яка проходить між точками А і В, є шуканою прямою.
Задачі практичного змісту по темі: Паралельне перенесення. Задача №1 Між пунктами А і В протікає ріка (берега її приймаємо за паралельні прямі а й b). У якому місці ріки варто побудувати міст, щоб шлях від А до В був найкоротшим? (Міст перпендикулярний берегу ріки.)Рішення зображене на малюнку:
Задачі практичного змісту по темі: Паралельне перенесення. Задача №2 Населені пункти А и В розділені двома каналами, кожний з яких має паралельні береги. Де варто побудувати переправу через ці канали, щоб пункти А и В були з'єднані найкоротшими шляхом?Відповідь: Нехай MP й KL — відрізки, перпендикулярні відповідно лініям берегів каналів. Побудуйте образ точки В при паралельному перенесенні, що переводить М в Р, потім образ В при паралельному перенесенні, що переводить К в L. Шлях ACDEFB шуканий.
Задачі практичного змісту по темі: Паралельне перенесення. Задача №3 Заготовку, що має форму тупокутного ΔАВС, потрібно перекроїти в заготовку, що має форму прямокутника. Як це зробити?Відповідь: Проводимо ЕF— середню лінію Δ ВАС, Δ FEC замінимо центрально-симетричним Δ FKB. Потім проводимо AH┴KB й Δ АНВ паралельно переносимо в положення Δ EKQ.
Підведення підсумків уроку1. Повторили формули для обчислення площ поверхонь і об'ємів тіл обертання.2. Навчилися застосовувати формули для розрахунку площ поверхонь і об'ємів тіл обертання.3. Закріпили набуті знання при розв'язувані задач професійної спрямованості і практичного змісту.