Розробка уроку математики на тему: "Множення та ділення натуральних чисел. Розв'язування задач" з елементами демократії для учнів п'ятих класів.
Тема. Множення та ділення натуральних чисел. Розв’язування задач
Мета: систематизувати і повторити знання учнів із розв’язування вправ на всі дії з натуральними числами; розвивати логічне мислення, пам’ять, уважність; визначити рівень сформованості знань.
Тип уроку: урок узагальнення й систематизації знань.
Хід уроку
І. Організаційний етап
ІІ. Перевірка домашнього завдання
Вчитель. Зараз зайняти місце вчителя я пропоную учневі 1, який і виконає перевірку домашнього завдання.
ІІІ. Узагальнення та систематизація знань
Фронтальне опитування «Мікрофон»
Вчитель задає питання і кидає м’яча до класу, бажаючий ловить м’яч і дає відповідь.
1. Що означає помножити число a на число b?
2. Сформулюйте переставний закон множення.
3. Сформулюйте сполучний закон множення.
4. Сформулюйте розподільний закон.
5. Що означає поділити число a на b?
6. За допомогою якої арифметичної дії визначають, у скільки разів одне число більше за інше?
7. Яке число називають діленим? дільником?
9. На яке число не можна ділити?
10. У якому випадку застосовують термін «неповна частка»?
11. Запишіть формулу, яка виражає зв’язок між діленим, дільником, неповною часткою і остачею.
ІV. Розв’язування задач
Гра «Хто кращий»
Учні об’єднуються у три групи.
Розв’яжіть, «рухаючи сходинками» знизу вверх.
До дошки по черзі виходять представники кожної команди: один гравець — на одну «сходинку». Решта учнів спостерігають за ходом виконання завдання. «Сходинки» для кожного варіанта схематично зображені на рисунках, наведених вище.
Знайдіть і виправте помилки.
I варіант
1) 5⋅321⋅20 > 4⋅322⋅25;
2) 50⋅72⋅2 < 5⋅4⋅3⋅2⋅9⋅5;
3) 125⋅91⋅8 = 200⋅90⋅5.
II варіант
1) 25⋅186⋅4 < 20⋅185⋅5;
2) 5⋅4⋅6⋅7⋅1⋅5⋅2 > 20⋅9⋅9⋅5;
3) 20⋅50⋅78 = 125⋅87⋅8.
До дошки по черзі виходять представники кожної команди: одна пара гравців — на одне завдання. Решта учнів спостерігають за ходом виконання завдання.
Після виконання завдань № 1–2 учитель викликає до дошки декількох учнів із кожної команди для перевірки (гравець однієї команди перевіряє розв’язки гравця іншої команди); решта учнів здійснюють взаємоперевірку виконання завдання № 1.
Нагадуємо, що кожна правильна відповідь (на дошці й на аркушах) оцінюється в 1 бал, неправильна — в 0 балів. Усі бали кожної команди підраховуються.
Кожна група обирає собі капітана, який виходить до дошки для розв’язку завдання.
Впишіть такі числа, щоб справджувались рівності.
Група обирає писаря, який презентує вчителю письмове виконання завдань, та учня, що представляє розв’язок класу. Кожен учень веде записи у зошит, для подальшої перевірки.
Завдання для групи 1
1) З одного гектара збирають 32 ц пшениці. Скільки центнерів пшениці зберуть з трьох полів, площі яких 483 га, 875 га, 1042 га?
2) Від села до міста велосипедист їхав 4 год зі швидкістю 12 км/год. Скільки часу знадобиться йому, щоб повернутися назад, якщо він збільшить швидкість на 4 км/год?
Завдання для групи 2
1) Овочівники зібрали 27 т огірків, що вдвічі менше, ніж помідорів. Скільки тонн огірків і помідорів разом зібрали овочівники?
2) На птахофермі було 160 індиків, що в 5 разів менше, ніж гусей, а курей було в 7 разів більше, ніж індиків і гусей разом. Скільки індиків, гусей і курей було на птахофермі разом?
Завдання для групи 3
1) Кожне натуральне число від 10 до 20 включно збільште у 8 разів. Здобутий добуток помножте на 25. Як зручніше дістати той самий результат?
2) Першу деталь виготовляють на верстаті в 4 рази швидше, ніж другу, а третю деталь — у 5 разів повільніше, ніж другу. Скільки часу потрібно на виготовлення першої деталі, якщо на виготовлення третьої деталі потрібно 80 хв?
Кожне завдання оцінюється в 4 бали.
V. Підсумки уроку
Підбиття підсумків гри
Самооцінювання (Кожен учень в зошиті ставить смайлик відносно своєї роботи)
добре, так собі, можу краще, відмінно, краще всіх.
VI. Домашнє завдання
Учням запропоновано обчислити будь-які два вирази з №541 підручника Н. М. Тарасенкова. Математика 5 клас.