Урок "Мохи". Біологія 6 клас

Про матеріал

Розробка комбінованого уроку біології в 6 класі на тему: "Мохи". Даний конспект уроку передбачає виконання всіх освітніх вимог згідно Програми. Співпраця вчителя й учнів проводиться завдяки цілій низці методичних прийомів. Розробка передбачає проведення уроку навіть в умовах відсутності технічних засобів навчання, що робить її універсальною.

Перегляд файлу

Біологія  6 клас

Тема. Мохи.

Мета: формувати в учнів знання про особливості будови та життєдіяльності мохів,  назвати середовища існування мохів, вказати особливості розмноження та поширення, дати коротку характеристику найпоширеніших видів, зазначити їх значення в природі та сфери застосування людиною; розвивати в учнів вміння логічно мислити та аналізувати інформацію, працювати із додатковими джерелами, зокрема, використання Інтернет - ресурсів, виділяти головне і підводити підсумки; виховувати бережливе ставлення до природи, сприяти розумінню раціонального природокористування (на прикладі використання торфу в промисловості).

Обладнання: підручник, таблиця «Різноманітність мохів», таблиця «Розмноження та розвиток  Зозулиного льону»

Тип уроку: комбінований.

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Привітання, налаштування учнів на робочий лад, створення позитивного настрою.

Девіз уроку: «Біологію потрібно вивчати не на оцінку, а для життя на Землі!»

ІІ. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ

А. Перевірка д/з

1. Вправа «Потяг відправляється»

Вчитель в прискореному темпі зачитує твердження, а учням потрібно швидко доповнити його.

1. Водорості відносять до нижчих рослин, тому що…

2. Ламінарія корисна тим, що…

3. Водорості можуть заселяти такі водойми, як…

4. Група водоростей, що об’єднує одноклітинні та багатоклітинні види – це…

5. Із діатомових водоростей отримують таку речовину, як …

6. Хлоропласти бурих та червоних водоростей можуть бути забарвлені у …

7.Тіло водоростей має назву…

8. Група водоростей, що може заселяти глибини до 70м – це…

2. Прийом «Біологічний термінатор»

На дошці прикріплені терміни із попереднього уроку, учням необхідно чітко й лаконічно пояснити, що вони означають.

РИЗОЇДИ                                 АГАР-АГАР                                  ТАЛОМ

3. Вправа «Філологічна розминка»

На дошці знаходиться деформований текст із назвами найбільш поширених видів водоростей. Учням пропонується вірно вказати назви цих рослин.

ЯРІМАНАІЛ                                    АГІРОІРПС

РААХ                                                РІРАФОП

4. Вправа «Так  - ні»

Учням пропонується вказати, які із тверджень є правдивими, а в яких допущено помилки.

1. Серед представників Червоних водоростей є багатоклітинні та одноклітинні види.

2. Спірогіра має вигляд нитки що складається з клітин, які розташовані одна за одною.

3. Ламінарію ще називають «зелений морський салат».

4. Зелену водорість ульву споживають у їжу.

5. Вчені важають, що саме від зелених водоростей походять вищі рослини.

6.Червоні водорості поширені у прісних водоймах, ґрунті, корі дерев, на снігу та льоду.

5. Прийом «Проблемне питання»

Бурі водорості часто називають «лісами моря». Чи може це явище мати негативний вплив на діяльність людини?

Б. Актуалізація знань

Опрацювавши тему «Водорості» ви дізналися, що в цих рослин немає досконалої системи надходження та виведення води. Як ви гадаєте, чи є у мохів здатність регулювати вміст води в тілі?

ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНО – ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ, ОСНОВНИХ ЗАВДАНЬ УРОКУ

Дуже часто у сучасному світі ми забуваємо про природу. Все вивчення різноманітності рослин у нас зупиняється на маленькому секторі сільськогосподарських рослин, а про види, що відіграли ключову роль у формуванні корисних копалин, з давніх – давен використовувались у медицині, є основою створення ландшафтів, ми зовсім забули. Сьогодні на уроці, я пропоную вам поринути у захоплюючий світ мохів, які своїм існуванням породили народні легенди та міфи. Можливо, вам вдасться спростувати деякі з них, поглянувши на цю групу рослин з наукової точки зору.

Отже, темою сьогоднішнього уроку є «Мохи». Ми ознайомимось із особливостями їх будови, життєдіяльності та розмноження; навчимось розпізнавати найпоширеніші види.

ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Прийом «Асоціативне дерево»

Учням пропонується написати асоціації, коли вони чують слово «мох». Вчителю необхідно проаналізувати кожне твердження.

Розповідь вчителя з елементами бесіди

Мохи – особливі рослини, що так як і водорості, не мають коренів і не здатні регулювати вміст води в тілі.

-Хто із вас брав мох до рук, або ставав на нього босими ногами? Що ви при цьому відчували?

Як правило, мохи завжди насичені вологою і дещо нагадують губок. Але існують періоди, коли води не вистачає і більшість видів засихають, а після повторного зволоження – відновлюють свою життєдіяльність.

За будовою тіла мохи поділяються:

                                                                Мохи

 

                                       СЛАНЕВІ                                              ЛИСТОСТЕБЛОВІ

(учні занотовують схему до робочих зошитів)

Тіло сланевих мохів має вигляд пластинки, на нижній поверхні якої можуть бути ризоїди, що не лише відіграють роль прикріплення, але й транспортують воду до тіла моху.

  • Які асоціації у вас викликає назва «листостеблові мохи»? Як ви гадаєте, чи вказує вона на органи, що притаманні цим видам?

Натомість, тіло листостеблових мохів має вигляд подушки із щільно розташованих пагонів зі стеблом і листками; при основі є ризоїди. На верхівці пагонів утворюються статеві органи.

Лабораторне дослідження будови моху (згідно інструктивної картки)

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

  • Уявимо, що ми маленькі жителі лісу -  мохи. Давайте продемонструємо те, як ми починаємо рости та зеленіти. (Учні підіймаються, починають потягуватись)
  • А зараз покажемо, як нам заважає надто пекуче сонечко. (Прикривають долонями очі, даючи можливість їм відпочити)
  • Продемонструємо, з чого складається наше тіло. Покажемо стебло (легкими рухами почергово масажують собі ноги, хребет, шию), зелені листочки, що фотосинтезують (розминають кисті рук, розвиваючи дрібну моторику), ризоїди, якими прикріплюємось до субстрату (легко тупотять ногами).
  • Посміхаємось та аплодуємо, адже ми найгарніші моделі мохів у нашій школі! (ефект розслаблення, створення позитивного настрою та підвищення самооцінки)

Розповідь вчителя з елементами бесіди

 Ми з вами вже багато чого дізнались про мохи, тому можемо переходити до дуже важливого і складного процесу водночас – розмноження.

  • Пригадайте, які типи розмноження ми вивчали на попередніх уроках?
  • Що таке чергування (зміна) поколінь?

Важливо запам’ятати, що у мохів відбувається зміна поколінь – статевого (гаметофіту) та нестатевого (спорофіту). У ЦИХ РОСЛИН ГАМЕТОФІТ ПЕРЕВАЖАЄ НАД СПОРОФІТОМ, тобто статеве покоління є фотосинтезуючим, а отже - домінуючим.

  • Пригадайте, як називається розмноження у якому беруть участь гамети? А яке розмноження відбувається за участю спор?

У результаті зміни поколінь на гаметофіті утворюються органи, що продукують чоловічі та жіночі статеві клітини; а під час нестатевого покоління – утворюються спори.

Учні аналізуючи розповідь вчителя, працюють із зображеннями у підручнику та таблицями на дошці.

Нижче подано матеріал з навчального підручника (Біологія 6 клас, 2014. Автори:  Костіков І.Ю., Волгін С.О., Додь В.В.).

Розмноження відбувається так: під час дощу, краплі води потрапляють на верхівки пагонів і розбризкуються.

  • Пригадайте, що таке запліднення?

Разом з цими бризками, сперматозоїди потрапляють на жіночі пагони і запліднюють яйцеклітини, утворюючи при цьому зиготи. Із зиготи розвивається нестатеве покоління – спорогон, що складається із присоски, ніжки та коробочки (робота із зображенням у підручнику).

 В коробочці утворюються спори, які після достигання розносяться вітром.

  • Як ви гадаєте, для чого це потрібно?

Спори потрапляючи на грунт, або вологу поверхню, проростають у вигляді розагуженої чоловічої, або жіночої нитки. На цій нитці розвиваються бруньки, які дають початок пагонам статевого покоління моху. Процес знову повторюється.

Прийом «Навчаючи - вчусь»

Учням пропонуються матеріали, які необхідно опрацювати. За кілька хвилин вони презентують свою роботу. Оптимально використовувати текст, що не викликатиме труднощів, наприклад, щодо поширення видів.

Нижче подано матеріал з навчального підручника (Біологія 6 клас, 2014. Автори:  Костіков І.Ю., Волгін С.О., Додь В.В.)

«Мохи поширені повсюди, найчастіше їх можна зустріти на корі дерев з північного боку, адже туди менше потрапляє сонячного світла і ця сторона повільніше висихає. Зозулин льон росте на вологих луках, у лісах; а сфагнум найчастіше можна зустріти на болотах, там він утворює суцільне полотно на поверхні.

У тілі сфагнуму переважають відмерлі клітини, які заповнені повітрям. Вони майже безбарвні, добре вбирають воду, тому здається, що сфагнум білий. Залишки мохів на болотах утворюють поклади горючого торфу.

  • Де використовується торф? Як ви гадаєте, чи багато торфу може утворитись на болотах Полісся України?

 Висушений сфагнум можуть використовувати для перев’язки ран у медицині.»

V. КОРЕКЦІЯ ТА ПЕРВИННА ПЕРЕВІРКА

Запитання для бесіди:

1. Чи відносяться мохи до вищих рослин? Поясніть чому.

2. Як поділяють мохи за будовою?

3. Як відбувається зміна поколінь у мохів?

4. Що формується у коробочці спорогону?

5. Які види мохів ви запамятали?

Залежно від результату, учитель проводить корекцію, додаткову бесіду з питань, які викликали труднощі під час відповідей.

VI. УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ УЧНІВ

1. «Юні кросвордисти»

Учні розгадують кросворд, ключовим словом якого є тема уроку.

г

а

М

е

т

о

ф

і

т

 

с

п

О

р

и

 

в

и

с

и

Х

а

н

н

я

 

р

И

з

о

ї

д

и


 

1. Це покоління є домінуючим у мохів.

2. Вони утворюються в тілі мохів після зміни поколінь, відповідають за нестатеве розмноження.

3. За несприятливих умов, а саме нестачі води, цей  процес неминуче відбувається із тілом моху.

4. Спеціалізовані органи, що виконують роль прикріплення до субстрату.

2. «Мозковий штурм»

Поміркуйте, чи змогли б листостеблові мохи адаптуватись до посушливих умов? Відповідь обґрунтуйте. (Учням необхідно зробити висновок не лише про екологічні умови зростання мохів, відповідно до потреб та регуляції води в тілі. Вони повинні звернути увагу  на неможливість статевого розмноження без участі води. )

3. Виконання тестових завдань за допомогою індивідуальних карток (за наявності часу)

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Опрацювати відповідний параграф підручника.

Здійснити пошук цікавих фактів про водорості та мохи.

Випереджальне завдання для окремих учнів: де використовуються плауни та хвощі?

VIІI. ПІДСУМОК УРОКУ

Складання  підсумкової  схеми  уроку

Я знав           Я дізнався           Мені сподобалось       Мені не сподобалось

«Мікрофон»

Учні задають одне одному запитання, про те, що найбільше запам’яталось під час вивчення теми «Мохи»

Байрачна Катерина Леонідівна, вчитель біології  Перковецького НВК

 

docx
Додано
23 березня 2018
Переглядів
13510
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку