Урок № 1
Тема: Молоко та його родина
Мета: Поглибити знання учнів про різні групи продуктів та їх значення в раціоні харчування; ознайомити учнів з властивостями молочних продуктів як однієї з найважливіших груп дитячого харчування.
Хід уроку.
I Організація класу.
Ось дзвінок нам дав сигнал-
Працювати час настав.
Тож і ми часу не гаймо,
Абетку харчування вивчати починаймо.
II Актуалізація знань і умінь.
1 Повторення вивченого за 2 клас
’’ Різні групи продуктів та їх основи функції ’’
Робота в зошитах.
Вчитель – Я вітаю вас у країні Правильного Харчування . Ми продовжуємо мандрувати цією країною у 3 класі.
- Роздивиться чарівну країну.
Назвіть продукти ,які є на картинці
- Пригадай , які є групи продуктів.
- Продуктів якої групи на малюнку найбільше ?
- Розкажи , які продукти ти вживаєш найчастіше
Зарядка для рук.
- Закрий кучками пальців однієї рука зображення продуктів молочної групи, овочів , фруктів.
Міні-вікторина
1 До якої групи належіть риба?
2 У якій групі є лимон?
3 Продукт якої групи виготовляють із соняшника ?
4 До якої групи належать каші та хліба?
5 У якій групі йогурт?
6 Чому харчування повинно бути сбалансованим ?
II Формування нових понять.
1 Повідомлення теми та мети уроку.
Вчитель - Сьогодні ми будемо вивчати тему ’’ Молоко та його родина ’’
- На уроці ми розширимо поняття про групи їжі та їхні основи функції;
- отримаємо уявлення про молочні продукти та їх властивості ;
- ознайомимось з поняттям порції в харчуванні ;
- отримаємо рекомендації щодо порцій молочних продуктів у добовому раціоні молодших школярів.
2 Розповідь учителя.
Молоко - рідкісний створений самою природною харчовий продукт. У молоці містяться всі основні поживні речовини , необхідні дитячого організму.
Коров’яче молоко – це водний розчин , який містить близько 200 різноманітних органічних та мінеральних речовин. Кількість води в ньому коливається від 83 % до 89 % , іншу частину складають білки , жири , вуглеводи , мінеральні речовини , вітаміни , ферменти .
Найважливішого складового молока є білки – основний пластичний матеріал для побудови клітин та тканин живого організму. Загальна кількість білків у коров’ячому молоці складає 3,2%.
Кількість жирів у коров’ячому молоці коливається від 2,7 % до 6 %. Молочний жир містить понад 30 різних жирних кислот.
Вуглеводи в молоці містяться у вигляді лактози ( молочного цукру) .Як і всі цукри, молочний цукор легко засвоюється організмам під впливом ферментів шлунково - кишкового тракту .Лактоза ділиться на глюкозу і галактозу , які всмоктуються у кров та слугують головним джерелом енергії. Лактоза також сприяє розвитку в кишечнику людини корисної мікрофлори яка пригнічує зріст хвороботворнихних мікробів.
Молоко відрізняється високим вмістом мінеральних речовин; необхідних для побудови тканин , кісток , для нормальної діяльності нервово – м’язового апарату, процесів кровотворення , обміну речовин. Найголовніші мінеральні речовини – це кальцій та фосфор. Також до складу молока входять такі мікроелементи , як натрій, олово , хром та цинк.
Молоко містить вітаміни : А , Д , В1 , В2 , С , Рр. Свіже молоко також містить антибіотичне речовини (лактеїн ) , які мають бактерицидну дію на організм людини.
Молоко дуже легко засвоюється дитячим організмом. Додавання молока до змішаної їж сприяє підвищенню ії засвоюваності.
У молоці , навіть парному , завжди містяться бактерії , які швидко розмножуються, оскільки свіже молоко це гарне харчове середовище для мікробів . Ось чому дітям дають тільки кип’ячене молоко.
Зберігати молоко потрібно в холодильнику в закритій посуді при температурі + 2….. +8С.
Поруч з молоком у дитячому харчуванні мають бути присутні молочнокислі продукти : кефір , сир , ряженка ,йогурт , які є надзвичайно цінними для дітей.
Молочнокислі продукти у порівнянні з молоком містять більше вітамінів групи В та інших ферментів.
III Фізкульт хвилинка
IV Повторення та закріплення нового матеріалу.
1.’’ Молочна’’ гра- естафета
Один з учнів називає один з молочних продуктів , другий інший молочний продукт і т. д . , при цьому назви продуктів можна повторювати. Виграє той хто пригодає найбільше назв молочних продуктів.
2. Оздоровча хвилинка ˝ Дотягнись до зірок .˝
3. Конкурс ˝ Відгадай ˝.
На дошці чотири зображення ємкостей з молоком.
Під кожним зображенням записано речення , яке учням необхідно закінчити.
1. ˝ Якщо молоко залишити на одну добу в теплі , воно скисне і утвориться…..˝.
2. ˝ Якщо молоко , яке скисло , злегка підігріти , з нього утвориться маса білого кольору , яку називають …..˝.
3. ˝ Якщо молоко поставити в гарячу духовку і потримати його там декілька годин , то утвориться ………˝ .
4. ˝ Якщо в гарячу духовку на декілька годин поставити молоко , яке скисло , то утвориться ……….˝ .
5. Робота в зошитах.
a) Розгадування ˝ молочного˝ кросворду.
1 У склянці – назви різноманітних молочних продуктів. Да деякі букви загубилися. Встав пропущені букви.
2 Постав плюс біля того продукту , який ти вживаєш найчастіше .І мінус – який їси найрідше.
б) Молочні приказки .
- Прочитай українські народні приказки. Розкажи , як ти їх зрозумів .
- Поясни , у чому полягає значення молочних продуктів , згаданих у приказках .
в) Молочні приклади .
г) Складання молочного меню.
V Підсумок уроку .
Гра ˝ Мікрофон ˝ .
- Над вивченням якої групи продуктів ми працювали на уроці ?
- Які продукти належать до цієї групи ? Назвіть їх .
- Чому молочні продукти дуже корисні ?
- Які кисломолочні продукти ви вживаєте?
VI Домашнє завдання.
- Разом з батьками протягом тижня записувати , які молочні продукти вживала сім’я та в якій кількості вживала їх дитина (кількість порцій) .
Урок № 5
Тема : Здорове харчування – свідомий вибір кожної людини .
Мета : Формувати в учнів основи знань про жири і масла ; підвести підсумки програми 3 класу ; стимулювати учнів до правильного вибору та поєднання різних продуктів залежно від їхньої харчової цінності.
Хід уроку
I Організація класу.
Встаньте , діти , всі скоріше,
Посміхніться всім миліше ,
Привітайтесь : „Добрий день !”
Продзвенів дзвінок „Дзелень !”
II Актуалізація опорних знань .
1 Перевірка домашнього завдання.
- Яку кількість порцій м’ясних та рибних продуктів ви вживали щоденно .
- Які продукти цієї групи ви любите найбільше ?
- Які назви прісноводних та морських риб ви знаєте ?
2 Повторення вивченого на попередніх уроках.
- Розкажіть , які групи продуктів ви знаєте ?
- Про які продукти ви дізналися в 3 класі ?
III Формування нових понять.
1 Повідомлення теми уроку та мети уроку.
Вчитель – “На останньому нашому уроці ми будемо казати про те , що здорове харчування це свідомий вибір кожної людини.„
- вивчимо окрему групу продуктів , в яку входять цукор і мед , жири і олії ;
- узагальнимо знань про поживні речовини та їхне значення в раціоні харчування;
- закріпимо знання про основні вимоги до організації повноцінного збалансованого харчування;
- розширимо уявлення про правило комбінування продуктів для збереження та зміцнення здоров’я ;
- формувати свідомі ставлення до правильного вибору продуктів .
2 Розповідь вчителя .
Цукор і мед.
Цукор –цінне джерело енергії. Без цукру людина не зможе жити і працювати . Організму потрібно багато вуглеводів ,приблизно 60-70 % щоденної норми калорій він отримає від вуглеводів . Отже , цукор як вуглевод організму необхідний ,якщо організм отримує цукор в оптимальний кількості , він нормального функціонує .
Вуглеводи містяться в різних продуктах . Вуглеводи побудовані на молекулах цукру , які називаються сахаридами .
Існує багато видів цукру , причому деякі з них більш солодкі , ніж інші . Їхні різновиди – це глюкоза , цукроза (столовий цукор ),фруктоза (міститься у меді і фруктах ), лактоза (є в молочних продуктах) ,мальтоза ( в ячменю та в інших злакових ) та інші . Що таке різні види цукру ? Види цукру – це прості вуглеводи , що у різних формах містяться в багатьох продуктах . У продуктах зустрічається 21 вид цукру.
Складні вуглеводи , які входять у склад овочів , фруктів , злакових , корисні для здоров’я . Прості вуглеводи , які містяться в солодких газованих напоях та солодощах , шкідливі для здоров’я , особливо , якщо їх отримувати багато . Надлишкова кількість цукру пригнічує імунні функції організму .
Надлишкові калорії накопичуються організмом у формі жиру . та кількість цукру , яку більшість з нас споживає , значно більша , ніж наш організм може використати . Певна частина цукру потрібна для енергії . А надлишковий цукор перетворюється в нашому організмі на жир. Отже , цукор – прийнятне джерело харчової енергії тільки доти, доки його споживають помірно і доки він не заміщує інші продукти . У результаті це позбавляє організм поживних речовин і клітковини .
Значну перевагу перед столовим цукром має мед , який містить корисні речовини переважно у мікроелементів і вітамінів .
Мед у харчуванні дітей .
Мед здавна відносили до найцінніших загальнозміцнюючих та тонізуючих засобів при виснаженні , перевтоми , нервово – психічних навантаженнях , ослаблені організму після тяжких захворюваннях .
Квітковий бджолиний мед складається з 70-75 % інвертного цукру (поєднання фруктози і глюкози ), містить 5% сахарози , декстрини , калорійність меду становить 380 ккал . Він також містить органічних кислоти, ферменти , антибіотики , фітонциди та інші біологічно активні речовини . За вмістом мікроелементів мед серед харчових продуктів не має собі рівних . До його складу входить близько 60 різноманітних інгредієнтів .
Регулярне використання бджолиного меду в харчуванні сприяє імунобіологічній активності організму та стійкості до інфекційних захворювань , підвищенню кількості еритроцитів та гемоглобіну в крові .
Дітям корисно вживати мед з молоком та кефіром , додавати його д компотів та фруктових пюре , печених яблук. Доцільно використовувати мед з кислими соками , наприклад з лимонним або яблучним . У кислому середовищі його протимікробна дія виявляється якнайшвидше.
Фізкульт хвилинка.
Встаньте ,діти , посміхніться .
Землі нашій поклоніться
За щасливий день вчорашній .
І до сонця потягніться ,
В різні боки нахиліться ,
Веретеном покрутиться ,
Раз присядьте , два – присядьте
І за парти тихо сядьте.
3 Робота в групах
- А зараз ми дізнаємось про інші солодощі , про те чим вони корисні для дитячого харчування .
1 Група
- Найбільш доцільними в дитячому харчуванні є ті солодощі , до складу яких входять фрукти та фруктові начинки ; мармелад ,пастила , зефір ,лимонні та апельсинові дольки , глазуровані та зацукровані фрукти .
- Цінність мармеладу полягає у пектинових речовинах та органічних кислотах . Але він майже не містить вітамінів . Цукерки та шоколад дітям часто вживати не слід , оскільки висококалорійними продуктами (350-550 ккал на 100 г ) та сприяють разбалансуванню раціону .
2 Група
- Торти та тістечка е висококалорійними продуктами . Наприклад , одне тістечко з кремом масою 75 г дає половину добової норми жирів , але надзвичайно мало білка , вітамінів та мінеральних солей . Ці вироби дітям коштувати потрібно лише іноді .
3 Група
Халва –цінний харчовий продукт . Вона містить багато жирів , багато на білки ,біологічно активну лінолеву кислоту , вітаміни групи В , кальцій та залізо . Оскільки вона є надзвичайно калорійного , Ії бажано давати дітям з урахування загальної норми жирів та калорійності в добовому раціоні .
4 Група
Морозиво – харчовий продукт , який добре засвоюється . В його складі вершки , молоко , яйця , цукор , та фруктово- ягідні соки , різноманітні ароматичні речовини . Приємний смак ,освіжаюча дія , висока харчова цінність роблять його корисним у раціоні кожної здорової дитини . Але слід пам’ятати , що не слід давати дітям безпосередньо перед їжею .
5 Група
Горіхи в дитячому харчуванні :
Горіхи (волоські , мигдаль , арахіс , фісташки ) широко використовуються в дитячому харчуванні . Вони містять багато мікроелементів (залізо , мідь , марганець , кобальт) , а також інші біологічно активні речовини , які беруть участь у кровотворенні .Цей продукт є надзвичайно цінним , оскільки до його складу входить білок та незамінні амінокислоти .
4 Поєднання продуктів з різних груп – основа збалансованого харчування .
- Для міцного здоров’я необхідно понад 40 різних поживних речовин . Ці поживні речовини людина повинна отримувати з цілого ряду різних продуктів , що містять у собі поживні речовини , може бути часткою їжі .
Поживні речовини виконують такі функції в організмі людини :
1 забезпечують різними матеріалами для побудови „ ремонту ”і підтримки організму;
2 постачають речовини , які беруть участь у регулюванні життєвих процесів ;
3 постачають „ паливо ” для вироблення енергії .
Багато продуктів є хорошими постачальниками кількох поживних речовин одразу .Наприклад , овочі і фрукти багаті на вітаміни А і С , фалієву кислоту , мінерали і клітковину .Різні види хліба містять вітаміни, групи В , залізо та білки ; продукти з цільного зерна багаті на клітковину . Молоко дає білки , вітаміни групи В ,вітаміни А і Д , кальцій і фосфор . М'ясо , птиця та риба містять білки вітаміни групи В ,залізо і цинк .
Жоден продукт не містить у собі всі необхідні для людини поживні речовини . Наприклад 6 молоко постачає кальцій , але бідне на залізе , м'ясо дає залізе , але має мало кальцій .Щоб їжа була поживною , треба вживати різноманітних продукти . Один із способів забезпечення споживання різноманітних продуктів , а разом збалансованого харчування є щоденний вибір продуктів з кожної з основних груп.
5 Правила комбінування продуктів для збереження і зміцнення здоров’я .
- Продукти кожної з визначених груп тою чи іншою. Мірою мають бути присутніми в раціоні дитини .
1 Молочні продукти (приблизно 35 % від щоденного об’єму їжі). Це молоко , кисломолочні продукти , тверді сири , сметана . Всі ці продукти багаті на білок .
2 М'ясо , птиця , риба , бобові (приблизно 7 % від щоденного раціону )
3 Крупа і хлібобулочні вироби , макаронні вироби , картопля (приблизно 15% від щоденного об’єму їжі ).
4 Овочі і фрукти (приблизно 40 % від об’єму їжі ).
5 Жири , олії , масло , цукор (це своєрідні „енергетики” нашого організму – приблизно 3 % від щоденного раціону ).
6 Які продукти краще поєднувати між собою .
-В одній страві доцільно поєднувати різні продукти , виходячи з їх сумісності . М'ясо , курятину і рибу корисно поєднувати з овочами , особливо з тими , які не містять крохмаль . Це цибуля , салат , огірки, капуста , солодкій перець , баклажани , редис , часник , помідори , петрушка , селера , кріп .Можна також поєднувати м’ясні страви з гарнірами з овочів , які містять крохмаль у невеликій кількості . Поєднання м’ясних страв з гарнірами з картоплі небажані . М'ясо з крупами , макаронними виробами також є досить важкою їжею . Такі поєднання не варто використовувати частіше , ніж 2-3 рази на тиждень . Змішувати м’ясні і молочні страви не рекомендується .
Крупи добре поєднувати з різними овочами , фруктами , сиром горіхами . Можна готувати кашу на молоці або на воді , додаючи потім вершки . Вершкове масло і сметана слугують чудовим доповненням до страв з круп .
Макарони і страви з борошна краще готувати з овочами , сиром , горіхом , солодкими фруктами .
Молочні продукти добре поєднуються з будь – якими продуктами
( м’ясом, крупами , сиром ) ,вершковими маслом і рослинного олією , сметаною , олією.
7 Корисні поради .
- Жири сприяють кращому і більш повному засвоєнню інших продуктів і надають останнім більш приємнішим на смак і аромат.
- У більшість страв масло необхідно додавати вже після того , як вони вже приготовлені .Тільки свіже масло є смачним і корисним .
- Вибирайте на десерт свіжі фрукті .
- Уникайте або зменшуйте споживання солодких продуктів .
- Обмежте кількість цукру , джемів , желе і сиропів .Частково замініть їх медом .
- Вибирайте напівсолодкі соки або нектари замість газованої води і солодких напоїв .
- Уважно дотримуйтесь умов зберігання продуктів харчування . Не використовуйте продукт після закінчення терміну його придатності .
IV Закріплення і повторення вивченого матеріалу .
1 Групова гра “Смачного„
Учні діляться на чотири групи . Кожна отримує завдання скласти меню сніданку , обіду ,полуденка , вечері , використовуючи для цього картки з назвами необхідних продуктів (наприклад , сніданок , м'ясо , молоко , каша , яйця , ковбаса , масло ,хліб , сік , чай , мед та ін ).
2 Оздоровча хвилинка .
3 Творче завдання “Перш , ніж за стіл сісти , я подумаю , що з’їсти .
Вчитель : Я пропоную вам намалювати або виліпити з пластиліну продукти , корисні для здоров’я.
А після виконання завдання ви будете презентувати свої роботи .
4 Робота в зошитах .
1 Робота із скатертиною продуктів .
- Розгляньте скатертину на якій зображені продукти харчування.
- Назвіть їх .
1Які продукти належать до групи жирів ?
2 Який продукт із зазначених найбільш калорійний ?
3 Знайди продукт , у якому багать заліза .
4 Який продукт належить і до групи жирів , і до молочних продуктів ?
2 Гра “Продуктовий бій„.
- загадай подумки будь-який продукт на скатертині .Друзі мають право задати з питань ( наприклад : Він містить вітамін С ? Він належить до молочної групи? Він поряд з медом ? )
Потім називаєте клітинку із продуктам (наприклад ,А5)
Якщо відповідь вірна ,друг отримує один бал.
Далі міняється місцями. Хто першим набере 10 балів , той і виграв.
V Підсумок уроку .
Вікторина “ Що корисного ти дізнався на уроках правильного харчування ?„
Я дізнався ……………………..
Я зрозумів ……………………..
Тепер я харчуюся так ……………
Запам’ятав такі правила …………………
Для себе відзначив такі продукти ……………
VI Домашнє завдання.
Оформити творчі роботи у вигляді альбому ,плакату ,стіннівки.
Урок №4
Тема: Високоцінні харчові продукти :м'ясо , риба , яйця .
Мета: Ознайомити учнів групою високоцінних харчових продуктів , їхніми властивостями.
Хід уроку.
I Організація класу .
Ось дзвінок нам дав сигнал –
Працювати час настав .
Тож і ми часу не гаймо ,
Абетку харчування вивчати
починаймо.
II Актуалізація знань і умінь.
1 Перевірка домашнього завдання
a) Розповідь складних казок , демонстрація ілюстрацій до них .
б) Які овочі і фрукти ви з’їли за цей тиждень ?
Скільки порцій це складає ?
2 Повторення знань , про білки , яку вони тримали в другому класі .
- Чим дитячий організм відрізняється від організму дорослої людини? (швидким розвитком ; ростом , формуванням органів та систем )
- Для нормального росту і розвитку дитячого організму що повинна містить їжа дитини ? (білки , жири , вуглеводи , вітаміни , мінеральні речовини та воду )
- Чим є білки для дитячого організму ?
(Білки – основний пластичний матеріал , з якого організм будує Свої клітини і тканини )
- Чим загрожує людини недостатня кількість білків ?
(Відставання маси тіла і росту дитини , затримкою психичного розвитку , зменшується стійкість до інфекцій , підвищується схильність до респіраторних інфекцій )
III Формування нових понять .
1 Повідомлення теми і мети уроку.
Вчитель : Ми продовжуємо нашу подорож країною „Правильного Харчуванню ” і сьогодні дізнаємося про високоцінні харчові продукти :м'ясо, рибу , яйця .
- На уроці ми отримуємо уявлення про цінність м’ясних та рибних продуктів, як джерела повноцінних білків ;
- сформуємо уявлення про жирові продукти як джерело енергії ;
- отримаємо поняття про калорії ;
- дізнаємося про необхідність вживання рекомендованої кількості порцій високоцінних харчових продуктів у добовому раціоні молодших школярів ;
- з’ясуємо доцільність комбінування м’ясних продуктів з овочами ;
- отримаємо знання про необхідність підтримання нормальної ваги .
2 Вивчення нового матеріалу .
Вчитель : Час вирушати в подорож .
a)Розповідь вчителя .
Енергетична цінність раціону.
Кількість енергії , яка надходить з їжею , має відповідати енерговитратам організму , як цього вимагає закон раціонального харчування .
Тобто в ідеалі за день ми маємо отримати з їжею таку саму кількість кілокалорій , яку витратили протягом доби .
Якщо здорова людина отримує стільки енергії , скільки їй потрібно , але не більше , то ії вага залишається в межах норм. Систематичне переїдання про ізводить до накопичення жиру .
В період росту і формування організму дітей і підлисків харчовий раціон може перевищувати добові енерговитрати на 10-15 %.
У разі якщо з їжею находить недостатньо енергії , організм змушений поповнювати витрачені за рахунок своєї внутрішніх ресурсів . У результаті маса тіла буде падати , але при цьому :
- сповільниться ріст ;
- ослабнуть захисні сили організму ;
- буде постійним відчуття холоду ;
- зміниться фізична сила ;
- поступово настане виснаження , схуднення ;
- буде спорі гатися бідність , кволість , сухість шкіри , ламкість і випадання волосся .
Для визначення енергопотреб організму і відповідно необхідної енергетичної цінності раціону існують певні розрахункової методи .
Калорійність харчових продуктів .
Калорійність продуктів – це енергетична цінність , акумульована в харчових речовинах виражається в ккал на 100 г.
Поживні речовини і калорійність мають змінюватися відповідно до рівня активності людини .
Калорії – це кількість енергії , яку людина отримує при вживанні продуктів. Усі види продуктів містять у собі , які витрачаються при фізичних навантаженнях . Чим більше вправ робить людина , тим більше калорій витрачає . Забираючи калорії , фізичні вправи допомагають людині підтримувати нормальну вагу .
З вживанням їжі до організму людини находить енергія , кількість якої має повністю відповідати затрати організму , як того вимагає закон раціонального харчування .
А молодий організм , що зростає , має отримувати трохи більше енергії , ніж витратив .
Отож треба стежити за постачанням енергії до організму .
Залежно від калорійності , продукти можна поділити на чотири групи :
1. Рівень калорійності дуже високий : вершкові масла , сало , жир , яловичина, олія , халва , шоколад , цукор .
2. Високий рівень калорійності : хліб пшеничний , сухарі , макарони , вівсяна крупа , жирна яловичина , варена ковбаса .
3. Середній рівень калорійності : м'ясо нежирне , птиця , сосиски , сир плавлений .
4. Низький рівень калорійності : молоко , кефір , сир нежирний , риба , картопля , капуста , яблука , кавун .
Фізкульт хвилинка .
М'ясо , риба , яйця.
М'ясо – високоцінний харчовий продукт , джерело повноцінних тварин білків , незамінних амінокислот , співвідношення , яких є найбільше цінним для дитячого організму , який росте .
- Найбільш багаті на білок на білок м'ясо – це яловичина , телятина , крільчатина , курятина .
У дитячому харчуванні рекомендується використовувати м'ясо , яке містить невелику кількість жирів (від 4 до 9 %)
М'ясо містить відносно багато калію , фосфору , магнію . Більшість видів м’яса багаті на залізо , яке добре засвоюється дитячим організмом .
Риба разом з м’ясом є найкращім джерелом високоякісного білка в харчуванні дитини . Білки риби містять усе незалежні для дитячого організму амінокислоти .
Майже всі види риби багаті на мінеральні елементи : калій , магній та особливо фосфор .
Риба – важливе джерело вітамінів групи В , у печінці багатьох риб знаходиться велика кількість вітамінів А , Д , Е.Морська риба багато на йод та фтор .
Яйця містять майже всі необхідні для дитячого організму поживні речовини : білки , жири , вуглеводи . Багаті на вітаміни та мінеральні речовини.
Оскільки яйця містять велику кількість поживних речовин , а також швидко засвоюються в кишково – шлунковому тракті , вони мають велике значення харчуванні дітей . Дітям не бажано вживати велику кількість яєць . Дітям до 7 років рекомендовано вживати по половині яйця , а після 7 років –одне яйце.
Харчові жири.
Є невелика група продуктів , яка об’єднує дві , на перший погляд , несхожі групи : жири , олії та мед і цукор .
Жири – складова клітин рослин , тварин і мікроорганізмів .
Загальною властивістю жирів є те , що вони не розчиняються у воді .
Жири прийнято ділити на рослинні , тваринні та штучні .
Жир є не менш важливим , ніж білок . Він формує захисне оболонки навколо життєво важливих органів .
Жири рослинного походження накопичуються в насінні та плодах багатьох рослин , звідки їх видобувають . Найбільше цінною сировиною для отримання рослинної олії є насіння олійних рослин (соняшник , гірчиця , соя , кунжут , арахіс , льон конопля , бабовник , плоди кокосової пальми , оливкового дерева , кукурудзи , кісточки абрикосів , слив , вишень , винограду )
Найбільш розповсюдженими жирами рослинного походження э соняшникова , бавовняна ,гірчична ,кукурудзяна , оливкова , соєва та інші олії . Найчастіше в дитячому харчуванні використовують соняшникову та оливкову олії .
Жири тваринного походження отримують за допомогою витоплювання жирової тканини та виварювання кісток тварин .
Сировиною для отримання топлених жирів є , перш за все , тип великої рогатої худоби , баранячий та свинячий жири .
Із тваринних жирів у дитячому харчуванні найбільше використовують вершкове масло , яке містить 78 % повноцінних жирів та невелику кількість білків . Воно має прекрасні смакові якості , високу засвоюваність та містить дуже необхідні дитячому організмові вітаміни А і Д.
Вершкове масло краще використовувати в натуральному вигляді , оскільки під час кулінарної обробки воно втрачає деякі харчові речовини.
Норми вживання м’ясних , рибних продуктів та яєць – 2 або більше порцій .
Приблизний розрахунок порцій :
М'ясо і птиця : 1 порція = 120 г
Яйця :1 порція = 120 г
Морепродукти :1 порція = 120 г
Рослина олія :1 порція = 1 столова ложка
IV Повторення та закріплення нових знань
1 Гра на закріплення отриманих знань та на швидкість реакції „На землі , в небі , у воді .”
- Я називаю види риб , птахів , тварин , м’яса яких використовується в їжу . Якщо ідеться про птицю , учні піднімаються та роблять руками , якщо про тварин – приєднають , якщо про –риб –виконують плавальні рухи .
2 Оздоровча хвилина „Театр пантоміми ”
Учні стають біля парт , кладуть руки один одному на плечі та імітують рухи : поїзда , літака , гусеня , черепах , змії , ведмедя , пінгвіна .
3 Робота в зошитах .
a) Прочитай у зошитах те головне , що ми дізналися про цю групу продуктів .
М'ясо – високоцінний продукт , джерело повноцінних тварин білків .
Риба –важливе джерело білків та вітами нім групи В. яйця містять майже всі необхідні для дитячого організму поживні речовини .
- Якою одиницею виміряють енергію , яку людина отримує при вживанні їжі?
- Прочитайте у зошиті визначення поняття калорій .
- Які продукти мають дуже високу калорійність ? Прочитайте.
- Які продукті високу калорійність ? Прочитайте .
- Які продукти мають середню калорійність ? Низьку калорійність ?
- Біля якої групи продуктів стоїть Питайлик , а біля якої –Смачнуля ?
- Біля жирів рослинного походження постав цифру 1 , а біля жирів тваринного походження постав цифру 2 .
- Зафарбуй кружечки біля продуктів з високою калорійністю у червоний колір . А з середнього у зелений .
б) Гра „Приготуй страву .”
в) Міні вікторина
1 З нього роблять олію ………. .
2 Буває морського і річковою ………… .
3 Дає молоко ……….. .
4 Полюбляє моркву і капусту ………….. .
г) Що крім м’яса , дають ці тварини ?
1 Підпиши і назви зображень на малюнку .
2 Роздивись зображення двору .
Зверни увагу на цифри біля рослин та тварин .
У кожному ряду цифр закресли одну , яка не вписується в логічний ряд .
3 Виконай завдання на сторінці .
V Підсумок уроку .
- З якою групою продуктів ознайомилися ?
- Чим воно корисна ?
- Що таке калорії ?
- Що цікавого дізналися ?
VI Домашнє завдання .
- Батькам разом з дітьми простежити за тижневим раціоном сім’ї і записувати, яку кількість порцій м’ясних та рибних продуктів вони вживали щоденно .
- Ознайомити дітей з назвами прісноводних та морських риб .