Урок "Монгольська навала на українські землі"

Про матеріал
Тема. Монгольська навала на українські землі. Практична робота: позначити на контурній карті територію Королівства Руського, території держав-сусідів Королівства Руського, напрями монгольських походів на Русь у 1239 – 1242 рр. Мета: ознайомити учнів з особливостями організації військових походів монголів на Русь у ХІІ ст., визначити причини їх завоювання Північно-Східної і Південно–Західної Русі; охарактеризувати сутність управління монгольськими ханами завойованих земель; розвивати увагу, пам'ять, мислення, вміння аналізувати та робити висновки, висловлювати власні судження; удосконалювати навички роботи з історичною картою та історичним матеріалом, вміння працювати в парах та малих групах; виховувати в учнів повагу до героїчного минулого свого народу. Очікувані результати. Після уроку учні/учениці зможуть:  оперувати хронологічним та понятійним матеріалом;  характеризувати організацію військових походів монголів на Русь у ХІІІ ст.;  називати причини завоювання монголами Північно-Східної та Південно-Західної Русі;  аналізувати правління монгольських ханів на завойованих землях;  показувати на карті напрями монгольської навали.
Перегляд файлу

Конспект уроку

з історії України

для 7-го класу

Підготувала учитель історії

КЗ «Першотравнева ЗОШ І-ІІІ ст.»

 Вистороп Тетяна Василівна

Тема. Монгольська навала на українські землі.

Практична робота: позначити на контурній карті територію Королівства Руського, території держав-сусідів Королівства Руського, напрями монгольських походів на Русь у 1239 – 1242 рр.

Мета: ознайомити учнів з особливостями організації військових походів монголів на Русь у ХІІ ст., визначити причини їх завоювання Північно-Східної і Південно–Західної Русі; охарактеризувати сутність управління монгольськими ханами завойованих земель; розвивати увагу, пам'ять, мислення, вміння аналізувати та робити висновки, висловлювати власні судження; удосконалювати навички роботи з історичною картою та історичним матеріалом, вміння працювати в парах та малих групах; виховувати в учнів повагу до героїчного минулого свого народу.

Очікувані результати. Після уроку учні/учениці зможуть:

  • оперувати хронологічним та понятійним матеріалом;
  • характеризувати організацію військових походів монголів на Русь у ХІІІ ст.;
  • називати причини завоювання монголами Північно-Східної та Південно-Західної Русі;
  • аналізувати правління монгольських ханів на завойованих землях;
  • показувати на карті напрями монгольської навали.

Тип уроку: формування та засвоєння нових знань.

Обладнання: підручник, роздатковий матеріал, історична карта, ілюстративний ряд до теми.

Хід уроку

  1. Організаційний момент.
  2. Перевірка домашнього завдання. Актуалізація опорних знань учнів.
  1. Хронологічні задачі.
  1. Рік, у якому князь Роман зайняв Київ (1203) + рік загибелі Романа Мстиславича (1205) – рік битви на р. Калці (1223) + століття, у якому народився князь Роман (12) + кількість князівств, які об’єднав князь Роман Мстиславич (2) = 1199.
  • Яка подія відбулася у 1199 році?
  1. Рік народження князя Данила (1201) + рік загибелі князя Романа Мстиславича (1205) – рік утворення Галицько-Волинського князівства (1199) + дві останні цифри року битви на р. Калці (23) + остання цифра року оволодіння Галичем Мстиславом Удатним (1218) = 1238 р.
  • Яка подія відбулася у 1238 р.?
  1. Історичний диктант.
  1. Рік, у якому виникла Галицько-Волинська держава. (1199)
  2. Князь, об’єднав Галицьке та Волинське князівство. (Роман)
  3. Роки правління Романа Мстиславовича. (1199 – 1205)
  4. Князі, яких бояри запросили на князювання у Галицько-Волинську державу. (Ігоровичі)
  5. Молодший син князя Романа Мстиславича. (Василько)
  6. Місто, у якому сини Романа вперше після вигнання закріпили свою владу. (Берест)
  7. Рік, у якому Данило остаточно закріпився у Галичі. (1238)
  8. Місто, яке у 1238 р. звільнили від влади Рицарів Добжинського ордену. (Дорогочин)
  9. Місто, поблизу якого загинув Роман Мстиславич. (Завихвіст)
  10.         Місто, яке у 1238 р. стало столицею Галицького князівства. (Холм)
  11.         Рік, у якому відбулася битва на річці Калці. (1223)
  12.         Кого у 1206 р. було проголошено ханом усієї Монголії? (Тимуджин)
  1. Взаємоперевірка.
  1. Мотивація навчальної діяльності. Перевірка домашнього завдання.
  1. Вправа «Кола на воді».
  • Зачитайте тему уроку.
  • Пригадайте, хто такі монголи.
  • До слова «навала» сформуйте синонімічний ряд.

Н-д: напад, завоювання, захоплення, окупація, підкорення, нашестя і т.д.

  • До кожної літери слова «навала» доберіть слово чи словосполучення, яке його характеризує.

Напад

Анексія

Військо

Армія

Людські втрати

Агресія

  • Сьогодні ми ознайомимося з діяльністю наступників Чингізхана, з’ясуємо перебіг та наслідки монгольських походів на Русь-Україну.
  1. Вивчення нового матеріалу.
  1. Перегляд відеоролику.
  • Пригадайте, хто такі монголи?
  • Коли відбулася їх перша битва з військом русичів? (1223 р., на річці Калці)
  • Перегляньте відеоролик.

https://www.youtube.com/watch?v=kTer88kQHlY

  • Коли монголи повернулися на Руські землі? (через 14 років)
  • Хто їх очолив? (Чингізхан)
  • Коли монголи захопили Київ? (1240 р.)
  • Чи обмежилися монголи Руськими землями? Куди вони рушили далі? (Угорщина, Польща, Австрія)
  • Що таке ярлик?
  • Зробіть висновок про монгольську навалу. Поміркуйте, як жилося населенню Русі у ті часи?
  1. Робота в парах.
  • Опрацюйте текст історичного джерела.
  • Створіть схему просування монгольських військ, описаних у джерелі. Простежте їх на карті.

Літопис руський про навалу монгольських ханів на Південну Русь у 1239 р.

Батий же, взявши Козельськ, пішов у землю Половецьку, а звідти став посилати (війська) на города руські. Взяв він город Переяславль списом, вибив його увесь, і церкву архангела Михайла сокрушив, начиння церковне незліченне срібне і золоте, і дороге каміння узяв. І єпископа преподобного Симеона вони убили…

У той же час послав він (війська) на Чернігів. Обступили вони город великою силою і Мстислав Глібович, почувши про напад на город іноплемінних, прийшов на них зо всіма воями. Билися вони, переможений був Мстислав, і безліч із воїв його побито було, і взяли вони город і запалили вогнем. Єпископа (Порфинія) вони зоставили живим і одвели його в Глухів…

Менгухан тим часом прийшов розвідати город Київ, і став він на тій стороні Дніпра коло городка Пісочного. Побачивши город, він здивувався красі його і величи його. Він прислав послів своїх… до городян, хотячи їх обманути, та вони не послухали його.

  1. Робота в малих групах.
  • Розділіться у групи.
  • Опрацюйте відповідний матеріал підручника. Складіть план та коротко перекажіть його.

1-ша група – Наслідки походу монгольських орд на Галичину та Волинь.

  • Про що свідчать знахідки археологів?
  • Коли та чому Батий припинив похід на Захід?

2-га група – Суть та наслідки золотоординського ярма.

  • Чим займалися баскаки?
  • Які землі Русі постраждали найбільше? Чому саме вони? (Переяславське та Чернігівське)
  • Хто з князів першим отримав ярлик? (Ярослав Всеволодович)
  • Чому князь Михайло був канонізований?
  • Які наслідки мала для українських земель монгольська навала?

3-тя група – У чому виявлялася залежність Галицько-Волинського князівства від Золотої Орди?

  • Коли Данило відбув до Орди? (жовтень 1245)
  • В чому проявлялася залежність Галицько-Волинської держави від Золотої Орди?
  1. Узагальнення та систематизація знань.
  1. Практична робота.

Позначити на контурній карті територію Королівства Руського, території держав-сусідів Королівства Руського, напрями монгольських походів на Русь у 1239 – 1242 рр.

  1. Виправте помилки.
  • Потрапивши в залежність від Золотої Орди Галицько-Волинська держава мала сплачувати велику данину. –
  • Княля Данила було вбито під час візиту до хана у 1245 р. –
  • Чернігівський князь Михайло Володимирович першим отримав ярлик від хана. –
  • Баскаки відповідали за військовий стан на захоплених територіях. –
  • Київ монголам вдалося захопити за три дні. –
  • Монгольська навала розпочалася через 24 роки після битви на річці Калка. -
  1. Підсумки уроку.
  1. Вправа «Хмаринка тегів».
  • Оберіть кілька тверджень та доповніть їх.
  • сьогодні я дізнався ...
  • було важко ...
  • я зрозумів, що ...
  • я навчився ...
  • я зміг ...
  • було цікаво дізнатися, що ...
  • мене здивувало ...
  • мені захотілося ... і т.д.
  1. Домашнє завдання.
  1. Опрацювати § 18 підручника.

 

 

docx
Додано
9 квітня 2019
Переглядів
1459
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку